Gå til innhold

Frykter vi må betale store summer i skade erstatning når vi flytter ut av leilighet etter å ha bodd der i 26 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, vi vet ikke det, så da gjetter vi. Han er uansett ikke ansvarlig for dette leieforholdet.

Anonymkode: 485bc...35e

Takk for at du holder deg til saken og ikke kommer med digresjoner.

Anonymkode: 783da...724

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste opp med en aleneforelder som hadde vannskade og mugg i bolig. Jeg sa ifra, men voksenpersonen sa at jeg var idiot. Jeg flyttet for meg selv da jeg var seksten år, og har ikke kontakt med forelder lengre. Jeg godtar ikke at vannskade og mugg var mitt ansvar. Jeg vasket, vasket klær og lagde middag, men vedlikehold hadde jeg faktisk ikke peiling på, og det er greit.

 

Her har dere spørsmål fra en sønn som sier at han kommer til å hjelpe foreldrene med eventuell økonomisk erstatning, som rett og slett kun stiller spørsmål. Forstår ikke temperaturen, og TS: man kan faktisk være uenig uten å være ufin. Det er normaloppførsel.

 

Til spørsmålet, og som mange har sagt: 26 år er lang botid. Overfladiske skader må man regne med. Slitasje likeså. Å sparkle over små hull i vegg bør gjøres, men hør med utleier. En leilighet jeg bodde i i syv år, fikk jeg beskjed om at jeg ikke engang trengte å vaske ut av av utleier, fordi den skulle totalrenoveres (jeg hadde ingen skader, altså, bare nevner det på grunn av tonen i tråden). Det høres ut som om det er en profesjonell utleier, så jeg antar de vil gjøre dette etter 26 år. Det høres ut som om vannskaden dere har hatt ble meldt og utbedret. Du nevner at det er mugg: hvor mye og har dere meldt ifra om det? Høres ut som om det kan være det eneste aberet her. Usikker på hva 'dårlig vedlikehold' betyr, men om det betyr at foreldrene dine ikke har gjort noe, som å male e.l., er det ok. Det finnes fri rettshjelp du kanskje kvalifiserer for, du kan høre med dem, men sjansen er som sagt stor for at utleier vil totalrenovere om det er en større, profesjonell aktør.

 

Lykke til.

Anonymkode: 07233...8be

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS: man kan faktisk være uenig uten å være ufin. Det er normaloppførsel.

Anonymkode: 07233...8be

Det er ikke jeg som kastet den første steinen, ellers sa du mye bra i kommentaren din.

Anonymkode: 783da...724

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er TS, jeg skrev den kommentaren du svarte på.

Anonymkode: 783da...724

Ok 🤷 for all del godt mulig du synes det er flaut å si alderen din fordi du er 50 år og bor hjemme hos mor og far. Men du sier jo ikke alderen din, så for hva vi vet kan du også være en ung person på 17-19 åring som kg hamrer løs på. 

Men godt mulig du bare er et troll også 🤔

Er iallefall vanlig med en del slitasje etter 26 år om det ikke er gjort noe med leiligheten. 

Anonymkode: a4993...018

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Emojier er vanlige hos folk under 50.

Anonymkode: 783da...724

OT, men ingen bruker mer emojier enn svigermor. Hun er godt over 50.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg trodde det ikke fantes støtteordninger? 

Anonymkode: 783da...724

Glemte å svare på dette: det kan være at det gjør det. Du kan forhøre deg med husbanken, det kan da være spørsmål om bostøtte til dine foreldre dersom de må ut med en stor sum. Du kan også se om NAV kan komme på banen med et engangsbeløp (vet de i visse tilfeller kan stille med depositum, f.eks., men da for personer som er inne i systemet, mener jeg), samt sosialhjelp. En advokat vil vite mer om dette, og man kan ha tilgang på dette gjennom egen fagforening, fri rettshjelp, som nevnt, eller som andre skriver: leieboerforeningen.

Anonymkode: 07233...8be

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok 🤷 for all del godt mulig du synes det er flaut å si alderen din fordi du er 50 år og bor hjemme hos mor og far. Men du sier jo ikke alderen din, så for hva vi vet kan du også være en ung person på 17-19 åring som kg hamrer løs på. 

Men godt mulig du bare er et troll også 🤔

Er iallefall vanlig med en del slitasje etter 26 år om det ikke er gjort noe med leiligheten. 

Anonymkode: a4993...018

Nei jeg er ikke et troll, men ja jeg skjønner at noe slitasje er å regne med, spørsmålet er hvor mye.

Anonymkode: 783da...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke jeg som kastet den første steinen, ellers sa du mye bra i kommentaren din.

Anonymkode: 783da...724

Jeg er enig, og det var ikke rettet mot din oppførsel i tråden. Fra der jeg sitter, ser det ut som om du ble frustrert, med rette, og svarte på tiltale. Så bare at du hadde svart noe sånt som at det var fra de som var krasse man kunne lære ting. Det er jeg ikke enig i. Krassheten i denne tråden har ikke bidratt med noe nyttig som ikke kunne blitt sagt på en ok måte.

Anonymkode: 07233...8be

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Glemte å svare på dette: det kan være at det gjør det. Du kan forhøre deg med husbanken, det kan da være spørsmål om bostøtte til dine foreldre dersom de må ut med en stor sum. Du kan også se om NAV kan komme på banen med et engangsbeløp (vet de i visse tilfeller kan stille med depositum, f.eks., men da for personer som er inne i systemet, mener jeg), samt sosialhjelp. En advokat vil vite mer om dette, og man kan ha tilgang på dette gjennom egen fagforening, fri rettshjelp, som nevnt, eller som andre skriver: leieboerforeningen.

Anonymkode: 07233...8be

Beste svaret til nå. Gratulerer 🏆 

Anonymkode: 783da...724

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig, og det var ikke rettet mot din oppførsel i tråden. Fra der jeg sitter, ser det ut som om du ble frustrert, med rette, og svarte på tiltale. Så bare at du hadde svart noe sånt som at det var fra de som var krasse man kunne lære ting. Det er jeg ikke enig i. Krassheten i denne tråden har ikke bidratt med noe nyttig som ikke kunne blitt sagt på en ok måte.

Anonymkode: 07233...8be

Fikk nettopp ett veldig godt svar etter å ha badet gjennom den typiske kg drit slengingen i noen timer. Tok sin tid 🤣  

Anonymkode: 783da...724

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk nettopp ett veldig godt svar etter å ha badet gjennom den typiske kg drit slengingen i noen timer. Tok sin tid 🤣  

Anonymkode: 783da...724

Det var fra meg. Sjekk annonymkoden. Wink, wink. Tror dette ordner seg!

Anonymkode: 07233...8be

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var fra meg. Sjekk annonymkoden. Wink, wink. Tror dette ordner seg!

Anonymkode: 07233...8be

🏆

Anonymkode: 783da...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har bodd her så lenge at jeg nærmest har tatt slitasjen for gitt og ikke tenkt mye over det, men jeg tenker på det nå 😳 Jeg vet ikke hva huseier vil definere som "stor skade". Huseier er forresten milliardær og eier mange hus i byen, så hvor mye han vil insistere på erstatning vet jeg heller ikke.

Anonymkode: 783da...724

Dette er helt hjelpeløs diskusjon.

slitasje skal ikke erstattes. Hvis dere har knust en dør eller vegg så er saken en annen. 

hvis huseier er stor innen eiendom så kan nok han også reglene om slitasje. 
slapp av!

Anonymkode: 319ab...487

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En offentlig instans som kan bistå økonomisk? Gud bedre.

Anonymkode: 80e49...5a4

Det er da jeg pleier å svare at det finnes tilfeller, til og med i Norge, der ingen plukker opp regningen etter deg.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hareena skrev (1 minutt siden):

Det er da jeg pleier å svare at det finnes tilfeller, til og med i Norge, der ingen plukker opp regningen etter deg.

"Du kan forhøre deg med husbanken, det kan da være spørsmål om bostøtte til dine foreldre dersom de må ut med en stor sum. Du kan også se om NAV kan komme på banen med et engangsbeløp (vet de i visse tilfeller kan stille med depositum, f.eks., men da for personer som er inne i systemet, mener jeg), samt sosialhjelp. En advokat vil vite mer om dette, og man kan ha tilgang på dette gjennom egen fagforening, fri rettshjelp, som nevnt, eller som andre skriver: leieboerforeningen."

Tygg på den du.

Anonymkode: 783da...724

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitasje er slitasje og ikke skade! 
Litt usikker om hvorfor du er opptatt av om du kan få erstatningsansvar. Tenker du ar det er bedre at den du har bodd med i 26 år skal få hele regningen for evt skadete du har vært med på å lage? 
Hvis du er så redd for dette, hvorfor ikke gå over litt hull i veggen og fikse dem, blant annet? Litt sparkel og maling gjør neppe skade på økonomien. 

Anonymkode: 20c90...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slitasje er slitasje og ikke skade! 
Litt usikker om hvorfor du er opptatt av om du kan få erstatningsansvar. Tenker du ar det er bedre at den du har bodd med i 26 år skal få hele regningen for evt skadete du har vært med på å lage? 
Hvis du er så redd for dette, hvorfor ikke gå over litt hull i veggen og fikse dem, blant annet? Litt sparkel og maling gjør neppe skade på økonomien. 

Anonymkode: 20c90...e40

Jeg må jo uansett hjelpe foreldrene mine siden de ikke har råd.

Anonymkode: 783da...724

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De ordningene som evt kan hjelpe til økonomisk vil ikke hjelpe til med å betale for skadene på boligen det er snakk om, men de vil kunne hjelpe med å finne og beholde en annen bolig. Feks med bostøtte, gjeldsordning eller lignende. De vil ikke ta regningen for skader på nåværende bolig.

Det kommer helt an på situasjonen i sin helhet. Du som deres barn-uansett alder er ikke økonomisk ansvarlig for deres leieforhold eller deres økonomi.

Ang skadene på boligen så er det ikke helt fritt frem for boligeier å kreve dere for  feil eller skader heller, han har en viss plikt til å følge opp eiendommen han også. Feks sørge for at vedlikehold utføres. Om foreldrene dine har løyet eller har gjort ting som åpenbart vil forringe boligens verdi vil de kunne holdes ansvarlig men selv da er det vanskelig å si om de vil kunne kreves for hele summen eller ei. Feks om det er lenge siden vannskade skjedde, huseier ble varsla men ikke fulgte opp skaden tilstrekkelig. Du vil ikke kunne holdes ansvarlig av huseeier for skader du har påført boligen heller, det er det igjen foreldrene dine som blir holdt ansvarlig for. Noen ting vil man måtte forvente av skader og slitasje i en bolig bebodd av en familie man ikke ville fått om det var en enslig person der feks og det må huseier akseptere.

Etter 26 år er det å forvente at boligen må renoveres, feks har normal forventa levetid på ganske mye passert på de åra, om badet var flunka nytt da dere flytta inn er det utdatert nå for eksempel med behov for renovering før noen ny tar over leieforholdet. Jeg feks hadde ikke leid en bolig der alt var 26+ år gammelt uten at det ble dokumentert at ting var gammelt ved inflytt.

Anonymkode: 17433...9ae

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trenger ikke være så ille. Jeg hjalp å flikke på en tilsvarende leilighet på 60 kvm. Hull i parkett, muggflekker, hull i gipsvegger, flekker overalt og vinduskarmer som flasset av maling etter fukt. I det hele tatt et førsteinntrykk som var veldig dårlig og luktet totalrenovering. 
Førsteinntrykk betyr alt for huseier når det er overtakelse av utleiebolig. 
Her må ts få ræva i gir, med hjelp fra de som hadde dårlig boevne?

Gjør en grundig totalvask. Inkludert i avløp og rør fra vasker. Tett igjen hull og hakk i vegger, puss dør- og vinduskarmer. Mal et grunningsstrøk overalt. Tak inkludert. Og så malingsfinish. Sørg for å lufte og tørke ut grundig. Parkettgulvet flikker dere over til slutt med reparasjonsvoks. 
Dette trenger ikke koste mye. Men mye svette og arbeidsinnsats. Her nytter det ikke å være lat. 
Muggflekker kommer sikkert tilbake om ett år, men det viktigste er at leiligheten ser mest mulig fresh ved overtakelse.
Den 60 kvm utleieleiligheten jeg og en annen gjorde klar for overlevering brukte vi vel kun 6-7000 kr i sparkel, voks, materialer og maling for å gjøre klar. Men som sagt mye arbeidsinnsats.
Den så helt jævlig ut. Men vi fikk den i bra nok stand til at huseier slapp å tenke renoveringsobjekt med en gang han tittet inn døra. 
Lykke til! 
 

Anonymkode: e69c6...77a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser hvordan du TS svarer enkelte her i tråden, så håper jeg dere får ett stort erstatningskrav mot dere. 

Anonymkode: 90319...1d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De ordningene som evt kan hjelpe til økonomisk vil ikke hjelpe til med å betale for skadene på boligen det er snakk om, men de vil kunne hjelpe med å finne og beholde en annen bolig. Feks med bostøtte, gjeldsordning eller lignende. De vil ikke ta regningen for skader på nåværende bolig.

Det kommer helt an på situasjonen i sin helhet. Du som deres barn-uansett alder er ikke økonomisk ansvarlig for deres leieforhold eller deres økonomi.

Ang skadene på boligen så er det ikke helt fritt frem for boligeier å kreve dere for  feil eller skader heller, han har en viss plikt til å følge opp eiendommen han også. Feks sørge for at vedlikehold utføres. Om foreldrene dine har løyet eller har gjort ting som åpenbart vil forringe boligens verdi vil de kunne holdes ansvarlig men selv da er det vanskelig å si om de vil kunne kreves for hele summen eller ei. Feks om det er lenge siden vannskade skjedde, huseier ble varsla men ikke fulgte opp skaden tilstrekkelig. Du vil ikke kunne holdes ansvarlig av huseeier for skader du har påført boligen heller, det er det igjen foreldrene dine som blir holdt ansvarlig for. Noen ting vil man måtte forvente av skader og slitasje i en bolig bebodd av en familie man ikke ville fått om det var en enslig person der feks og det må huseier akseptere.

Etter 26 år er det å forvente at boligen må renoveres, feks har normal forventa levetid på ganske mye passert på de åra, om badet var flunka nytt da dere flytta inn er det utdatert nå for eksempel med behov for renovering før noen ny tar over leieforholdet. Jeg feks hadde ikke leid en bolig der alt var 26+ år gammelt uten at det ble dokumentert at ting var gammelt ved inflytt.

Anonymkode: 17433...9ae

Er du klar over hvor forfriskende det er når noen gir et informativt svar på et spørsmål her inne uten spydighet og drama? Her er en 🏆 til deg også. 

Anonymkode: 783da...724

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...