Gå til innhold

Lei av folk som sier "det må man bare ta seg råd til"

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er mye dere kan kutte ut for å få bedre råd til å spise litt bedre. Det vet du ts....

Anonymkode: af1fc...71e

Definer "mye" i denne sammenhengen er du snill.. 

Anonymkode: 6358b...53c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymbruker*** skrev (13 minutter siden):

Jeg har ved flere anledninger kjøpt hundeutstyr på Aliexpress og Wish for 1/3, om ikke mindre, av prisen det koster i en norsk dyrebutikk. Da snakker vi akkurat de samme merkene med samme kvalitet som man får tak i hos norsk forhandler. Jeg handler svært sjeldent på slike nettsteder, men det er uten tvil penger å spare.

Enig med noen av hva jeg innbiller meg ts prøver å få frem med innlegget. Personlig har jeg ikke økonomi til at jeg orker å prioritere å støtte lokale forretninger, nisjebutikker, økologiske merker o.l. Både handler lite og kaster lite, så har ikke særlig "dårlig samvittighet". 

Hvilken garanti har du for at kvaliteten er den samme? Flere produsenter lager produkter med likt utseende men forskjellig innhold/ingredienser til forskjellige deler av verden.

Anonymkode: 34ad1...30d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken garanti har du for at kvaliteten er den samme? Flere produsenter lager produkter med likt utseende men forskjellig innhold/ingredienser til forskjellige deler av verden.

Utstyr som føles like solid, er like funksjonelt og like slitesterkt som tilsynelatende helt like, men dyrere produkter fra en annen forhandler tar jeg for god fisk. 100% garanti har man ikke før man faktisk mottar varen, men anmeldelser og popularitet er en ganske sikker måte å vite at man kjøper noe som er tilsvarende bilde og produktbeskrivelse. Handler man hemningsløst og ukritisk får man tilsendt mye dritt, men det har jeg aldri drevet med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så lenge du kan drive med harryhandel er det ikke synd i deg.

Anonymkode: 832ce...1cf

Helt riktig!

Anonymkode: 49069...6fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kutt ut å kalle det billig ræl da, herregud! 

Anonymkode: 1e0cb...8c4

Ok, da kan man si billige ting som er proppa med skadelige stoffer som ingen bør ta inn i huset sitt.

Anonymkode: 8dd78...fbf

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (22 minutter siden):

Utstyr som føles like solid, er like funksjonelt og like slitesterkt som tilsynelatende helt like, men dyrere produkter fra en annen forhandler tar jeg for god fisk. 100% garanti har man ikke før man faktisk mottar varen, men anmeldelser og popularitet er en ganske sikker måte å vite at man kjøper noe som er tilsvarende bilde og produktbeskrivelse. Handler man hemningsløst og ukritisk får man tilsendt mye dritt, men det har jeg aldri drevet med. 

PVC føles som kjempebra kvalitet. Det er fortsatt kreftfremkallende.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange har, etter å ha betalt lån, strøm og alt annet, ikke mulighet til å "ta seg råd" til å kjøpt annet enn det billigste. Slik er det bare. Og slutt å kom med snakket om prioritering, om ting som ikke kan prioriteres bort. 

Folk som ikke har råd til REKO kjøtt til 1000 kroner kiloen, skal ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe billig kjøtt i Sverige. Det samme gjelder First Price varer. Ikke alle kan "ta seg råd" til lokale, kortreiste og dyre alternativer. 

Og Temu, omdiskutert, men supert om du har dårlig råd. Du får like bra ting, bare mye billigere enn i "Norske" butikker. 

Og maset om bruktkjøp.. Masse "dritt" (beklager uttrykket) som folk kvitter seg med. Og dessuten, det som er verd noe, er dyrt som brukt også. 

Helt enig, er drit lei det. 

Anonymkode: 3a231...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så folk tar seg råd til utenlandstur til Sverige med alle de utgifter det medfører?

Og First price varer framfor å dyrke selv eller kjøpe enda billigere alternativer på f.eks selvstendige butikker? 

For ikke å snakke om å kjøpe giftige og dårlige produkter på temu som kan brenne med huset ditt og som er av rn kvalitet som tilsier at om man hadde kjøpt det samme i Norge så hadde det vart 10ganger lengre? 

Dere lhs utdannede har en ufattelig rar måte å se på økonomi.

Jeg tar meg råd(gjennom å spare en kr her og en krone der) til å handle kvalitet. Jeg drar ikke til Sverige og innbillet meg at det blir billigere med alle utgiftene en slik tur medfører. Jeg handler på tilbud og selvstendige butikker. Ja jeg kjøper også firstprice men foretrekker kvaliteten på innvandrer butikker. Men jeg er heller ikke en sånn dømmende person som deg som ikke skjønner hva det betyr å ta seg råd til noe.. du tror alle har dine prioriteringer og din økonomi. Noe som er typisk 90% av alle her inne. Null kunnskap om livet, selv om dere besitter mastergrad fra livets harde skole.

Anonymkode: 5905c...8a1

Du skjønner vel at de turene sparer en inn og vel så det?

Du sparer inn om du finner en billig tur over til Danmark også selv med kurs og det sier litt. 

Anonymkode: 3a231...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig mange av de som klager mest på økonomien er folk med barn, gjerne flere som de strengt tatt ikke har råd til. Jeg voks opp i en slik familie og har lite synpati ned de voksne som la sitt økonomiske uføre over på oss barna de ikke hadde råd til. Dvs, de hadde vel råd til 2/4 barn sånn ca.

Man må ha tak over hodet, da må man ha råd til vedlikehold av det taket. Økonomisk har det historisk vært lurt å eie i Norge men om man ikke har råd til den boligen man har og velger barn så må man prioritere. Ofte kommer det økonomiske aspektet veldig overraskende på barneforeldre og da er det naturligvis litt sent å angre, samtidig er det altså valgt.
Prioritering etter at barna er født og økonomien begynte å skrante er for eksempel å leie eller eie en kjipere bolig fordi man da får råd til å kjøpe de tingene barnet må ha. Ikke ballonger og matchende bursdagspynt, det er ikke må ha i samme grad som et tak over hodet med behov for vedlikehold.

Reellt sett er det ikke slik at mange av de som klager og handler i Sverige faktisk sparer penger heller, de opplever at de får mer for pengene fordi de ser på kvitteringen fra handleturen men glemmer gjerne å ta høyde for tidsbruk, transportkostnader, verditap på bilen og så videre. De kommer hjem med overforbruk men overbeviser seg selv om at bacon og brus er nødvendigheter. 
Sannsynligvis sitter de i boliger med mer enn de trenger men ser ikke skogen for trær, aka overforbruket som koster de mer enn om de hadde valgt og prioritert bedre uten det ekstra steget med den turen til Sverige. Unntak finnes selvfølgelig, noen reiser til Sverige og sparer faktisk fordi de planlegger og holder seg til reelle nødvendigheter. Kanskje kjøper de allergimat eller lignende som man virkelig sparer på, men sannheten er at det er langt unna slik for alle som svenskehandler. Man kan se på hva nordmenn kjøper mest av for å finne svaret og det er ikke at folk kjøper bare det nødvendige.

Anonymkode: 685df...8e0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

PVC føles som kjempebra kvalitet. Det er fortsatt kreftfremkallende.

PVC brukes i masse, masse produkter. Det er overhode ikke noe som bare brukes i produkter fra Temu, Wish og lignende butikker. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (1 time siden):

PVC brukes i masse, masse produkter. Det er overhode ikke noe som bare brukes i produkter fra Temu, Wish og lignende butikker. 

Kilde? Mye PVC er forbudt i norge og eu, men kan privatimportetes gjennom bla. temu.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kilde? Mye PVC er forbudt i norge og eu, men kan privatimportetes gjennom bla. temu.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092

Det sier seg vell selv at den mest brukte typen plast er å finne i mange produkter idag? Jeg har aldri hørt om at høyt pvc innhold er ulovlig i Norge? Det eneste jeg fant ved å google var en eller annen forordning fra 2023 som forbyr å bringe inn produkter som har pvc i seg dersom de har så så mye bly i seg 🤷

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2018/sep/reachxviibly-i-pvc/id2613001/

Endret av Anonymbruker***
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kutt ut å kalle det billig ræl da, herregud! 

Anonymkode: 1e0cb...8c4

Det er billig ræl. 

Anonymkode: 1805f...e10

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går busser til Sverige, bare å hive seg på. 

Jeg har handlet fantastiske ting på Temu. Slik som fiskeutstyr, dykkerutstyr, klær (en jakke som ga hakeslepp til min familie, når jeg sa den kostet bare 200 kroner) og sko. Nå sist varme vintersko i ekte skinn til 300 kroner. Dette er ting jeg trenger, men for deg altså dritt du ikke trenger. 

Du vet jo ikke hvor jeg bor. Så går ingen direkte buss fra meg til Sverige. Og tror ikke jeg hadde spart noe på det. Da jeg ikke røyker, snuser, drikker ikke alkohol eller brus, spiser ikke godteri, ikke rødt kjøtt. Men spiser rent, en del fisk og grønnsaker. 

Jeg må ha spesialsko, da jeg både har revmatisme og mye metall i det ene benet. Men prøver å få tak i sko til bra tilbud her hjemme, men er jo avhengige av at de har bra støtdemping, og er av god kvalitet. 

Jeg ønsker og klær av høy kvalitet, og gode materialer. Ene kåpen min er 20 år gammel. Så jeg kjøper heller dyrere klær, men har de i mange år.

Anonymkode: 90fdd...8a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fryktelig mange av de som klager mest på økonomien er folk med barn, gjerne flere som de strengt tatt ikke har råd til. Jeg voks opp i en slik familie og har lite synpati ned de voksne som la sitt økonomiske uføre over på oss barna de ikke hadde råd til. Dvs, de hadde vel råd til 2/4 barn sånn ca.

Man må ha tak over hodet, da må man ha råd til vedlikehold av det taket. Økonomisk har det historisk vært lurt å eie i Norge men om man ikke har råd til den boligen man har og velger barn så må man prioritere. Ofte kommer det økonomiske aspektet veldig overraskende på barneforeldre og da er det naturligvis litt sent å angre, samtidig er det altså valgt.
Prioritering etter at barna er født og økonomien begynte å skrante er for eksempel å leie eller eie en kjipere bolig fordi man da får råd til å kjøpe de tingene barnet må ha. Ikke ballonger og matchende bursdagspynt, det er ikke må ha i samme grad som et tak over hodet med behov for vedlikehold.

Reellt sett er det ikke slik at mange av de som klager og handler i Sverige faktisk sparer penger heller, de opplever at de får mer for pengene fordi de ser på kvitteringen fra handleturen men glemmer gjerne å ta høyde for tidsbruk, transportkostnader, verditap på bilen og så videre. De kommer hjem med overforbruk men overbeviser seg selv om at bacon og brus er nødvendigheter. 
Sannsynligvis sitter de i boliger med mer enn de trenger men ser ikke skogen for trær, aka overforbruket som koster de mer enn om de hadde valgt og prioritert bedre uten det ekstra steget med den turen til Sverige. Unntak finnes selvfølgelig, noen reiser til Sverige og sparer faktisk fordi de planlegger og holder seg til reelle nødvendigheter. Kanskje kjøper de allergimat eller lignende som man virkelig sparer på, men sannheten er at det er langt unna slik for alle som svenskehandler. Man kan se på hva nordmenn kjøper mest av for å finne svaret og det er ikke at folk kjøper bare det nødvendige.

Anonymkode: 685df...8e0

Nå er det ikke alltid så lett å planlegge. Både jeg og barnefar har en bachelorgrad. Vi var begge i full jobb, eide bolig og bil, og fikk 2 barn. Så gikk han fra meg, ville ha minimalt med barna og gjøre. Og noen år senere ble jeg for syk til å kunne jobbe, og endte som ufør. Men jeg eier rekkehus, og barna har aldri manglet noe. her er det heller jeg som har manglet noe. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Handler masse på Temu og kjøper aldri brukt. Brukte klær er ekle.

Anonymkode: bb6a9...2e6

Jeg synes å støtte barnearbeid og slavearbeid er eklere.

Anonymkode: 13194...0c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå er det ikke alltid så lett å planlegge. Både jeg og barnefar har en bachelorgrad. Vi var begge i full jobb, eide bolig og bil, og fikk 2 barn. Så gikk han fra meg, ville ha minimalt med barna og gjøre. Og noen år senere ble jeg for syk til å kunne jobbe, og endte som ufør. Men jeg eier rekkehus, og barna har aldri manglet noe. her er det heller jeg som har manglet noe. 

Tja, man kan jo for eksempel ha uførforsikring. Det vil gjøre at man får det samme utbetalt i måneden som når man stod i full jobb. Så man kan planlegge for at man kan bli ufør.

Anonymkode: 33433...4be

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mange har, etter å ha betalt lån, strøm og alt annet, ikke mulighet til å "ta seg råd" til å kjøpt annet enn det billigste.

Det er i slike tilfeller jeg har brukt det uttrykket du har sett deg lei av.

"Jeg har egentlig ikke penger til det, men vintersko må jeg bare ta meg råd til", når de gamle var utslitte og ikke lenger kunne repareres. 
Da måtte regninger flyttes, og jeg måtte kjøpe det billigste jeg fikk tak i.

Anonymkode: e7295...ae8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tja, man kan jo for eksempel ha uførforsikring. Det vil gjøre at man får det samme utbetalt i måneden som når man stod i full jobb. Så man kan planlegge for at man kan bli ufør.

Anonymkode: 33433...4be

*Sukk*

Når skal enkelte forstå at det ikke er alle som kan få uføreforsikring, og hvis de får det er prisen på den så høy at de ikke har råd til den? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

*Sukk*

Når skal enkelte forstå at det ikke er alle som kan få uføreforsikring, og hvis de får det er prisen på den så høy at de ikke har råd til den? 

Jeg hadde uføreforsikring. Da jeg ble syk og ufør gjaldt ikke forsikringen fordi jeg hadde vært hos lege med symptomer på det jeg ble ufør av tre år før jeg ble sykemeldt første gangen. 

Anonymkode: c7f4e...2de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...