Gå til innhold

Lei av folk som sier "det må man bare ta seg råd til"

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det handler om prioritering, ts.

Du velger å prioritere det du bruker penger på. 
Og det er ikke reko-kjøtt. 
Men det du sier i innlegget ditt er ikke «sannheten». Det er ikke engang sant. Det er en rekke lett beviselig løgner du har valgt å fortelle deg selv fordi du trolig nå i etterkant er misfornøyd med dine prioriteringer.

For sannheten er dette: det er intet som hindrer deg i å omprioritere utenom din egen latskap. Du kan omskolere deg, du kan bytte arbeidsgiver til en som betaler deg bedre, du kan etterutdanne deg, du kan selge huset og flytte inn i et bofellesskap. Du kan selge leiligheten og flytte inn i en campervan. Du har ikke lyst til noen av de tingene, men det, ts, er noe helt annet enn at livet ikke er en serie prioriteringer som alle har konsekvenser du må leve med.

For det er dette som egentlig er bunnlinja. De som klager over at de bare «har» dårlig råd nevner lite om at de «har» dårlig råd på grunn av en serie frivillige valg. De bare misliker å måtte ta konsekvensen av nevnte valg. Å på strak arm akseptere og tolerere konsekvensene av egne valg er noe foreldrene dine skulle ha lært deg i tidlig barneskolealder. Men du kan fint velge å lære deg selv det nå. 

Uansett. Du «har» ikke dårlig råd. Du har den økonomien du har valgt deg. Det er ikke synd på deg. Du lever bare med konsekvensene av dine frie valg. Og det er som det skal være. 

Anonymkode: 5bed3...ad3

Regnet med at sånne som deg ville bruse med fjærene. Ja, du kan si at hele vår tilværelsen er en konsekvens av tidligere valg. Men, mange ting er også en konsekvens av ting vi ikke har valgt.  Kjønn, bosted, foreldre, gener etc har vi ikke valgt, men legger føringer for vårt liv. Da ender vi opp med forskjeller, med ulike økonomiske muligheter. Alle kan ikke velge å bli millionærer, selv om du tror alt handler om valg. Noen har ikke engang mulighet for å jobbe. Det er ikke et valg de tar, det er en skjebne. 

Anonymkode: 6358b...53c

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når folk nevner Temu og barnebursdag i samme setning, håper jeg ikke det er samme foreldre som går av skaftet når barnehagen har servert brunost og kakao på en helt vanlig onsdag. Det ville være et paradoks .

Anonymkode: db198...183

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med hi at ikke alle kan ta seg råd til ting. Mange ting handler om pioritering men man kan ikke bare "ta seg råd til" dyrt kjøtt hvis man trenger pengene til tannlege eller barnets fritidsaktivitet.

Anonymkode: 1b6be...bda

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er enig med hi at ikke alle kan ta seg råd til ting. Mange ting handler om pioritering men man kan ikke bare "ta seg råd til" dyrt kjøtt hvis man trenger pengene til tannlege eller barnets fritidsaktivitet.

Anonymkode: 1b6be...bda

Man trenger faktisk ikke å ta seg råd til å kjøpe kjøtt i det hele tatt. 

Anonymkode: 13194...0c4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler masse på Temu og kjøper aldri brukt. Brukte klær er ekle.

Anonymkode: bb6a9...2e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Handler masse på Temu og kjøper aldri brukt. Brukte klær er ekle.

Anonymkode: bb6a9...2e6

Jeg synes klær som ikke hadde blitt godkjent i EU på grunn av innholdet giftstoffer er ekle.

Anonymkode: 393c4...9ac

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dårlig råd, så har ikke råd til bil. Så turer til Sverige skjer ikke. Og handler aldri fra temu, for det er jo bare dritt jeg ikke trenger. 

Anonymkode: 90fdd...8a7

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ærlig talt svært få barnehagebarn er opptatt av bursdagspynt (hva nå det måtte være 🤔)

Anonymkode: 73175...6cc

Haha, ja. Tenkte akkurat det samme. Helt utrolig hva man anser som et must i disse dager. Selv var jeg happy med et par-tre ballonger, og det var vel det man hadde av bursdagsdekorasjon da jeg var barn. Man kan sikkert diskutere om at forventningene i disse dager er større enn da jeg var barn, men dette er et uføre foreldre selv klarer å vikle seg inn i. Helt unødvendig å blåse masse penger på billig dekor-ræl som skal brukes én dag. 

Anonymkode: 46a16...caf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg synes klær som ikke hadde blitt godkjent i EU på grunn av innholdet giftstoffer er ekle.

Anonymkode: 393c4...9ac

Kanskje Temu bare er en slags avansert kjemisk krigføring mot vesten?? De serverer oss gift i billige søte forpakninger, og vi dør innen få generasjoner? Skummelt. Det vil ikke jeg ta meg råd til, da går jeg heller i mine gamle klær fra 2020 et år til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har dårlig råd, så har ikke råd til bil. Så turer til Sverige skjer ikke. Og handler aldri fra temu, for det er jo bare dritt jeg ikke trenger. 

Anonymkode: 90fdd...8a7

Det går busser til Sverige, bare å hive seg på. 

Jeg har handlet fantastiske ting på Temu. Slik som fiskeutstyr, dykkerutstyr, klær (en jakke som ga hakeslepp til min familie, når jeg sa den kostet bare 200 kroner) og sko. Nå sist varme vintersko i ekte skinn til 300 kroner. Dette er ting jeg trenger, men for deg altså dritt du ikke trenger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går busser til Sverige, bare å hive seg på. 

Jeg har handlet fantastiske ting på Temu. Slik som fiskeutstyr, dykkerutstyr, klær (en jakke som ga hakeslepp til min familie, når jeg sa den kostet bare 200 kroner) og sko. Nå sist varme vintersko i ekte skinn til 300 kroner. Dette er ting jeg trenger, men for deg altså dritt du ikke trenger. 

Sto det "ekte skinn" på skoene? Da er de jo garantert ekte.

Anonymkode: d2c1a...18b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange har, etter å ha betalt lån, strøm og alt annet, ikke mulighet til å "ta seg råd" til å kjøpt annet enn det billigste. Slik er det bare. Og slutt å kom med snakket om prioritering, om ting som ikke kan prioriteres bort. 

Folk som ikke har råd til REKO kjøtt til 1000 kroner kiloen, skal ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe billig kjøtt i Sverige. Det samme gjelder First Price varer. Ikke alle kan "ta seg råd" til lokale, kortreiste og dyre alternativer. 

Og Temu, omdiskutert, men supert om du har dårlig råd. Du får like bra ting, bare mye billigere enn i "Norske" butikker. 

Og maset om bruktkjøp.. Masse "dritt" (beklager uttrykket) som folk kvitter seg med. Og dessuten, det som er verd noe, er dyrt som brukt også. 

Det kommer an på. 

Hva trenger du på temu som er så viktig? Jeg kan ikke komme på EN nødvendig ting man kjøper der. Kun ræl og overforbruk. 

Mye kan handle om prioriteringer - velger man å ha lash extension, gå til manikyr, bruke penger på sminke, godteri, energidrikker, kjøper mye klær, ha flere streaming-tjenester - så kunne man jo valgt å prioritere kjøtt fra rekoringen. Står det mellom å betale brillene til ungen eller kjøtt fra rekoringen, velger man derimot selvsagt brillene.

Mitt inntrykk er at mange som syter over økonomi og ikke har råd til ditt og datt, gjør mye dårlige økonomiske valg. Noen bruker mye penger på temu, kjøper mye unødvendige lavkvalitets produkter, kjøper snacks, ferdigmat, brus, sminke, frisør, dyr bil, bor for dyrt osv. 

Men jeg kjenner også folk som lever fra hånd til munn og som stort sett må bruke egg som proteinkilde i stedet for first price koteletter (som et det nest billigeste kjøttet), som arver og kjøper klær brukt, ikke har bil, aldri bruker sminke, ikke drikker annet enn vann etc. De kan ikke bare prioritere annerledes.

Anonymkode: f9567...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk nevner Temu og barnebursdag i samme setning, håper jeg ikke det er samme foreldre som går av skaftet når barnehagen har servert brunost og kakao på en helt vanlig onsdag. Det ville være et paradoks .

Anonymkode: db198...183

Det er nok større sannsynlighet for at temu-foreldrene er de som sender med ungen nugatti og saft, og som feirer med å dra på mækkern.

Anonymkode: f9567...574

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sto det "ekte skinn" på skoene? Da er de jo garantert ekte.

Bare harselere du, jeg kjenner godt forskjell på PU skinn og ekte. I tillegg til ekte skinn, var det skikkelig grovmønstret såle også. Det eneste jeg var bekymret for var "gift lukt" av skoene. Det har jeg opplevd av sko fra Europris. Men skoene har bare svak lukt av skinn 👍

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange har, etter å ha betalt lån, strøm og alt annet, ikke mulighet til å "ta seg råd" til å kjøpt annet enn det billigste. Slik er det bare. Og slutt å kom med snakket om prioritering, om ting som ikke kan prioriteres bort. 

Folk som ikke har råd til REKO kjøtt til 1000 kroner kiloen, skal ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe billig kjøtt i Sverige. Det samme gjelder First Price varer. Ikke alle kan "ta seg råd" til lokale, kortreiste og dyre alternativer. 

Og Temu, omdiskutert, men supert om du har dårlig råd. Du får like bra ting, bare mye billigere enn i "Norske" butikker. 

Og maset om bruktkjøp.. Masse "dritt" (beklager uttrykket) som folk kvitter seg med. Og dessuten, det som er verd noe, er dyrt som brukt også. 

Så folk tar seg råd til utenlandstur til Sverige med alle de utgifter det medfører?

Og First price varer framfor å dyrke selv eller kjøpe enda billigere alternativer på f.eks selvstendige butikker? 

For ikke å snakke om å kjøpe giftige og dårlige produkter på temu som kan brenne med huset ditt og som er av rn kvalitet som tilsier at om man hadde kjøpt det samme i Norge så hadde det vart 10ganger lengre? 

Dere lhs utdannede har en ufattelig rar måte å se på økonomi.

Jeg tar meg råd(gjennom å spare en kr her og en krone der) til å handle kvalitet. Jeg drar ikke til Sverige og innbillet meg at det blir billigere med alle utgiftene en slik tur medfører. Jeg handler på tilbud og selvstendige butikker. Ja jeg kjøper også firstprice men foretrekker kvaliteten på innvandrer butikker. Men jeg er heller ikke en sånn dømmende person som deg som ikke skjønner hva det betyr å ta seg råd til noe.. du tror alle har dine prioriteringer og din økonomi. Noe som er typisk 90% av alle her inne. Null kunnskap om livet, selv om dere besitter mastergrad fra livets harde skole.

Anonymkode: 5905c...8a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bare harselere du, jeg kjenner godt forskjell på PU skinn og ekte. I tillegg til ekte skinn, var det skikkelig grovmønstret såle også. Det eneste jeg var bekymret for var "gift lukt" av skoene. Det har jeg opplevd av sko fra Europris. Men skoene har bare svak lukt av skinn 👍

Utvilsomt ekte skinn. Og så billig, da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår at det er mange som ikke har mye ekstra. Men enkelte ting handler om prioriteringer. 

Kjøtt fra Reko-ring koster altså ikke 1000 kroner kiloen. Jeg kjøper kjøttdeig derfra til 195 kroner kiloen, så blander jeg det med bønner og sopp og har i tacoen feks., så drøyer det lenger og er billigere enn å kjøpe to pakker kjøttdeig på Rema. Vinn-vinn.

Temu, hvor ofte er det egentlig man trenger ting de kan selge? Som voksen har man da det meste man trenger uten å måtte handle ræl på Temu flere ganger i måneden? 

Bruktkjøp er ikke dritt heller. Jeg har nettopp kjøpt meg en ny skalljakke med lappen på til halve prisen av ny. Jeg kjøper til og med sko der, man finner masse bra om man legger ned en innsats. 

Greit å ha lite penger, men om man er litt mer åpen for nye løsninger tror jeg det kunne løst noe av problemene.

Anonymkode: bb197...957

Jeg har ved flere anledninger kjøpt hundeutstyr på Aliexpress og Wish for 1/3, om ikke mindre, av prisen det koster i en norsk dyrebutikk. Da snakker vi akkurat de samme merkene med samme kvalitet som man får tak i hos norsk forhandler. Jeg handler svært sjeldent på slike nettsteder, men det er uten tvil penger å spare.

Enig med noen av hva jeg innbiller meg ts prøver å få frem med innlegget. Personlig har jeg ikke økonomi til at jeg orker å prioritere å støtte lokale forretninger, nisjebutikker, økologiske merker o.l. Både handler lite og kaster lite, så har ikke særlig "dårlig samvittighet". 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye dere kan kutte ut for å få bedre råd til å spise litt bedre. Det vet du ts....

Anonymkode: af1fc...71e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv påpasselig med å kun bruke uttrykket "ta seg råd til" om meg selv. Husker godt hvor irriterende det var som fattig når andre kom med at jeg måtte ta meg råd til ting og det faktisk ikke var penger i kassa. 

Anonymkode: 621eb...467

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...