Gå til innhold

6 åring som banner, hvordan få stopp på dette??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 6 åring som har lært utrolig mye banneord siden skolestart i august. 

han banner både til meg, naboer, på skolen, overalt. Viser fingeren, står opp i ansiktet mitt og kaller meg 20+ banneord, og slutter ikke. Er ufin og banner til naboer i nabolaget, på skolen tar han mye etter andre. Han sliter allerede pga muligens adhd. Klarer ikke ta til seg beskjeder, forstå, impulsene tar over, det er helt skremmende. 

naboene ga beskjed til meg idag, og når han fortsatte mot meg etterpå kjente jeg at jeg ble kjempesint. Det er overhodet ingenting som fungerer for å få han til å stoppe. Jeg forklarer at det ikke er lov å bruke sånt språk, vi skal snakke fint, folk blir kjempe lei seg når noen snakker sånn. Jeg tar fra han sykkelen dagen etter, får seg en timeout, får ikke nettbrett. Men de tingene gjør at det eskalerer enda mer dagen etterpå om noe blir tatt fra han. Da lar han sinnet og banneordene gå utover andre på skolen. Evt hjemme når skolen er ferdig. 
vet det er et annet barn i klassen som påvirker han, og han kan egentlig ikke ha sånne folk rundt seg da han ikke stopper. 

Jeg har selv blitt utsatt for psykisk vold, og blitt kalt masse banneord, og jeg tåler ikke og høre sånne ord rettet mot meg fra mitt eget barn. Jeg blir så sint og lei meg, pga det ripper opp i alt jeg gjennomgikk. Og det blir bare verre og verre med disse banneordene og det stygge språket. 

har noen tips til hva som faktisk funker for at det skal ta slutt eller minske? 

Anonymkode: 14b3b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar fra han sykkelen... timeout... får ikke nettbrett..... Hvorfor holder du på sånn? Hvorfor skaper du steile fronter på den måten?

Vi gjorde ikke banneord til en stor greie, når det eksalerte så sa vi at for hvert banneord forsvant én godteribit fra lørdagsgodtet. Det er ENESTE gang vi har truet med noe helt random som straff, fordi det ble mer som en konsekvens, da hadde barnet et valg om hvor mye godteri det ville ha på lørdager. Det måtte velge mellom å banne eller ikke.

Du er nødt til å lære deg å sette ordentlige grenser for ungen din, ikke bare rive vekk det beste barnet har bare fordi du er desperat etter å sette en grense.

Og reager ordentlig. Ikke ha en STOR reaksjon på banneordene. Slutt å dra inn psykisk vold og alle dine egne følelser. Du er voksen nå.

Anonymkode: 45613...52a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar fra han sykkelen... timeout... får ikke nettbrett..... Hvorfor holder du på sånn? Hvorfor skaper du steile fronter på den måten?

Vi gjorde ikke banneord til en stor greie, når det eksalerte så sa vi at for hvert banneord forsvant én godteribit fra lørdagsgodtet. Det er ENESTE gang vi har truet med noe helt random som straff, fordi det ble mer som en konsekvens, da hadde barnet et valg om hvor mye godteri det ville ha på lørdager. Det måtte velge mellom å banne eller ikke.

Du er nødt til å lære deg å sette ordentlige grenser for ungen din, ikke bare rive vekk det beste barnet har bare fordi du er desperat etter å sette en grense.

Og reager ordentlig. Ikke ha en STOR reaksjon på banneordene. Slutt å dra inn psykisk vold og alle dine egne følelser. Du er voksen nå.

Har ikke gjort det til en stor greie jeg heller, har normalt sett oversett det. Men det har da bare eskalert. Ja, dette med godteriet har jeg også gjort, men stoppet med dette når noen sa det var helt feil måte å gjøre det på. Og det hjalp heller ikke på banningen. Det er akkurat det samme som å ta fra barnet noe annet de liker, så skjønner ikke hva du mener er så stor forskjell på det og godteri når det er det samme.

barn må få konsekvenser som en grense, og da noe de liker å gjøre for at det skal fungere. 
å sette grenser på andre måter fungerer jo ikke, å snakke/forklare fungerer ikke, å overse fungerte ikke. 

så derfor spurte jeg om noen har noen råd, eller tips som faktisk har fungert. :)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er alderen! Når jeg var 6 år var jeg veldig stygg i munnen 🤢🤢

Det går over. Jeg hadde oversett hans banning, men sagt at han berre fkk lov til å banne til dere,og ikke naboene. 

Anonymkode: 2a66d...dcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden skremte man med helvete, og det hjalp.

Anonymkode: 8b0d5...9c6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hadde også en sånn periode. En KORT periode. Jeg ga EN beskjed om at sånne stygge ord bruker vi ikke i dette huset på den måten. Han prøvde seg er par ganger og da gikk jeg rett og slett fra han og sa at jeg ikke gadd å snakke med noen som oppfører seg sånn. Han skjønte fort at det ikke lønte seg. 

Anonymkode: c077c...771

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår hadde også en sånn periode. En KORT periode. Jeg ga EN beskjed om at sånne stygge ord bruker vi ikke i dette huset på den måten. Han prøvde seg er par ganger og da gikk jeg rett og slett fra han og sa at jeg ikke gadd å snakke med noen som oppfører seg sånn. Han skjønte fort at det ikke lønte seg. 

Hvor kort var den perioden? 
Har prøvd og sagt dette også men bare fortsetter hele dagen lang, stopper ikke. Han sier en sjelden gang unnskyld når han forstår at det var gale. Men det er så intenst hele dagen lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor kort var den perioden? 
Har prøvd og sagt dette også men bare fortsetter hele dagen lang, stopper ikke. Han sier en sjelden gang unnskyld når han forstår at det var gale. Men det er så intenst hele dagen lang. 

Noen dager kanskje? Men går du fra han da? Det er jo den mest naturlige konsekvensen i verden, ingen vil være sammen med slemme mennesker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til min at det bare var de som ikke kunne så mange ord som bannet. Det hjalp mye fordi han ville ikke at noen skulle tro han var dum.

Ellers så har jeg alltid gjennomført konsekvenser her.

De får en advarsel. Deretter en advarsel og hva konsekvensen blir. Deretter blir det konsekvens. Og jeg gjennomfører alltid. Inkludert de gangene jeg plutselig har tenkt at jeg overreagerer.

Nå er det sjeldent jeg behøver mer enn å gi beskjeden om hva konsekvensen blir før de gir seg.

Mine er 6 og 8.

Anonymkode: a8d5e...abc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til denne nye epoken av din sønns liv 😅

Anonymkode: 5086f...c7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på den alderen så var jeg helt lik. Ble utbedret for ADHD og fikk det bekreftet kort tid etter! Etter jeg begynte på medisin for ADHD så ble alt bedre. Håper ting ordner seg for dere fort siden det er ikke noe koselig når ting er sånn, men jeg håper dere har snakket med lærere og rektor på skolen å forklart deres side ang mulig ADHD!

Anonymkode: cda94...14c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri straffet for bruk av banneord. Men vi har snakket mye om hvilken effekt ulike ord kan ha på hvordan andre føler seg og hvordan man blir oppfattet når man bruker vonde ord mot andre.

Det er mye enklere å snakke om andres bruk av banneord og ta den «omveien» enn å reagere skarpt på barnets bruk, da tror jeg kjapt man ender i steile fronter. Feks ikke reagere voldsomt på ordet i seg selv eller at barnet bruker det mot deg, men heller noe som at «oi, hvor har du hørt det? Det er et ord som egentlig betyr X og da kan andre tenke at man mener Y - det er ikke sikkert det var det den personen mente da hun sa det, kanskje hun prøvde å tøffe seg litt? Noen ganger hender det at man bruker stygge ord når man er så sint/frustrert/lei seg at man ikke klarer å finne på noe bedre å si. Da er det bedre å ta seg en pause/be en voksen om hjelp/osv». Selvfølgelig på en måte som ikke gjør narr eller snakker vedkommende ned, men som ufarliggjør og fjerner brodden litt av ordet. Ofte kommer jo sånne ord når man virkelig ikke har mer å gå på og bare vil «slå løs» verbalt, og det blir jo bare mer og mer virkningsfullt jo sterkere de voksne reagerer. Da viser man jo at det er et veldig kraftfullt verktøy de sitter på, og at det fungerer på oss. Det synes jeg ikke det skal. Vi har heller ikke hatt nulltoleranse for bruk av banneord, men har alltid gitt beskjed når banneord blir brukt OM andre. Feks er det bedre at man sier at man er jævlig sint på noen enn at man kaller dem en jævel. Det har vi sagt helt rett frem. 

Anonymkode: 5e0cb...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: vi har også snakket MYE om at noen skjellsord kan være mye vondere for de som hører på enn for de som blir kalt det. Feks «homo»: betydningen av ordet er ikke stygt, men bruken av det som skjellsord er veldig stygt, og ikke først og fremst mot den man bruker det mot. Barna mine tok avstand fra det ordet så snart det ble forklart. Vi har hatt liknende samtaler om kjønnsrelaterte skjellsord som feks «bitch». Tror også det føles annerledes når de ikke bare er ord i en svær kategori «banneord» som skaper furore hos de voksne, men faktiske ord med betydning og innhold som går utover det barna ønsker å signalisere. Alle seksuelle ord ble feks uaktuelle for dem å bruke så snart de ble forklart.

Anonymkode: 5e0cb...0f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hvilke ord han bruker, men mine var også litt slik i den alderen. 
Det jeg gjorde var å si hva de ordne betød. Da syns de det var litt flaut. 

Tror du heller må finne ut av hvorfor han blir så sint, og lære han andre måter å reagere på.

Eller han sier han alt dette bare helt ut av det blå? (Om det er sistnevnte så hadde jeg oversett, for da virker det som om han er ute etter en reaksjon). 

Anonymkode: 8c930...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har ikke gjort det til en stor greie jeg heller, har normalt sett oversett det. Men det har da bare eskalert. Ja, dette med godteriet har jeg også gjort, men stoppet med dette når noen sa det var helt feil måte å gjøre det på. Og det hjalp heller ikke på banningen. Det er akkurat det samme som å ta fra barnet noe annet de liker, så skjønner ikke hva du mener er så stor forskjell på det og godteri når det er det samme.

barn må få konsekvenser som en grense, og da noe de liker å gjøre for at det skal fungere. 
å sette grenser på andre måter fungerer jo ikke, å snakke/forklare fungerer ikke, å overse fungerte ikke. 

så derfor spurte jeg om noen har noen råd, eller tips som faktisk har fungert. :)

Som jeg skrev ble godteriet en konsekvens og ikke en trussel/straff. Barnet hadde medbestemmelse i det, ved å selv regulere mengden godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sa til min at det bare var de som ikke kunne så mange ord som bannet. Det hjalp mye fordi han ville ikke at noen skulle tro han var dum.

Ellers så har jeg alltid gjennomført konsekvenser her.

De får en advarsel. Deretter en advarsel og hva konsekvensen blir. Deretter blir det konsekvens. Og jeg gjennomfører alltid. Inkludert de gangene jeg plutselig har tenkt at jeg overreagerer.

Nå er det sjeldent jeg behøver mer enn å gi beskjeden om hva konsekvensen blir før de gir seg.

Mine er 6 og 8.

Anonymkode: a8d5e...abc

Dette sa vi også. Banning er dårlig fantasi, og så kom vi på masse andre ord man heller kan bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når jeg var på den alderen så var jeg helt lik. Ble utbedret for ADHD og fikk det bekreftet kort tid etter! Etter jeg begynte på medisin for ADHD så ble alt bedre. Håper ting ordner seg for dere fort siden det er ikke noe koselig når ting er sånn, men jeg håper dere har snakket med lærere og rektor på skolen å forklart deres side ang mulig ADHD!

Anonymkode: cda94...14c

Fy faen. Dette er det verste diagnose-patrulje-innlegget jeg har lest. 

"BANNER UNGEN DIN!? KANSKJE DET ER ADHD!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også sett på skjermvanene hans, og hvor tid han bruker på skjerm. Erfaringsmessig er det barna med lite grenser hjemme generelt, og tidlig tilgang til spill som Fortnite og YouTube, Gorillatag etc som har stygt språk. 

Anonymkode: a6aa4...8cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som om du har vært igjennom et helvete med far? Hva med gutten? Han har vel da bevitnet mye han ikke skulle bevitne? Har han blitt utsatt for koe fra denne faren? Har han samvær med denne psykisk voldelige faren? Kanskje han trenger hjelp til å bearbeide det dere har vært/er igjennom?

Veldig ofte at omsorgssvikt/traumer overlapper med symptomer på ADHD. 

Anonymkode: 900ba...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres jo ut som om du har vært igjennom et helvete med far? Hva med gutten? Han har vel da bevitnet mye han ikke skulle bevitne? Har han blitt utsatt for koe fra denne faren? Har han samvær med denne psykisk voldelige faren? Kanskje han trenger hjelp til å bearbeide det dere har vært/er igjennom?

Veldig ofte at omsorgssvikt/traumer overlapper med symptomer på ADHD. 

Har du andre mannlige forbilder som kunne tatt en prat med han, siden det høres ut som om far trolig ikke er i bildet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...