AnonymBruker Skrevet 14. oktober #1 Del Skrevet 14. oktober Stedatteren min er 20 år. Hun har et par friår. Hun har allerede fått sparken fra to jobber, men har ny jobb nå. På de to andre jobbene fikk hun flere ganger tilbakemelding om at hun må fullføre oppgaver, gjøre alle oppgaver hun får tildelt og ikke bare de morsomme, og generelt være mer mentalt til stede og se ting som må gjøres. Faren hennes og jeg har prøvd å veilede. Vi innser at vi har feilet fullstendig. Under oppdragelsen har vi vært unnvikende og latt henne slippe unna fordi det ble bråk fra moren hennes hver gang vi ba henne rydde rommet sitt, dekke på bordet og sånne ting. Vi har virkelig gjort henne en bjørnetjeneste. Problemet nå er at vi ikke vet hvordan vi skal begynne å rette opp i det. Vi ønsker å hjelpe henne, sånn at hun klarer å beholde denne jobben. Det er viktig at hun har en jobb og lærer seg slike ting. Men hvordan kan vi lære henne slikt? Anonymkode: cab78...838 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 14. oktober #2 Del Skrevet 14. oktober Det kan hun lære seg selv. 10 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 14. oktober #3 Del Skrevet 14. oktober Hva sier hun når dere snakker med henne om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #4 Del Skrevet 14. oktober Slutt å skyld på moren. Det er for sent å oppdra en voksen jente. Hun må nå lære på den harde måten og føle på konsekvenser av dårlige valg, som feks få sparken,dårlige referanser osv. Hun burde også flytte ut hvis hun fremdeles blir boende hjemme. Dere gjør henne en bjørnetjeneste ved å prøve å redde henne nå. Anonymkode: 3da9b...0d1 17 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #5 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Stedatteren min er 20 år. Hun har et par friår. Hun har allerede fått sparken fra to jobber, men har ny jobb nå. På de to andre jobbene fikk hun flere ganger tilbakemelding om at hun må fullføre oppgaver, gjøre alle oppgaver hun får tildelt og ikke bare de morsomme, og generelt være mer mentalt til stede og se ting som må gjøres. Faren hennes og jeg har prøvd å veilede. Vi innser at vi har feilet fullstendig. Under oppdragelsen har vi vært unnvikende og latt henne slippe unna fordi det ble bråk fra moren hennes hver gang vi ba henne rydde rommet sitt, dekke på bordet og sånne ting. Vi har virkelig gjort henne en bjørnetjeneste. Problemet nå er at vi ikke vet hvordan vi skal begynne å rette opp i det. Vi ønsker å hjelpe henne, sånn at hun klarer å beholde denne jobben. Det er viktig at hun har en jobb og lærer seg slike ting. Men hvordan kan vi lære henne slikt? Anonymkode: cab78...838 Dere må lære henne at uten inntekt ikke noe forbruk. Så blir det sikkert greit nok med kjedelige arbeidsoppgaver også. Anonymkode: 9d5ec...053 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 14. oktober #6 Del Skrevet 14. oktober Hvis hun ikke lærer av gjentatte tilbakemeldinger og oppsigelser (!), er det neppe så mye dere kan si som gjør noen forskjell nå. Det beste dere kan gjøre er antagelig å hjelpe henne minst mulig (både praktisk og økonomisk) og la henne lære selv hvilke følger det faktisk får å ikke rette seg etter beskjeder og irettesettelser og å stå uten jobb. 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #7 Del Skrevet 14. oktober PusheenPusheen skrev (2 minutter siden): Hva sier hun når dere snakker med henne om det? Hun sier: «Åja» Hvis vi maser for mye så bare drar hun til mamma. Så vi må alltid balansere ordene våre. I starten ble hun veldig lei seg over å få negative tilbakemeldinger på jobb, men så ble hun nesten litt immun etterhvert. Faren hennes sa at det er kun du som kan endre på dette og få slutt på de negative tilbakemeldingene, men hun er uenig og mener at de var slemme og ikke likte henne. Vi er ikke enige i hennes syn, for hun har vist oss de skriftlige tilbakemeldingene og de var detaljerte og pekte på en tydelig mangel på ansvarsfølelse. Særlig på den siste jobben har jeg inntrykk av at de strakk seg langt før de sa henne opp. Fortsetter hun i samme spor så vil hun miste denne nye jobben også. Da er vi redd hun slår seg til ro med NAV og ideen om at arbeidslivet ikke passer for henne. Anonymkode: cab78...838 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 14. oktober #8 Del Skrevet 14. oktober Hun lærer vel tidsnok når hun er oppsagt igjen og står uten inntekt. Bor hun enda hjemme? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. oktober #9 Del Skrevet 14. oktober Lærer hun ikke det selv av å få sparken gang på gang, tviler jeg på at det er noe dere som foreldre kan lære henne. Dere vet at sjefene (og kollegaer av henne?) har snakket til henne om det. Hvis hun ikke hører på dem og lærer av det, er det jo ingenting som tilsier at hun vil lære noe eller ta til seg noe av det dere sier. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovise78 Skrevet 14. oktober #10 Del Skrevet 14. oktober Dere kan fortelle henne at hun må si ifra til sin overordnede om at hun ikke takler å få flere beskjeder samtidig. Hun bør få avgrensede oppgaver hun skal utføre, inntil hun lærer seg dem, og kan gå videre med flere oppgaver. Har hun ADHD? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #11 Del Skrevet 14. oktober Men har hun utfordringer utover lav viljestyrke? Klarer hun faktisk å ta imot og utføre oppgavene? I mangel av bedre ord, kan hun være litt enkel? Anonymkode: 56776...5b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 14. oktober #12 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun sier: «Åja» Hvis vi maser for mye så bare drar hun til mamma. Så vi må alltid balansere ordene våre. I starten ble hun veldig lei seg over å få negative tilbakemeldinger på jobb, men så ble hun nesten litt immun etterhvert. Faren hennes sa at det er kun du som kan endre på dette og få slutt på de negative tilbakemeldingene, men hun er uenig og mener at de var slemme og ikke likte henne. Vi er ikke enige i hennes syn, for hun har vist oss de skriftlige tilbakemeldingene og de var detaljerte og pekte på en tydelig mangel på ansvarsfølelse. Særlig på den siste jobben har jeg inntrykk av at de strakk seg langt før de sa henne opp. Fortsetter hun i samme spor så vil hun miste denne nye jobben også. Da er vi redd hun slår seg til ro med NAV og ideen om at arbeidslivet ikke passer for henne. Anonymkode: cab78...838 Høres ut som hun har problemer med konstruktiv kritikk, og flykter når det oppstår. Det er ingenting dere kan gjøre, annet enn å si at hun må lære seg å stå i det, ta konsekvenser av egne handlinger. Om hun velger å ta det til etterretning eller ikke, er opp til henne. Hvis hun velger å ikke ta det til etterretning, må hun dessverre lære på den harde måten. NAV deler ikke penger ut gratis, de forventer at hun kommer seg ut i jobb etter hvert. Bor hun hjemme hos dere? Da kan dere i så fall kreve at hun bidrar økonomisk. Hvis hun da stikker til mor, må mor komme på banen. Gjør hun ikke det, har dere i det minste prøvd. Hun er jo voksen nå og må lære seg hvordan livet fungerer. Lykke til, skjønner at det er tøft å se på dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #13 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hun burde også flytte ut hvis hun fremdeles blir boende hjemme. Dere gjør henne en bjørnetjeneste ved å prøve å redde henne nå. Hun får ingen lommepenger her, men hun har fått Dagpenger fra NAV. Hun bor hos moren men hun kommer ofte hit. Faren mener at hun «shopper» middag. Jeg tror hun føler seg dratt mellom veldig ulike familiekulturer og ikke klarer å bestemme seg. Hun spør oss ofte om råd, og kommer hit for å snakke om venninnekrangler og alt mulig. Vi har regler (kanskje litt for mye), mens hos moren er det fritt og ingen regler. Så hun har alltid vekslet mye mellom hvor hun vil bo fast. Når vi har stilt krav om å rydde rommet har hun flyttet fulltid til moren, før hun plutselig en dag har flyttet hit igjen. Og vi har vært unnvikende for å bevare fredsstemningen… Anonymkode: cab78...838 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #14 Del Skrevet 14. oktober Jeg må bare legge til at mannen min har to yngre barn fra et senere forhold, men der er samarbeidet med mor helt uproblematisk. De er enda for unge til å jobbe, men de bidrar med å sette inn i oppvaskmaskinen uten problemer. Så veldig ulike opplevelser der. Anonymkode: cab78...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 14. oktober #15 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg må bare legge til at mannen min har to yngre barn fra et senere forhold, men der er samarbeidet med mor helt uproblematisk. De er enda for unge til å jobbe, men de bidrar med å sette inn i oppvaskmaskinen uten problemer. Så veldig ulike opplevelser der. Anonymkode: cab78...838 Høres jo egentlig ut som at det er mor som er kjernen i problemet her. Nytter jo ikke at dere skal være konsekvente, mens hun ikke er det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #16 Del Skrevet 14. oktober Spør henne rett ut om hun synes det er kult at hennes yngre søsken er mer voksen og ansvarsfull enn det hun selv er. Spør henne om hun synes det er kult fortelle vennene sine at hun går på nav fordi hun ikke klarer ta ansvar for seg selv. Synes hun det er moro sitte hjemme etter å ha fått sparken fra nok en jobb, mens vennene blir voksne? At hun var bortskjemt som tenåring kan dere alltids delvis skylde på moren, men at hun ikke evner til å ta seg sammen som voksen er ene og alene hennes eget ansvar, det er hennes valg om hun vil være drittunge eller voksen. Det er hun selv som må ta ansvar for sitt eget liv. Anonymkode: 11d64...280 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #17 Del Skrevet 14. oktober Etter oppsigelse, får hun vel ikke dagpenger eller noe? Hvordan klarer hun å betale leie til dere (som hun burde om hun bor hjemme som 20-åring og ikke studerer)? Hvor får hun penger fra ril vanlig, personlig forbruk? Ikke gi henne ei krone, så skjønner hun vel at hun må skjerpe seg! Flaut å være voksen og ikke klare seg selv. Anonymkode: 2bfe4...b9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 14. oktober #18 Del Skrevet 14. oktober Hun kan ikke ha et rom og mat og egen nøkkel til huset om hun ikke betaler for seg. Dere må bare si at dere ikke sponser voksne mennesker uten jobb. Livet koster penger å leve! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #19 Del Skrevet 14. oktober I noen sammenhenger er det faktisk lov til å påføre litt skamfølelse altså… Nei, jeg sier ikke at 80-talls oppdragelsen jeg/vi fikk var spesielt bra (for de som ikke kjenner til det så ble skam ofte brukt som rettesnor 😂), men man kan ha godt av å lære at å holde på slik på jobb er flaut. Det er flaut å være lat, og flaut å få sparken fordi man ikke gidder å prøve. Havner man på Nav (dagpenger) med gode grunner så er det en helt annen sak, men fordi man ikke gidder å ta seg sammen burde være flaut. Jenta har muligens ikke lært mestringsfølelse gjennom fullføring av oppgaver/krav, og nå blitt lat og skamløs. Jeg tror at dere har gjort så godt dere kunne med hva dere sto i da, jeg sier ikke noe annet, men jeg tror denne jenta må lære seg selvtillit, egenverdi og mestringsfølelse. Anonymkode: 21283...315 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #20 Del Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dere må lære henne at uten inntekt ikke noe forbruk. Så blir det sikkert greit nok med kjedelige arbeidsoppgaver også. Anonymkode: 9d5ec...053 Hun får sikkert ufør fordi det er «sykdom» dom gjør at hun ikke gidder å gjøre en ordentlig jobb. ADHD eller autisme ropes det ofte om. Anonymkode: f86cc...c7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå