AnonymBruker Skrevet 15. oktober #21 Del Skrevet 15. oktober Frihet - jeg lærte da å ta ansvar for mine egne valg. Jeg ble selvstendig 😍 «Vi har ikke råd» - jeg lærte å spare og å ha som mål å bli gjeldfri - snart har jeg økonomisk frihet🤩 ( har økonomisk trygghet nå) At jeg måtte stå ansvarlig for det JEG gjorde. I den tiden fikk foreldre medlidenhet om ungene ikke oppførte seg. Pekefingeren var rettet mot rett person- nemlig barna og IKKE mot foreldrene. Savner de tidene … Anonymkode: cd1dd...afe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #22 Del Skrevet 15. oktober Hvordan være en god forelder, å være selvstendig, ha empati for andre; i tillegg til praktisk «hverdagskunnskap». Anonymkode: 447e8...de7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #23 Del Skrevet 15. oktober At dyr og mennesker (som også er dyr) er like mye verdt Anonymkode: 46be5...25d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #24 Del Skrevet 15. oktober God moral og forståelse for at verden ikke er svart/hvit, hvor liten betydning penger har og troen på at jeg har en egenverdi. Anonymkode: fa3dc...7dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 15. oktober #25 Del Skrevet 15. oktober Generelt at foreldrene mine lot være å mikrostyre meg og min hverdag der de viste meg tillit og lærte meg å ta avgjørelser og være selvstendig. Hvor jeg både fikk utforske, lære og feile, hvor jeg selv måtte bære konsekvensene eller fikk belønningene. Foreldrene mine var snille og tok vare på meg, men sydde ikke puter under ræva på meg av den grunn. En veldig fin balansegang som ga meg et fint utgangspunkt for resten av livet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 16. oktober #26 Del Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kanskje veldig få som kommer seg unna noen form for traumer i oppveksten. Kommer ikke fra et helt møblert hjem selv men kan jo begynne med å si at både min mor og min far var strenge på at jenter og kvinner ikke skal utsettes for vold eller krenkelser. Mor var fast på at jeg burde beskytte kvinner og jeg tørr ikke å tenke på hva far hadde gjort om jeg gikk over streken med ei dame. Det er jeg veldig takknemlig for idag. Hadde vært koselig å lese noe oppløftende. Hva er noen positive ting du lærte fra foreldrene dine som de sa eller viste deg? Anonymkode: d0027...357 Å ta hensyn til andre rundt meg - type alminnelig folkeskikk. Ikke hyle og rope der andre sov rett i nærheten, bære tunge ting for gamle damer, aldri gå inn på trikken før de som var inne hadde gått ut, hilse pent i hånden, si takk og neie, konversere høflig med mennesker vi som barn syntes var kjedelige osv. Og i særdeleshet: alltid respondere hvis noen falt om på gaten - dette var Oslo, som den gang hadde mange gamle og alkoholiserte menn som var uteliggere; traumatiserte tidligere krigsseilere. De falt om på gaten og kun min mor responderte, lå på kne ved siden av dem, snakket med dem, sjekket om de hadde skadet seg, sørget for at ambulanse kom osv. De fleste andre skyndte seg bort og syntes det var vemmelig. Mamma ordnet opp, skaffet hjelp til dem. Samt alltid gi mat til disse gamle alkoholikerne hvis vi så dem gå forbi der vi bodde. Mamma sendte meg etter dem med matpakker hun laget i full fart når hun så dem ut av vinduet. Samtidig å aldri godta skjenn og kjeft fra voksne hvis de var urimelige eller bare atale: man skulle stå opp for sine egne meninger - og meninger var noe alle hadde rett til å ha. Man skulle vise hensyn mot alle - særlig de gamle og svake - men hvis noen var ufine, skulle man ikke finne seg i det, men si fra at man var uenig. Ellers lærte jeg at man alltid skulle være snill med alle dyr. Og videre at det var veldig bra å lese mange bøker. Alt dette er jeg takknemlig for at jeg lærte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #27 Del Skrevet 16. oktober Moren min lærte meg å bli selvstendig, slik at jeg fint kunne klare meg på egenhånd innen jeg var 18 og flyttet ut. Lærte god arbeidsmoral, og gode verdier som jeg har tatt med meg videre. Anonymkode: a58e8...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #28 Del Skrevet 16. oktober At menn og kvinner er likestilt i et forhold. At jeg aldri skulle ta til takke med en mann som ikke ønsker det samme for meg som for seg selv, en mann som prøver å kontrollere meg, eller en mann som syntes barn og husarbeid hører til kvinnen. Anonymkode: aa513...030 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #29 Del Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kommer ikke fra et helt møblert hjem selv men kan jo begynne med å si at både min mor og min far var strenge på at jenter og kvinner ikke skal utsettes for vold eller krenkelser. Mor var fast på at jeg burde beskytte kvinner og jeg tørr ikke å tenke på hva far hadde gjort om jeg gikk over streken med ei dame. Syns dette hørtes litt spesielt ut. Vold er da galt uansett om en kvinne eller mann utsettes for det. Og du ‘tørr ikke tenke på hva far hadde gjort om du gikk over streken med ei dame’. Regner med du ikke tenker vold da? Ja, kvinner er fysisk svakere enn menn og generelt sett det fysisk ‘svake kjønn’. Men vi må ikke glemme at kvinner også utøver vold mot menn, kanskje da særlig psykisk vold, men også fysisk. Det er en grunn til at vi har behov for krisesentre for menn også her i landet. Det er bare enda større tabu nettopp fordi menn skal ses på som sterke og kunne forsvare seg selv. Ellers fint at foreldrene dine belærte deg å være en god mann som tar vare på kvinner👍 Selv lærte jeg den gylne regel allerede fra 3-4 årsalderen ‘Du skal gjøre mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg’. Har ikke hatt en spes religiøs oppvekst, men denne regelen gjelder like sterkt overalt og jeg har hatt god nytte av den i mine hverdagsrefleksjoner både i barne-og ungdomsårene og som voksen❤️ Anonymkode: 5f300...378 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #30 Del Skrevet 16. oktober At livet er urettferdig og at det er nyttesløst å bruke tid og energi på ting som er utenfor din kontroll, at om noen bøllet mot meg skulle jeg ta dobbelt så hardt tilbake, alltid komme hjem uansett hva jeg hadde gjort også lærte min far meg selvforsvar. Anonymkode: ce9df...7e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 16. oktober #31 Del Skrevet 16. oktober De lærte meg bare ting indirekte. Feks ikke smatt når du spiser ( pappa gjorde det) Men min tante viste meg hvordan man kunne møte små barn. Altså å se dem og møte på følelser. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonysoum Skrevet 16. oktober #32 Del Skrevet 16. oktober At de stilte krav til innsats, arbeid og verdien av å møte opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #33 Del Skrevet 16. oktober Å være 100% uavhengig av andre. Nå tar jeg ikke jobber som gjør at jeg deler arbeidsoppgaver med andre, jeg passer på meg selv. Folk er ikke til å stole på, spesielt ikke de man skal rapportere til. Så jeg må selv sørge for at jeg ikke samarbeider mer enn absolutt nødvendig. Det er veldig befriende. Anonymkode: f1ad8...1eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #34 Del Skrevet 16. oktober Det er ganske mange ting - kan nevne noen: 1. Holde avtaler. 2. Betale regninger. 3. Prioritere pengebruk. 4. Være en partner og forelder å stole på. 5. Lage mat hovedsakelig fra bunnen. 6. Ha høy terskel for fravær fra jobb/skole. 7. Gjøre oppgaver når det trengs, f.eks ikke utsette ting som skal/må gjøres. Anonymkode: 5ce84...b92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 16. oktober #35 Del Skrevet 16. oktober (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kommer ikke fra et helt møblert hjem selv men kan jo begynne med å si at både min mor og min far var strenge på at jenter og kvinner ikke skal utsettes for vold eller krenkelser. Mor var fast på at jeg burde beskytte kvinner og jeg tørr ikke å tenke på hva far hadde gjort om jeg gikk over streken med ei dame. Det er jeg veldig takknemlig for idag. Bare bullshitt å bli opplært til at dette er noe som spesielt skal gjelde jenter og kvinner. Burde gjelde alle mennesker, punktum. Dette er slik man ender opp med tapermenn som tror kvinner er opphøyde vesen som skal behandles med silkehansker. Endret 16. oktober av Traktor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 16. oktober #36 Del Skrevet 16. oktober Jeg er glad for at de lærte meg å være selvstendig og ikke hjelpeløs og å ha hjerte for mennesker som har det verre enn meg. De lærte meg humor. Jeg har også i senere tid vært takknemlig for grensesettingen deres, selv om den kunne vært slækkere. Har møtt mennesker som har vokst opp nesten helt uten grenser og noen av de har sagt at de følte foreldrene ga faen i dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #37 Del Skrevet 16. oktober Den største lærdommen jeg fikk med meg hjemmefra var at merkeklær ikke betyr noe som helst. Det var selvsagt litt kjipt å ikke ha de "rette" merkene i ungdomstiden, men som ung og fattig student var det godt å ikke jage etter merkeklær. Da jeg som voksen fikk mer penger mellom hendene, var ikke merkeklær en prioritet (betaler heller for god kvalitet og Europa-produserte klær). Anonymkode: d8cbb...c66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #38 Del Skrevet 16. oktober Å være sterk. Vi kan gjøre alt vi virkelig ønsker. Selvtillit. Økonomi. Stå opp for andre. Lista er vel lang. Dem gjorde så godt dem kunne. Ikke verdens kjærligste familie. Men ingen er perfekt. Ikke jeg heller. Jeg har sikkert gjort mye rart som mine unger tenker at dem ikke skal gjøre hvis dem blir foreldre. Men jeg har ikke ville bytte dem ut for noen. Jeg er evig takknemlig for dem. Dem har lært meg mye viktig i livet. Anonymkode: 8fc0c...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #39 Del Skrevet 16. oktober Av ting de aktivt gikk inn for å lære meg kan jeg nevne dialog og god kommunikasjon, løse problemer på egen hånd, at det er gøy å lære / gøy å være på skolen, å kjede seg, å gjøre ting ordentlig, og at om man ikke har yrkesstolthet må man finne noe nytt å holde på med. Den siste er det ikke mange som forstår i dag. Det de indirekte lærte meg ved å gå foran som gode eksempler er inkludering og toleranse. Å stå opp for de som ikke får det til selv, hjelpe de som har mindre. Gå imot etablerte sannheter og utfordre de som lager reglene. Husker bl.a. at pappa søkte om å få ha en utstilling på rådhuset, hvor han til slutt kun stilte ut verk som kritiserte den lokale politikken 😂 Tipper de angret på den tillatelsen. Har lært uendelig mye mer også, men dette har gitt meg mye. Anonymkode: da597...090 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #40 Del Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Av ting de aktivt gikk inn for å lære meg kan jeg nevne dialog og god kommunikasjon, løse problemer på egen hånd, at det er gøy å lære / gøy å være på skolen, å kjede seg, å gjøre ting ordentlig, og at om man ikke har yrkesstolthet må man finne noe nytt å holde på med. Den siste er det ikke mange som forstår i dag. Det de indirekte lærte meg ved å gå foran som gode eksempler er inkludering og toleranse. Å stå opp for de som ikke får det til selv, hjelpe de som har mindre. Gå imot etablerte sannheter og utfordre de som lager reglene. Husker bl.a. at pappa søkte om å få ha en utstilling på rådhuset, hvor han til slutt kun stilte ut verk som kritiserte den lokale politikken 😂 Tipper de angret på den tillatelsen. Har lært uendelig mye mer også, men dette har gitt meg mye. Anonymkode: da597...090 Det hører med til historien at pappa ikke er kunstner, så det var ikke noe vakkert skue, men tydelig tale 😂 Anonymkode: da597...090 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå