Gå til innhold

Hva er noe DU er takknemlig for at foreldrene dine lærte deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Syns dette hørtes litt spesielt ut. Vold er da galt uansett om en kvinne eller mann utsettes for det. Og du ‘tørr ikke tenke på hva far hadde gjort om du gikk over streken med ei dame’. Regner med du ikke tenker vold da?

Ja, kvinner er fysisk svakere enn menn og generelt sett det fysisk ‘svake kjønn’. Men vi må ikke glemme at kvinner også utøver vold mot menn, kanskje da særlig psykisk vold, men også fysisk. Det er en grunn til at vi har behov for krisesentre for menn også her i landet. Det er bare enda større tabu nettopp fordi menn skal ses på som sterke og kunne forsvare seg selv.

Ellers fint at foreldrene dine belærte deg å være en god mann som tar vare på kvinner👍

Selv lærte jeg den gylne regel allerede fra 3-4 årsalderen  ‘Du skal gjøre mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg’. Har ikke hatt en spes religiøs oppvekst, men denne regelen gjelder like sterkt overalt og jeg har hatt god nytte av den i mine hverdagsrefleksjoner både i barne-og ungdomsårene og som voksen❤️

Anonymkode: 5f300...378

Traktor skrev (1 time siden):

Bare bullshitt å bli opplært til at dette er noe som spesielt skal gjelde jenter og kvinner. Burde gjelde alle mennesker, punktum. 

Dette er slik man ender opp med tapermenn som tror kvinner er opphøyde vesen som skal behandles med silkehansker. 

Jeg er glad jeg for at dette er en av tingene de lærte meg. Flere av de menneskene jeg respekterer og er mest glad i her i verden er kvinner. Ingen som sier at menn ikke utsettes for vold og overgrep heller, det er forferdelig uansett hvordan du ser på det.

Har flere søstre enn jeg har brødre. Kanskje derfor dette ble terpet sånn på. Så er det jo sånn at mange kvinner utsettes for voldtekt og vold utøvd av menn. Jeg ser på kvinner og menn som likestilte vesen, men så er det jo noe i ‘’pick on someone your own size’’ om du absolutt må gå løs på noen. Noe du heller ikke skal. Men jeg ser på menn som utøver vold mot eller sett i frykt i kvinner som noe helt annet. Hvis du har behov for å plassere deg som ‘’det sterkere kjønn’’ kommer den oppgaven med ansvaret for å beskytte kvinner i vårt samfunn. Ser ingenting negativt med det og er som sagt takknemlig for at det var verdier som sto høyt.

Søstrene mine er som resultat sammen med menn som beskytter, respekterer og elsker dem. Så dette gagnet oss alle. :) 

Anonymkode: d0027...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...