Gå til innhold

Hva må jeg tenke på om jeg kjøper dette huset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye har du mulighet til å spare hver mnd hvis du evnt kjøper huset da?

Anonymkode: c70cf...51c

Det er dessverre ikke stort, har dårlig inntekt. Har ikke full oversikt nå, kommer jo også an på hvor store de faste utgiftene her blir

Anonymkode: bcc34...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro de røde må taes med en gang, og så kommer de gule - noen av de avvikene er jo potensielt OK en stund men andre ikke. Drenering er viktig for å hindre fukt inn i boligen, å sjekke rør fra brønn osv, rengjøring av brønn. Foruten tak, vindu, pipe som fort kan bli dyrt. Jeg tror bad og kjøkken blir den minste bekymringen din. 

Anonymkode: f85c4...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er dessverre ikke stort, har dårlig inntekt. Har ikke full oversikt nå, kommer jo også an på hvor store de faste utgiftene her blir

Jeg hadde ikke turt å kjøpe en så gammel enebolig med så liten buffer hvis du ikke har mulighet til å legge av penger i tillegg. Taket er spørsmål om tid, det ryker flere hundretusen bare her. Hus er veldig dyrt å vedlikeholde, særlig et som er så gammelt og bærer preg av manglende vedlikehold. Da ville jeg i såfall ikke gitt mer enn si 900 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvilken standard du synes det er greit å bo i, skal du løfte dette huset til dagens standard så vil jeg tippe du må ut med over 2 mill. Det kan se ut som tak, vindu og bad er svært modne for utskifting. Det koster kanskje rundt en mill eller mer alt ettersom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde ikke turt å kjøpe en så gammel enebolig med så liten buffer hvis du ikke har mulighet til å legge av penger i tillegg. Taket er spørsmål om tid, det ryker flere hundretusen bare her. Hus er veldig dyrt å vedlikeholde, særlig et som er så gammelt og bærer preg av manglende vedlikehold. Da ville jeg i såfall ikke gitt mer enn si 900 000,-

Nei, jeg ser den, kanskje jeg kan være heldig med prisen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare opp penger for å koble seg til vann og kloakk før dette kommer som et krav ,nå er det septikktank og brønn. 

Kryss fingrene for at det ikke blir veldig tørt, da blir du uten vann.

Anonymkode: 2f929...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg ser den, kanskje jeg kan være heldig med prisen :) 

Kanskje! Jeg skjønner at du faller for "det lille røde huset i skogen" følelsen, men det er viktig å være fornuftig her. Noen jeg kjenner bytta nettopp taket - 400 000,-. Under og overtak måtte taes (asbest). Hus er ikke bare bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bufferen min kommer jo an på hva jeg kan få huset for, til prisantydning er nok bufferen bare på 600k, ser det kanskje kan bli litt lite

Da kan det være det muligens holder til å oppgradere pipe og tak. Hva gjør du da hvis du må drenere innen f.eks to år ? Hva om det er viser seg være større feil på elektriske? Har du noe igjen på buffer om rørene sprekker i kulda pga alder og ikke dekkes av forsikringen?

Hvis du låner nok til prisantydning og bruker hele bufferen, har du rom for å låne mye mer?

Jeg hadde ikke turt kjøpe det huset uten å ha mulighet til å bruke 1-1,5 mill de neste 3-4 årene på helt nødvendig renovering, og mulighet for å i tillegg spare buffer til ikke-nødvendig renovering.

Anonymkode: e04fc...b08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for realitetsorienteringene 😄, tror det er nødvendig for meg å høre, siden jeg falt så for denne plassen :)  Jeg skjønner jeg må tenke meg godt om både en og tre ganger før jeg evt legger inn bud. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før, var det laget bad i et tidligere soverom antar jeg. Plankevegger, tregulv, dusjkabinett, toalett og en vask med latterlig avløp (det gikk bort til toalettet og det rant treeeeegt, dårlig fall)

Disse badene hadde jeg ikke bekymret meg over. 

Man MÅ ikke ha flott takstein, det finnes plater som gir en illusjon av takstein og det må da bli mye raskere og dermed billigere? 

Å få TG1 på alt er umulig så lenge det ikke er helt nytt og alt er etter forskrifter. At det mangler rekkverk på kjellertrapp går kun ut over deg selv eller gjester/familiemedlemmer om de tryner. 

Anonymkode: c8951...983

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Der jeg bodde før, var det laget bad i et tidligere soverom antar jeg. Plankevegger, tregulv, dusjkabinett, toalett og en vask med latterlig avløp (det gikk bort til toalettet og det rant treeeeegt, dårlig fall)

Man MÅ ikke ha flott takstein, det finnes plater som gir en illusjon av takstein og det må da bli mye raskere og dermed billigere? 

Å få TG1 på alt er umulig så lenge det ikke er helt nytt og alt er etter forskrifter. At det mangler rekkverk på kjellertrapp går kun ut over deg selv eller gjester/familiemedlemmer om de tryner. 

Takplater er billigere og raskere ja, men her er det synlig skjolder etter fukt, da risikerer man at det ikke bare er takstein/plater som må byttes.

Selv om du ikke er bekymret for fuktskader mellom etasjeskiller og i bærende konstruksjoner grunnet lekkasje på bad, så bør du ikke råde andre til å ignorere den potensielle kostnaden det kan medføre.

Alt som er påpekt i tråden her er ting som kan få store økonomiske konsekvenser, og også avkortning i forsikring ved skade. Det er overhode ikke snakk om kosmetiske feil/mangler.

Det står heller ikke alder på septiktank utenom at halve levetiden er gått. Septiktank har 30-50 års levetid, så er den fra byggeår så bør man regne med 2-300 000,- bare for å bytte den. Og ryker den, så er det ikke akkurat noe man kan vente med å bytte. Det bør vel økonomisk sett vurderes gjøre sammen med drenering for å slippe ekstra gravearbeider. Hvis man i det hele tatt får lov til å bytte den. Kommunen kan kreve at man kobler seg på ledningnettet.

Anonymkode: e04fc...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset var fint og virker å være i god stand til å være så gammelt. De tg3 huset har fått er ikke alvorlige. Man må ikke ha nye vinduer eller gulv, de som svarer det bør du rett og slett se vekk fra.

Du kan kjøpe og fikse opp etter hvert, spesielt om du får en god pris. 

Anonymkode: 001b9...7a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vurderer å kjøpe dette huset. https://meglervisning.no/salgsoppgave/hent?instid=MSRAAD&estateid=2b70e33c-0f8d-46d1-bd8b-421cf262cd5e
 Det er jo gammelt, men jeg synes allikevel ikke tilstandsrapporten er altfor ille. Hva må gjøres umiddelbart, og hva kan vente? Jeg trenger ikke å ha flott standard på bad og kjøkken med en gang.

Når det har kommet 60cm snø på natta, hvordan skal du komme deg til jobb?

Anonymkode: af32c...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Utgifter vedrørende vedlikehold og brøyting av adkomstveien blir fordelt etter bruk. Fra bunnen av bakkene og ut til kommunal vei blir det delt på seks, fra bunnen av bakken og til Stormyr er det fordeling på lengde vei. Brøyting blir ivaretatt av naboer på nåværende tidspunkt.

Anonymkode: 988c5...e61

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det regner jeg som det minste problemet, er folk innenfor på veien som er i jobb, de får det til, da får jeg også det til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville regnet med 1,5 mill for å få et hus med ok tak, kledning, drenering, el og ett fungerende bad. Da har jeg ikke tenkt på vinduer og etterisolering en gang:/ 

Anonymkode: 6f820...70c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke kan gjøre noe selv er nok 3-4 millioner realistisk pris for å få huset oppgradert både innvendig og utvendig. 

Anonymkode: 46b4e...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville regnet med 1,5 mill for å få et hus med ok tak, kledning, drenering, el og ett fungerende bad. Da har jeg ikke tenkt på vinduer og etterisolering en gang:/ 

Anonymkode: 6f820...70c

Har du lest takstrapport? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke kan gjøre noe selv er nok 3-4 millioner realistisk pris for å få huset oppgradert både innvendig og utvendig. 

Anonymkode: 46b4e...44d

Herregud, for noe upresist sludder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har åpenbart ingen forståelse for manglende vedlikehold over tid, og overhengende fare for fukt og mugg bak plater og gulv. Det bør man bekymre seg over, med mindre man liker betydelige helseproblemer og store kostnader. 

Flott takstein? Neida, ingenting som må være flott å se på. Men et hus fra denne tidsepoken kan ha aspestplater på undertak, og det er galskap å ikke bytte undertaket samtidig når yttertak skal byttes. Det står i rapport at tak har fuktflekker, og så vidt jeg kan se har taket aldri vært byttet siden byggeår. Dvs taket er 80 er gammelt. Man kan se utifra bilder at det elektriske anlegget ikke er oppgradert. Gamle anlegg er brannfarlige, og ekstremt dyrt å oppgradere. 

Gamle rør med den risikoen det innebærer. 

Det er ikke snakk om å få TG1, det er snakk om å lese hva som står innenfor hvert punkt og forstå hva det faktisk betyr sett opp mot boligens alder og andre funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du lest takstrapport? 

Herregud, for noe upresist sludder. 

Nei, det er jo rett det som skrives. Altså man må ikke ha 3-4 millioner med mindre man ønsker å VIRKELIG oppgradere. Men man bør ha 1 - 1,5 mill til byggmessige oppgraderinger for dette huset, uten tvil. Drenering, tak, bad, elektrisk, rør, m.m. Det er store kostnader.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...