Gå til innhold

Får man penger tilbake hvis man lar være å hente pakke på posten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvilke steder tar så høyt gebyr? Aldri opplevd.

Anonymkode: f7ac8...eb8

Sykkologen            250 + frakt begge veier.
Kremmerhuset      300
Kost1                       500
Strikkemani            400
Ametrine                 300
Foto.no                    500
Kid                            250 (Her må du også betale 150 om du bestiller for henting i butikk og varen ikke hentes).
Kajakk & Fritid 300-1200

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest winterchild
Hateridioter skrev (1 time siden):

Hvorfor svarer dere så bastant når dere ikke vet hvilken butikk det gjelder og hvilke vilkår den butikken har?

Det gäller väl alla butiker? Trodde jag i alla fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (10 minutter siden):

Sykkologen            250 + frakt begge veier.
Kremmerhuset      300
Kost1                       500
Strikkemani            400
Ametrine                 300
Foto.no                    500
Kid                            250 (Her må du også betale 150 om du bestiller for henting i butikk og varen ikke hentes).
Kajakk & Fritid 300-1200

Takk!

Du er den eneste så langt som faktisk har svart meg saklig.

Men fremdeles har jeg tilgode å oppleve å bli avkrevd hele summen for en vare jeg ikke har hentet. 

Gebyr forekommer, men jeg etterlyser fremdeles et eksempel på nettbutikker som krever hele summen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winterchild skrev (6 minutter siden):

Det gäller väl alla butiker? Trodde jag i alla fall

Man må lese vilkårene til den enkelte nettbutikk. Mange har bedre vilkår enn i loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk!

Men fremdeles har jeg tilgode å oppleve å bli avkrevd hele summen for en vare jeg ikke har hentet. 

Gebyr forekommer, men jeg etterlyser fremdeles et eksempel på nettbutikker som krever hele summen. 

Jeg tror ikke du finner noen som krever hele summen, det må i så fall være pakker med lavere verdi enn frakten tror jeg.

Endret av bvp
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke du finner noen som krever hele summen, det må i så fall være pakker med lavere verdi er det samme som eller lavere enn frakten tror jeg.

Har som nevnt aldri opplevd dette. 

Men igjen, takk for informasjon om gebyr. Dette er butikker jeg ikke pleier bestille fra, men jeg reagerer heller aldri på gebyr hvis jeg ikke henter pakker. Det skjer innimellom.

Å ikke få tilbake hele eller mesteparten av kjøpesum har jeg tilgode å oppleve og jeg bestiller alt utenom matvarer i nettbutikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest winterchild
Hateridioter skrev (10 minutter siden):

Man må lese vilkårene til den enkelte nettbutikk. Mange har bedre vilkår enn i loven.

Okej tack då vet jag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk!

Jeg forstår at du tydeligvis sliter med å ta feil. Og bare må kverrulere til du får rett.

Hva din erfaring tilsier er kun din erfaring - ikke fasiten. Loven sier hva minstekravet er og det er det eneste en kan forvente at en butikk forholder seg til. At mange butikker (etter din erfaring) utøver bedre service enn det loven legger til grunn er fantastisk - men det er ingen SELVFØLGE at de gjør det.

Jeg kan ikke gi deg ei liste over butikker som ikke gir mer en loven fordi jeg har aldri påstått at de finnes. Eller at jeg har ei slik liste. Det er noe du dikter opp for å få rett.

Det jeg har gjort er å vise til loven og påstanden min kommer fra. Du derimot har kun henvist til din erfaring, som i den større sammenhengen egentlig er ubetydelig for spørsmålet. Du må gjerne begrunne påstanden din med litt mer subjektive kilder om det skal tas seriøst og for mer enn kun din erfaring. Noe jeg ikke kan se at du har gjort så langt.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri skjedd meg og jeg har gjort dette med et titalls nettbutikker.

Nevn gjerne hvilke dette gjelder.

NA-KD for eksempel.

Anonymkode: 3de65...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

NA-KD for eksempel.

Ikke hele beløpet, men du kan bli belastet pr vare.

»Du kan returnere produkter i sin originale stand innen 15 dager etter at du mottok bestillingen. Vi tar et returgebyr på 49 NOK. Hvis du returnerer flere enn 4 varer fra bestillingen din, vil du bli belastet 10 NOK per ekstra vare.»

https://www.na-kd.com/no/kundeservice/returer?srsltid=AfmBOopD_9y9uISDG8ThJlr6rvoWVE0iIqlW9yXlwhMzvspwFtMlsnrR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke hele beløpet, men du kan bli belastet pr vare.

»Du kan returnere produkter i sin originale stand innen 15 dager etter at du mottok bestillingen. Vi tar et returgebyr på 49 NOK. Hvis du returnerer flere enn 4 varer fra bestillingen din, vil du bli belastet 10 NOK per ekstra vare.»

https://www.na-kd.com/no/kundeservice/returer?srsltid=AfmBOopD_9y9uISDG8ThJlr6rvoWVE0iIqlW9yXlwhMzvspwFtMlsnrR

Husk at det er forskjell på retur og ikke avhentet pakke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Det er ikke selvsagt.

Hentet fra forbrukerkjøpsloven:

Men dette forutsetter at varen er levert. Er den ikke hentet er den ikke levert.

Da har vi for eks denne:

Altså forbrukeren plikter å medvirke til oppfyllelse av kjøpet ved å hente varen/motta varen.

Noe som i korte trekk betyr at om kjøper/kunden velger å ikke hente ut varen slik at den går i retur til selger så kan selger allikevel kreve at kunden oppfyller sin del av avtalen ved å beholde kjøpssummen.

Når man handler over nett har man jo 14 dagers angrerett. Og da skal man ha pengene tilbake når man returnerer varen. . Det er nytt for meg at man må hente varen først, for så og angre. Man kan jo angre før varen ankommer. Er disse lovene for kjøpt på nett og retur innen 14 dager uten og hentet varen? 
aldri hørt om de, og jeg jobber i nettbutikk. Aldri opplevd noe sånt etter 30 år med kjøp på nett som forbruker. 

Anonymkode: 29589...99c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slike ting er allerede med i priskalkylen, i likhet med svinn, brekkasje osv.

At jeg ikke henter en pakke nå og da gjør ingenting med prisen butikken setter. Det er allerede medregnet.

Ja, prisene er kalkulert med svinn, så da sier du jo selv at prisene ville vært lavere uten svinn. 
akkurat som på hotell så er svinn på håndklær 1/3 håndkle medregnet i pris for hver 3 gjest tar med seg et håndkle. Så du kan ta mex deg 1/3 håndkle neste gang du er på hotell, det er allerede medregnet. Eller alle kan slutte med det , så kan de ta det ut av prisen og det blir billigere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Jeg forstår at du tydeligvis sliter med å ta feil. Og bare må kverrulere til du får rett.

Hva din erfaring tilsier er kun din erfaring - ikke fasiten. Loven sier hva minstekravet er og det er det eneste en kan forvente at en butikk forholder seg til. At mange butikker (etter din erfaring) utøver bedre service enn det loven legger til grunn er fantastisk - men det er ingen SELVFØLGE at de gjør det.

Jeg kan ikke gi deg ei liste over butikker som ikke gir mer en loven fordi jeg har aldri påstått at de finnes. Eller at jeg har ei slik liste. Det er noe du dikter opp for å få rett.

Det jeg har gjort er å vise til loven og påstanden min kommer fra. Du derimot har kun henvist til din erfaring, som i den større sammenhengen egentlig er ubetydelig for spørsmålet. Du må gjerne begrunne påstanden din med litt mer subjektive kilder om det skal tas seriøst og for mer enn kun din erfaring. Noe jeg ikke kan se at du har gjort så langt.

Jeje.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man handler over nett har man jo 14 dagers angrerett. Og da skal man ha pengene tilbake når man returnerer varen. . Det er nytt for meg at man må hente varen først, for så og angre. Man kan jo angre før varen ankommer. Er disse lovene for kjøpt på nett og retur innen 14 dager uten og hentet varen? 
aldri hørt om de, og jeg jobber i nettbutikk. Aldri opplevd noe sånt etter 30 år med kjøp på nett som forbruker. 

Korrekt. Men for å benytte seg av angreretten så må man altså faktisk melde dette fra til selger, ref angrerettloven.

Sitat

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til den næringsdrivende før utløpet av angrefristen, jf. § 21. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen.

Å bestille en vare som man unngår å hente uten å varsle selger er ikke å benytte angreretten. Eller reklamasjonsretten.

Å forholde seg passiv er stort sett lite gunstig og gjør at selger med loven i hånd kan kreve at kjøper oppfyller sin del av avtalen (som er å betale for varen). Noe som i praksis betyr at selger beholder pengene kunden har betalt.

Mange selgere gir bedre rettigheter enn dette, og godtar at kunder oppfører seg passivt - men det er noe de gjør ekstra UT OVER lovverket. Som de har anledning til.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette gjør jeg ofte og får selvsagt alltid penger tilbake, minus frakt. 

Dere som svarer at man ikke får pengene tilbake, er dere idioter?

Sympatisk, det er flere og flere nettbutikker som svartelister folk som holder på slik

Anonymkode: 8c4e8...319

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, og i noen tilfeller vil du bli belastet returen i tillegg.

Anonymkode: e1d22...c88

På komplett/netonnet (sistnevnte kjøpt av komplett), dustin og jeg tror kjell og company har jeg vært hindret eller latt være å hente pakken.

På de overnevnte nettbutikkene har jeg da fått penger i retur. Jeg tror det er trukket et gebyr på noen av dem, og et par andre har jeg mailet med kundeservice og sagt ifra at jeg ikke ønsker pakken likevel, og det har da ikke kostet noe som helst.

Så joda, pengene for varen har kommet tilbake, dog i noen tilfeller med et trekk for returen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...