Gå til innhold

Hvor ofte tar barnehagen ungene med ut?

Des2020
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det varierer , nåde utfra barnegruppe, sykdom osv..  Noen år hver dag, andre år ikke hver dag

Anonymkode: d95b9...d72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine to barn har til sammen vært innom tre barnehager. I alle tre har de store vært mer ute enn de små, men målsetningen har vært ute minst en gang om dagen i alle barnehagene, både for liten og stor. 

De aller minste var ikke alltid ute om været var dårlig, eksempelvis veldig kaldt, eller mye regn og vind (vi bor på sørvestlandet, så standard vintervær er pøsregn, vind og 5 varmegrader - det er ganske stusselig vær for småtasser som ikke er stødige nok til å løpe rundt ennå, så jeg tenker det var helt greit at de ikke var ute hver eneste dag i den perioden).

Barnehagen som yngste går i nå er veldig mye ute (så mye at ungen syns det er superstas de gangene de får leke fritt inne lengre tid av gangen). Storbarn kan godt være ute både før og etter lunsj, og etter ettermiddagsmåltid. Ofte spiser de ett eller begge måltider ute, særlig vår og sommer når det er varmt i været. De er på tur minst to ganger i uka. Noen ganger langt avgårde, andre ganger bare til en lekeplass i nærheten av barnehagen.

Jeg kan ikke forstå at barnehagen ikke ser fordelene ved å være mye ute. Hjemme går iallefall mine barn ganske fort på veggene om vi er inne hele dagen… Det må jo være mye mer harmonisk å ta med barna ut?

Anonymkode: 0e479...1e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine to barn har til sammen vært innom tre barnehager. I alle tre har de store vært mer ute enn de små, men målsetningen har vært ute minst en gang om dagen i alle barnehagene, både for liten og stor. 

De aller minste var ikke alltid ute om været var dårlig, eksempelvis veldig kaldt, eller mye regn og vind (vi bor på sørvestlandet, så standard vintervær er pøsregn, vind og 5 varmegrader - det er ganske stusselig vær for småtasser som ikke er stødige nok til å løpe rundt ennå, så jeg tenker det var helt greit at de ikke var ute hver eneste dag i den perioden).

Barnehagen som yngste går i nå er veldig mye ute (så mye at ungen syns det er superstas de gangene de får leke fritt inne lengre tid av gangen). Storbarn kan godt være ute både før og etter lunsj, og etter ettermiddagsmåltid. Ofte spiser de ett eller begge måltider ute, særlig vår og sommer når det er varmt i været. De er på tur minst to ganger i uka. Noen ganger langt avgårde, andre ganger bare til en lekeplass i nærheten av barnehagen.

Jeg kan ikke forstå at barnehagen ikke ser fordelene ved å være mye ute. Hjemme går iallefall mine barn ganske fort på veggene om vi er inne hele dagen… Det må jo være mye mer harmonisk å ta med barna ut?

Anonymkode: 0e479...1e7

Ja, vi bor i samme området som dere - og hvis det er dårlig vær så er det innafor å holde de inne. Men når det er full sol - og noen barn må sitte inne i hele dag, får jeg helt vondt inni meg. På hjemmebanen må vi ut flere ganger til dagen siden ungen vår er veldig aktiv. Forstår ikke logikken til barnehagen vår. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi ute hver formiddag. Frem til nå har vi ofte vært ute to ganger daglig, men nå hender det stadig oftere at vi er inne på ettermiddagen. Vi er ute på formiddagen for å få dagslys, bedre plass, andre inntrykk og opplevelser. Og vi lar oftere være på ettermiddagene nå utover fordi vi er dårligere bemannet da. Vi opplever å ikke være i stand til å ivareta de aller minste ettåringene og resten av gjengen godt nok samtidig med den bemanningen vi har siste del av dagen. Det er flere som ikke kan gå stødig, og flere syns ikke det er så stas å være ute i mye klær, med votter på hendene og kaldt/regn/surt vær. Da blir de sittende passive, og har det ikke noe fint. For dårlig bemanning pga. fravær i kombinasjon med regn, vind og kulde, er også årsaken dersom det er dager vi ikke er ute i det hele tatt. Det har ikke skjedd til nå i år. 

Anonymkode: f3670...380

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Des2020 skrev (3 timer siden):

Hei,

Førstegangs mamma her og vi har nylig startet i barnehagen (1-3år). Denne barnehagen tar ikke med ungene ut daglig. De rullerer på hvilke barn får muligheten til å gå ut, dermed er de ute 2-3 ganger i løpet av uken hvis været tilsier det. Lurer på om dette er standard praksis? Det mener vår barnehage. De gjør det samme på avdelingen for større barn. 🤔

Hva tenker dere?

Har en 1 åring i barnehage, og de er ute hver eneste dag, 2 ganger om dagen :)

Anonymkode: c732c...9f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ute hver dag ja, som regel både før og etter lunsj i det kalde halvåret, eller ute hele dagen etter samling og spiser lunsj og 2-mat ute i det varmere halvåret. Hvis det er veldig mye regn går de kanskje bare ut en gang fordi ikke alle har to sett regntøy i barnehagen og de blir våte. Hvis det har vært voldsomt dårlig vær med massive mengder regn og vind eller ekstrem kulde for minste avdelinger så har de vært inne en hel dag, men jeg tror antallet dager i løpet av et år hvor de har vært inne hele dagen kan telles på en hånd. 

Anonymkode: aad8f...a5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer fra barnehage til barnehage. Her er de lite ute første par årene. 1- og 2-åringene er bare ute etter frukt, dvs etter ca kl. 14.30 og da blir mange hentet og får ikke være ute i det hele tatt. De begynner å være mere ute fra når de er 3 år, da tar de ofte frukten ute også.  De to siste årene er de ute hver dag, med lavvo og turer i nærmiljøet. 

Anonymkode: e9fb3...cc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Des2020 skrev (1 time siden):

Har dere noe tips på hvordan jeg kan gå frem for å løse dette? Fau er allerede på saken. Kom ingen vei med ped.led. Var et tips å ta det opp med styret også. Noen andre tips?

Det får du ikke gjort noe med. Har de ikke kapasitet til å dra ut (=gidder ikke) så skjer det ingen endring. Her har de alltid gjort det sånn og skal fortsette å gjøre det sånn fordi det fungerer.

Anonymkode: e9fb3...cc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute både formiddag og ettermiddag. Tilpasninger til de minste når været er for kjipt, men alltid noe ute. Gjerne måltider ute også når været tilsier det. Utrolig koselig å komme i barnehagen når på sommeren i fint vær når det er dekket til frokost ute :)

Anonymkode: 99361...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen til datteren vår er alle ute minst to ganger hver dag.

Anonymkode: ebf5d...53a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De minste barna er ute minst én gang til dagen.

Kommer også litt an på hvor små barna er. I fjor var det 5 barn på avdelingen som var under 12 måneder. De kunne ikke gå, så det er jo grenser for hvor lenge de kan sitte ute når det er kaldt, regn og snø. 

De eldste barna er nesten bare ute, med mindre det er full storm.

Anonymkode: 810ad...e2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum en gang for dagen på både småbarn og storbarn. Om sommeren når det er lett å kle på og komme seg ut døren, og ellers om det er veldig fint vær, går de ut to ganger.

Om sommeren er de eldste noen dager ute hele dagen, og tar måltider ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ute 1-2 ganger til dagen. 1-3 timer hver gang. I tillegg kommer turer. Dette er likt på småbarn og storbarn.

Anonymkode: fa2c6...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Des2020 skrev (2 timer siden):

Ja, vi bor i samme området som dere - og hvis det er dårlig vær så er det innafor å holde de inne. Men når det er full sol - og noen barn må sitte inne i hele dag, får jeg helt vondt inni meg. På hjemmebanen må vi ut flere ganger til dagen siden ungen vår er veldig aktiv. Forstår ikke logikken til barnehagen vår. 

Det kan da være flere grunner til det, i utgangspunktet vil nok de aller fleste være ute når det er sol men ikke alltid det lar seg gjøre 

Anonymkode: d95b9...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var 10mnd da hun begynte. Begynte et par til utover høsten som var rundt et år. Var også noen som ble to år senere på året. De minste og eldste ble delt opp, og er enda oppdelt innimellom. I begynnelsen var fokus å bli kjent inne. Det kan være mye inntrykk ute. Stor plass, mange barn, ikke like lett å ha oversikt for de ansatte. På vinteren var de ikke ute de kaldeste dagene eller de med skikkelig dårlig hver. Så de største var ute når jeg hentet av og til. Nå er hun 2år og opplever de er ute daglig. Var ikke et par dager det var skikkelig ufyselig ute. Vet de ofte er lengre ute dager med finvær. Da er de ofte ute når jeg henter. Ellers tror jeg de er ute etter lunsj daglig. Ofte opplegg tidligere på dagen inne.

Anonymkode: b55e8...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å gå ut hver dag med de små, men er ikke hver dag 1 åringene er ute, 2 åringene er som regel ute hver dag. Men av 1 åringene er de mange som ikke kan gå, å mange som ikke liker seg ute. Vi har veldig stort uteområde, noe som er veldig kjekt for de store. Men for oss er det vanskelig, og veldig uoversiktlig, da de ikke er noen steder vi kan være med de små, og stenge av et lite område. De små klatrer opp på de store klatrestativene, i steintrappene, på de store rusjebanene, mange spiser sand, pinner og små steiner, så vi må følge med konstant. Samtidig springe å ta et annet barn som har klatret opp et sted. 

Anonymkode: 5891c...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Des2020 skrev (9 timer siden):

Hei,

Førstegangs mamma her og vi har nylig startet i barnehagen (1-3år). Denne barnehagen tar ikke med ungene ut daglig. De rullerer på hvilke barn får muligheten til å gå ut, dermed er de ute 2-3 ganger i løpet av uken hvis været tilsier det. Lurer på om dette er standard praksis? Det mener vår barnehage. De gjør det samme på avdelingen for større barn. 🤔

Hva tenker dere?

På småbarn, spesielt i starten så var de ute noen ganger i uken da det hovedsakelig handler om tilvenning. Det er mange barn som ikke er vant med å være ute. 

Nå på storbarn er de ute hver dag, ofte hele dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var ute daglig hos oss, og kanskje både formiddag og ettermiddag ved ok vær. Ved spesielle aktiviteter ble de delt i grupper og da hadde kanskje noen prosjekt inne og noen utetid, og så ble det byttet på. At de ikke får komme ut en tur til og med i fint vær høres trist ut.  

Å gi barn utetid maks 1 gang per dag og bare 2-3 dager i uka, høres ut som latskap og dårlige holdninger hos de voksne, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bhg er de ute hver dag, uansett vær. Dersom det er fint vær, spiser de gjerne ute også.  

Anonymkode: 02542...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er de alltid ute om morgenen mellom ~7:45-9 og på ettermiddagen fra 15-16:30 eller så, med mindre det er veldig dårlig vær. De fleste blir levert eller hentet i det tidsrommet, og det gjøres da ute på gården. Veldig greit å levere/hente ungene ferdig kledd i yttertøy, inget garderobekaos. Pedagogene kan også samarbeide ute så det ikke blir bare en voksen inne på en stor gruppe barn. (Og barna blir kjent med pedagogene fra andre avdelinger, som også er en fordel når noen er syke og det må stokkes om på personalet.) Så både små og store barn er i det minste ute på starten og slutten av dagen. (Soving gjøres inne på madrasser.)

Klokka ni samles de med avdelingene sine og spiser frukt, og så kommer det an på planen for dagen om de fortsetter være ute på området til barnehagen, går en tur til en lekeplass eller skog i nærområdet, eller går inn. Ofte deler de seg i mindre grupper også der kanskje en gruppe går inn på avdelingen mens andre fortsetter å være ute. De eldste barna (femåringene) går på en avdeling for seg, og de er ofte på lengre utflukter i nærområdet, f.eks. ta bussen til biblioteket, til å se en forestilling, eller lignende. 

... Jeg ville syns det var veldig rart om de ikke gikk ut i det hele tatt i løpet av dagen, med mindre det var tordenvær, øsregn eller veldig veldig kaldt. Merker jo de gangene vi henter inne også at ungene er mye mer rastløse.

Anonymkode: 58120...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...