Gå til innhold

Kan man søke lån i husbanken alene, selv om man har samboer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror mitt og samboers forhold er på vei til å nå slutten. Kan jeg søke lån i husbanken (har 2 barn) alene selv om vi fortsatt er sammen, for å se hva jeg kunne fått? 

Anonymkode: 85982...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva som stemmer, men jeg spurte om det samme for noen mnd siden her inne, og da mente de fleste at man måtte bo på egen adresse.

Tenker jeg heller må ringe dem dersom det blir aktuelt, for å høre hva som egentlig stemmer.

Anonymkode: bcc38...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alle kan søke lån i Husbanken.

Anonymkode: 32311...581

Poenget er vel kanskje at man ikke vil få lån når man har registrert samboer…?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en sannhet med modifikasjoner. Ja i teorien kan alle søke, men Husbanken er for vanskeligstilte så om du ikke er vanskeligstilt vil vil ikke søknaden din bli vurdert.

Anonymkode: d15e7...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det svaret blir litt som å skrive «alle har råd til bil»

Joda, de fleste kan bruke noen tusenlapper på bil, men da har de kanskje ikke råd til spise eller bo andre steder enn i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan søke jobb som hjernekirurg også, men det har jo ikke så mye for seg om ikke kriteriene er på plass 

Anonymkode: 4f753...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil mest sannsynlig få avslag. Det beste er å komme deg ut fra forholdet du er i, få eget sted å bo og så søke. De vil kreve alt av sivilstand, lønn og bidrag etc og mesteparten av grunnlaget du har nå vil endre seg når du står oppført som singel.

Du må også fremvise mekling fra FVK og samværsordning.

Anonymkode: a5e43...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sannhet med modifikasjoner. Ja i teorien kan alle søke, men Husbanken er for vanskeligstilte så om du ikke er vanskeligstilt vil vil ikke søknaden din bli vurdert.

Anonymkode: d15e7...b35

Husbanken er ikke kun for vanskeligstilte. Nå må denne gamle myten snart være avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle kan søke jobb som hjernekirurg også, men det har jo ikke så mye for seg om ikke kriteriene er på plass 

Anonymkode: 4f753...f8f

Alle kan få lån i husbanken om en kan betale for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Husbanken er ikke kun for vanskeligstilte. Nå må denne gamle myten snart være avlivet.

Startlån og tilskudd fra kommunen kan hjelpe deg som har hatt langvarige problemer med å få lån i vanlig bank til å kjøpe eller tilpasse egen bolig. I noen tilfeller kan kommunen kombinere startlånet med et boligtilskudd.

Men de prioriterer ofte de som sliter og gjerne har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier dere sammen i dag? Eller leier dere? Eller eier han boligen?

Anonymkode: 15a28...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Startlån og tilskudd fra kommunen kan hjelpe deg som har hatt langvarige problemer med å få lån i vanlig bank til å kjøpe eller tilpasse egen bolig. I noen tilfeller kan kommunen kombinere startlånet med et boligtilskudd.

Men de prioriterer ofte de som sliter og gjerne har barn.

Jeg snakker ikke om startlån, men Husbanken generelt. Alle kan få lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var i møte med husbanken når jeg var i samme situasjon. Kunne søke lån alene, selv om han fortsatt hadde adresse. 

Anonymkode: 5920f...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 9.10):

Tror mitt og samboers forhold er på vei til å nå slutten. Kan jeg søke lån i husbanken (har 2 barn) alene selv om vi fortsatt er sammen, for å se hva jeg kunne fått? 

Anonymkode: 85982...451

Ja. Jeg gjorde det da jeg fortsatt var gift. Søkte alene og begrunnet hvorfor i søknaden. Søknaden ble innvilget. 

Anonymkode: 49088...182

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 16.18):

I de fleste tråder her på KG snakkes det om kjøp av leiligheter eller billige hus i utkantstrøk. Derfor svares det. Da gjelder dette:

Fra Husbankens nettsider.

Vanlige årsaker til avslag 

• Du regnes ikke som økonomisk vanskeligstilt. 
  • Du har for usikker/lav inntekt til å betjene et lån.
  • Det er stor risiko for at du ikke vil kunne betjene utgifter på lånet gjennom hele låneperioden.
  • Kommunen har ikke mer startlånsmidler i år. Du kan søke igjen neste år.

Filformat: PDF/Adobe Acrobat
Kommunen kan fravike kravet om varig lav inntekt dersom søkeren har lav forutsigbar inntekt og i tillegg barn i husstanden eller står i fare for å miste boligen ...

Anonymkode: 7e237...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I de fleste tråder her på KG snakkes det om kjøp av leiligheter eller billige hus i utkantstrøk. Derfor svares det. Da gjelder dette:

Fra Husbankens nettsider.

Vanlige årsaker til avslag 

• Du regnes ikke som økonomisk vanskeligstilt. 
  • Du har for usikker/lav inntekt til å betjene et lån.
  • Det er stor risiko for at du ikke vil kunne betjene utgifter på lånet gjennom hele låneperioden.
  • Kommunen har ikke mer startlånsmidler i år. Du kan søke igjen neste år.

Filformat: PDF/Adobe Acrobat
Kommunen kan fravike kravet om varig lav inntekt dersom søkeren har lav forutsigbar inntekt og i tillegg barn i husstanden eller står i fare for å miste boligen ...

Anonymkode: 7e237...ec4

Poenget mitt er å få livet av denne evinnelige "Husbanken er kun for vanskeligstilte" som det støtt hevdes i slike tråder. Det er den altså ikke. Den er for alle, med tilhørende billigere renter.

https://www.husbanken.no/person/lan-fra-husbanken/

Jeg har lån der, og et langt fra vanskeligstilt. Likevel er det hyggelig med billig rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...