Gå til innhold

Kollega som går all in for å få meg ut

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Gjest LoneZone

Sånne folk finner du i alle yrker og du får aldri et ærlig svar på hva det egentlige problemet er. Føler med deg!

Den beste løsningen er å prioritere å levere i arbeidssammenheng og ikke la deg vippe av pinnen.

Det er urettferdig men en læringskurve. Blir det for jævlig må du skifte jobb.

Å varsle om det til en overordnet du stoler på kan hjelpe til at de blir obs på det.

Ellers er det ikke mye du får gjort dessverre. Sørg for at du gjør det som forventes av deg i arbeidssammenheng.

Det blir som regel en kamp om hvem som slites ut først av dere to, så det gjelder å ikke gi seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykemelding og søke andre jobber

Anonymkode: 43cc7...883

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de arbeidsoppgavene som du har fått klager på, har du ikke en dialog med din leder om dette ? 
Er kollegaen og din nærmeste leder en og samme person ? 
At du trekker deg unna alt og alle er vel ikke alltid den beste løsningen , men å være åpen og vise til forbedring og at du har lyttet og gjort forandringer i innsatsen din.  
Når du lar de holde på uten å stå opp for deg sjøl forverrer vel situasjonen og dine sjanser for forandring? 
Hva med å be om et møte med leder ? 

Anonymkode: 8f00d...614

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det likens, men med lederen.

Må egentlig bare finne ny jobb. 

du kan ev prøve å varsle til nærmeste leder, eller høyere opp dersom du vil ta kampen.

Anonymkode: c1585...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde noe av det samme selv. Jeg ble stadig kalt inn på teppet og fikk presentert beskyldninger mot meg. Noen få ganger hadde jeg sagt noe som ble tatt opp i værste mening, men stort sett så stemte ikke beskyldningene. Jeg ble t.o.m beskylt for ting andre hadde gjort/ sagt. Jeg fikk aldri vite hvem som kom med beskyldningene, men leder sa stadig at det var mange som sa det samme. Dette førte til at jeg til slutt ble mistenksom mot alle kollegene mine. 

Dette pågikk over noen år, men til slutt så gikk det ut over helsen min og jeg gikk inn i en langvarig depresjon. I løpet av sykemeldingsåret så opplevde jeg behandling av leder som traumatiserte meg. Både legen min og tiltaksarrangør reagerte på måten arbeidsgiver behandlet meg på, å legen ga meg beskjed om å aldri dra på møte med arbeidsgiver uten hen igjen. Hadde med tillitsvalgt, men hun ble så satt ut av hvordan jeg ble behandlet og beskyldningene mot meg at hun ikke fikk sagt noe.

Det endte med at jeg ble ufør av dette. Jeg er ingen pingle som blir fort traumatisert osv, men dette tok knekken på meg. Sliter enda med angst. 

Anonymkode: 07273...559

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i en prosess der vi prøver å bli kvitt en kollega og ledelsen er med. Sånt skjer ikke uten grunn.

Anonymkode: f3079...037

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er i en prosess der vi prøver å bli kvitt en kollega og ledelsen er med. Sånt skjer ikke uten grunn.

Mener du kollegaer og leder? Hvis det, så er det på ingen måte greit. Er det så ille med den dere prøver å bli kvitt så må det håndteres på en skikkelig måte av leder der kollegaer ikke er innblandet. 

Det er helt klart at ikke alle passer inn på en arbeidsplass, men da må det håndteres riktig sånn at personen ikke blir skadelidende, men har en mulighet til å søke annen jobb.

Anonymkode: 07273...559

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du være på en arbeidsplass ca alle hater deg? 

Eller du har mulighet til å varsle om forholdene. Men resultatet er at forholdene kan  bli gjort noe med, men varsleren forsvinner ofte for det, siden "ting" blir oppdaget i diverse intervjuer. Er du så uskyldig?

Anonymkode: 9149a...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Spørsmålet er hva grunnen er. Jeg vet at på min egen arbeidsplass var det en kollega som, i begynnelsen av sin karriere, konsekvent undergravde kolleger hun så på som konkurrenter. Hun ble bestis med daglig leder som var en myndig streng dame som "ordnet opp". En kollega ble skvist ut på rimelig tynt grunnlag i hovedsak pga hennes bakvaskelser. Hun fremstår som verdens mest blide og utadvendte person, så mange faller lett for hennes gemytt. Men så fort hun hadde anledning hvisket hun nedsettende ting om kolleger. Nå har hun karret seg såpass langt opp i systemet at hun ikke har særlig mange direkte konkurrenter.

Anonymkode: 739ff...bb4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du høres også ut som en krevende kollega. At du har opplevd konflikter flere ganger sier kanskje sitt. Å si ifra direkte på en rolig og fin måte, og å konsentrere seg om å gjøre sin jobb bra (dvs ikke lete etter feil hos andre) kan jeg i stor grad være enig i. Men å kalle inn til møte og kritisere i full offentlighet er jo grusomt. Direkte konfrontasjon er ikke det beste alltid. 

Anonymkode: edd22...f5f

Mye bedre å konfrontere folk når de ikke oppfører seg, enn å gå rundt å baksnakke og spre rykter. Baksnakkere/ryktespredere/giftige folk må tåle å bli konfrontert hvis deres væremåte er ødeleggende for arbeidsmiljøet.

Anonymkode: e888a...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en kollega som har lagt meg for hat og har bestemt seg for å få meg vekk. Alt tas videre til leder, være seg ting jeg har sagt i private samtaler eller ting hen mener jeg ikke har gjort riktig av rutinemessige arbeidsoppgaver. 
Jeg har trukket meg langt tilbake og deler nå ingenting lengre med noen av mine kollegaer, og jeg har selvsagt gått meg selv i sømmene for å utføre arbeidsoppgaver riktig. Men det er veldig ubehagelig for meg å være på jobb nå da jeg føler at alt jeg gjør overvåkes og hver minste lille ting blir notert. 

Noen som har erfaringer med dette? Vet jeg må snakke med leder om det men denne kollegaen får også med seg både kollegaer og leder så det blir fort alle mot én… Jeg gjør bare så godt jeg kan og skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å få dette til å ta slutt. 

Anonymkode: 39730...15e

Hva handler disse private samtalene om, de som taes videre til sjefen? 

Det er ikke din kollega sin jobb å gi deg opplæring i jobben, da er det jo riktig å gå via sjefen. Dette er noe med konflikthåndtering. 

Anonymkode: 1d46e...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (14 timer siden):

Søk ny jobb.

Vær omgjengelig og lett å samarbeide med for alle andre, unngå X som pesten.

Når oppsigelsestid: sykemelding om vedkommende ikke roer seg og du rapporterer alt til ledelse. Ikke fortell hvor du bytter til.

Det hjelper ingenting, men da vet de om det. 

Umulig å endre sånne folk. 

Ja disse rådene er gull :klem3: Er mitt oppe i en sånn greie nå. Helt utrolig at voksne mennesker holder på sånn. Jeg tenker å bytte jobb. Fordi livskvaliteten synker så mye. Jeg gjør en dårligere jobb når jeg ikke er meg selv og kundene fortjener det beste jeg kan gi. Men fy Faen altså. Føler meg som en fjortenåring igjen. 

Vær sterk ts. 

Anonymkode: 64697...bea

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega innen renhold som høres ut som deg. Mener selv at "Jeg er ikke perfekt, men jeg syns jeg gjør en god jobb." Høres ut som en normal setning, ja?

Denne kollegaen har minst erfaring av alle, generelt. Vi har et par kollegaer med fagbrev og et par stk som holder på med fagbrev. Det snakkes veldig mye om faget, rette måten, hvordan ting var før, hvordan blir bedre. De fleste av oss tar både ris og ros på en veldig god måte. Hvis en annen kollega kommer til meg å retter på noe jeg gjør så blir jeg jo glad for det. Ingen er ferdig utlært og jeg vil bli bedre.

Hvis man gjør dette mot kollegaen vår som høres ut som deg så ender der i diskusjon og hun lukker ørene. Så gikk det så langt at flere overflater ble ødelagt etter hennes måte. Gulv som må erstattes fordi hun ikke gjorde det riktig. Hennes egne ord er "det var slik jeg fikk beskjed om å gjøre det." Så vet vi andre som prater sammen at vi er 5 stk som har gitt henne samme råd og en som har tilbudt henne læreboka. Likevel ble ikke rådene fulgt og gulvet ødelagt. 

En gang kan det vel skje, men det har skjedd mange ganger. Så flere av oss snakker med sjefen, utenat vi vet om hverandre med det første. Når vi plutselig får vite om hverandre så kommer det frem ting hun har sagt i private samtaler. Det er veldig mange ting i disse private samtalene som ikke er ok å si. Hun kommenterte folk sitt utseende, vekt, klær, væremåte, hvem som har gjort større feil enn henne (så da kan hun umulig være så fæl.) 

Når vi prater sammen viste det seg at hun ga meg skylda for en maskin hun ødela, en annen skylda for et gulv hun ødela, en tredje skylda for dårlig opplæring. Osv. 

Så ja, alt etter det gikk flere rett til sjefen med for man mistet all tillit. 

Anonymkode: 1d46e...114

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk deg videre, finn gjerne referanser fra andre arbeidsforhold. Eventuelt en god kollega i nåværende jobb. Jeg er leder sjøl og ville aldri latt noe slikt pågå, men dessverre er det ikke alle ledere som gjør en like god jobb.

Jeg vil oppfordre deg å søke støtte hos bedriftshelsetjenesten slik at du har en objektiv part å prate med og ventilere til. De kan også rådføre deg. Om tillitsvalgt ikke gjør en jobb for deg må du ta kontakt med hovedtillitsvalgt i din kommune/organisasjon. Ikke gå i møte alene, om det skal være et møte som du eller leder inviterer til sørg for at saksliste foreligger i forkant, referat bør skrives underveis og ferdigstilles etter møte hvor du samtykker til innholdet og signerer det. Be om egen kopi. Du kan også be om støtte fra HR.

Ønsker deg alt godt, ikke la dette ta knekken på deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en kollega som har lagt meg for hat og har bestemt seg for å få meg vekk. Alt tas videre til leder, være seg ting jeg har sagt i private samtaler eller ting hen mener jeg ikke har gjort riktig av rutinemessige arbeidsoppgaver. 
Jeg har trukket meg langt tilbake og deler nå ingenting lengre med noen av mine kollegaer, og jeg har selvsagt gått meg selv i sømmene for å utføre arbeidsoppgaver riktig. Men det er veldig ubehagelig for meg å være på jobb nå da jeg føler at alt jeg gjør overvåkes og hver minste lille ting blir notert. 

Noen som har erfaringer med dette? Vet jeg må snakke med leder om det men denne kollegaen får også med seg både kollegaer og leder så det blir fort alle mot én… Jeg gjør bare så godt jeg kan og skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å få dette til å ta slutt. 

Anonymkode: 39730...15e

Dette er en form for mobbing/trakassering, og det er en lederoppgave å håndtere. Det er også en HMS-sak, siden den truer din trivsel og helse. Du må ikke begynne å håndtere saken på egenhånd, for da eskalerer det. Her er det bare å oppsøke leder først som sist, og så får lederen komme med løsninger. Det er som sagt lederens jobb å gjøre.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (13 timer siden):

Det gir jo medarbeid, og er pinlig å måtte svare på vegne av andres feil.

Nå antar jeg litt mye, men det er faktisk irriterende å jobbe med folk som ikke gjør jobben sin riktig, og samtidig tar mye plass på arbeidsplassen.

Jeg blir litt sånn: pass på deg selv og arbeidsoppgavene dine før du begynner plapre om andre ting. Hvis du gjør en solid jobb så er det greit nok.

Jeg sier ikke at du er sånn, men du kan jo tenke litt over det.

Jeg tenker ikke at en «sideordnet» skal lede dette, men TS sier jo at hennes medarbeidere får spørsmål fra kunder om hvorfor jobben ikke er gjort.

Da må det være greit å gi beskjed til ledelsen.

Hun sier ingenting om kunder, hun nevner samarbeidspartnere. Det er du sm antar mye her og kommer med sjukt lite konstruktive tilbakemelding. Føler du deg truffet?

Anonymkode: 49a76...6b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bombasi skrev (4 minutter siden):

Dette er en form for mobbing/trakassering, og det er en lederoppgave å håndtere. Det er også en HMS-sak, siden den truer din trivsel og helse. Du må ikke begynne å håndtere saken på egenhånd, for da eskalerer det. Her er det bare å oppsøke leder først som sist, og så får lederen komme med løsninger. Det er som sagt lederens jobb å gjøre.

Min leder kom bare med noe bullshit om dårlig kommunikasjon og at alle burde vøre venner. Null referat, null dialog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min leder kom bare med noe bullshit om dårlig kommunikasjon og at alle burde vøre venner. Null referat, null dialog. 

Da burde du slutte å kalle vedkommende en leder, for vedkommende svikter i elementære lederoppgaver. Men typisk ansvarsfraskrivende og konfliktsky leder i dag. 

Bytt jobb. Før det går på helsa løs. Er altfor giftig arbeidsmiljø å stå i over tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun sier ingenting om kunder, hun nevner samarbeidspartnere. Det er du sm antar mye her og kommer med sjukt lite konstruktive tilbakemelding. Føler du deg truffet?

Anonymkode: 49a76...6b7

Ja, jeg føler meg truffet. Det var bra observert 👍🏼

Fordi, som nevnt tidligere, jeg har jobbet med folk som ikke gjør jobben slik dem skal og slik det forventes av dem. Og på en måte som gjør at det går ut over en selv (spørsmål om hvorfor en kollega ikke gjør jobben sin skikkelig for eksempel).

Hvordan skal man egentlig svare på det? Skal man beklage? Skal man forsvare henne? Skal man svare «ja, det er bare sånn hun er»?

Det er slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...