Gå til innhold

Lei av folk som sier "det må man bare ta seg råd til"

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 15.21):

Det går busser til Sverige, bare å hive seg på. 

Jeg har handlet fantastiske ting på Temu. Slik som fiskeutstyr, dykkerutstyr, klær (en jakke som ga hakeslepp til min familie, når jeg sa den kostet bare 200 kroner) og sko. Nå sist varme vintersko i ekte skinn til 300 kroner. Dette er ting jeg trenger, men for deg altså dritt du ikke trenger. 

Anonymkode: 6358b...53c

Hva er hotellprisene i Sverige og hvor ligger det nærmeste hotellet ? For det er da ikke bare å hive seg på en buss alltid. Og hvor billig blir det du handler i Sverige når du må plusse på flere tusen i hotell ?

Anonymkode: 722f9...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så sjarmerende … jeg kan komme på masse man kan kjøpe der, selv har jrg kjøpt dagstavle til barnet vårt fir å hjelpe i hverdagen, at det er ræl for deg sier vel mest om deg

Anonymkode: 1e0cb...8c4

Jeg vet ikke engang hva en dagstavle er, og har overlevd uten så langt, så det var er perfekt eksempel på ræl man ikke trenger. Har barnet ditt diagnoser som gjør at det trenger en «dagstavle» vil jeg tro du får det fra NAV. 

Håper ikke ungen din i tillegg får kreft eller blir steril fra temu-rælet du prakker på det da…

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere som mener at man sparer på å reise til Sverige, og til og med Danmark, for å handle. Kan dere komme med en handleliste og et regnestykke som viser at det faktisk lønner seg å reise så langt for å handle? 

Anonymkode: b023a...1cd

Det lønner seg vel opplagt mer jo nærmere man bor. Jeg bor en time fra Sverige, så det lønner seg helt klart økonomisk å storhandle i Sverige, men jeg orker ikke, jeg dør av skam når jeg ser nordmenn med berg av cola, godteri, bacon og øl, og vil ikke assosieres med sånne.

Anonymkode: f9567...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke engang hva en dagstavle er, og har overlevd uten så langt, så det var er perfekt eksempel på ræl man ikke trenger. Har barnet ditt diagnoser som gjør at det trenger en «dagstavle» vil jeg tro du får det fra NAV. 

Håper ikke ungen din i tillegg får kreft eller blir steril fra temu-rælet du prakker på det da…

Det lønner seg vel opplagt mer jo nærmere man bor. Jeg bor en time fra Sverige, så det lønner seg helt klart økonomisk å storhandle i Sverige, men jeg orker ikke, jeg dør av skam når jeg ser nordmenn med berg av cola, godteri, bacon og øl, og vil ikke assosieres med sånne.

Har du totalt mistet bakkekontakt? Hvor høy går det egentlig an å bli på seg selv? 

Du har tydeligvis ikke den minste peiling på varer fra Temu, da hadde du ikke skrevet "ræl". Det er utrolig at du kan rakke ned på andres behov og vurderinger på denne måten. 

Du "dør av skam" når du ser oss vanlige nordmenn handle i Sverige? Hvem tror du at du er? For en nedlatende holdning til andre. Stakkars menneske, skam deg! 😡

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 13.09):

Er ikke sånn at alle prioriterer likt, så å si at "det må man bare ta seg råd til" er kanskje litt dårlig formulert, alle må jo få prioritere forskjellig ut fra egen økonomi og preferanser. 

Å si derimot at "det må jeg bare ta meg råd til" er jo ikke et angrep mot dem som velger billigere alternativ, men heller en erkjennelse i at varen er dyr og at en sløser litt, tenker jeg da. Men er en utrolig glad i ferskpresset appelsinjuice eller eksklusive oster, så må en vel bare det da.

Vi bruker first price kjøttdeig til tacoen hjemme hos oss, men kan også godt ha kjøtt til 1000 kr kiloen på grillen. Jeg kjøper også mye brukt. Temu derimot - aldri prøvd, og etter hva jeg har lest så nei takk. Normal/Jula/Rusta/Europris/Sparkjøp derimot kan jeg godt finne på å handle på. 

Når jeg sier at "det må MAN bare ta seg råd til" så tenker jeg ting som nye bildekk, nødvendig vedlikehold på bolig, at ungene skal få dra på klassetur, oppvarming av bolig, tannhelse - slike ting.

Anonymkode: 24fe0...900

De fleste ting som kjøpes på Rusta/Nille, finnes billigere på Temu... 

Anonymkode: b4ebd...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fy faen så kvalme noen av dere er her inne på kg. Jeg døøøøør av skam når jeg ser hvordan noen nordmenn skriver her inne, herregud altså. Ta deg en tur ut i skogen du og trekk litt friskluft 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

De fleste ting som kjøpes på Rusta/Nille, finnes billigere på Temu... 

Anonymkode: b4ebd...a1b

For min del er ikke problemet om ting på temu er såkalt ræl eller ikke. Problemet er muligheten for giftige stoffer.

For at for at butikker i EU skal kunne selge varene sine, så er det veldig strenge krav til hvor mye giftstoffer de får lov til å inneholde. En del ting man tilsetter produkter for å få det til å se bedre ut, ha en viss type fleksibilitet til plast for eksempel, har vist seg å være kreftfremkallende. Det fortsetter å brukes da det er veldig billig. I Europa får man ikke bruke disse tilsetningsstoffene som er billigere, derfor blir det dyrere. Men til gjengjeld ikke kreftfremkallende. En vare kan se helt ut på Temu og på Jysk, men vi vet ikke om det inneholder de billige og kreftfremkallende stoffene når vi kjøper det på Temu. 

Anonymkode: 393c4...9ac

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 15.21):

Det går busser til Sverige, bare å hive seg på. 

Jeg har handlet fantastiske ting på Temu. Slik som fiskeutstyr, dykkerutstyr, klær (en jakke som ga hakeslepp til min familie, når jeg sa den kostet bare 200 kroner) og sko. Nå sist varme vintersko i ekte skinn til 300 kroner. Dette er ting jeg trenger, men for deg altså dritt du ikke trenger. 

Jeg er ikke kjempemotstander av Temu som mange andre på kg, men dykkerutstyr?? Det høres ikke ut som det man bør spare på akkurat. Blir litt som å kjøpe fallskjerm på Rusta. Billig, men risikabelt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

For min del er ikke problemet om ting på temu er såkalt ræl eller ikke. Problemet er muligheten for giftige stoffer.

For at for at butikker i EU skal kunne selge varene sine, så er det veldig strenge krav til hvor mye giftstoffer de får lov til å inneholde. En del ting man tilsetter produkter for å få det til å se bedre ut, ha en viss type fleksibilitet til plast for eksempel, har vist seg å være kreftfremkallende. Det fortsetter å brukes da det er veldig billig. I Europa får man ikke bruke disse tilsetningsstoffene som er billigere, derfor blir det dyrere. Men til gjengjeld ikke kreftfremkallende. En vare kan se helt ut på Temu og på Jysk, men vi vet ikke om det inneholder de billige og kreftfremkallende stoffene når vi kjøper det på Temu. 

Er det noen pålitelig forskning angående disse påståtte giftstoffene fra Temu, eller er det bare kollektivt hysteri?

Anonymkode: d2c1a...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jasså.. Dette er du sikker på? 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fant-ulovlige-stoffer-i-interiorartikler-fra-norske-nettbutikker-1.17057437

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere som mener at man sparer på å reise til Sverige, og til og med Danmark, for å handle. Kan dere komme med en handleliste og et regnestykke som viser at det faktisk lønner seg å reise så langt for å handle? 

Anonymkode: b023a...1cd

Du klarer å regne? 

Anonymkode: 3a231...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke kjempemotstander av Temu som mange andre på kg, men dykkerutstyr?? Det høres ikke ut som det man bør spare på akkurat. Blir litt som å kjøpe fallskjerm på Rusta. Billig, men risikabelt. 

Hadde rusta solgt fallskjerm så hadde det vært norsk standard. 

Anonymkode: 3a231...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (På 16.10.2024 den 13.18):

Dere MÅ slutte å si at varene fra TEMU er som alle andre steder, bare billigst. Det er farlig. Folk har endt opp på sykehus og har skadet seg bare pga varer som sko og falske negler fra temu. Jeg snakker om kutt og skader på kroppen. 

Kutt og skader fra sko og negler? Det her er jo overhodet ikke realistisk. 

Anonymkode: e83f8...97a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kutt og skader fra sko og negler? Det her er jo overhodet ikke realistisk. 

Anonymkode: e83f8...97a

Det har skjedd ja, pga farlige stoffer i neglelim fra temu, og skarpe deler i sålene på sko. To stk endte opp på sykehus pga dette bare å google. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 12.27):

Mange har, etter å ha betalt lån, strøm og alt annet, ikke mulighet til å "ta seg råd" til å kjøpt annet enn det billigste. Slik er det bare. Og slutt å kom med snakket om prioritering, om ting som ikke kan prioriteres bort. 

Folk som ikke har råd til REKO kjøtt til 1000 kroner kiloen, skal ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe billig kjøtt i Sverige. Det samme gjelder First Price varer. Ikke alle kan "ta seg råd" til lokale, kortreiste og dyre alternativer. 

Og Temu, omdiskutert, men supert om du har dårlig råd. Du får like bra ting, bare mye billigere enn i "Norske" butikker. 

Og maset om bruktkjøp.. Masse "dritt" (beklager uttrykket) som folk kvitter seg med. Og dessuten, det som er verd noe, er dyrt som brukt også. 

Kjøtt er dyrt. Temp og de fleste andre butikker er fulle av ekstremt mye man inne trenger. Mange fyller kroppen med unødvendig mye mat og huset med unødvendig mange ting. Mye vegetarkost er billigere enn kjøttmiddager. Minimalisme er genialt. Trenger ikke temu om man sluttet å shoppe masse greier man ikke trenger…

Anonymkode: 043b9...91e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva slags forsikring har du? Jeg har gruppeliv i Storebrand med maks utbetaling, men det er likevel langt unna vanlig månedslønn om jeg blir ufør. Må kanskje gå gjennom fprsikringene. 

Anonymkode: 3e798...056

Med min forsikring hadde jeg fått mindre utbetalt i måneden i uførepensjon, men med utbetalingen av uførekapital hadde jeg kunne betalt ned min halvdel av huslånet. Da hadde jeg plutselig sittet med MER penger å rutte med hver måned enn jeg har nå i jobb.

Anonymkode: 13194...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 13.07):

Så sjarmerende … jeg kan komme på masse man kan kjøpe der, selv har jrg kjøpt dagstavle til barnet vårt fir å hjelpe i hverdagen, at det er ræl for deg sier vel mest om deg

Kjøper du dagstavle? 😳

Det lagde jeg selv, tok meg en kveld. Skjønner hvorfor du føler du «må» kjøpe mye, når dagstavle er noe du anset som nødvendig å kjøpe.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjøper du dagstavle? 😳

Det lagde jeg selv, tok meg en kveld. Skjønner hvorfor du føler du «må» kjøpe mye, når dagstavle er noe du anset som nødvendig å kjøpe.

Her kan behovet for dagtavle være på grunn av diagnoser,og dermed må en ha en litt bedre enn en klarer å lage selv.

Anonymkode: 722f9...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (På 16.10.2024 den 13.34):

Har du prøvd å droppe det for å se hva som skjer?

Det var aldri noe slik i bursdagene da jeg voks opp - jeg overlevde likevel.

Shit da, når vokste du opp? Jeg er født i 1990, hadde barbie servietter i bursdagene mine. 

Anonymkode: 5964c...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 8.22):

Se der avslørte du hvor usjarmerende du er og hvor uvitende du er.  Nei man dår ikke det av nav !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 21.32):

Kjøper du dagstavle? 😳

Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...