Gå til innhold

Straks termin og samboer vil på jobbarrangement


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge du er trygg på at han ikke drikker likevel, og ikke er langt unna, så ville jeg tenkt det var greit. Min mann dro på jobbfest en uke før termin. Han kom dritings hjem i firetiden på natten. Jeg fødte dagen etter.. og selv om jeg var førstegangsfødene hadde jeg en rask fødsel. Det var altså bare flaks at jeg ikke endte alene på fødestuen. 
 

Jeg kan vel bare si at det føltes som et enormt svik. Som kvinne går du gravid i 9 måneder, du skal gjennom en tøff fødsel og ha vondt også i etterkant. Når mannen ikke kan ofre én fest, så blir det litt som et hån egentlig. Så jeg forstår dine tanker om å ikke ville være alene i dette ts. 

Anonymkode: ed9cc...72c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det bare er en kveld og ikke overnatting borte så hadde jeg ikke tenkt så mye over det, men jeg har såpass høy tillit til mannen min og jeg kjenner han såpass godt nok til å vite at han hadde tatt det rolig, faktisk litt i tvil på om han i det hele tatt hadde dratt og i hvert fall drukket i tilfelle. Er det det at du ikke har så god tillit til mannen din at du føler dette? Kan du snakke med noen andre som kan stå klar til å kjøre i tilfelle? Kan jo gjøre at du føler deg litt tryggere kanskje. Selv bor jeg 10 min unna sykehuset og har svigermor boende over oss i leiligheten (generasjonsbolig) så jeg føler meg såpass trygg. 

Anonymkode: 74fb5...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så lenge du er trygg på at han ikke drikker likevel, og ikke er langt unna, så ville jeg tenkt det var greit. Min mann dro på jobbfest en uke før termin. Han kom dritings hjem i firetiden på natten. Jeg fødte dagen etter.. og selv om jeg var førstegangsfødene hadde jeg en rask fødsel. Det var altså bare flaks at jeg ikke endte alene på fødestuen. 
 

Jeg kan vel bare si at det føltes som et enormt svik. Som kvinne går du gravid i 9 måneder, du skal gjennom en tøff fødsel og ha vondt også i etterkant. Når mannen ikke kan ofre én fest, så blir det litt som et hån egentlig. Så jeg forstår dine tanker om å ikke ville være alene i dette ts. 

Anonymkode: ed9cc...72c

Nå vet hverken du eller noen av oss her hvor mange fester eller andre arrangementer han har ofret da. Hvorfor kan ikke hun bare la han dra med forbehold om at han er edru, kjører egen bil og er tilgjengelig på tlf? Så kan hun finne på noe selv. Ha noen venninner over eller noe. Det blir enda mindre tid til å dra ut på sosiale sammenkomster når babyen er født, da er man i den boblen hun snakker om og baby er absolutt prioritet nr 1. Inntil da ser jeg ikke hvorfor han ikke skal få lov til én kveld. 

Anonymkode: 3afb9...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå vet hverken du eller noen av oss her hvor mange fester eller andre arrangementer han har ofret da. Hvorfor kan ikke hun bare la han dra med forbehold om at han er edru, kjører egen bil og er tilgjengelig på tlf? Så kan hun finne på noe selv. Ha noen venninner over eller noe. Det blir enda mindre tid til å dra ut på sosiale sammenkomster når babyen er født, da er man i den boblen hun snakker om og baby er absolutt prioritet nr 1. Inntil da ser jeg ikke hvorfor han ikke skal få lov til én kveld. 

Anonymkode: 3afb9...cd3

Som jeg skrev, så hadde jeg tenkt det var ok så lenge han var edru og i nærheten. Men det er jo en rimelig begrenset periode man er fødeklar (fra man går ut i permisjon), så så veldig synd på mannen er det da virkelig ikke uansett. 
 

For min del kunne mannen gjerne dratt ut to uker ETTER fødsel. Da er det jo babyen som har alt fokus for meg uansett. Og det er jo selve fødselen som gjør en sårbar. Når babyen er der, er det ikke så mye en far kan bidra med med en nyfødt uansett. Hvertfall ikke om man ammer. 

Anonymkode: ed9cc...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 20.40):

Jeg er ikke enig i det du skriver her. Hvis dette er det tristeste du har lest på lenge burde du lese mer nyheter. Barn er selvsagt en gave, men man hverken kan eller burde droppe alt annet i livet for barna. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan lese at folk mener noe annet bare fordi de synes det er urimelig at mannen ikke kan være borte én kveld. «Straffen» er naturligvis ikke å tilbringe tid med partner. At TS skriver at hun har forsaket mye, og det burde han også er det som fremstår som straff. Jeg leser henne rett og slett som litt bitter, og at hun ikke vil at han skal kose seg ute fordi hun ikke kan. 
 

Personlig mener jeg det er viktig å være rause med hverandre i et forhold- til og med når en er gravid. Ja, det er kanskje bare en jobbfest, men det er åpenbart en jobbfest han ønsker å delta på og som han er villig til å gjøre mye for å få med seg. Da mener jeg TS burde være raus nok til å imøtekomme hans ønske så langt det lar seg gjøre. På samme måte som jeg vil forvente at han strekker seg langt dersom hun veldig gjerne vil delta på noe. Man gir og tar, og jeg synes det er urimelig om han ikke skal «få» noe i ukesvis bare fordi hun er gravid. 

Selvsagt er man to om å bringe et barn til verden, men begge trenger ikke være tilstedet til enhver tid. TS skriver at det er to uker til fødsel. I tillegg er det fult mulig at hun går over termindato. Mener du virkelig at det er å forvente at han skal droppe alt annet enn jobb (som hun egentlig vil han skal droppe) i potensielt 4 uker? 
 

Hva hvis det var motsatt? Hva om TS var i fin form og ville møte venninner en kveld, men mannen ville ikke fordi han ville være i bobla og fokusere på dem? Jeg skjønner at det ikke er det sammen siden kvinnen er den som er gravid, men synes likevel det høres merkelig kontrollerende ut.

Anonymkode: 1cc02...b88

Ja, jeg vet at det det skjer grusomheter i verden, det var en overdrivelse. Sikkert litt unødvendig retorikk fra min side, beklager det, var ikke meningen å ta i så hardt

Vi er vel bare uenige. I retrospekt ser jeg at innlegget til TS mangler en del relevant informasjon til at jeg kan gjøre meg opp en mening da jeg alltid automatisk antar at forhold der man velger å få barn sammen er basert på mer respekt og kommunikasjon enn de faktisk er. Jeg har nok også lest litt mer sårbarhet i TS enn der nødvendigvis er, men hvorfor skulle man ellers ha behov for å spørre fremmede på nett?

Men at en jobbfest ikke burde være en prioritering foran folk man er gla i står jeg for. Og jeg syns ikke 4 uker hjemmetid er urimelig heller.

Kanskje jeg hater jobb og elsker hjemme mer enn andre 

Uansett er jeg enslig og barnefri, bare tanken på å bli gravid skremmer meg til mareritt av og til, så jeg ser nok på dette med graviditet som mer skummelt enn de som har gått igjennom det

Til syvende og sist handler alt slikt om kommunikasjon mellom  partnere, men det hadde jo ikke skapt like spennende debatter på KG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg skrev, så hadde jeg tenkt det var ok så lenge han var edru og i nærheten. Men det er jo en rimelig begrenset periode man er fødeklar (fra man går ut i permisjon), så så veldig synd på mannen er det da virkelig ikke uansett. 
 

For min del kunne mannen gjerne dratt ut to uker ETTER fødsel. Da er det jo babyen som har alt fokus for meg uansett. Og det er jo selve fødselen som gjør en sårbar. Når babyen er der, er det ikke så mye en far kan bidra med med en nyfødt uansett. Hvertfall ikke om man ammer. 

Anonymkode: ed9cc...72c

Samboeren min hadde ingen spesiell lyst til å dra ut kort tid etter fødselen, han var helt oppslukt av babyen. Han hadde veldig lyst til å bonde med sønnen siden jeg hadde jo båret ham i 9 mnd, og var hjemme med ham stort sett 24/7, så når han kom hjem fra jobb ville han være med og bli kjent med sønnen. ”Ikke så mye en far kan bidra med en nyfødt uansett“? Det er da plenty de kan bidra med, eneste forskjellen er bare ammingen, ellers står vi ganske likt. Er jo viktig at far og baby får bondet og

Anonymkode: 3afb9...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Samboeren min hadde ingen spesiell lyst til å dra ut kort tid etter fødselen, han var helt oppslukt av babyen. Han hadde veldig lyst til å bonde med sønnen siden jeg hadde jo båret ham i 9 mnd, og var hjemme med ham stort sett 24/7, så når han kom hjem fra jobb ville han være med og bli kjent med sønnen. ”Ikke så mye en far kan bidra med en nyfødt uansett“? Det er da plenty de kan bidra med, eneste forskjellen er bare ammingen, ellers står vi ganske likt. Er jo viktig at far og baby får bondet og

Anonymkode: 3afb9...cd3

Men én kveld fra eller til spiller ingen rolle når babyen først er født. Men selve fødselen skjer bare én gang, og ingen vet når den setter igang. 
 

Så i mitt hode, blir argumentene om at bobla kommer når baby er født, så nyt friheten mens kona er gravid, helt feil. Nært opp til termin bør man være tilstede for den gravide. De aller fleste kvinner ønsker støtte av sin nærmeste under fødsel. 

Anonymkode: ed9cc...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men én kveld fra eller til spiller ingen rolle når babyen først er født. Men selve fødselen skjer bare én gang, og ingen vet når den setter igang. 
 

Så i mitt hode, blir argumentene om at bobla kommer når baby er født, så nyt friheten mens kona er gravid, helt feil. Nært opp til termin bør man være tilstede for den gravide. De aller fleste kvinner ønsker støtte av sin nærmeste under fødsel. 

Anonymkode: ed9cc...72c

Men mannen til ts skal jo bare ut noen få timer og han tar bilen og skal ikke drikke. Skjer det noe kan hun ringe og han kan komme asap. Det blir jo likt om han er dratt på jobb. Fødsel kan starte da og og da må hun jo bare ringe da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens her er jeg som "tvinger" mannen ut i helgen for en "siste fyllekule" på noen gode måneder. Termin og igangsetting neste uke. 

Folk er jammen forskjellige..

Skulle det dukke opp tegn til rier mens han er ute er avtalen at han stopper å drikke og kommer hjem,men håper at det ikke skjer

Anonymkode: 779c2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er urimelig. Så lenge han holder seg edru, alltid har telefonen på og ikke er langt borte, så må han jo få lov til å forlate huset uten deg.

Anonymkode: c6cbf...e07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Som jeg skrev, så hadde jeg tenkt det var ok så lenge han var edru og i nærheten. Men det er jo en rimelig begrenset periode man er fødeklar (fra man går ut i permisjon), så så veldig synd på mannen er det da virkelig ikke uansett. 
 

For min del kunne mannen gjerne dratt ut to uker ETTER fødsel. Da er det jo babyen som har alt fokus for meg uansett. Og det er jo selve fødselen som gjør en sårbar. Når babyen er der, er det ikke så mye en far kan bidra med med en nyfødt uansett. Hvertfall ikke om man ammer. 

Anonymkode: ed9cc...72c

Selvsagt er det mye mannen kan bidra med selv om man ammer!

Anonymkode: c6cbf...e07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men én kveld fra eller til spiller ingen rolle når babyen først er født. Men selve fødselen skjer bare én gang, og ingen vet når den setter igang. 
 

Så i mitt hode, blir argumentene om at bobla kommer når baby er født, så nyt friheten mens kona er gravid, helt feil. Nært opp til termin bør man være tilstede for den gravide. De aller fleste kvinner ønsker støtte av sin nærmeste under fødsel. 

Anonymkode: ed9cc...72c

Fødselen ja, men er jo ikke det som er snakk om her. Klart man vil ha faren med der. Det er jo nettopp pga i tilfelle fødselen at han skal holde seg edru, være tilgjengelig på tlf og ha bil. Det er snakk om én kveld noen uker før termin. Hvis TS begynner å kjenne rier så ringer hun ham, og da har han god tid til å komme hjem til henne. 

Anonymkode: 3afb9...cd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du er urimelig. Han skal kjøre og kan da altså komme raskt til deg hvis fødsel skulle starte. I de fleste tilfeller popper ikke babyen ut i det første murring eller rie starter. Så dere har med veldig stor sannsynlighet tid på dere og han rekker frem. 
Større sjanse for at fødsel starter mens han er på jobb og må komme seg hjem enn at det starter akkurat mens han er på jobbarrangement. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna er seminaret? Kan han ha på telefon og at han kommer til sykehuset innen en rimelig tid hvis du ringer og sier at nå er fødsel i gang?  Er jobbseminaret i en annen landsdel og det tar over halve dagen å komme hjem/ eller til sykehuset forstår jeg. Er det en til to timer unna og han er klar til å hive seg i bilen hvis noe skulle skje ser jeg ikke problemet. 

Endret av FruR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 18.15):

Hva forventer du at jeg skal gjøre i tråden da? Slå ned alle kommentarer som er uenige med meg? 

Ts

Anonymkode: 405cb...8c9

Kan jo svare på hvor langt unna han skal dra for eksempel. Er det oslo-bodø eller er det fra frogner til Grünerløkka.

Anonymkode: 3378b...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 18.26):

Typisk at alle er imot deg, ts. At du er den "vanskelige" her. Vel, det er du ikke. Skjønner du ikke vil han skal reise ut når det er som det er. 

Anonymkode: 07113...d33

Når 95 % av svarene er uenige og det er mange svar, så kanskje det burde slått TS at hun faktisk er urimelig. 

Anonymkode: 21497...a23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er urimelig.

Du skriver at du må forsake mye, og i form av alkohol/nikotin/noen matvarer må du jo det, men et sosialt liv er det ingen grunn til at du skal gi opp hvis formen din tillater det. Det er ingen grunn til at noen av dere skal måtte mure dere inne og bare vente, for det kan skje i morgen eller om fire uker, men dere har sannsynligvis tid til å rekke å samle dere og dra til sykehuset uansett når det skjer.

Bruk tiden fremover på å slappe av, forberede deg, være med venner og kose deg. Hva enn du måtte ønske. Lev normalt, så går denne tiden fort😊

Anonymkode: a3b2d...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 22.23):

Bare fordi du skal føde? 

Uten jobb av å ikke gå på en fest?

Anonymkode: 8545e...a92

Seminaret er jobbrelatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...