AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #21 Del Skrevet 18. oktober 2024 Spis mest mulig råvarebasert, det spiller bedre på lag med kroppen og gir større grad av metthetsfølelse. Prioriter næringsrik mat. For egen del har jeg en sult- og metthetsfølelse som regulerer matinntaket godt. Likevel trenger jeg gjerne litt hjelp til å velge sunt. Jeg unngår å ha mat jeg typisk overspiser på hjemme, være seg sjokolade, chips, eller for min del, f.eks. peanøttsmør (med andre ord, det kan fint også være sunne matvarer). Jeg hopper også over frokosten, og føler faktisk at jeg har fått mindre søtsug og har lettere for å hente meg inn etter utskeielser etter jeg begynte med det. Anonymkode: 31991...06a 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #22 Del Skrevet 18. oktober 2024 Øve på å stå ut i følelsene sine Anonymkode: fef27...8fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #23 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 20.14): Jeg vet hvor mye jeg trenger for å bli mett, og da spise jeg ikke mer enn dette. Noen ganger lager jeg mat for to dager, og da spiser jeg heller ikke mer enn jeg skal. Det er sjokolade som gjør at jeg ikke greier å gå ned i vekt. Anonymkode: 5854d...acb Hvorfor spiser du sjokolade da? Anonymkode: 3edf4...668 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #24 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg startet med å lese hva som kunne være årsaken til overspising og lysten på godteri og usunn mat. Så tok jeg tak i det med nok vitaminer, supplementer, roe ned kroppen og hodet, redusere stress, egenomsorg etc. Når kroppen og hodet begynte å stabilisere seg, så gikk det av seg selv helt naturlig. Anonymkode: 010b1...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #25 Del Skrevet 20. oktober 2024 Lager mat av råvarer, unngår ultraprossessert mat Anonymkode: fef27...8fb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma87 Skrevet 20. oktober 2024 #26 Del Skrevet 20. oktober 2024 Kjøpt deg veiledning om du ikke får til å lese deg opp på drt selv. Trener du? Kjøp deg en kostholdsplan så lærer du masse hvis du er interessert i d. Jeg tenker macro på hvert måltid, samtidig som jeg vet hvor mye (kcal) jeg kan spise for å holde vekt stabil/gå ned. Jeg veier endel mat for å sørge for at jeg får i meg nok, ikke for mye og samtidig «rett» mat☺️ Jeg har regnet ut min fasit i forhold til macro og kcal per dag og deler dette ut på måltidene om dagen. Faster fra morningen for å spare litt kcal til middag og kveldsmat som er mine viktigste måltider. Kroppen min fungerer mye bedre på faste fra morningen ☺️ Tips, lag en plan og hold deg til den☺️ Drikk masse vann og ta kosttilskudd for å denne appetitten ☺️ -20kg på to år💪🏻☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #27 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 16.55): Hva gjør du for å klare å spise sunt og normale porsjoner? Jeg sliter med dette noe som har ført til at jeg nå har havnet i BMI kategori fedme. Jeg ender ofte opp med å spise usunt fordi jeg sliter med å stå i mot usunn mat og forsyne meg med bare en normal porsjon... også de få gangene jeg spiser sunt kan jeg fort spise store og flere porsjoner noe som jo gjør at jeg aldri klarer å gå ned i vekt dessverre. Dere som har klart å lykkes med dette hva er dine beste tips til meg for å klare det? Anonymkode: ad358...f3c Ta krydder eller urter som demper appetitten, litt kanel før hvert måltid gjør susen 👍🏼 Anonymkode: 0d187...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #28 Del Skrevet 21. oktober 2024 Spiser meg mett på sunn mat. Hvis du ikke kan spise deg mett på sunn mat, så spiser du ikke sunt nok for din kropp. Jeg har kuttet ut grønnsaker (ja, faktisk) og det var det som skulle til. Spiser kun animalsk. Kjøtt, fisk, egg, fete meieriprodukter. Anonymkode: 36283...a5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 21. oktober 2024 #29 Del Skrevet 21. oktober 2024 Jeg teller kalorier. Akkurat nå går jeg på Wegovy, men også før dette telte jeg kalorier. Nå føler jeg metthet, men jeg gjør egentlig det, så da må jeg telle. Jeg har ikke annet valg, for jeg blir aldri mett hvis jeg skulle ha stolt på magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #30 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 18.09): Ikke spis til du er mett, men til du ikke er sulten lenger. Og alltid kun en porsjon, får plass til mer enn nok mat på en tallerken Anonymkode: 76733...d18 Hva er egentlig forskjellen på å være mett og å ikke være sulten? Er man ikke alltid enten sulten eller mett? Anonymkode: 64ac8...ca4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #31 Del Skrevet 21. oktober 2024 Jeg sliter også med å holde meg til bare en porsjon. Jeg spiser mye mer. Tar 1,5 torskefilet i stedet for 1, eller 1 dl rømme i stedet for 1 ss osv. Har ingen tips. Men vi er flere som strever med det samme. Anonymkode: 95785...550 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #32 Del Skrevet 21. oktober 2024 Periodisk faste og nulltoleranse på usunn mat. Jeg klarer ikke å begrense meg, så bedre å kun få lov å spise to ganger per dag, og kun vann, isbiter, svart kaffe eller te ute for måltidene (halspastiller om sår hals men ikke det engang ellers), og så lage god mat av gode rene råvarer som jeg da kan spise fritt av til de to måltidene. Anonymkode: 25819...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #33 Del Skrevet 21. oktober 2024 Jeg har bare gitt opp å få det til, så i steden bare spiser jeg to måltider om dag. En bitteliten lunsj bare for å komme meg igjennom arbeidsdagen, også spiser jeg hva jeg vil og så mye jeg vil til dagens eneste virkelige måltid, middagen. Resten av døgnet faster jeg. Anonymkode: 5f816...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #34 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er egentlig forskjellen på å være mett og å ikke være sulten? Er man ikke alltid enten sulten eller mett? Anonymkode: 64ac8...ca4 Nei. Det er et helt spekter i mellom. Se for deg juleaften-mett, og "gått åtte timer i fjellet"-sulten. Og alt midt i mellom. Så har du svaret ditt på at man ikke alltid enten er sulten eller mett. Anonymkode: bff95...60a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #35 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei. Det er et helt spekter i mellom. Se for deg juleaften-mett, og "gått åtte timer i fjellet"-sulten. Og alt midt i mellom. Så har du svaret ditt på at man ikke alltid enten er sulten eller mett. Anonymkode: bff95...60a Det er et spekter av å være mett og å være sulten, men du er enten på den ene eller den andre sida. Akkurat som temperatur, enten er det over eller under null, selv om det kan være mye over null og lite over null. Brukeren skrev at man skulle spise til man ikke var sulten, men heller ikke mett. Det går ikke (for meg i hvertfall), men man bør selvfølgelig slutte å spise når man er mett og unngå julaften-overmett (om det ikke faktisk er julaften). Anonymkode: 64ac8...ca4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #36 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er et spekter av å være mett og å være sulten, men du er enten på den ene eller den andre sida. Akkurat som temperatur, enten er det over eller under null, selv om det kan være mye over null og lite over null. Brukeren skrev at man skulle spise til man ikke var sulten, men heller ikke mett. Det går ikke (for meg i hvertfall), men man bør selvfølgelig slutte å spise når man er mett og unngå julaften-overmett (om det ikke faktisk er julaften). Anonymkode: 64ac8...ca4 Nei, man kan helt fint være ikke sulten, men ikke mett. Ikke mett, men heller ikke sulten… Du kan ikke sammenlikne mett og sulten med minus- og plussgrader, det er det rareste jeg har hørt. Så enten er du kald (under 0, eller så er du varm, over 0? 😂 Anonymkode: bff95...60a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #37 Del Skrevet 22. oktober 2024 En lege ga ett tips som være verd å teste ut: forsyn deg som om du har plass t samme porsjon når du har spist opp! Anonymkode: 768d5...b7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 22. oktober 2024 #38 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 16.15): Jeg har bare gitt opp å få det til, så i steden bare spiser jeg to måltider om dag. En bitteliten lunsj bare for å komme meg igjennom arbeidsdagen, også spiser jeg hva jeg vil og så mye jeg vil til dagens eneste virkelige måltid, middagen. Resten av døgnet faster jeg. Anonymkode: 5f816...f04 Omtrent slik gjør jeg også. Jeg prøver å passe på at jeg får i meg proteiner til lunsj for det holder meg mett lengre. 1 egg i en enkel salat feks. Og så spiser jeg stort sett hva jeg vil til middag i 5 tiden. Med kun to måltider der jeg er forsiktig med å ikke spise for mange kalorier til lunsk pluss "ordinær" middag så holder jeg meg stort sett under 12-1300 kcal pr dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lyseblå Skrevet 23. oktober 2024 #39 Del Skrevet 23. oktober 2024 Råvarer, lite karbohydrater og forlenget nattfaste er tre ting som har hjulpet meg! Handle råvarer i butikken og lag skikkelig mat. Ingen halvfabrikata. Og selvsagt ikke kjøpe chips og sjokolade og annet man kan overspise på. Lag kjøtt og en god dose grønnsaker, nok protein og fett, unngå de raske karbohydratene fra ris, pasta og hvetemel. Forleng nattfasten gradvis. Spis ditt siste måltid ikke for sent og utsett frokosten. Ta en kopp kaffe og sett i gang med et prosjekt om du føler sulten, og heller spis om den ikke går over. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #40 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 6.12): Nei, man kan helt fint være ikke sulten, men ikke mett. Ikke mett, men heller ikke sulten… Du kan ikke sammenlikne mett og sulten med minus- og plussgrader, det er det rareste jeg har hørt. Så enten er du kald (under 0, eller så er du varm, over 0? 😂 Anonymkode: bff95...60a Kan man? Hvordan føles det ut? Jeg er alltid enten sulten (magen sender ut signaler om at den vil ha mer mat) eller mett (magen sender ikke ut slike signaler). Det er helt normalt for meg, i hvert fall. Anonymkode: 64ac8...ca4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå