Reader81 Skrevet 14. oktober 2024 #1 Del Skrevet 14. oktober 2024 Hei. Jeg trenger bare råd om noen har greie på dette. Jeg må komme meg bort fra en dårlig bosituasjon, og kunne tenke meg å kjøpe noe. Jeg kan bruke 1 m, kanskje mer, i egenandel, men har bare en inntekt på ufør - litt over 20000 ut hver måned. Jeg snakket med en bank på tlf. der de sa at man ikke kan få lån uansett hvor høy egenandel uten høyere inntekt, er det riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #2 Del Skrevet 14. oktober 2024 Søk i noen banker også tar du evt med avslagene når du søker i husbanken. Anonymkode: 2fdca...2e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #3 Del Skrevet 14. oktober 2024 Du kan kjøpe innskuddsleilighet uten å låne fra bank. Men du trenger 500-700 000 mer i egenkapital for å realisere boligkjøp Anonymkode: 980c2...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #4 Del Skrevet 14. oktober 2024 Som regel er det dessverre sånn. Du vil nok få svar fra enkelte som har fått lån som ufør, men husk at de er i mindretall. Matten går ikke opp. Selv om du har 1 mill i egenkapital, så tilsvarer det i praksis bare kjøpet av bolig, ikke nedbetaling av lånet. Med 20.000 utbetalt så har du ekstrem lav låneevne, og de færreste banker vil satse på at du klarer å finansiere lånet. Banker har ingen sosial samvittighet. Broren min fikk tilbud om et høyt boliglån da han var student, selv om han bare hadde 20% så mye som deg i egenkapital. Fordi han tok mastergrad i et fag som garanterer jobb. Og etter boligkjøp fikk han jobb med 700K i årsinntekt. Anonymkode: 9c0e3...e3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #5 Del Skrevet 14. oktober 2024 Du kan prøve og søke om startlån hos Husbanken. Jeg fikk 2,5 mil i startlån. Ung ufør med 360k i årsinntekt. 255 000 kr i studielån. Hadde ca 170k i egenkapital, men man kan få lån uten EK også. Anonymkode: 38f75...fbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reader81 Skrevet 14. oktober 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 14. oktober 2024 Dvs. jeg kan ikke få lån? Selv om jeg kjøper noe under 2m og kan bruke 1-1,2m i egenandel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 15. oktober 2024 #7 Del Skrevet 15. oktober 2024 (endret) Spørsmålet handler om totalprisen. Reader81 skrev (6 timer siden): Dvs. jeg kan ikke få lån? Selv om jeg kjøper noe under 2m og kan bruke 1-1,2m i egenandel? Er 2 millioner totalprisen eller kommer eventuell felleskostnader i tillegg? Tenker du på en andelseie eller noe selveie? La oss se på en andelsleilighet. Om du har 1,2 mill i EK og behov for 800k i lån, dvs. totalt 2 mill for boligen og ingen felleslån, så vil det koste deg rundt 5'800kr per måned gitt nåværende rentesats og 20 år nedbetaling. I tillegg kommer en tusenlapp på strøm, kanskje 4'000 kr i felleskostnader (vedlikehold og drift borettslag) og så må du selv spare minst 5'000 kr for vedlikehold. Vi snakker da om 15'800 kr for å bo. Her har vi ikke sett på forsikring en gang. Med en inntekt på kun 20'000 kr gjenstår da kun 4'200 kr til livet ellers. Det må holde til forsikringer, mat, transport, klær, velvære, sparing osv. La meg være ærlige med deg. Det blir et meget trangt budsjett. Har du virkelig lyst på det i 20 år eller mer? Hvor mye betaler du i leie i dag? Schmuhu Endret 15. oktober 2024 av Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #8 Del Skrevet 15. oktober 2024 Om du går inn i Husbanken så kan du prøve å søke startlån og tilskudd. Ikke alle kommuner har tilskudd, men har de det øker sjansen noe da du trenger lavere lån. I søknaden vil du kunne legge inn all inntekt og utgifter. På slutten kommer det opp et regnestykke som viser ca disponibelt til startlån og det tallet bør være grønt. I tillegg skal du skrive en søknad som beskriver utfordringene og hvorfor du trenger hjelp til å kjøpe bolig. Beste er å bare søke og se hva de svarer. Anonymkode: df43f...b7a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 15. oktober 2024 #9 Del Skrevet 15. oktober 2024 Husbanken. Man kan få lån med 50 års nedbetalingstid. Du burde kunne kjøpe en bolig da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #10 Del Skrevet 15. oktober 2024 Det er vanskelig gjette seg til om du kan få lån når du ikke oppgir hva du har inn pr år. Hva du har utbetalt er ikke relevant, det er inntekt før skatt som er av betydning. Du nevner heller ikke noe om andre relevante ting, som barn, bil eller gjeld. Anonymkode: 01060...147 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reader81 Skrevet 16. oktober 2024 Forfatter #11 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er vanskelig gjette seg til om du kan få lån når du ikke oppgir hva du har inn pr år. Hva du har utbetalt er ikke relevant, det er inntekt før skatt som er av betydning. Du nevner heller ikke noe om andre relevante ting, som barn, bil eller gjeld. Anonymkode: 01060...147 Hei😀 Jeg har ca 365000 inn fra Nav før skatt, pluss jeg har renter på sparepenger på 5000 per måned, men mesteparten av de vil jo gå bort hvos jeg betaler 1 m i egenandel, jeg har ingen barn og ingen gjeld. Jeg har bodd hos familie og dermed ingen leie nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reader81 Skrevet 16. oktober 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 16. oktober 2024 Leiligheten jeg så på kostet noe under 1.9m, og var andelsleilighet med relativt lave fellesutgifter per måned på ca 3700 eller 3800. Jeg tror ikke jeg ville måtte betale forsikring siden jeg tror det var ‘ bakt inn ‘ i borettslaget. Jeg forstår opp mot halvparten av inntekten min ville gått til å betale lån, men hadde håpet det var mulig. Husbanken sa jeg måtte søke et par steder først og så ta med svarene til dem. Banken jeg snakket med var bare over telefon og jeg bør kanskje sjekke mer. Man skal jo kunne låne opp til 5x av årsinntekt - men jeg forstår det er vanskeligere for de med mindre inntekt. Det er ca 22k inn etter skatt per måned faktisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. oktober 2024 #13 Del Skrevet 16. oktober 2024 Reader81 skrev (1 minutt siden): Leiligheten jeg så på kostet noe under 1.9m, og var andelsleilighet med relativt lave fellesutgifter per måned på ca 3700 eller 3800. Jeg tror ikke jeg ville måtte betale forsikring siden jeg tror det var ‘ bakt inn ‘ i borettslaget. Jeg forstår opp mot halvparten av inntekten min ville gått til å betale lån, men hadde håpet det var mulig. Husbanken sa jeg måtte søke et par steder først og så ta med svarene til dem. Banken jeg snakket med var bare over telefon og jeg bør kanskje sjekke mer. Man skal jo kunne låne opp til 5x av årsinntekt - men jeg forstår det er vanskeligere for de med mindre inntekt. Det er ca 22k inn etter skatt per måned faktisk. Søk på nett og ta skjermbildekopi av avslagene du får, så har du dokumentasjon å gi til Husbanken. Husbanken kan hjelpe deg, både fordi du er i deres målgruppe "Varig vanskeligstilt", men også fordi (du skriver) at du må komme deg bort fra en dårlig nåværende bosituasjon. Med din inntekt er nok Husbanken eneste mulighet. Man får veldig lite penger til overs til å leve for etter boliglånet er betalt når man har så lav inntekt som deg. Derfor gjelder ikke 5x inntekt regelen for lavtlønnede eller inntekter under et visst nivå. Bare sett i gang og søke på nett hos et par banker, og ta kopier av avslagene. Men obs på en ting bare... Husbanken i hver kommune får tildelt midler hvert år ved nyttår. Da er potten full. Nå er vi i oktober, og de har kanskje ikke så mye igjen i potten å dele ut i lån. Da må de bli litt strengere på hvem som får godkjent. Får du mot formodning avslag nå, kan du sikkert prøve igjen i januar. En annen ting, som er litt selvmotsigende fra en bank, er at Husbanken noen ganger ikke gir lån hvis man har mye i egenkapital... fordi da anses man plutselig ikke som "varig vanskeligstilt" lenger. Men prøv å søke likevel, når du har et par avslag fra vanlige banker å vise til. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #14 Del Skrevet 16. oktober 2024 Reader81 skrev (12 minutter siden): Leiligheten jeg så på kostet noe under 1.9m, og var andelsleilighet med relativt lave fellesutgifter per måned på ca 3700 eller 3800. Jeg tror ikke jeg ville måtte betale forsikring siden jeg tror det var ‘ bakt inn ‘ i borettslaget. Jeg forstår opp mot halvparten av inntekten min ville gått til å betale lån, men hadde håpet det var mulig. Husbanken sa jeg måtte søke et par steder først og så ta med svarene til dem. Banken jeg snakket med var bare over telefon og jeg bør kanskje sjekke mer. Man skal jo kunne låne opp til 5x av årsinntekt - men jeg forstår det er vanskeligere for de med mindre inntekt. Det er ca 22k inn etter skatt per måned faktisk. Få avslagene på lån skriftlig fra banken. Så ber du om et møte med kommunen/husbanken med tanke på å søke startlån. Var nylig gjennom dette selv, og det gikk helt fint Ikke automatikk på at du kan låne fem ganger inntekt i banken. Først må de sjekke at du har penger nok til å leve av, mat, strøm, medisiner osv. Vanlige banker er bl.a pålagt å gå utfra Sifo referansebudsjett når de skal regne på hvor mye midler du har til overs å betjene et lån med - husbanken derimot gikk gjennom de faktiske leveutgiftene mine med meg, som stort sett lå mye lavere enn Sifo. Anonymkode: 18697...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reader81 Skrevet 16. oktober 2024 Forfatter #15 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Få avslagene på lån skriftlig fra banken. Så ber du om et møte med kommunen/husbanken med tanke på å søke startlån. Var nylig gjennom dette selv, og det gikk helt fint Ikke automatikk på at du kan låne fem ganger inntekt i banken. Først må de sjekke at du har penger nok til å leve av, mat, strøm, medisiner osv. Vanlige banker er bl.a pålagt å gå utfra Sifo referansebudsjett når de skal regne på hvor mye midler du har til overs å betjene et lån med - husbanken derimot gikk gjennom de faktiske leveutgiftene mine med meg, som stort sett lå mye lavere enn Sifo. Anonymkode: 18697...1b3 Kan jeg spørre litt mer om hvordan prosessen var? Hadde du mye i egenandel og kjøpte noe relativt rimelig? Det virker som jeg kan få ca. 300-370k i lån fra banken jeg har nå, litt avhengig av hva jeg setter inn som egenandel. Jeg kan kanskje gi så mye som 1.3 i egenandel. Jeg må jo sjekke mer, men det virker som jeg kan få noe lån i hvertfall, men må nok spare kanskje 200k mer for å få den prisklassen jeg ser på. Kan husbanken låne bort litt mer enn « vanlige banker » ? . Setter pris på alle bidragene i tråden😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #16 Del Skrevet 16. oktober 2024 Reader81 skrev (1 time siden): Kan jeg spørre litt mer om hvordan prosessen var? Hadde du mye i egenandel og kjøpte noe relativt rimelig? Det virker som jeg kan få ca. 300-370k i lån fra banken jeg har nå, litt avhengig av hva jeg setter inn som egenandel. Jeg kan kanskje gi så mye som 1.3 i egenandel. Jeg må jo sjekke mer, men det virker som jeg kan få noe lån i hvertfall, men må nok spare kanskje 200k mer for å få den prisklassen jeg ser på. Kan husbanken låne bort litt mer enn « vanlige banker » ? . Setter pris på alle bidragene i tråden😀 Som jeg sa - husbanken vil gå over det faktiske forbruket ditt sammen med deg, og regne på hvor mye overskudd du sitter med hver måned til å betjene et lån. Det betyr at de kan innvilge deg et høyere lån, om du lever nøkternt. Vanlige banker er låst til SIFOs referansebudsjett, uansett hva ditt forbruk egentlig er. Derfor kan husbanken ofte innvilge noe høyere lån. Samtidig får du gunstigere betingelser enn i vanlig bank, og kan få lengre nedbetalingstid om nødvendig. Noen kommuner har også tilskudd en kan søke om via husbanken, om de regner på at du ikke har høy nok inntekt til å kunne betjene et lån som er stort nok til at du kan kjøpe bolig. Men du må regne med at du vil bli bedt om å bruke alt du har av penger/midler. I mitt tilfelle fikk jeg holde av 100 000 til å kjøpe nye hvitevarer/møbler og ha bittelitt i buffer kun. Anonymkode: 18697...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #17 Del Skrevet 16. oktober 2024 Reader81 skrev (På 15.10.2024 den 1.03): Hei. Jeg trenger bare råd om noen har greie på dette. Jeg må komme meg bort fra en dårlig bosituasjon, og kunne tenke meg å kjøpe noe. Jeg kan bruke 1 m, kanskje mer, i egenandel, men har bare en inntekt på ufør - litt over 20000 ut hver måned. Jeg snakket med en bank på tlf. der de sa at man ikke kan få lån uansett hvor høy egenandel uten høyere inntekt, er det riktig? Det er riktig, men det er ganske sannsynlig at du vil kunne få innvilget boliglån av husbanken. Det er enkelt og gratis å søke, bare gå på husbanken.no - gå til startlån - fyll ut - og du har søkt. Anonymkode: 15065...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #18 Del Skrevet 16. oktober 2024 Jeg fikk boliglån i vanlig bank i fjor. Jeg er ufør på minstesats, så har ca det samme som deg. Hadde 2 mill i egenkapital, og fikk 1 mill i lån. Og har jo ingen problemer med å betale lånet. Hør med flere banker, og får du ikke lån i vanlig bank, så hør med husbanken. Anonymkode: 20dcf...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå