Gå til innhold

Hvor ofte tar barnehagen ungene med ut?

Des2020
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Stort sett ute halve dagen, hver dag. På skikkelig sure dager er de ute i kortere intervaller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykkedykker

Her går de i en friluft/gårdsbarnehage. Så de er ute stort sett hele dagen hele året. 

Før vi flyttet hit hadde vi eldste i en annen kommunal bhage. Der var de inne stort sett hele dagen. Hadde vel 1 time ute i løpet av en dag. Men denne bhagen var dårlig da, bare gamle kjerringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heldigvis barnehage med stort fokus på å være ute. Minst to lange økter hver dag, og mange turer ute i nærområdet. Bor på innlandet i nord, så mye vær og kulde 🙂. Har hørt om barnehager som er lite ute, at det er fordi de ansatte ikke gidder å kle på og av barna, og at det er mer jobb å passe på dem ute.

Anonymkode: e0f6e...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er barna ute omtrent halve dagen, med kuldegrense på -20.

Med unntak av de dagene de har en aktivitet utenfor barnehagen - der de feks. låner gymsalen til skolen, drar på biblioteket, besøker SFO, er på fjøsbesøk, er på korøvelse. Da går mesteparten av dagen med til det, så da rekker de ikke å leke ute i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Des2020 skrev (På 15.10.2024 den 8.27):

Hei,

Førstegangs mamma her og vi har nylig startet i barnehagen (1-3år). Denne barnehagen tar ikke med ungene ut daglig. De rullerer på hvilke barn får muligheten til å gå ut, dermed er de ute 2-3 ganger i løpet av uken hvis været tilsier det. Lurer på om dette er standard praksis? Det mener vår barnehage. De gjør det samme på avdelingen for større barn. 🤔

Hva tenker dere?

Det er vel ikke standard praksis. Målet er og bør være at alle barn skal ut minst en gang per dag. Les hva som står i årsplanen og snakk med representanten i FAU. Der jeg jobber er halve gruppa ut på formiddagen og halve gruppa ut på ettermiddagen. I barnehagen barna mine går i får de til at alle er ute to ganger per dag både på småbarns og storbarns! Først en gruppe på formiddag, deretter en gruppe på ettermiddag også går alle ut etter 14-måltidet!

Anonymkode: cb075...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Førstegangs mamma her og vi har nylig startet i barnehagen (1-3år). Denne barnehagen tar ikke med ungene ut daglig. De rullerer på hvilke barn får muligheten til å gå ut, dermed er de ute 2-3 ganger i løpet av uken hvis været tilsier det. Lurer på om dette er standard praksis? Det mener vår barnehage. De gjør det samme på avdelingen for større barn. 🤔

Hva tenker dere?

Dette er helt uvanlig. Jeg har jobbet 15 år i barnehage. Standard er at småbarna er ute før lunsj hver dag, siden de jo sover etter lunsj. Så er det ofte ute en tur igjen på ettermiddagen.

Ved minusgrader under 10-15 har vi av og til droppet å ut, dette kan jo da bli flere dager på rad. Om det regner skrått og er to minus og sterk vind likeså. Med de minste som er lite mobile må man se været litt mer ann enn med de større barna.

Anonymkode: 9c048...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ute innen klokka 9 hver dag fra 1 år, også gjerne ute på ettermiddagen i første barnehagen ungene gikk i, selv i -20.  Mye mindre ute også fra 3 år i ny barnehage, mindre faste men alltid litt ute. 

Anonymkode: da734...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig.

Regner det vannrett, blåser og er iskaldt, så er det klart man vurderer på småbarnsavdeling. Men ellers vil vel også de voksne som regel lufte hodet litt hver dag. Å sitte inne en hel dag i knallvær høres ikke vanlig ut, verken der barna mine har gått da de var så små eller der jeg har jobbet selv. Unntak KAN være ved mye fravær på avdelinger osv, hvor de ikke har voksne til å dekke opp alle steder og det blir mye logistikk - men på ingen måte en fast greie, nei! I sistnevnte tilfeller har som regel både vi der jeg har jobbet og der hvor ungene har gått i det minste sendt ut noen av ungene med andre avdelinger.

Anonymkode: 3fd8d...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er de ute hver dag, både småbarn og storbarn. Av og til er er de ute både før og etter lunsj/frukt også. Storbarn har tur tre dager i uka også. De veldig, veldig få gangene de ikke har vært ute en dag, så har det vært skikkelig ruskevær (og det gjelder kun småbarn). Veldig enig med deg, ts. Det er ikke greit det du beskriver. Alt for dårlig av bhg! 

Anonymkode: 1bdab...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva tenker dere?

Jeg er barnehagelærer og kan si at det ikke er standard praksis i det hele tatt. Ikke er det innafor rammeplanen heller, som sier at barna skal være ute hver dag. Høres ut som om de har en gjeng ansatte som helst vil slippe å være ute og gjøre jobben sin.

Anonymkode: f751e...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barna ut så å si hver dag, gjerne bode formiddag og ettermiddag om været er greit. Det er få dager de kun har vært inne. Men de har et stort uteområde med mange muligheter (er på bygda). 

Anonymkode: 68fb3...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ute stort sett en eller to ganger om dagen (før og etter lunsj).   En og annen gang er de kanskje inne hele dagen om været er skikkelig kjipt.  I tillegg sover de dupp ute.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene kommer grinende forbi her så jeg vil si for ofte og for lenge. Friluftsidealet har gått for langt. Stakkar unger som blir slept med.

Anonymkode: 120c6...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i bhg og der er vi ute minst 1 gang om dagen uansett vær (med mindre det er skikkelig plask regn og under -20). Så føler det ikke er standar praksis og rullere på hvem av barna som får gå ut. Vi merker så godt hvor godt det er for barna å komme seg ut og få av seg energi skikkelig. Merker det er hardt de dagene vi ikke kan gå ut..

Spoiler
Spoiler

Anonymkode: def2d...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er mindre ute når det er innkjøring for nye barn, fordi de opplever at de nye barna blir ganske utrygge ute den første tida. De prøver å dele seg sånn at de "gamle" barna kan være litt ute i løpet av dagen, men det er ikke alltid det lar seg gjøre. Men når gjengen er ferdig innkjørt og alle har falt til ro, er de ute så mye som mulig. De har to formiddager i uka hvor de har fast opplegg inne (vannlekerom og forming) og tre formiddager med utetid, men hvis det er spådd drittvær på en av ute-dagene og knallvær på en av inne-dagen, bare bytter de om. :) 

Anonymkode: 6781b...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk bytta barnehage ved første anledning. Her er de ute hver dag, nesten uansett vær, gjerne flere ganger dagen. De har også en turdag hver uke, nesten uansett vær, hvor de er ute hele dagen og spiser da alle måltider ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ungene kommer grinende forbi her så jeg vil si for ofte og for lenge. Friluftsidealet har gått for langt. Stakkar unger som blir slept med.

Anonymkode: 120c6...bd3

Unger griner innendørs også altså… Det er det unger driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva tenker dere?

Ute hver dag. 1 time før lunsj, så en ansatt kan lage mat uforstyrret (hjemmelaga mat hver dag) og ut etter lunsj med mindre det er storm. 

Anonymkode: c52da...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen jeg jobber i starter småbarna (0-2 år) tre avdelinger alltid dagen ute. De leveres ute på morgenen. Som regel er alle inne til kl 09.30 for samling. De som ikke er levert i utetiden, starter dagen inne.  Senvakten bestemmer om dagen skal avsluttes ute, det gjør den ofte! Da er de tre avdelingene sammen ute. Da går vi ut etter 2. måltid. De drar også avd.vis på tur av og til, planen er vel fast turdag for de eldste av de yngste😊

Storebarna (2-6 år) er ute 1-2 ganger daglig. Da er de ute en god stund. I tillegg er de på tur èn fast dag i uken og på klubbdagen på tvers av avdelinger inndelt i årskull er to av klubbene ute. Barna er ute i all slags vær, men er det alt for mange minus og bitende kaldt, er det ikke alltid at de yngste går ut. Deilig å være ute, det er mer boltringsplass, friere rom for energisk lek, flere helsefordeler osv. Opplever at barna har godt av å være ute i frisk luft hver dag😊

Endret av caroline.s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen barnet mitt går i er barna ute hver dag, uansett vær. Det varierer hvor lenge de er ute, de kan være ute alt fra ett par timer til store deler av dagen, det er litt væravhengig. De har også en fast turdag i uka, der ungene er på tur i nærområdet, da er de ute i rundt 4 timer og spiser lunsj ute. 

Jeg kjenner meg likevel igjen i det du sier. Den forrige barnehagen barnet mitt gikk i var akkurat som ditt barns barnehage. Barna var lite ute, og var ikke ute hver dag. Og her mener jeg ikke ute på barnehagens eget område en gang. Jeg kan telle på en hånd de gangene barna var på tur de to årene barnet mitt gikk der. I likhet med dere ble dette tatt opp både med pedledere, ledelsen, FAU og enhetsleder, uten at det hjalp. Unnskyldningene for å være mye inne var mange, for kaldt/for varmt, for lite folk på jobb, sykdom osv… 

Da barnet byttet barnehage, kjente vi virkelig på hvor ulike barnehager kan være og at det dessverre finnes dårlige barnehager der ute. Vi er kjempefornøyd med barnehagen nå. Jeg har enda dårlig samvittighet for at jeg lot barnet mitt gå i den barnehagen i to år :( 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...