Gå til innhold

Frykter vi må betale store summer i skade erstatning når vi flytter ut av leilighet etter å ha bodd der i 26 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg ser hvordan du TS svarer enkelte her i tråden, så håper jeg dere får ett stort erstatningskrav mot dere. 

Anonymkode: 90319...1d1

Spar meg, det er ikke jeg som begynte med mobbingen.

Anonymkode: 783da...724

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette trenger ikke være så ille. Jeg hjalp å flikke på en tilsvarende leilighet på 60 kvm. Hull i parkett, muggflekker, hull i gipsvegger, flekker overalt og vinduskarmer som flasset av maling etter fukt. I det hele tatt et førsteinntrykk som var veldig dårlig og luktet totalrenovering. 
Førsteinntrykk betyr alt for huseier når det er overtakelse av utleiebolig. 
Her må ts få ræva i gir, med hjelp fra de som hadde dårlig boevne?

Gjør en grundig totalvask. Inkludert i avløp og rør fra vasker. Tett igjen hull og hakk i vegger, puss dør- og vinduskarmer. Mal et grunningsstrøk overalt. Tak inkludert. Og så malingsfinish. Sørg for å lufte og tørke ut grundig. Parkettgulvet flikker dere over til slutt med reparasjonsvoks. 
Dette trenger ikke koste mye. Men mye svette og arbeidsinnsats. Her nytter det ikke å være lat. 
Muggflekker kommer sikkert tilbake om ett år, men det viktigste er at leiligheten ser mest mulig fresh ved overtakelse.
Den 60 kvm utleieleiligheten jeg og en annen gjorde klar for overlevering brukte vi vel kun 6-7000 kr i sparkel, voks, materialer og maling for å gjøre klar. Men som sagt mye arbeidsinnsats.
Den så helt jævlig ut. Men vi fikk den i bra nok stand til at huseier slapp å tenke renoveringsobjekt med en gang han tittet inn døra. 
Lykke til! 
 

Anonymkode: e69c6...77a

Takk for svar.

Anonymkode: 783da...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har bodd her så lenge at jeg nærmest har tatt slitasjen for gitt og ikke tenkt mye over det, men jeg tenker på det nå 😳 Jeg vet ikke hva huseier vil definere som "stor skade". Huseier er forresten milliardær og eier mange hus i byen, så hvor mye han vil insistere på erstatning vet jeg heller ikke.

Anonymkode: 783da...724

Jeg leier ut en god del enheter og det skal store skader før det ikke går innunder normal slitasje, spesielt når dere har bodd der så lenge 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette trenger ikke være så ille. Jeg hjalp å flikke på en tilsvarende leilighet på 60 kvm. Hull i parkett, muggflekker, hull i gipsvegger, flekker overalt og vinduskarmer som flasset av maling etter fukt. I det hele tatt et førsteinntrykk som var veldig dårlig og luktet totalrenovering. 
Førsteinntrykk betyr alt for huseier når det er overtakelse av utleiebolig. 
Her må ts få ræva i gir, med hjelp fra de som hadde dårlig boevne?

Gjør en grundig totalvask. Inkludert i avløp og rør fra vasker. Tett igjen hull og hakk i vegger, puss dør- og vinduskarmer. Mal et grunningsstrøk overalt. Tak inkludert. Og så malingsfinish. Sørg for å lufte og tørke ut grundig. Parkettgulvet flikker dere over til slutt med reparasjonsvoks. 
Dette trenger ikke koste mye. Men mye svette og arbeidsinnsats. Her nytter det ikke å være lat. 
Muggflekker kommer sikkert tilbake om ett år, men det viktigste er at leiligheten ser mest mulig fresh ved overtakelse.
Den 60 kvm utleieleiligheten jeg og en annen gjorde klar for overlevering brukte vi vel kun 6-7000 kr i sparkel, voks, materialer og maling for å gjøre klar. Men som sagt mye arbeidsinnsats.
Den så helt jævlig ut. Men vi fikk den i bra nok stand til at huseier slapp å tenke renoveringsobjekt med en gang han tittet inn døra. 
Lykke til! 
 

Anonymkode: e69c6...77a

Dette er et potensiellt veldig skummelt svar. Om en pusser opp slik du besvkriver for å skjule feil og mangler vil det fort kunne slå mer negativt ut enn positivt. 
Det er også fort bortkasta tusenlapper for en resurssvak familie om boligeier uansett forventer å pusse opp alt. Dette må de ta med boligeier og om denne er urimelig evt involvere for eksempel leieforeningen eller lignende som kan gi råd etter lover og regler basert på denne spesifikke saken. 
Etter 26 år så er det forventa at det er ganske mye slitasje så selv med en kontrakt som sier at boligen skal leveres tilbake i samme stand som den ble leid ut i vil boligansvar ha hatt vedlikeholdsplikt blant annet. Man kan ikke kjøpe en flunka ny bolig, leie den ut i 26 år og forvente at den fortsatt er flunk ny uansett hva for eksempel. 

Anonymkode: 17433...9ae

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

"Du kan forhøre deg med husbanken, det kan da være spørsmål om bostøtte til dine foreldre dersom de må ut med en stor sum. Du kan også se om NAV kan komme på banen med et engangsbeløp (vet de i visse tilfeller kan stille med depositum, f.eks., men da for personer som er inne i systemet, mener jeg), samt sosialhjelp. En advokat vil vite mer om dette, og man kan ha tilgang på dette gjennom egen fagforening, fri rettshjelp, som nevnt, eller som andre skriver: leieboerforeningen."

Tygg på den du.

Anonymkode: 783da...724

TS, det blir ikke noen bedre tone i denne tråden når du svarer som du gjør.

Til det du siterer: Ja, dette er ordninger som finnes, men som neppe vil gjelde dersom det dreier seg om å betale for skader som allerede har skjedd. Det er for eksempel urealistisk at NAV skulle dekke skader som har skjedd i en leilighet de ikke har hatt noe med å gjøre, og kan ikke sammenlignes med tilfeller hvor NAV dekker depositum. Sosialhjelp ville kanskje være aktuelt dersom det kom en stor regning, men det ville ikke være støtte til å betale regningen, men til livsopphold.

Anonymkode: 80e49...5a4

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er et potensiellt veldig skummelt svar. Om en pusser opp slik du besvkriver for å skjule feil og mangler vil det fort kunne slå mer negativt ut enn positivt. 
Det er også fort bortkasta tusenlapper for en resurssvak familie om boligeier uansett forventer å pusse opp alt. Dette må de ta med boligeier og om denne er urimelig evt involvere for eksempel leieforeningen eller lignende som kan gi råd etter lover og regler basert på denne spesifikke saken. 
Etter 26 år så er det forventa at det er ganske mye slitasje så selv med en kontrakt som sier at boligen skal leveres tilbake i samme stand som den ble leid ut i vil boligansvar ha hatt vedlikeholdsplikt blant annet. Man kan ikke kjøpe en flunka ny bolig, leie den ut i 26 år og forvente at den fortsatt er flunk ny uansett hva for eksempel. 

Anonymkode: 17433...9ae

Skjønner hvor du vil hen. Under normale forhold. Men her snakker vi jo om en familie som har bodd i en leilighet i nesten 30 år som har lav boevne. Så vi snakker ikke om normal slitasje. Da tenker jeg med en gang folk som sjelden leter frem vaskefillen, rengjøre ventilator og avløp, som ikke sørger for å lufte ut boligen når det dusjes og tørkes klær, og som ikke ser at hull og slikt i gipsvegger må fikses. 
De "bortkastede tusenlappene" kan fort ende opp i hundretusenklassen++ om man ikke prøver å levere tilbake boligen i noenlunde stand. Jeg hadde ikke tatt den sjansen. Utleier synes å være godt bemidlet så dette blir rått parti om de sender advokater på dette.

Mitt forslag er tross alt ikke noe mer enn overflatepussing. 

 

Anonymkode: e69c6...77a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg ser hvordan du TS svarer enkelte her i tråden, så håper jeg dere får ett stort erstatningskrav mot dere. 

Anonymkode: 90319...1d1

Er du lei deg fordi TS ikke lar seg tråkke på like lett som andre du pleier å tråkke på? Så synd for deg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg ser hvordan du TS svarer enkelte her i tråden, så håper jeg dere får ett stort erstatningskrav mot dere. 

Anonymkode: 90319...1d1

Vel, så mye bedritne svar TS har fått, så er jeg helt klart på TS sin side.

Og ditt svar, topper seg kanskje av alle. 

Anonymkode: 61063...762

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vel, så mye bedritne svar TS har fått, så er jeg helt klart på TS sin side.

Og ditt svar, topper seg kanskje av alle. 

Anonymkode: 61063...762

Hva mener du? Hun håper bare at TS skal bli en gjeldsslave for resten av livet. Det er ingenting sosiopatisk ved det 🤷‍♂️

Endret av askjiir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS, det blir ikke noen bedre tone i denne tråden når du svarer som du gjør.

Til det du siterer: Ja, dette er ordninger som finnes, men som neppe vil gjelde dersom det dreier seg om å betale for skader som allerede har skjedd. Det er for eksempel urealistisk at NAV skulle dekke skader som har skjedd i en leilighet de ikke har hatt noe med å gjøre, og kan ikke sammenlignes med tilfeller hvor NAV dekker depositum. Sosialhjelp ville kanskje være aktuelt dersom det kom en stor regning, men det ville ikke være støtte til å betale regningen, men til livsopphold.

Anonymkode: 80e49...5a4

Tonen i tråden hadde vært den samme uansett, og hvorfor kom du ikke med den informasjonen helt i begynnelsen i stedet for å leke katt og mus med TS halve tråden?

Endret av askjiir
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest de andre svarene, men du slipper nok unna om du bare flytter, altså. 

Anonymkode: ddbb8...9b4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askjiir skrev (8 minutter siden):

Tonen i tråden hadde vært den samme uansett, og hvorfor kom du ikke med den informasjonen helt i begynnelsen i stedet for å leke katt og mus med TS halve tråden?

Jeg svarte på TS sin "tygg på den, du", som dukket opp langt uti tråden.

Anonymkode: 80e49...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte på TS sin "tygg på den, du", som dukket opp langt uti tråden.

Anonymkode: 80e49...5a4

Du har sagt mye mer enn det 5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

askjiir skrev (4 minutter siden):

Du har sagt mye mer enn det 5a4

Det er uklart for meg hva vil du her nå.

Anonymkode: 80e49...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du med dine foreldre enda? 

Uansett ikke ditt ansvar å dekke det økonomiske, det står dine foreldre ansvarlig for. 

Anonymkode: 75e6b...b76

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg må jo uansett hjelpe foreldrene mine siden de ikke har råd.

Anonymkode: 783da...724

Du må ikke det, men det er snilt av deg.

Anonymkode: b4d3d...f9a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke bekymre deg TS.

Etter nesten 30 år, må den leiligheten totalrenoveres uansett, med tanke på ny utleie eller salg.

Større aktører har firmaavtaler, som fikser opp leilighetene. 

Dere får ikke millionkrav etter dere. 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ingen her tror på at du har bodd i en leilighet i lang tid uten å registrere hvordan det ser ut rundt deg før «nå nylig». Det du forsøker på er ansvarsfraskrivelse og å sette deg selv i offerrollen fordi du er redd for at du og dine foreldres mangelfulle vedlikehold av leiligheten de leier kan slå tilbake på deg. Flaks for deg så står leieavtalen på dem, slik at det er de som eventuelt erstatningspliktige. Men det er samtidig ganske usmakelig at du, som jeg mellom linjene leser at er en voksen mann som jeg gjetter at bor svært fordelaktig hos foreldrene sine, er mest opptatt av å slippe unna å betale eventuell erstatning for boligen siden det er dine foreldres navn som står på leieavtalen. 

Anonymkode: 1bc14...dfa

 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei. Du føler ikke på et ansvar. Du forsøker å vri deg unna et eventuelt ansvar, og det er noe helt annet. Det er det tråden her handler om: Hva skal til før huseier kan kreve erstatning, om du er erstatningspliktig siden du har bodd der, eller om det ansvaret alene hviler på dine foreldre slik at du slipper «å bli gjeldsslave på grunn av dem», som du så sjarmerende skrev over her. 

Anonymkode: 1bc14...dfa

Du er klar over at TS kan være bare 18 år gammel, akkurat blitt myndig? Det høres ut som han har levd i stor omsorgssvikt. Vær grei!

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vel, så mye bedritne svar TS har fått, så er jeg helt klart på TS sin side.

Og ditt svar, topper seg kanskje av alle. 

Anonymkode: 61063...762

Hun håpet på at jeg skulle bli gjeldsslave resten av livet og kommentaren hennes fikk 6 tommler opp. Dette nettstedet er fullt av sosiopater. 

Anonymkode: 783da...724

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun håpet på at jeg skulle bli gjeldsslave resten av livet og kommentaren hennes fikk 6 tommler opp. Dette nettstedet er fullt av sosiopater. 

Anonymkode: 783da...724

Jeg tviler på at folk håper at TS skal bli gjeldsslave resten av livet. Men, det er klart det er noen råtne epler i KG-kurven. Det jeg tror folk kicker på, er antagelsen om at et offetnlige skal ordne opp for en, fremfor å forsøke å ta ansvar og ordne opp selv.

Anonymkode: 80e49...5a4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...