Gå til innhold

Lei av folk som sier "det må man bare ta seg råd til"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange har, etter å ha betalt lån, strøm og alt annet, ikke mulighet til å "ta seg råd" til å kjøpt annet enn det billigste. Slik er det bare. Og slutt å kom med snakket om prioritering, om ting som ikke kan prioriteres bort. 

Folk som ikke har råd til REKO kjøtt til 1000 kroner kiloen, skal ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe billig kjøtt i Sverige. Det samme gjelder First Price varer. Ikke alle kan "ta seg råd" til lokale, kortreiste og dyre alternativer. 

Og Temu, omdiskutert, men supert om du har dårlig råd. Du får like bra ting, bare mye billigere enn i "Norske" butikker. 

Og maset om bruktkjøp.. Masse "dritt" (beklager uttrykket) som folk kvitter seg med. Og dessuten, det som er verd noe, er dyrt som brukt også. 

 

Anonymkode: 6358b...53c

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må ikke spise kjøtt i det hele tatt. Og brukt dritt? Er ikke det poenget? Noe som er dritt for deg, er gull for meg. 
 

Men det er nok ikke dette folk mener når de sier dette. Men tannlege, legetimer osv.

 

Utrolig mange som bor i små leiligheter i Oslo til 15-20k osv, de klarer jeg faktisk ikke synes synd på

Anonymkode: be911...557

  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kan jeg spørre om hva som er ca inntekt og faste utgifter i ditt hushold? 
 

 

Anonymkode: 10080...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og maset om bruktkjøp.. Masse "dritt" (beklager uttrykket) som folk kvitter seg med. Og dessuten, det som er verd noe, er dyrt som brukt også. 

 

Anonymkode: 6358b...53c

Uenig, du får så masse bra brukte ting på finn.no. Dyre ting, til en helt annen pris :) 

Anonymkode: 7043a...0d9

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kan drive med harryhandel er det ikke synd i deg.

Anonymkode: 832ce...1cf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også litt av en setning. Prøv igjen 🤞

Anonymkode: 60bd6...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mye, men ikke alt, handler om prioriteringer. Om man ikke bruker noe penger på godteri, kjøpe drikke butikken (vi har vann i springen), ikke røyker eller snuser og så videre og likevel ikke har råd til å kjøpe annet sted enn på Temu, da kan jeg komme på at man ikke har noe valg.

Anonymkode: 393c4...9ac

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanlig da? 

Jeg har ei venninne som er ufør, og greier seg helt ok. Hun sier hun må passe på økonomien sin, og det stemmer nok. 

Men hun er helt motsatt. Må måtte hun unne seg vintersko til 5000. Stadig unner hun seg ting til huset. Nye gardiner til 500 kroner stykket, det måtte hun unne seg.. Forrige påske kjøpte hun eget påskeservise

Folk er forskjellige. Jeg bryr meg ikke om hva hun bruker pengene sine på, men neimen om jeg gidder å høre om hennes økonomiske vansker hekler6

Anonymkode: 51c8b...55b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mange har, etter å ha betalt lån, strøm og alt annet, ikke mulighet til å "ta seg råd" til å kjøpt annet enn det billigste. Slik er det bare. Og slutt å kom med snakket om prioritering, om ting som ikke kan prioriteres bort. 

Folk som ikke har råd til REKO kjøtt til 1000 kroner kiloen, skal ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe billig kjøtt i Sverige. Det samme gjelder First Price varer. Ikke alle kan "ta seg råd" til lokale, kortreiste og dyre alternativer. 

Og Temu, omdiskutert, men supert om du har dårlig råd. Du får like bra ting, bare mye billigere enn i "Norske" butikker. 

Og maset om bruktkjøp.. Masse "dritt" (beklager uttrykket) som folk kvitter seg med. Og dessuten, det som er verd noe, er dyrt som brukt også. 

 

Anonymkode: 6358b...53c

Men det handler om prioritering, ts.

Du velger å prioritere det du bruker penger på. 
Og det er ikke reko-kjøtt. 
Men det du sier i innlegget ditt er ikke «sannheten». Det er ikke engang sant. Det er en rekke lett beviselig løgner du har valgt å fortelle deg selv fordi du trolig nå i etterkant er misfornøyd med dine prioriteringer.

For sannheten er dette: det er intet som hindrer deg i å omprioritere utenom din egen latskap. Du kan omskolere deg, du kan bytte arbeidsgiver til en som betaler deg bedre, du kan etterutdanne deg, du kan selge huset og flytte inn i et bofellesskap. Du kan selge leiligheten og flytte inn i en campervan. Du har ikke lyst til noen av de tingene, men det, ts, er noe helt annet enn at livet ikke er en serie prioriteringer som alle har konsekvenser du må leve med.

For det er dette som egentlig er bunnlinja. De som klager over at de bare «har» dårlig råd nevner lite om at de «har» dårlig råd på grunn av en serie frivillige valg. De bare misliker å måtte ta konsekvensen av nevnte valg. Å på strak arm akseptere og tolerere konsekvensene av egne valg er noe foreldrene dine skulle ha lært deg i tidlig barneskolealder. Men du kan fint velge å lære deg selv det nå. 

Uansett. Du «har» ikke dårlig råd. Du har den økonomien du har valgt deg. Det er ikke synd på deg. Du lever bare med konsekvensene av dine frie valg. Og det er som det skal være. 

Anonymkode: 5bed3...ad3

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og Temu, omdiskutert, men supert om du har dårlig råd. Du får like bra ting, bare mye billigere enn i "Norske" butikker. 

Billig ræl har de færreste bruk for uansett om det er kjøpt ekstra billig rett fra Kina eller på Nille/Jysk/Rusta/Europris.

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (3 minutter siden):

Billig ræl har de færreste bruk for uansett om det er kjøpt ekstra billig rett fra Kina eller på Nille/Jysk/Rusta/Europris.

Kutt ut å kalle det billig ræl da, herregud! 

Anonymkode: 1e0cb...8c4

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mange har, etter å ha betalt lån, strøm og alt annet, ikke mulighet til å "ta seg råd" til å kjøpt annet enn det billigste. Slik er det bare. Og slutt å kom med snakket om prioritering, om ting som ikke kan prioriteres bort. 

Folk som ikke har råd til REKO kjøtt til 1000 kroner kiloen, skal ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe billig kjøtt i Sverige. Det samme gjelder First Price varer. Ikke alle kan "ta seg råd" til lokale, kortreiste og dyre alternativer. 

Og Temu, omdiskutert, men supert om du har dårlig råd. Du får like bra ting, bare mye billigere enn i "Norske" butikker. 

Og maset om bruktkjøp.. Masse "dritt" (beklager uttrykket) som folk kvitter seg med. Og dessuten, det som er verd noe, er dyrt som brukt også. 

 

Anonymkode: 6358b...53c

Jeg forstår at det er mange som ikke har mye ekstra. Men enkelte ting handler om prioriteringer. 

Kjøtt fra Reko-ring koster altså ikke 1000 kroner kiloen. Jeg kjøper kjøttdeig derfra til 195 kroner kiloen, så blander jeg det med bønner og sopp og har i tacoen feks., så drøyer det lenger og er billigere enn å kjøpe to pakker kjøttdeig på Rema. Vinn-vinn.

Temu, hvor ofte er det egentlig man trenger ting de kan selge? Som voksen har man da det meste man trenger uten å måtte handle ræl på Temu flere ganger i måneden? 

Bruktkjøp er ikke dritt heller. Jeg har nettopp kjøpt meg en ny skalljakke med lappen på til halve prisen av ny. Jeg kjøper til og med sko der, man finner masse bra om man legger ned en innsats. 

Greit å ha lite penger, men om man er litt mer åpen for nye løsninger tror jeg det kunne løst noe av problemene.

Anonymkode: bb197...957

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kutt ut å kalle det billig ræl da, herregud! 

Anonymkode: 1e0cb...8c4

Men det er jo det. Tipper at minst 90% av det som blir handlet på Temu er fullstendig unødvendige kjøp, på samme måte som nips fra de butikkene brukeren nevner. 

Det er ingen hemmelighet at mange med dårlig økonomi også gjør dårlige økonomiske prioriteringer. Det handles mye som er helt unødvendig hos mange i denne gruppen. Det gjelder selvsagt ikke alle, men mange. 

Anonymkode: 33433...4be

  • Liker 11
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hateridioter skrev (8 minutter siden):

Billig ræl har de færreste bruk for uansett om det er kjøpt ekstra billig rett fra Kina eller på Nille/Jysk/Rusta/Europris.

Kanskje man ikke "har bruk for det", men spesielt når man har barn så er grensene for "har virkelig bruk for" litt flytende.

Jeg kjøpte bursdagsdekorasjoner og gaver på Temu til sønnen min. Han går i barnehagen og ville IKKE ha skjønt "vi kan ikke kjøpe bursdagspynt eller gaver fordi mamma har ikke penger". Så er det bare ræl, men 5 av 6 pyntegreier jeg kjøpte var i bra nok kvalitet til å henges opp i flere år til. Og gaven har vært lekt med i mange timer alt, uten å ryke. Betalte under 200 kr totalt, mens en lignende bursdagpakke fort kommer på en tusenlapp hvis jeg skal handle alt på Nille.

Når man sier "det må man ta seg råd til" så mener man ting man virkelig BURDE ta seg råd til, fordi det er dyrere å IKKE ta seg råd. Jeg har nok av sånne eksempler.

Ja, jeg brukte 200 kr på Temu til et bursdagsselskap. Nei, jeg kan ikke "bare ta meg råd til" barne- og uføreforsikring "just in case", eller å sette skallfasetter på de stygge tennene mine, eller å drenere opp rundt kjelleren (selv om dreneringen er over forventet livstid). For å ta noen eksempler på ting jeg har fått beskjed om at jeg "bare må ta meg råd til" det siste året. 

 

Anonymkode: 359db...0b4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kutt ut å kalle det billig ræl da, herregud! 

Anonymkode: 1e0cb...8c4

Det er jo det det er, herregud!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje man ikke "har bruk for det", men spesielt når man har barn så er grensene for "har virkelig bruk for" litt flytende.

Jeg kjøpte bursdagsdekorasjoner og gaver på Temu til sønnen min. Han går i barnehagen og ville IKKE ha skjønt "vi kan ikke kjøpe bursdagspynt eller gaver fordi mamma har ikke penger". Så er det bare ræl, men 5 av 6 pyntegreier jeg kjøpte var i bra nok kvalitet til å henges opp i flere år til. Og gaven har vært lekt med i mange timer alt, uten å ryke. Betalte under 200 kr totalt, mens en lignende bursdagpakke fort kommer på en tusenlapp hvis jeg skal handle alt på Nille.

Når man sier "det må man ta seg råd til" så mener man ting man virkelig BURDE ta seg råd til, fordi det er dyrere å IKKE ta seg råd. Jeg har nok av sånne eksempler.

Ja, jeg brukte 200 kr på Temu til et bursdagsselskap. Nei, jeg kan ikke "bare ta meg råd til" barne- og uføreforsikring "just in case", eller å sette skallfasetter på de stygge tennene mine, eller å drenere opp rundt kjelleren (selv om dreneringen er over forventet livstid). For å ta noen eksempler på ting jeg har fått beskjed om at jeg "bare må ta meg råd til" det siste året. 

 

Anonymkode: 359db...0b4

Tror ærlig talt svært få barnehagebarn er opptatt av bursdagspynt (hva nå det måtte være 🤔)

Anonymkode: 73175...6cc

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke sånn at alle prioriterer likt, så å si at "det må man bare ta seg råd til" er kanskje litt dårlig formulert, alle må jo få prioritere forskjellig ut fra egen økonomi og preferanser. 

Å si derimot at "det må jeg bare ta meg råd til" er jo ikke et angrep mot dem som velger billigere alternativ, men heller en erkjennelse i at varen er dyr og at en sløser litt, tenker jeg da. Men er en utrolig glad i ferskpresset appelsinjuice eller eksklusive oster, så må en vel bare det da.

Vi bruker first price kjøttdeig til tacoen hjemme hos oss, men kan også godt ha kjøtt til 1000 kr kiloen på grillen. Jeg kjøper også mye brukt. Temu derimot - aldri prøvd, og etter hva jeg har lest så nei takk. Normal/Jula/Rusta/Europris/Sparkjøp derimot kan jeg godt finne på å handle på. 

Når jeg sier at "det må MAN bare ta seg råd til" så tenker jeg ting som nye bildekk, nødvendig vedlikehold på bolig, at ungene skal få dra på klassetur, oppvarming av bolig, tannhelse - slike ting.

Anonymkode: 24fe0...900

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror ærlig talt svært få barnehagebarn er opptatt av bursdagspynt (hva nå det måtte være 🤔)

Anonymkode: 73175...6cc

Ballonger, lys til kaken og servietter (evt engangstallerkener/kopper) med ønsket motiv tenker jeg.  Og tro meg - det er de.

Anonymkode: 24fe0...900

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror ærlig talt svært få barnehagebarn er opptatt av bursdagspynt (hva nå det måtte være 🤔)

Anonymkode: 73175...6cc

Jo de er faktisk ekstremt opptatt av det. Ballonger er kjempeviktig! Bordet skal helst være pyntet i favorittemaet, om det så er Spiderman eller Barbie eller hva det måtte være. Om det er duk eller skåler eller glass eller servietter eller godteposer som har mønsteret er ikke så farlig, men det er enorm begeistring over pynten. Og så må jo kaka ha lys man kan blåse ut! 

Anonymkode: 359db...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket "det må vi bare ta oss råd til" er et uttrykk folk som faktisk har mulighet til å prioritere kan bruke. For mange er det faktisk rett og slett ikke mulig "å ta seg råd til", selv om mange andre tror det. 

Anonymkode: 1f2c7...07f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...