Izaria Skrevet 25. februar 2006 #1 Skrevet 25. februar 2006 Jeg vil gjerne vaske dynene mine. Mener å ha hørt et sted at man burde putte en tennisball eller en joggesko i samme vaskemaskin for at ikke alt "fyllet" skal samles et sted. Men jeg har ingen av delene i huset (joggesko eller tennisball), noen som vet hva annet jeg kan bruke? Og mens jeg er i vaskehjørnet..noen som vet om man kan vaske Snoopy..kosedyret, i maskinen? Takk for hjelpen!
Cata Skrevet 25. februar 2006 #2 Skrevet 25. februar 2006 Jeg henger meg på tråden, Philippa, for jeg er også i vaskemodus for tida. Kan man vaske dynene i "vanlig" vaskemaskin eller må man ha en ekstra stor en? Når det gjelder Snoopy, så står det sikkert et vaskeanvisningsmerke på ham dersom han kan vaskes. Vil tro de fleste kosedyr nå i dag er vaskbare.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #3 Skrevet 25. februar 2006 Jeg har vasket sommerdynen i vanlig maskin, uten tennisball. Vinterdynen er ekstra lang og tykk, så den vasker jeg på vaskeri i borettslaget. Det har fungert helt fint å vaske sommerdynen hjemme. Bruk lite vaskepulver.
Izaria Skrevet 25. februar 2006 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2006 Man kan kanskje vaske dynen uten tennisball ja, men bare sørge for å riste dynen ordentlig "på plass" etterpå...? Snoopyen er over tyve år gammel, så det spørs om den er vaskbar. Ikke noe vaskeanvisning på den heller...mulig den burde sendes til renseri i stedet.. :klø:
Gjest Gjesta Skrevet 25. februar 2006 #5 Skrevet 25. februar 2006 Jeg har vasket vår dobbeltdyne i vaskemaskinen uten problemer Bruker ikke tenninsball, rister skikkelig etterpå, det er aldri noe problem. Kosedyr pleide jeg å putte i vaskepose og hive i maskina, problemfritt
Cata Skrevet 25. februar 2006 #6 Skrevet 25. februar 2006 Her blir det ren sommerdyne før den tas i bruk. Tusen takk for tipset. (Nå skal jeg slutte å kuppe tråden din, Philippa.) Tror jeg ville sendt Snoopy til renseri da, ja. En 20 år gammel "venn" kan man jo ikke risikere å ta livet av i en vaskemaskin.
Gjest gjest1 Skrevet 25. februar 2006 #7 Skrevet 25. februar 2006 Hvis kosedyret er gammelt og kanskje begynner å bli litt "skjør" i sømmene tror jeg at jeg ville holdt meg til håndvask på den. Sommerdyner går greit å vaska i maskinen hjemme, det samme med puter. Det eneste jeg leverer inn på renseri er den knalltykke vinerdynen min, har ikke engang tenkt å prøve å få den inn i maskinen....
Izaria Skrevet 25. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 25. februar 2006 (endret) Her blir det ren sommerdyne før den tas i bruk. Tusen takk for tipset. (Nå skal jeg slutte å kuppe tråden din, Philippa.) Tror jeg ville sendt Snoopy til renseri da, ja. En 20 år gammel "venn" kan man jo ikke risikere å ta livet av i en vaskemaskin. ← det er bare å kuppe tråden min Cata - ikke noe problem! Og nei, jeg kan ikke risikere og miste en tyve år gammel venn! Endret 25. februar 2006 av Philippa
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #9 Skrevet 25. februar 2006 Håndvask av Snoopy: Rør ut vaskemiddel i en bøtte med lunkent vann. Bruk svamp når du vasker. Om du ikke får skylt ut alt såpevann er ikke det så farlig for den som bare skal tas vare på. PS: Spør moren din om hun vasket den i maskin da du var liten?
Izaria Skrevet 25. februar 2006 Forfatter #10 Skrevet 25. februar 2006 Håndvask av Snoopy: Rør ut vaskemiddel i en bøtte med lunkent vann. Bruk svamp når du vasker. Om du ikke får skylt ut alt såpevann er ikke det så farlig for den som bare skal tas vare på. PS: Spør moren din om hun vasket den i maskin da du var liten? ← Takk Gjest! Mammaen min husker ikke hva hun gjorde. Men kanskje jeg skal håndvaske den rett og slett. Han ser nemlig litt lei seg ut, som skitten..
Shoegal Skrevet 25. februar 2006 #11 Skrevet 25. februar 2006 Jeg slenger meg på! Vaskingen er jo èn ting - men hva med tørkingen? MÅ man ha tørketrommel, eller finnes det andre smarte måter å få dyna tørr og fluffy på?
liv Skrevet 25. februar 2006 #12 Skrevet 25. februar 2006 Ahh, her en dobbelt dyne jeg skulle vasket men jeg tør ikke gjøre et her hjemme og det er så kjedlig å vente på maskinen på vaskeriet!
Izaria Skrevet 25. februar 2006 Forfatter #13 Skrevet 25. februar 2006 Jeg slenger meg på! Vaskingen er jo èn ting - men hva med tørkingen? MÅ man ha tørketrommel, eller finnes det andre smarte måter å få dyna tørr og fluffy på? ← Tror man fint kan henge opp dynen til tørk bare..på tørkestativet. På vaskelappen på dynen min står det at den kan vaskes på 60 grader og også gå i tørketrommelen. Men ikke strykes...hmmm,merkelig!
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #14 Skrevet 25. februar 2006 Jeg har bare hengt dynen over tørkestativet. Altså dekket hele tørkestativet med dynen. Det har fungert helt fint.
Shoegal Skrevet 25. februar 2006 #15 Skrevet 25. februar 2006 Tror man fint kan henge opp dynen til tørk bare..på tørkestativet. På vaskelappen på dynen min står det at den kan vaskes på 60 grader og også gå i tørketrommelen. Men ikke strykes...hmmm,merkelig! ← Hva!? IKKE strykes!!?? Galskap!!
Cata Skrevet 25. februar 2006 #16 Skrevet 25. februar 2006 Nå skal det snart bli direkterapport fra dynevaskeland. Sommerdyna står i kø og venter. Har hatt den i ganske mange år, men har hatt så liten vaskemaskin at det ikke har vært til å tenke på å vaske den. Nå har jeg imidlertid "normal size" så nå skal dyne vaskes så snart tørketrommel har stoppet.
Cata Skrevet 25. februar 2006 #17 Skrevet 25. februar 2006 Dyne er "trøkket" inn. Det ble temmelig trangt i trommelen, men den klapper forhåpentlig sammen litt når den blir våt? Får følge litt med i prosessen her.
Izaria Skrevet 25. februar 2006 Forfatter #18 Skrevet 25. februar 2006 *følger spent med* Min dyne er også i kø til vaskemaskinen. Rapport kommer her også!
Cata Skrevet 25. februar 2006 #19 Skrevet 25. februar 2006 Skal begynne å skylle nå (sto bare 40 grader på vaskelappen så det går ganske fort her). Så langt har både dyne og maskin overlevd. (Og etter det jeg så av vannet som randt ned på innsiden av døra så hadde den ikke vondt av en vask. *blæh* )
Izaria Skrevet 25. februar 2006 Forfatter #20 Skrevet 25. februar 2006 Min dyne er nå i maskinen på 60 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå