Gå til innhold

Nyfødt baby og sommerferie for eldste - hvordan løste dere det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor gammel er eldste da?

Jeg kom hjem fra sykehuset siste dag i barnehagen før ferie. Her var storesøster 1,5år, og faren måtte ta seg av henne mens jeg ammet og prøvde å finne en rytme med babyen. Litt styrete var det jo med to små hjemme som begge krevde sitt. Samtidig er man tryggere i rollen med nr 2, og har generelt mer ro enn første gang. Anbefaler at far og eldste tar seg en tur i noen dager slik at du får fred med babyen.

Anonymkode: aedbf...e79

Eldste er 2 år og elsker å leke med både mamma og pappa, veldig aktiv og finner på noe hele tiden.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er forskjell på å klare å ta seg av begge to på en gang, og å ha det bra mens man gjør det.

Jeg klarer absolutt å ta meg av begge mine unger på en gang, men det kan være tusen ganger mer dritt enn om jeg har hjelp av en partner, eller bare én unge av gangen. 

Jeg har sjanglet på trilletur med 39 i feber, med en vrælende baby i vognen og en trassende møkkasur treåring. Så jeg klarte det jo. Men var det kjekt? Nei. Ikke det aller minste i det hele tatt. 

Anonymkode: 3dff4...cda

Jeg skulle gjerne hatt mest mulig hjelp av partner.

Anonymkode: d1406...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første tanke var også at det var bra timing. Men det er klart at det kommer an på mange ting. Jeg vet i hvert fall at det kan være positivt :) 

Vår nr. 2 ble født akkurat da barnehagene stengte ifbm. covid. Det var jo en rar tid på flere måter. Men i ettertid ser jeg tilbake på det som positivt for vår familie, og for søsknene, at vi var hjemme sammen. Mannen min ble permittert, og det spiller jo mye inn på opplevelsen. Så om din mann har mulighet til å ha ferie når eldstebarnet har ferie, så anbefaler jeg absolutt det. Hadde jeg vært alene hjemme, så hadde jeg syntes det var betydelig tøffere de første ukene pga. lite søvn om natten og aktiv storesøster på dagtid.

I hvert fall, nå klarte vi ikke å få noen nr. tre. Men da vi skulle prøve på det, snakket vi om at vi gjerne ville fått termin rett før sommerferien, basert på at det var så fint å være hjemme samme hele gjengen da nr. to ble født. 

Anonymkode: fab1c...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har termin når sommerferien starter for eldste i barnehagen og lurer på hvordan dere løste det i forhold til søvn, nok oppmerksomhet til begge osv. ?

Vi bor i Sverige og her hadde vi 70 dager ferie med baby og eldste (pga. reglene om ingen barnehage i fellesferier ved permisjon). Det gikk fint det. Dagene tuslet og gikk, minste sov mest i vogna. Lekte med eldste mens jeg ammet etc.

Anonymkode: 4399a...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 11.55):

Det er sant. Er bare overgangen blir overveldende for eldste. Gråtende baby i huset 24/7. Hun stortrives i barnehagen og så for meg at hun ville få en pause fra en hylende baby noen timer i uka 😅 men god ide med at far kan ta eldste med ut

En baby hyler da ikke 24/7.. Jeg har tre barn og de eldste var 4 og 6 år når yngste ble født. Jeg har hatt alle hjemme når jeg har vært i permisjoner og det har vært så koselig. Far har aldri hatt permisjon rett etter fødsel heller men har gått så fint. Søsken er opptatt av å bli kjent med og hjelpe til med baby så det er en veldig koselig tid😊.

Anonymkode: 267c8...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk trilleturer sammen med storebror, hadde filmkveld sammen i sengen mens jeg ammet minste, var mye ute i hagen, storebror hjalp til med baby, og hvis jeg var sliten eller trengte pause så tok mannen storebror med seg rundt om. Veldig koselig sommer nå som jeg tenker på det, det er seks år siden og sommeren var veeldig varm og fin! 🥰

Anonymkode: bb5df...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt perfekt da! Kanskje man får 5-6 uker sammen. 😁

Og, bæretøy til baby! Frie hender til største og baby er happy. 🤩

Anonymkode: 8626a...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nyfødt baby og bhg-barn alene under koronanedstengningen. Brukte bæresjal/bæresele og tok livet med ro. Spilte spill, leste for eldste, bakte litt, var på lekeplassen og bare koste oss. Ble så klart mindre frihet til å legge seg på dagtid med baby og sånne ting, men det klarer man. Du kan evt hvile når far kommer hjem fra jobb? Deilig tid å få baby på, lett å trille turer uten ørten lag med klær bl.a. 

Anonymkode: f8f77...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...