Gå til innhold

Får man penger tilbake hvis man lar være å hente pakke på posten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri skjedd meg og jeg har gjort dette med et titalls nettbutikker.

Nevn gjerne hvilke dette gjelder.

Anonymkode: f7ac8...eb8

Så du bestiller varer uten å hente dem, slik at de må sendes i retur, noe som gjør kostnadene for butikken høyere, som igjen går ut over salgsprisen.

Da er spørsmålet: Hvorfor i all verden kjøper du dette?

Anonymkode: 5efad...c0b

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sedvane og derfor en selvfølge.

Har dessverre mange, mange ganger blitt forhindret eller valgt å ikke hente ut pakker. Gjennom 25 år. Titalls ulike butikker.

Anonymkode: f7ac8...eb8

Selvfølge for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Selvfølge for deg.

Finn butikker som ikke gjør dette. Finnes ikke

Anonymkode: f7ac8...eb8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du bestiller varer uten å hente dem, slik at de må sendes i retur, noe som gjør kostnadene for butikken høyere, som igjen går ut over salgsprisen.

Da er spørsmålet: Hvorfor i all verden kjøper du dette?

Anonymkode: 5efad...c0b

Noen ganger blir jeg forhindret, andre ganger velger jeg å la være.

Handler utelukkende i nettbutikker, utenom mat.

Så har nok handlet fra de fleste som er.

Anonymkode: f7ac8...eb8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er spørsmålet: Hvorfor i all verden kjøper du dette?

Fordi jeg kan.

Anonymkode: f7ac8...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får pengene tilbake hos de fleste aktører, men det er sløvt og ufint å handle på den måten. Det tar lang tid for nettbutikken å få tilbake varen, det koster mye i frakt, emballasje og retur. Driver en liten nettbutikk selv og det er veldig dyrt med uavhentede pakker, det er tap for butiklen. Jeg ønsker ikke at slike kunder handler igjen, for å si det sånn.

Anonymkode: 426f9...375

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man får pengene tilbake hos de fleste aktører, men det er sløvt og ufint å handle på den måten. Det tar lang tid for nettbutikken å få tilbake varen, det koster mye i frakt, emballasje og retur. Driver en liten nettbutikk selv og det er veldig dyrt med uavhentede pakker, det er tap for butiklen. Jeg ønsker ikke at slike kunder handler igjen, for å si det sånn.

Anonymkode: 426f9...375

Som regel går det kjapt å få pengene tilbake. Handler mye med Klarna og da er det i hvert fall ikke noe problem. 

Dere problematiserer noe som ikke er et problem.

Anonymkode: f7ac8...eb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får pengene tilbake hos de fleste aktører, men det er sløvt og ufint å handle på den måten. Det tar lang tid for nettbutikken å få tilbake varen, det koster mye i frakt, emballasje og retur. Driver en liten nettbutikk selv og det er veldig dyrt med uavhentede pakker, det er tap for butiklen. Jeg ønsker ikke at slike kunder handler igjen, for å si det sånn.

Anonymkode: 426f9...375

Helt enig. Fremgangsmåten minner litt om de som bruker Elkjøps salg med returrett omtrent som et bibliotek der man kan låne ting gratis, eller bestiller en kjole fra Zalando for å ha noe nytt til helgens fest, og deretter returnere den.

At noe er mulig, er ikke synonymt med at man skal misbruke det.

Anonymkode: 5efad...c0b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Fremgangsmåten minner litt om de som bruker Elkjøps salg med returrett omtrent som et bibliotek der man kan låne ting gratis, eller bestiller en kjole fra Zalando for å ha noe nytt til helgens fest, og deretter returnere den.

At noe er mulig, er ikke synonymt med at man skal misbruke det.

Anonymkode: 5efad...c0b

Jeje. Så lenge butikkene godtar der gjør jeg det. Noen ganger med vilje, noen ganger fordi jeg er bortreist/på jobb/glemmer osv.

Og det koster meg alltid kun frakten, noe jeg lever fint med.

Anonymkode: f7ac8...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finn butikker som ikke gjør dette. Finnes ikke

Anonymkode: f7ac8...eb8

Jeg har aldri påstått at det finnes butikker som ikke gjør dette?

Det jeg gjør er å vise til forbrukerkjøpsloven og at det ikke er en selvfølge å få dette slik du skisserer.

At du opplever å få det sånn er helt greit, men det er ikke loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri påstått at det finnes butikker som ikke gjør dette?

Det jeg gjør er å vise til forbrukerkjøpsloven og at det ikke er en selvfølge å få dette slik du skisserer.

At du opplever å få det sånn er helt greit, men det er ikke loven.

Det er meningsløst å referere til lover når praksisen ikke er slik.

Har ennå tilgode å oppleve en eneste butikk som gjør dette og handler utelukkende på nett.

Anonymkode: f7ac8...eb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fremgangsmåten minner litt om de som bruker Elkjøps salg med returrett omtrent som et bibliotek der man kan låne ting gratis, eller bestiller en kjole fra Zalando for å ha noe nytt til helgens fest, og deretter returnere den.

Hæ?

Det er faktisk noe helt annet enn det du skisserer her. 

Kunne aldri falt meg inn å sende brukte varer i retur. Herregud.

Anonymkode: f7ac8...eb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er meningsløst å referere til lover når praksisen ikke er slik.

Har ennå tilgode å oppleve en eneste butikk som gjør dette og handler utelukkende på nett.

Anonymkode: f7ac8...eb8

Praksis er også at man fritt kan forsyne seg av varer uten å betale for dette dersom tyveriet ikke blir oppdaget.

Det betyr ikke at dette er greit.

Problemet er at både tyveri og uavhentede varer bidrar til økte kostnader for butikken, noe som igjen fører til økte utsalgspriser også for alle andre.

Anonymkode: 5efad...c0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Praksis er også at man fritt kan forsyne seg av varer uten å betale for dette dersom tyveriet ikke blir oppdaget.

Det betyr ikke at dette er greit.

Problemet er at både tyveri og uavhentede varer bidrar til økte kostnader for butikken, noe som igjen fører til økte utsalgspriser også for alle andre.

Anonymkode: 5efad...c0b

Og så?

Anonymkode: f7ac8...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder må man betale både frakt begge veier og ett ekstra gebyr som kan være i all fall 3-400 kroner, sannsynligvis er det noe mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (5 minutter siden):

Noen steder må man betale både frakt begge veier og ett ekstra gebyr som kan være i all fall 3-400 kroner, sannsynligvis er det noe mindre.

Hvilke steder tar så høyt gebyr? Aldri opplevd.

Anonymkode: f7ac8...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeje. Så lenge butikkene godtar der gjør jeg det. Noen ganger med vilje, noen ganger fordi jeg er bortreist/på jobb/glemmer osv.

Og det koster meg alltid kun frakten, noe jeg lever fint med.

Anonymkode: f7ac8...eb8

Jeg handler mye på nett, og har bare unnlatt å hente en pakke én gang (trodde at den ville rekke frem før jeg reiste på ferie, og fikk ikke forlenget hentefristen lenge nok til at den fremdeles var der da jeg kom hjem).

Det var en vare til 300 kr og dersom jeg husker rett ble jeg belastet 149,- for ekstra ekspedisjon, samt for de originale fraktutgiftene. Fikk refundert ca. 100 kr, 1/3 av fraktsummen.

Kunne muligens ha fått omgjort dette dersom jeg hadde klaget, nettbutikken brukte ganske lang tid på å sende pakken. Men for å være helt ærlig synes jeg at det var til pass for meg.

Når jeg leser om at noen spekulerer i å ikke hente ting de har bestilt, tenker jeg at flere nettbutikker burde gjøre som den jeg handlet hos. Eller ha en «svarteliste» for kunder som gjør dette gjentatte ganger. Det er mange som driver nettbutikk på små marginer, og de fortjener ikke denne typen oppførsel. Dessuten er det jo kostnader forbundet med dette, som kan bidra til høyere priser for resten av oss.

Ekstremt egoistisk atferd.

Anonymkode: 3a203...36b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk refundert ca. 100 kr, 1/3 av fraktsummen.

Anonymkode: 3a203...36b

Mente 1/3 av kjøpesummen. 

Anonymkode: 3a203...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dessuten er det jo kostnader forbundet med dette, som kan bidra til høyere priser for resten av oss.

Slike ting er allerede med i priskalkylen, i likhet med svinn, brekkasje osv.

At jeg ikke henter en pakke nå og da gjør ingenting med prisen butikken setter. Det er allerede medregnet.

Anonymkode: f7ac8...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet med netthandel var praksis å kredittere varekostnaden minus kostnader ved tilbakesending av pakken, med mindre noe annet var avtalt med kunden.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...