Gå til innhold

Kollega som går all in for å få meg ut

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som har lagt meg for hat og har bestemt seg for å få meg vekk. Alt tas videre til leder, være seg ting jeg har sagt i private samtaler eller ting hen mener jeg ikke har gjort riktig av rutinemessige arbeidsoppgaver. 
Jeg har trukket meg langt tilbake og deler nå ingenting lengre med noen av mine kollegaer, og jeg har selvsagt gått meg selv i sømmene for å utføre arbeidsoppgaver riktig. Men det er veldig ubehagelig for meg å være på jobb nå da jeg føler at alt jeg gjør overvåkes og hver minste lille ting blir notert. 

Noen som har erfaringer med dette? Vet jeg må snakke med leder om det men denne kollegaen får også med seg både kollegaer og leder så det blir fort alle mot én… Jeg gjør bare så godt jeg kan og skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å få dette til å ta slutt. 

Anonymkode: 39730...15e

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre ikke noen gode råd til deg, har dere verneombud eller tillitsvalgt som går an å snakke med? Har selv en sånn kollega, som mobber ut en etter en, ved hjelp av daglig leder. Det hjelper ikke å si noe til daglig leder, for hun blir bare sur på den som sier i fra. Jeg fikk ikke med meg alt som skjedde sist en super og flink kollega ble utstøtt, men jeg støttet kollegaen så godt jeg kunne og stilte opp som referanse da hun søkte ny jobb, som hun heldigvis fikk.

Anonymkode: 4840f...646

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle kollegaene og lederne er av samme oppfatning, så burde du kanskje gå i deg selv og se på egen oppførsel. Du skriver jo ikke noe om hva denne kollegaen reagerer på med din oppførsel, men om du synes kukk-i-fitta-vitser på nord-norsk er dritsjarmerende, ja så er de tydeligvis ikke det. 

Anonymkode: fd7b3...faf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har en kollega som har lagt meg for hat og har bestemt seg for å få meg vekk. Alt tas videre til leder, være seg ting jeg har sagt i private samtaler eller ting hen mener jeg ikke har gjort riktig av rutinemessige arbeidsoppgaver. 
Jeg har trukket meg langt tilbake og deler nå ingenting lengre med noen av mine kollegaer, og jeg har selvsagt gått meg selv i sømmene for å utføre arbeidsoppgaver riktig. Men det er veldig ubehagelig for meg å være på jobb nå da jeg føler at alt jeg gjør overvåkes og hver minste lille ting blir notert. 

Noen som har erfaringer med dette? Vet jeg må snakke med leder om det men denne kollegaen får også med seg både kollegaer og leder så det blir fort alle mot én… Jeg gjør bare så godt jeg kan og skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å få dette til å ta slutt. 

Har en kollega som er lik og hun er psykisk sjuk. 

Anonymkode: dcb32...6de

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med dette.

Min erfaring er at alle saker har to (tre) sider.

Har erfaring med kollegaer som ikke klarer gjøre rutinemessige oppgaver. Gjør feil og glemmer ting som riktignok bare er småting hvis du tenker enkeltsaker, men ekstremt irriterende og frustrerende, og går utover oss andre, hver gang det skjer (men hun tenker bare at «herregud, det er ikke så farlig og alle kan gjøre feil»).

Ja, men ikke samme feil eller slurv 2-3 ganger i måneden. Det er altfor ofte når det går ut over oss andre. Jeg tenker 1 gang i året maks er akseptabelt.

Men, nå starter jeg i feil ende her:

Hva tror du er grunne til at denne personen misliker deg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvis alle kollegaene og lederne er av samme oppfatning, så burde du kanskje gå i deg selv og se på egen oppførsel. Du skriver jo ikke noe om hva denne kollegaen reagerer på med din oppførsel, men om du synes kukk-i-fitta-vitser på nord-norsk er dritsjarmerende, ja så er de tydeligvis ikke det. 

Anonymkode: fd7b3...faf

Nei ikke noe sånt. Jeg er sosial og utadvendt men har ikke noe utagerende oppførsel. Men jeg mistenker at denne personen synes jeg tar for mye plass da vedkommende selv tar mye plass og gjerne vil le høyest osv. Jeg prøver ikke konkurrere med denne personen og ta plass, prøver å være den beste utgaven av meg selv. Prøver å være en fagsterk god kollega som de andre kan samarbeide med. Men føler aldri det blir bra nok. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd dette på flere arbeidsplasser som tillitsvalgt og som ansatt. Veldig ofte bunner det i sjalusi er min erfaring.  At man føler seg truet og i flere enn ett tilfelle vil jeg si psykisk uhelse. 

Det har hendt at den som blir utsatt har hatt en tidvis irriterende fremtoning, men det unnskylder overhodet ikke hets, utfrysning, hakking osv. 

Eller at en annen ansatt står i bakgrunnen og indirekte skaper dette med vi mot deg prat og holdninger. Kos med misnøye er samlende og skaper følelsen av fellesskap.

Beste man kan gjøre er å gå tjenestevei og involvere verneombud og tillitsvalgt tidlig. Man kan blant annet få samtaler gjennom bedriftshelsetjenesten flere steder, og ta det med fastlege. 

Når man snakker om dette er det viktig å forsøke å holde seg rolig og saklig. Vær åpen og ærlig om hva dette gjør med deg og vær undrende ovenfor leder om hva du og dere kan gjøre annerledes. Dette er et lederansvar. Enkelt og greit. 

Sannsynligheten for at dette bare går over er heller minimal. Og trivselen vil nok ikke bli helt tipptopp med dere begge på samme arbeidssted dessverre.

Anonymkode: 81c75...c88

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (25 minutter siden):

Har erfaring med dette.

Har erfaring med kollegaer som ikke klarer gjøre rutinemessige oppgaver. Gjør feil og glemmer ting som riktignok bare er småting hvis du tenker enkeltsaker, men ekstremt irriterende og frustrerende, og går utover oss andre, hver gang det skjer (men hun tenker bare at «herregud, det er ikke så farlig og alle kan gjøre feil»).

Ja, men ikke samme feil eller slurv 2-3 ganger i måneden. Det er altfor ofte når det går ut over oss andre. Jeg tenker 1 gang i året maks er akseptabelt.

Ingenting av de tingene hen mener jeg har gjort feil, går utover andre. De tingene handler om kun egne oppgaver innen mitt felt som bare har med meg å gjøre og gir ikke de andre merarbeid. På det meste kan de ha fått spørsmål utenfra fra andre samarbeidspartnere «hvorfor er ikke den tingen gjort» og så må de svare på det, men det gir dem ikke merarbeid. Jeg har selvsagt tatt tak i de tilbakemeldingene jeg har fått og gjør alt jeg kan for at det ikke skjer igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har opplevd dette på flere arbeidsplasser som tillitsvalgt og som ansatt. Veldig ofte bunner det i sjalusi er min erfaring.  At man føler seg truet og i flere enn ett tilfelle vil jeg si psykisk uhelse. 

Det har hendt at den som blir utsatt har hatt en tidvis irriterende fremtoning, men det unnskylder overhodet ikke hets, utfrysning, hakking osv. 

Eller at en annen ansatt står i bakgrunnen og indirekte skaper dette med vi mot deg prat og holdninger. Kos med misnøye er samlende og skaper følelsen av fellesskap.

Beste man kan gjøre er å gå tjenestevei og involvere verneombud og tillitsvalgt tidlig. Man kan blant annet få samtaler gjennom bedriftshelsetjenesten flere steder, og ta det med fastlege. 

Når man snakker om dette er det viktig å forsøke å holde seg rolig og saklig. Vær åpen og ærlig om hva dette gjør med deg og vær undrende ovenfor leder om hva du og dere kan gjøre annerledes. Dette er et lederansvar. Enkelt og greit. 

Sannsynligheten for at dette bare går over er heller minimal. Og trivselen vil nok ikke bli helt tipptopp med dere begge på samme arbeidssted dessverre.

Anonymkode: 81c75...c88

Tillitsvalgt er dessverre en av kollegaene som vedkommende drar med seg på lasset… har forsøkt å snakke med tillitsvalgt tidligere og gjør ikke det igjen. Verneombud er ikke-eksisterende eller i praksis en vits. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk ny jobb.

Vær omgjengelig og lett å samarbeide med for alle andre, unngå X som pesten.

Når oppsigelsestid: sykemelding om vedkommende ikke roer seg og du rapporterer alt til ledelse. Ikke fortell hvor du bytter til.

Det hjelper ingenting, men da vet de om det. 

Umulig å endre sånne folk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (39 minutter siden):

Har erfaring med dette.

Men - hvorfor tenker du en sideordnet skal lede dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ingenting av de tingene hen mener jeg har gjort feil, går utover andre. De tingene handler om kun egne oppgaver innen mitt felt som bare har med meg å gjøre og gir ikke de andre merarbeid. På det meste kan de ha fått spørsmål utenfra fra andre samarbeidspartnere «hvorfor er ikke den tingen gjort» og så må de svare på det, men det gir dem ikke merarbeid. Jeg har selvsagt tatt tak i de tilbakemeldingene jeg har fått og gjør alt jeg kan for at det ikke skjer igjen. 

Det gir jo medarbeid, og er pinlig å måtte svare på vegne av andres feil.

Nå antar jeg litt mye, men det er faktisk irriterende å jobbe med folk som ikke gjør jobben sin riktig, og samtidig tar mye plass på arbeidsplassen.

Jeg blir litt sånn: pass på deg selv og arbeidsoppgavene dine før du begynner plapre om andre ting. Hvis du gjør en solid jobb så er det greit nok.

Jeg sier ikke at du er sånn, men du kan jo tenke litt over det.

AprilLudgate skrev (43 minutter siden):

Men - hvorfor tenker du en sideordnet skal lede dette?

Jeg tenker ikke at en «sideordnet» skal lede dette, men TS sier jo at hennes medarbeidere får spørsmål fra kunder om hvorfor jobben ikke er gjort.

Da må det være greit å gi beskjed til ledelsen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (32 minutter siden):

Nå antar jeg litt mye, men det er faktisk irriterende å jobbe med folk som ikke gjør jobben sin riktig, og samtidig tar mye plass på arbeidsplassen.

Jeg blir litt sånn: pass på deg selv og arbeidsoppgavene dine før du begynner plapre om andre ting. Hvis du gjør en solid jobb så er det greit nok.

Jeg tenker ikke at en «sideordnet» skal lede dette, men TS sier jo at hennes medarbeidere får spørsmål fra kunder om hvorfor jobben ikke er gjort.

Men jeg sier jo at jeg har tatt tak i de tilbakemeldingene jeg har fått og gått i sømmene på jobben jeg utfører. Likevel blir det aldri bra nok. Hva mer kan jeg gjøre mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AllahBallah skrev (52 minutter siden):

Ganske vanlig at man svarer litt på vegne av hverandre på mange arbeidsplasser, siden alle ikke gjør "alt". Så da bare videresender man til den det gjelder. At de kontakter sidestilte heller enn f. eks. prosjektleder handler gjerne mer om at det ikke er implementert gode nok kommunikasjonsrutiner. 

Anonymkode: 6285b...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men jeg sier jo at jeg har tatt tak i de tilbakemeldingene jeg har fått og gått i sømmene på jobben jeg utfører. Likevel blir det aldri bra nok. Hva mer kan jeg gjøre mener du? 

Det vet jeg ikke.

Har du eksempler på arbeidsoppgaver hun mener du ikke har gjort godt nok sånn i det siste?

Mener du, objektivt sett, at hun tar feil mtp. det hun klager på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioter møter man ofte i arbeidslivet, som er sjalu. Må ha oppmerksomhet...sliter med mindreverdighetskomplekser.

Selv holder jeg lav profilen i arbeidslivet, vært der i drøye 20år. Gjør det jeg skal, kun fokus på dette. Enkel omgang av kollegaer, IKKE bygg personlig forhold der man skal henge på fritiden. Det kan fucke opp forholdet totalt.

Opplevd konflikter flere ganger, de fleste ledere tar ikke tak i slikt. Så da har jeg pleid å kalle inn til felles møte der alle involverte er med. Så konfrontere direkte, da bli det ofte HELT stille! Noen blir helt røde i ansiktet...vet ikke hva de skal si 😅. Da er de ikke like tøffe lenger.....få tåler direkte konfrontasjon.

Hadde ei skikkelig f*tte som mellomleder, tok dette opp på allmannamøte med alle til stede. Hun LØP ut!!! 😅 Dagen etterpå var hun sykmeldt!!!

Jeg ELSKER å være direkte, men rakker ikke ned på noen. Sier ifra på en rolig og fint måte, men pakker ikke inn noe!

99% av ledere er konfliktskye!

Anonymkode: f1ea4...984

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Idioter møter man ofte i arbeidslivet, som er sjalu. Må ha oppmerksomhet...sliter med mindreverdighetskomplekser.

Selv holder jeg lav profilen i arbeidslivet, vært der i drøye 20år. Gjør det jeg skal, kun fokus på dette. Enkel omgang av kollegaer, IKKE bygg personlig forhold der man skal henge på fritiden. Det kan fucke opp forholdet totalt.

Opplevd konflikter flere ganger, de fleste ledere tar ikke tak i slikt. Så da har jeg pleid å kalle inn til felles møte der alle involverte er med. Så konfrontere direkte, da bli det ofte HELT stille! Noen blir helt røde i ansiktet...vet ikke hva de skal si 😅. Da er de ikke like tøffe lenger.....få tåler direkte konfrontasjon.

Hadde ei skikkelig f*tte som mellomleder, tok dette opp på allmannamøte med alle til stede. Hun LØP ut!!! 😅 Dagen etterpå var hun sykmeldt!!!

Jeg ELSKER å være direkte, men rakker ikke ned på noen. Sier ifra på en rolig og fint måte, men pakker ikke inn noe!

99% av ledere er konfliktskye!

Du høres også ut som en krevende kollega. At du har opplevd konflikter flere ganger sier kanskje sitt. Å si ifra direkte på en rolig og fin måte, og å konsentrere seg om å gjøre sin jobb bra (dvs ikke lete etter feil hos andre) kan jeg i stor grad være enig i. Men å kalle inn til møte og kritisere i full offentlighet er jo grusomt. Direkte konfrontasjon er ikke det beste alltid. 

Anonymkode: edd22...f5f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du høres også ut som en krevende kollega. At du har opplevd konflikter flere ganger sier kanskje sitt. Å si ifra direkte på en rolig og fin måte, og å konsentrere seg om å gjøre sin jobb bra (dvs ikke lete etter feil hos andre) kan jeg i stor grad være enig i. Men å kalle inn til møte og kritisere i full offentlighet er jo grusomt. Direkte konfrontasjon er ikke det beste alltid. 

Anonymkode: edd22...f5f

Jeg er ikke krevende, men holder LAV profil. Er den som noen velger å hakke på. Mange tåler ikke at folk holder lav profil, kun gjør jobben sin.

Derfor kjører jeg direkte konfrontasjon, klart man kaller inn til møte med de involverte. Feighet og baksnakking er ikke vits.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle er i mot deg, så er løpet kjørt. Det blir ikke bedre, så bare finn deg ny jobb. 

Og det sier jeg helt uavhengig av om du 100% uskyldig

Anonymkode: 7d7fb...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt ukjent det. Det som er fellesnevner er at en redelig konfrontasjon løser mye av problemene. Klaging mister mye fremdrift om man må svare for seg ansikt til ansikt. Overraskende få klarer det over tid, uavhengig om det er berettiget eller ei.

Skal man stå i jobben over tid så er det svært vanskelig uten å få det frem i dagen. Holde lav profil er absolutt ikke anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...