Gå til innhold

Flere som føler at samboerskap er litt halvveis og midlertidig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sefanja skrev (3 timer siden):

Ja, føles mye bedre å si mannen min. Samboerskap har mye større grad av brudd. Over 70% av samboerskap tar slutt. Ekteskap beskyttes bedre barn både juridisk og økonomisk

Du tenker at disse samboerene som har gjort det slutt hadde holdt sammen kun fordi de hadde vært gift? Som om det papiret er en faktor i et vellykket forhold eller ikke?

Anonymkode: 25f8b...d27

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sefanja skrev (3 timer siden):

Ja, føles mye bedre å si mannen min. Samboerskap har mye større grad av brudd. Over 70% av samboerskap tar slutt. Ekteskap beskyttes bedre barn både juridisk og økonomisk

Jeg vet ikke hvordan denne statistikken er bygd opp, men et stort antall samlivsbrudd blant samboere, skjer sikkert ganske tidlig i forløpet, i den tiden de bor sammen, før de eventuelt gifter seg?  Skulle tallene vært sammenlignbare, så måtte jo de gifte parene vært gift i det de flyttet sammen. 

Anonymkode: 5981e...928

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan denne statistikken er bygd opp, men et stort antall samlivsbrudd blant samboere, skjer sikkert ganske tidlig i forløpet, i den tiden de bor sammen, før de eventuelt gifter seg?  Skulle tallene vært sammenlignbare, så måtte jo de gifte parene vært gift i det de flyttet sammen. 

Anonymkode: 5981e...928

De fleste tenker nok at ekteskap er mer seriøst. Man må ikke gå til familievernkontoret for å avbryte ett samboerskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (2 minutter siden):

De fleste tenker nok at ekteskap er mer seriøst. Man må ikke gå til familievernkontoret for å avbryte ett samboerskap

Jeg sa også mannen min selv om vi var samboere. Jeg siterte deg ikke på rett, orket ikke bla bakover 😅 Sa ikke ektemann da. Men sa kun samboer i noen tilfeller hvor det var en mye mer offisielle tone, eller jeg måtte skrive det i dokumenter. 

Vil også legge til at btylupp er jo dyrt. Det er ikke sånn at en må ha seremoni, men er jo kjedelig for mange å ikke kunne feire det ordentlig når de først gjør det. 

Tror ikke alle har råd til å gifte seg, om folk sliter med å ha råd til å bo eller til å ha barn. Tenker på de unge som etablerer seg nå. Ekteskap vil komme langt bak i prioritering. 

Anonymkode: ad448...227

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sa også mannen min selv om vi var samboere. Jeg siterte deg ikke på rett, orket ikke bla bakover 😅 Sa ikke ektemann da. Men sa kun samboer i noen tilfeller hvor det var en mye mer offisielle tone, eller jeg måtte skrive det i dokumenter. 

Vil også legge til at btylupp er jo dyrt. Det er ikke sånn at en må ha seremoni, men er jo kjedelig for mange å ikke kunne feire det ordentlig når de først gjør det. 

Tror ikke alle har råd til å gifte seg, om folk sliter med å ha råd til å bo eller til å ha barn. Tenker på de unge som etablerer seg nå. Ekteskap vil komme langt bak i prioritering. 

Anonymkode: ad448...227

Det er sant. Har venninner som har vært i samboerskap i årevis, og i praksis har prioritert andre utgifter. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (2 timer siden):

De fleste tenker nok at ekteskap er mer seriøst. Man må ikke gå til familievernkontoret for å avbryte ett samboerskap

Det må vel ikke gifte heller? 

Alle med barn under 16 år må til megling, uansett samlivsform. 

Du siterte meg, men sier ingenting om hva statistikken gjelder. 

Anonymkode: 5981e...928

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For meg er det også "bare" samboere. 

Er man gift er man mer seriøs og investert tenker nå jeg ubevisst iallefall. Samboere er midlertidig, da ser man hva som skjer. 

Er man gift har man tatt et valg om å møte livet sammen, i gode og onde dager. Da har du lovd meg det, at uansett hva som skjer oss er det vi to, du og jeg, vi skal jobbe for det sammen. 

Trenger ikke være et stort bryllup. Forpliktelsene er mellom meg og han. Jeg var tydelig da vi møttes at jeg ser etter frieri og fremtidig ektemann, og felles hjem. Han har hatt allverdens mulighet til å jump ship om dette ikke var noe for han.

Jeg tilbyr kjærlighet, omsorg, støtte, daglig sex, omtanke, trygghet, frihet og fellesskap. Han skal få et godt liv med meg. Jeg er til å stole på ❤️

Anonymkode: fe2d3...bae

Bare tøys! Vi er særboere og vi skal bli gamle sammen. Være sammen livet ut. Kan hende vi gifter oss, men det betyr ikke noe til eller fra ang forholdet. Det samme med samboere . 

Anonymkode: e7c1d...a84

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sefanja said:

De fleste tenker nok at ekteskap er mer seriøst. Man må ikke gå til familievernkontoret for å avbryte ett samboerskap

Kun om det er barn involvert🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 112d2...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg føler det. Det samme sa samboer at han gjorde før vi ble et par. Nå har vi bodd litt sammen og jeg kjenner fremdeles at det ikke er helt 100% (i den grad man kan være det da, jeg har faktisk vært gift før og vet at det kan skjære seg). 
Tror jeg hadde følt det annerledes dersom vi var gift.

Hva tenker dere andre om samboer vs gift?

Anonymkode: 5e896...c28

Samboer med barn her og tenker at vi holder et eller to år til. 

Anonymkode: eda8d...c20

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri tenkt på. Vært samboer med en mann i 14 år, så nå i 3 år (to ulike forhold). Har aldri hatt en giftedrøm og for meg betyr det papiret ingenting å si til eller fra. Jeg er selvfølgelig seriøs og respektfull ovenfor samboer uansett. Hva gjør at du føler det er mer midlertidig enn giftemål?

Anonymkode: 1b815...401

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns absolutt ikke det er midlertidig. Jeg har vært gift tidligere, og det føles rushet og "påtvunget" ut i den forstand at alle forventet at vi skulle gifte oss, og jeg vwr ganske ung. I dag er jeg forlovet med verdens beste mann, og selv om vi ikke får giftet oss (eller dvs ha det bryllupet vi begge vil ha) før jeg er ferdig med utdannelsen min om et par år, så føler jeg absolutt ikke at mellomtiden er midlertidig. ❤️

Anonymkode: cb168...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (4 timer siden):

De fleste tenker nok at ekteskap er mer seriøst. Man må ikke gå til familievernkontoret for å avbryte ett samboerskap

Man må ikke gå til familievernkontoret for å bryte et ekteskap (uten barn) heller. 

Anonymkode: cb168...a66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 23.15):

Det har jeg aldri tenkt på. Vært samboer med en mann i 14 år, så nå i 3 år (to ulike forhold). Har aldri hatt en giftedrøm og for meg betyr det papiret ingenting å si til eller fra. Jeg er selvfølgelig seriøs og respektfull ovenfor samboer uansett. Hva gjør at du føler det er mer midlertidig enn giftemål?

Anonymkode: 1b815...401

Det føles mer midlertidig fordi for meg er samboerskap midlertidig før man skal gifte seg, fordi ekteskap føles mer endelig relasjonsmessig. Fortsetter man bare som samboere er man ikke 100% dedikert, og det hele stopper opp på den midlertidige relasjonen, nemlig samboerskap.

ts

Anonymkode: 5e896...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er ganske midlertidig med tanke på hvor mange som har hatt flere samboere vs hvor mange som har hatt flere ektefeller. 

Anonymkode: ace01...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også at å være samboer er noe man gjør før man gifter seg. Jeg bodde med mannen min i 2,5 år, så giftet vi oss, noe annet var ikke et alternativ. Jeg føler at samboerskap er litt sånn: vi PRØVER og ser hva som skjer, de som da er samboere hele livet klarer liksom ikke å bestemme seg.

Merk at jeg har skrevet "jeg føler" to ganger i dette innlegget, det betyr altså at jeg ikke mener at jeg sitter på fasiten her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det føles mer midlertidig fordi for meg er samboerskap midlertidig før man skal gifte seg, fordi ekteskap føles mer endelig relasjonsmessig. Fortsetter man bare som samboere er man ikke 100% dedikert, og det hele stopper opp på den midlertidige relasjonen, nemlig samboerskap.

ts

Anonymkode: 5e896...c28

Man velger kjærligheten hver dag med hverandre uavhengig av et papir. 
 

Vil man sikre hverandre skriver en bare samboerkontrakt og gjensidig testament.

Anonymkode: 112d2...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Man velger kjærligheten hver dag med hverandre uavhengig av et papir. 
 

Vil man sikre hverandre skriver en bare samboerkontrakt og gjensidig testament.

Anonymkode: 112d2...942

Men HVORFOR skrive alt dette hvis man kan signere på ETT eneste papir - for giftemål? Det er så rart hvordan mange betaler en advokat (noe man BØR gjøre når man oppretter samboerkontrakt og testament), styrer med tinglysing, vitner osv, BARE for å ikke gifte seg. Hva er det som er så skummelt med giftemål? Hvis man kun ta det, uten fest, kjole, ringer osv?

Anonymkode: 63f98...286

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 13.17):

Har vært samboer i 26 år, og har aldri tenkt tanken. Ser faktisk ingen forskjell i å få det på et papir. 

Anonymkode: b02a0...434

25 år her, og jeg er helt enig!!

Anonymkode: 6f892...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er litt «gammeldags» men jeg har lyst til å gifte meg med min fremtidige kjæreste, og håper vedkommende også ønsker dette. Føler det er noe litt mer «ekte» og tryggere med det, selv om forhold selvsagt kan gå dårlig enten man er gift eller samboere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...