Gå til innhold

Hva gjør du for å klare å spise sunt og normale porsjoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan man? Hvordan føles det ut?

Jeg er alltid enten sulten (magen sender ut signaler om at den vil ha mer mat) eller mett (magen sender ikke ut slike signaler). Det er helt normalt for meg, i hvert fall. 

Anonymkode: 64ac8...ca4

Tror kanskje man mener forskjellen på å være sulten og stappmett.

Er man ikke sulten, så er man jo pr definisjon mett - men ikke nødvendigvis stappmett! (korriger meg hvis jeg tar feil ang definisjonene her altså).

Anonymkode: 64c77...607

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ha noe usunt i huset er det viktigste for meg. Så spiser jeg heller store porsjoner med kylling og brokkoli. 

Pluss viljestyrke, sliter til tider, men nå som vekta er stabil siden jeg gikk ned 15 kg, er det en god motivasjon. 

Veier meg to ganger i uka og tar grep om jeg har gått opp et par kilo. Fredager er dagen jeg unner meg litt ekstra, men ikke for mye sukker. 

Anonymkode: 02aae...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror kanskje man mener forskjellen på å være sulten og stappmett.

Er man ikke sulten, så er man jo pr definisjon mett - men ikke nødvendigvis stappmett! (korriger meg hvis jeg tar feil ang definisjonene her altså).

Anonymkode: 64c77...607

Nettopp, det er det jeg tenker også. Det er forskjell på mett (= ikke sulten) og stappmett. Det er nok lurt å lære seg å slutte å spise med en gang man er mett, men å skulle slutte å spise før man er mett har jeg ikke tro på. Da blir man gående sulten hele tida og det tror jeg ikke mange klarer i lengden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyseblå skrev (50 minutter siden):

Råvarer, lite karbohydrater og forlenget nattfaste er tre ting som har hjulpet meg!

Handle råvarer i butikken og lag skikkelig mat. Ingen halvfabrikata. Og selvsagt ikke kjøpe chips og sjokolade og annet man kan overspise på. Lag kjøtt og en god dose grønnsaker, nok protein og fett, unngå de raske karbohydratene fra ris, pasta og hvetemel.

Forleng nattfasten gradvis. Spis ditt siste måltid ikke for sent og utsett frokosten. Ta en kopp kaffe og sett i gang med et prosjekt om du føler sulten, og heller spis om den ikke går over. 

100% dette.

Jeg vokste opp med at man må spise frokost, og ellers så fort man blir sulten, for ellers blir man slapp og gretten. Men så viste det seg at jeg fungerer best uten frokost, og at sultfølelse går over etter fem-seks minutter.

Men sultfølelse for en som lever på egg, ost, laks osv er noe helt annet enn for en som lever på brød, pasta og melkesjokolade. I sistnevnte tilfelle kan du virkelig bli slått ut av en ravende ulvehunger, og om du skal slåss mot den sulten som kommer av mye sukker o.l. hver dag, kommer du garantert til å tape til slutt. Det er nesten som om kroppen er livredd for at det ikke skal komme en ny dose rask energi i form av sukker, den har ikke lært seg å bruke av det store lageret av både glykogen og fett som alle, også slanke folk, har.

Anonymkode: bd5e5...89c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide alt jeg spiste for å forsikre meg om at porsjonene ikke ble for stor. 
Handlet en dag i uken, alliert med en venninne som var streng om jeg prøvde hive oppi noe snacks. Glemte jeg noe måtte jeg leve uten det til neste handlerunde. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært slank helt til jeg kom mot slutten av 30 årene. Så jeg vet hva som må til. Det er mye jobb når jeg ser tilbake på det. Så mye jobb at jeg ikke orker å leve sånn hele livet bare for å være slank. 
Men jeg skal gjøre en jobb med å gå ned litt jevnt og trutt med å spise litt sunnere. 

Har alltid elsket godteri og sjokolade, men det har jeg nå klart å komme meg vekk fra heldigvis. Men jeg har blitt veldig glad i mat jo eldre jeg blir😥 så det har ikke hjelper å kutte ut snacks når man spiser mer mat. 

Har også kuttet ut mengder med sukkerfri brus. Drakk det hver dag🤭 Drikker nå litt saft til mat ellers kun vann.

Kutte på porsjonene er så vanskelig, Har vurdert å kjøpe en spesiell tallerken med oppmålte deler for å gjøre det enklere. Kanskje det hjelper deg ts?! 
Jeg har prøvd å krympe magesekken med fasting, men kommer bare tilbake til samme mengden etter en liten stund🥵 Men jeg syns at kromtabletter hjelper en del på appetitten. Kanskje det kan også være noe ts?!

Masse lykke til med en kjempe jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er dette litt utenfor av hva ts spør om, men jeg vil nevne trening. Jeg trener sju ganger i uka og MYE kondisjon. Jeg spiser hva jeg vil

Anonymkode: b1d3b...024

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ENTEN er mett eller sulten (og ikke noe i mellom…) så skjønner jeg godt at dere sliter med å spise riktig størrelse porsjoner, og å la være og overspise. 

Jeg er mett en halvtime etter lunsj, og så forsvinner "mettheten". Men jeg er ikke sulten før 3-4-5 timer etter måltidet. Jeg kan være fysen i mellom(godtesjuk, hol, liksom), men sulten er jeg ikke før 3-4-5 timer etter måltidet. 

Min standardfølelse er altså hverken sulten eller mett. Den er. Mett er et ytterpunkt, sulten er et ytterpunkt. 

Anonymkode: bff95...60a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

En lege ga ett tips som være verd å teste ut: forsyn deg som om du har plass t samme porsjon når du har spist opp!

Anonymkode: 768d5...b7a

Hæ? Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dere ENTEN er mett eller sulten (og ikke noe i mellom…) så skjønner jeg godt at dere sliter med å spise riktig størrelse porsjoner, og å la være og overspise. 

Jeg er mett en halvtime etter lunsj, og så forsvinner "mettheten". Men jeg er ikke sulten før 3-4-5 timer etter måltidet. Jeg kan være fysen i mellom(godtesjuk, hol, liksom), men sulten er jeg ikke før 3-4-5 timer etter måltidet. 

Min standardfølelse er altså hverken sulten eller mett. Den er. Mett er et ytterpunkt, sulten er et ytterpunkt. 

Jeg tror vi mener forskjellige ting med ordet mett. I ditt tilfelle ville jeg nok ha sagt at jeg var mett i 3 - 5 timer etter måltidene. 

Selv blir jeg vanligvis sulten kanskje en halvtime ++ før måltidene. Utenom det vil jeg si jeg er mett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var sånn før, men etter at jeg fikk en tarminfeksjon for 25 år siden er jeg sulten nesten hele tiden. Jeg kan kjenne sult 45 min etter at jeg har spist et speilegg, så jeg ender opp med å spise et ekstra egg for å slippe det. Spiser jeg dobbelt så mye så går det lenger før sulten starter å mase. Jeg spiser ikke godteri så det er ikke godtesyke. Og det hjelper ikke å drikke mer vann. Sulten gnager i magen likevel. Det er bare mat som demper det. Jeg kan fint spise to bokser makrell i tomat på rappen, om jeg ikke tar meg sammen. 

Anonymkode: 95785...550

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 18.06):

Spiser meg aldri stappmett, bare fornøyd.

Dette + at jeg spiser bare det som "ikke er godt".  Og gjerne spise mindre og oftere, ikke store mltid som "presser ut" magen. Men først og fremst en knallhard selvdisiplin, klarte  slutte med røyk etter 35 år, så skal jeg klare dette og.  

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 18.39):

Ikke ha usunne ting i skapet hjemme! Dropp det. Da er det lettere å stå imot. Prøv å tenke at det holder med en full middagsporsjon, så stopper du der. Trenger ikke spise deg stappmett. 

Anonymkode: ed42d...749

Anonymkode: 32139...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 16.55):

Hva gjør du for å klare å spise sunt og normale porsjoner?

Jeg sliter med dette noe som har ført til at jeg nå har havnet i BMI kategori fedme. Jeg ender ofte opp med å spise usunt fordi jeg sliter med å stå i mot usunn mat og forsyne meg med bare en normal porsjon... også de få gangene jeg spiser sunt kan jeg fort spise store og flere porsjoner noe som jo gjør at jeg aldri klarer å gå ned i vekt dessverre. 

Dere som har klart å lykkes med dette hva er dine beste tips til meg for å klare det?

Anonymkode: ad358...f3c

Du kan jo starte med å spise sunt oftere. Mye bedre å overspise på rent kjøtt og grønnsaker enn usunn mat. 
Jeg er ikke overvektig, men kan ikke ha godteri og junk liggende hjemme, for da spiser jeg det. Bruk litt mer tid på å planlegge dagens måltider eller ukens. Ikke kun middag.

Anonymkode: d5f93...46e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...