Gå til innhold

Hvordan lære voksen datter å fullføre oppgaver på jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slike ting er nærmest en epidemi blant ungdom nå for tiden. 150 000 unge bor nå hjemme uten å få ytelser fra NAV og uten å være i studier eller jobb. Disse er heller ikke under utredning for sykdommer. 

Foreldregenerasjonen bør gjøre noen tiltak og jeg tror ikke dere kan regne med at NAV tar over problemet. Regjeringen har varslet tiltak mot denne gruppen. Dette er et resultat av en kultur for oppdragelse hvor man er snille og forstår ungdom ihjel. 

Anonymkode: b024e...734

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lovise78 skrev (På 14.10.2024 den 16.53):

Dere kan fortelle henne at hun må si ifra til sin overordnede om at hun ikke takler å få flere beskjeder samtidig. Hun bør få avgrensede oppgaver hun skal utføre, inntil hun lærer seg dem, og kan gå videre med flere oppgaver. 

Har hun ADHD?

Slutt å skylde på diagnoser. 

Anonymkode: 2c7d4...f48

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 16.20):

Stedatteren min er 20 år. Hun har et par friår. Hun har allerede fått sparken fra to jobber, men har ny jobb nå. På de to andre jobbene fikk hun flere ganger tilbakemelding om at hun må fullføre oppgaver, gjøre alle oppgaver hun får tildelt og ikke bare de morsomme, og generelt være mer mentalt til stede og se ting som må gjøres. 

Faren hennes og jeg har prøvd å veilede. Vi innser at vi har feilet fullstendig. Under oppdragelsen har vi vært unnvikende og latt henne slippe unna fordi det ble bråk fra moren hennes hver gang vi ba henne rydde rommet sitt, dekke på bordet og sånne ting. Vi har virkelig gjort henne en bjørnetjeneste. Problemet nå er at vi ikke vet hvordan vi skal begynne å rette opp i det.

Vi ønsker å hjelpe henne, sånn at hun klarer å beholde denne jobben. Det er viktig at hun har en jobb og lærer seg slike ting. Men hvordan kan vi lære henne slikt? 

Anonymkode: cab78...838

Hun må ønske det selv. Dere kan si at om hun ønsker hjelp til strategier for å strukturere oppgaver så kan hun spørre - utover det er det hennes ansvar. Det er på tide å slutte å sy puter under armene hennes, og som 20 åring bør det være slutt på å bo gratis. Sett krav.

Er hun hos dere og ikke er i arbeid eller skole så er husholdet hennes ansvar, og det skal gjøres ordentlig, forklar henne det og slutt å smiske med henne for oppmerksomhet. Dere må være tøffere og virkelig slutte å være ryggradsløse for å tekkes henne, Å sitte slik og sikle etter oppmerksomhet fra en 20 åring er virkelig ikke veien for å oppnå respekt. Tydelighet og rettferdighet. 

Vær tydelig på at dere ønsker å ha henne i deres liv, men premissene er at hun må yte sin del. 

Anonymkode: da2f5...bf7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre ting med henne? Kan kjenne meg litt igjen i henne og jeg har adhd :)

Anonymkode: bbcf5...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skylder ikke på diagnoser. Jeg jobber med slike diagnoser. Vansker med å planlegge dagen sin er typisk ADHD. Det er derfor jeg spør. Hvis det er slik finnes det strategier for hvordan man kan jobbe med dette. Hvis det ikke er det, må man kanskje finne andre strategier. Sjekk gjerne hva Anon 58f skriver nedenfor her. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det andre ting med henne? Kan kjenne meg litt igjen i henne og jeg har adhd :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 16.47):

de var slemme

jepp, de ga henne sparken!

Anonymkode: 8e51c...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For en merkelig kommentar.

å ha en diagnose samme om det er fysisk eller noe kognitivt så vil det jo hjelpe å vite iht hvordan man skal løse eventuelle utfordringer man har.

hadde du sagt det samme om noen manglet en arm? Eller vet du bare ikke hva adhd faktisk er (eller er du bare ufyselig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker å hjelpe henne, sånn at hun klarer å beholde denne jobben. Det er viktig at hun har en jobb og lærer seg slike ting. Men hvordan kan vi lære henne slikt? 

Du kan bare lære henne det, hvis hun vil lære det. Kanskje er hun også flau over at hun ikke kan det. Eller at hun ikke vet hvordan man gjør det.

Hvis hun ikke vil å lære det av deg/dere, kan du se etter (du kan Google) kurs eller praktisk veiledning i å ta ansvar eller planlegge og strukturere oppgaver.

Anonymkode: 347d3...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde flytte ut og for seg selv så får hun kjenne på at når man er voksen så MÅ man ta de kjedelige oppgavene. Betale regninget, oppvask, klesvask, støvtørk, kaste søppel, vaske do. Rense sluket på badet....! 

Anonymkode: 90798...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sent å skulle oppdra og lære bort noe til en som er vokst opp uten noe av denne lærdommen og som nå forventer seile gjennom livet dessverre... 

Anonymkode: ec267...373

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må vel ha flere samtaler med henne om livet, voksenansvar, forventninger osv osv. At livet ikke handler om å gjøre ting kun fordi dem er gøy, men fordi det er nødvendig. Det være seg hjemme eller på jobb. Om hvordan samfunnet er satt sammen og hvordan det er nødvendig at man gjør det man skal i sin rolle for at hjulene skal gå rundt. At verken hun, du eller far er midtpunktet i annet enn sitt eget liv.

Det er ikke gjort på ett to tre når hun er så stor og allerede har kommet hvor hun er. Derfor at det må flere samtaler til. Jeg har disse samtalene ofte med tenåringen min og har hatt det lenge allerede. Senest i går klagde og sa at hun ikke likte det da hun da ble bedt om å ta klærne i vaskemaskinen til tørketrommel og tørkestativ, av det som skulle dit. Jeg bare svarte 'ja vel. Også? Jeg liker heller ikke det, men det må gjøres.' Jeg gikk deretter og dusjet. Hun gjorde det.

Anonymkode: 79006...4bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedatteren min er 20 år. Hun har et par friår. Hun har allerede fått sparken fra to jobber, men har ny jobb nå. På de to andre jobbene fikk hun flere ganger tilbakemelding om at hun må fullføre oppgaver, gjøre alle oppgaver hun får tildelt og ikke bare de morsomme, og generelt være mer mentalt til stede og se ting som må gjøres. 

Faren hennes og jeg har prøvd å veilede. Vi innser at vi har feilet fullstendig. Under oppdragelsen har vi vært unnvikende og latt henne slippe unna fordi det ble bråk fra moren hennes hver gang vi ba henne rydde rommet sitt, dekke på bordet og sånne ting. Vi har virkelig gjort henne en bjørnetjeneste. Problemet nå er at vi ikke vet hvordan vi skal begynne å rette opp i det.

Hun er voksen og burde lært seg dette for lengst! Nå er det for sent og hun må være sin egen lykkes smed. Dere må slutte å dulle med henne og la henne lære av sine egne erfaringer. Men hvis hun fortsatt bor gratis hos mor og far, ikke bidra verken praktisk eller økonomisk hjemme, tenker ikke hun at hun har noe å tape på ikke å jobbe. Andre ville nok hatt skamfølelse hvis de hadde fått sparken i flere jobber og det i seg selv ville fått dem til å skjerpe seg….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 13.11):

Hun får sikkert ufør fordi det er «sykdom» dom gjør at hun ikke gidder å gjøre en ordentlig jobb. ADHD eller autisme ropes det ofte om. 

Anonymkode: f86cc...c7a

Det her er brat-syndrom, gen Z. Hun har blitt curlet for og skånet for ting som er kjedelig og ubehagelig hele livet og takler ikke det virkelige livet uten curling-staben.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovise78 skrev (På 14.10.2024 den 16.53):

Dere kan fortelle henne at hun må si ifra til sin overordnede om at hun ikke takler å få flere beskjeder samtidig. Hun bør få avgrensede oppgaver hun skal utføre, inntil hun lærer seg dem, og kan gå videre med flere oppgaver. 

Har hun ADHD?

Jeg tenkte ADHD jeg også. Ser mange sier at man ikke bør "skylde på diagnoser". Men når det har gått så langt at man har mistet flere jobber  av årsaker som er typisk tegn på ADHD så bør man absolutt gå til fastlegen og spørre om en henvisning til ADHD-utredning om man ikke har diagnosen enda. 

Ikke sikkert det er ADHD. Men når det kommer til dette med jobber så bør man løse problemene så tidlig som mulig. Alle kan ha en forståelse for en 20-åring som har dårlig CV. Det er ikke så uvanlig. Men desto lenger tid det går desto vanskeligere er det å få fast jobb. 

Anonymkode: 557f3...f3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer ikke til å lære noe før hun virkelig må. 

Anonymkode: 5af91...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 17.00):

Jeg må bare legge til at mannen min har to yngre barn fra et senere forhold, men der er samarbeidet med mor helt uproblematisk. De er enda for unge til å jobbe, men de bidrar med å sette inn i oppvaskmaskinen uten problemer. Så veldig ulike opplevelser der. 

Jeg hjalp aldri mine foreldre med å sette i oppvaskmasikinen. Jeg var heller aldri noe flink å rydde rommet og vasket det aldri selv. Jeg vasket heller aldri klær før jeg flyttet ut. Jeg har dog alltid fått gode karakterer. Har nå mann barn og tjener 1,5 million i året på en prestisjetung jobb. Dette handler jo ikke om oppgaver i huset men evner og ansvarsfølelse.. 

Anonymkode: 0eb13...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun må ansvarliggjøres. Er det ikke mulig å snakke med mor? Så lenge hun surfer mellom stedene, tror jeg dette er vanskelig. Jeg har barn på samme alder og det er mulig å snu dette tror jeg, om dere tar tak i dette nå, sammen.

Hun må stilles til ansvar, ikke dulles med og unnskyldes, stilles krav til på en tydelig, voksen og selvsagt omsorgsfull måte. Hjelp henne å strukturere livet og oppgavene og jobben . Hva er oppgavene? Hva er en god utførelse? Hva gjør man når man er ferdig med oppgavene- står man og henger eller tar man initiativ? Hva ønsker hun med livet sitt, hva er drømmene?

Hva skal hun betale selv? Bor og spiser hun gratis, fri bruk av foreldres bil? Hva med klær og annet forbruk? Mobilregning? Strømmetjenester?

Mitt inntrykk er at bjørnetjenestenes konsekvenser nå slår inn. Ta en skikkelig prat med henne, men husk at det å plutselig måtte ta ansvar for alt, kan slå henne ut/virke uoverkommelig. Lag avtaler, tydelige forventninger og start på den store jobben med å kutte navlesnoren. 

Gode tanker til dere. 

Anonymkode: e705c...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...