Gå til innhold

Hva må jeg tenke på om jeg kjøper dette huset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er jo rett det som skrives. Altså man må ikke ha 3-4 millioner med mindre man ønsker å VIRKELIG oppgradere. Men man bør ha 1 - 1,5 mill til byggmessige oppgraderinger for dette huset, uten tvil. Drenering, tak, bad, elektrisk, rør, m.m. Det er store kostnader.

Anonymkode: c70cf...51c

Du sier mot deg selv. Vi er med andre ord enige om at det er upresist sludder. 

Selv om alle tingene du nevner burde ha vært gjort en eller annen gang, er det lite sannsynlig at det er nødvendig å ta alle tingene NÅ. Eller for den saks skyld i løpet av de nærmeste ti årene. 

Anonymkode: 001b9...7a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud, for noe upresist sludder. 

Hva tenker du er sludder? Du kan jo begynne å regne selv.

1. Takrenovering

2. Drenering

3. Innvendig renovering

- Elektrisk anlegg

- Rør og VVS: 

- Gulv, vegger og tak

- Bad

- Kjøkken

4. Andre utgifter

- Vinduer

- Isolasjon og etterisolering

- Maling og overflatebehandling

5. Uforutsette kostnader

10-20 % av totalbudsjettet bør settes av til uforutsette utgifter.

Anonymkode: 46b4e...44d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takplater er billigere og raskere ja, men her er det synlig skjolder etter fukt, da risikerer man at det ikke bare er takstein/plater som må byttes.

Selv om du ikke er bekymret for fuktskader mellom etasjeskiller og i bærende konstruksjoner grunnet lekkasje på bad, så bør du ikke råde andre til å ignorere den potensielle kostnaden det kan medføre.

Alt som er påpekt i tråden her er ting som kan få store økonomiske konsekvenser, og også avkortning i forsikring ved skade. Det er overhode ikke snakk om kosmetiske feil/mangler.

Det står heller ikke alder på septiktank utenom at halve levetiden er gått. Septiktank har 30-50 års levetid, så er den fra byggeår så bør man regne med 2-300 000,- bare for å bytte den. Og ryker den, så er det ikke akkurat noe man kan vente med å bytte. Det bør vel økonomisk sett vurderes gjøre sammen med drenering for å slippe ekstra gravearbeider. Hvis man i det hele tatt får lov til å bytte den. Kommunen kan kreve at man kobler seg på ledningnettet.

Anonymkode: e04fc...b08

Men badet lekker ikke. Det er utført fuktmålinger i tilstøtende rom og etasjen under som ikke viser noe utslag. Da kan man sette inn et dusjkabinett og håpe rørene holder en stund til mens man lystig dusjer videre. 

Anonymkode: c8951...983

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vurderer å kjøpe dette huset. https://meglervisning.no/salgsoppgave/hent?instid=MSRAAD&estateid=2b70e33c-0f8d-46d1-bd8b-421cf262cd5e
 Det er jo gammelt, men jeg synes allikevel ikke tilstandsrapporten er altfor ille. Hva må gjøres umiddelbart, og hva kan vente? Jeg trenger ikke å ha flott standard på bad og kjøkken med en gang.

Anonymkode: bcc34...c53

Du bør iallefall tenke på at hele kvinneguiden lett kan finne ut hvem du er om du velger å kjøpe det. 

Anonymkode: 60cc8...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men badet lekker ikke. Det er utført fuktmålinger i tilstøtende rom og etasjen under som ikke viser noe utslag. Da kan man sette inn et dusjkabinett og håpe rørene holder en stund til mens man lystig dusjer videre. 

Anonymkode: c8951...983

Selv om badet ikke lekker så kan det være utett og ha skjulte fuktskader og mugg. Veldig helsefarlig. 
Fuktmålinger viser forøvrig ikke bestandig gamle fuktskader som har tørket opp. Problemet er at det kan fortsatt være mugg pga dette. Har vært gjennom det selv, så vet hva jeg snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du sier mot deg selv. Vi er med andre ord enige om at det er upresist sludder. 

Selv om alle tingene du nevner burde ha vært gjort en eller annen gang, er det lite sannsynlig at det er nødvendig å ta alle tingene NÅ. Eller for den saks skyld i løpet av de nærmeste ti årene. 

Nei jeg sier ikke i mot meg selv, og overhodet ikke enig med deg.

Jeg har ikke sagt at alle tingene må taes NÅ, men at det er realistisk innen rimelig tid. Nei man kan selvsagt sjanse på at mangelfull drenering ikke har gitt skjulte fuktskader oppover konstruksjonen, at taket og rørene holder i 20 år til, at gammelt elektrisk anlegg ikke gjør at huset tar fyr, osv. Man kan sjanse på mye, så klart. 

Det er en grunn til at huset er billig. Å bare ha 600 000 kr i bufffer for en slik bolig og i tillegg ikke kunne spare opp til senere vedlikehold, da er det sunn fornuft å la være å kjøpe dette huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...