Gå til innhold

Jeg har meldt meg opp til privatisteksamen, men vurderer sterkt å gi opp... hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en fase hvor jeg tar opp fag. Nå tar jeg opp sosiologi og sosialantropologi. Jeg har lest i snart 2 mnd, men uansett hvor mye jeg leser, føler jeg ikke at jeg lærer noe særlig? Jeg prøver å lære meg fagbegreper, men aner ikke hvordan jeg skal bruke de i setninger. Eksamen er muntlig. Har prøvd å øve muntlig, og svare på tidligere eksamensoppgaver, men jeg får det bare ikke til? 

Hva skal jeg gjøre??

Anonymkode: 1a278...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du fortsette å jobbe med fagene frem til eksamen, det er bare du som kan gjøre det. Du har fått mange, mange råd her inne på alle innleggene dine - kanskje vurdere å være privatist med undervisning der du er fysisk tilstede etterhvert, eller vurdere om det er riktig å ta opp akkurat disse fagene.

Anonymkode: d4057...f28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som du må jobbe med studieteknikk.

Anonymkode: 11936...d37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør så godt du kan! Du består sannsynligvis uansett så ingen grunn til å ikke prøve. Om ikke annet så kan du få direkte tilbakemeldinger på hva du må øve på til neste gang om ikke denne eksamenen gikk veien. 

Du vinner hvertfall ingen ting på å bare gi opp.. 

Anonymkode: 47ba2...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i en fase hvor jeg tar opp fag. Nå tar jeg opp sosiologi og sosialantropologi. Jeg har lest i snart 2 mnd, men uansett hvor mye jeg leser, føler jeg ikke at jeg lærer noe særlig? Jeg prøver å lære meg fagbegreper, men aner ikke hvordan jeg skal bruke de i setninger. Eksamen er muntlig. Har prøvd å øve muntlig, og svare på tidligere eksamensoppgaver, men jeg får det bare ikke til? 

Hva skal jeg gjøre??

Anonymkode: 1a278...3ab

Sånn hadde jeg det i starten også, men det er noe med at man må bare bite tennene sammen og tenke at det går bra tilslutt. Jeg selv har vært nødt til å gå gjennom ting flere ganger. Både en, to, tre og fire ganger, noen ganger både fem, seks og syv ganger. Det har gått tid, lang tid og har krevd mye. Det som har vært utrolig verdifullt for meg er å ha gått på en skole, fordi ikke bare så lærer man begrepene, men de viser deg godt hvordan de skal bruke dem og de gir deg hjelp til eksamen - der det gås nøye gjennom hvordan den fungerer og hva som forventes av deg, for hvordan du skal få det til også hopper de over hva som anses som unødvendig. Det er mye i fagboka som ikke trengs på muntlig eksamen, i hvert fall i de fagene jeg har. :) Pust med magen og tenk at dette går bra! Dette går fint, men det tar tid før ting sitter og man trenger å jobbe hardt med det. Privatist er ekstremt brutalt. Og mange av dem lærerne her sier at mange av de tidligere elevene har beskrevet privatist som hardere enn å studere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (54 minutter siden):

Sånn hadde jeg det i starten også, men det er noe med at man må bare bite tennene sammen og tenke at det går bra tilslutt. Jeg selv har vært nødt til å gå gjennom ting flere ganger. Både en, to, tre og fire ganger, noen ganger både fem, seks og syv ganger. Det har gått tid, lang tid og har krevd mye. Det som har vært utrolig verdifullt for meg er å ha gått på en skole, fordi ikke bare så lærer man begrepene, men de viser deg godt hvordan de skal bruke dem og de gir deg hjelp til eksamen - der det gås nøye gjennom hvordan den fungerer og hva som forventes av deg, for hvordan du skal få det til også hopper de over hva som anses som unødvendig. Det er mye i fagboka som ikke trengs på muntlig eksamen, i hvert fall i de fagene jeg har. :) Pust med magen og tenk at dette går bra! Dette går fint, men det tar tid før ting sitter og man trenger å jobbe hardt med det. Privatist er ekstremt brutalt. Og mange av dem lærerne her sier at mange av de tidligere elevene har beskrevet privatist som hardere enn å studere. 

Det kan godt være at det oppleves som mer krevende å ta en privatisteksamen på vgsnivå, men dette tror jeg handler mye om modenhet, studieteknikk osv. Det faglige nivået på et universitet er høyere enn på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan godt være at det oppleves som mer krevende å ta en privatisteksamen på vgsnivå, men dette tror jeg handler mye om modenhet, studieteknikk osv. Det faglige nivået på et universitet er høyere enn på vgs.

Nå har jeg tatt flere fag på universitet, og det opplevde jeg som kos og hygge i forhold til det jeg driver med nå som privatist. :)Folk er forskjellige på dette nivået og når man jobber med ting, så tar det tid å få det inn. Man må rett og slett komme ditt der man "knekker koden".

Og til deg Ts, jeg tror virkelig du fikser det! Ikke gi opp. Det blir bra tilslutt ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (2 timer siden):

Nå har jeg tatt flere fag på universitet, og det opplevde jeg som kos og hygge i forhold til det jeg driver med nå som privatist. :)Folk er forskjellige på dette nivået og når man jobber med ting, så tar det tid å få det inn. Man må rett og slett komme ditt der man "knekker koden".

Og til deg Ts, jeg tror virkelig du fikser det! Ikke gi opp. Det blir bra tilslutt ❤️ 

Jeg er sosiolog, altså har jeg studert dette i fem år på universitet. Jeg tok også sosiologi på vgs. Rent akademisk kan ikke nivåene sammenlignes. Jeg holder fast ved at jeg tror det dreier seg om modenthet, studieteknikk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er sosiolog, altså har jeg studert dette i fem år på universitet. Jeg tok også sosiologi på vgs. Rent akademisk kan ikke nivåene sammenlignes. Jeg holder fast ved at jeg tror det dreier seg om modenthet, studieteknikk osv.

Vi er ganske enige, men jeg tror du skal prøve å lese hva jeg skriver en gang til ;)  Jeg skriver jo at dette handler om å knekke koden på det man driver med og etterhvert så vil man oppleve at det blir lettere. Det har stått mye om dette i media med flere som sliter når de starter på studiene og opplever det som voldsomt, mange om at de bruker tiden i tårer fordi at det er så vanskelig. Å være privatist kan være veldig brutalt, og at mange ser tilbake på det som det mest brutale er fordi at nok man må lære den studieteknikken som mange lærer seg på universitetet det første året. Jeg tror fint på lærerne når de sier det, og at de har forståelse for situasjonen fordi at de har gjort dette i mange år nå.

Utover det så sitter jeg selv med de erfaringene jeg sitter med. Og de fagene jeg har fra universitetet har vært kos og hygge vs det jeg gjør nå som privatist, men som jeg sa at det handler nok om at jeg ikke har knekt koden helt ennå. Regner med at det kommer. ;) 

Endret av Blått
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du alternative læringskilder? Leser aviser, andre fagbøker, fagtidsskrift, hører på podcaster? Da får du inn fagspråket og begrepene på en annen måte. Du kan øve ved å gjenfortelle med dine egne ord.

Anonymkode: 3ddaa...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...