Gå til innhold

Venninne som studerte robotikk/KI tjener mer enn meg som er lege...

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veninnens arbeid vil nok heller være med på å gjøre TS arbeidsledig.

At noen innen KI tjener mer enn noen innen Helse er det minst merkelige jeg noensinne har hørt om.

Anonymkode: fee25...e71

Korrekt. KI er den nye legen. 

Anonymkode: 429da...e11

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

De virkelig dyktige legene som gjør en forskjell tjener jo også deretter. De fleste leger fant ikke akkurat opp kruttet selv om de kom seg gjennom en bra utdanning.

Anonymkode: 2013f...a02

Det er ofte ikke dyktighet som leder til mest inntjening. En personlighet med selvskryt, å albue seg frem, ettertrakte ledende posisjoner er de som tjener mest. De er flinke til å få andre til å tro at de er svært dyktige. 

Anonymkode: 1a430...974

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er da klart at folk kan ha "lav-status-jobber", altså jobber som ikke er så godt betalt, og som ikke krever utdanning. fordi de opplever det som meningsfylt! Kjenner en som stortrives om taxisjåfør og en godt voksen dame jeg jobbet mye med i min tid som tilkallingshjelp i butikk, elsket jobben sin og var veldig godt likt blant kundene. 

Jeg likte også godt å jobbe i butikk, men har studert og var til slutt heldig og fikk napp på en stilling innen mitt fagfelt. Trives med jobben, men kan ikke si at jeg føler et kall. Savner butikkjobben innimellom. Er man glad i jobben i kassa, eller bak rattet, og glad i mennesker, så har man muligheten til å gjøre dagen så mye bedre for et menneske, gjennom en hyggelig prat. Skal ikke undevurdere det. 

Er ikke så godt betalt, og kreves ikke utdanning for å sitte i kassa, og mange studenter tar seg butikkjobb for pengenes skyld, det er sant. Men det er så unødvendig å dra noen ned og si at arbeidet deres ikke kan være meningsfylt, for det stemmer ikke. 

Anonymkode: f1d2b...f84

Absolutt! Nå har jeg et såkalt høystatusyrke, men kommer fra arbeiderklasse. Mange i familien har jobber som ikke krever utdanning, og det samme med flere av mine venner.

En jobber i bolig med psykisk utviklingshemmede, han stortrives, elsker jobben sin og er ufattelig glad i brukerne. Han er så stolt av den jobben han gjør. 

En annen er vaktmester, og han koser seg masse med å gå rundt og fikse på småting i ulike bygg. Han jobber mye alene og trives best sånn.

Felles i disse jobbene er at de sjelden tar med seg grubling og ansvar hjem, om de er syke en dag så kommer noen andre og tar over. På min jobb ligger alt på meg som person, så om jeg er syk eller på kurs, så er det ingen som tar unna mine arbeidsoppgaver mens jeg er borte. Jeg kan ofte stresse over hvorvidt jeg gjorde rett vurdering, ligger våken på kveldene, for om det det ble feil kan det få konsekvenser senere. Samtidig er jobben min utrolig meningsfylt. 

Når jeg hører hvor mange som blir slitne og utbrent av sine jobber med mye ansvar som har krevd høy utdanning, så synes jeg det er synd at vi som samfunn har bestemt at lavstatusyrker ikke er like mye verdt. Folk vil heller bli ufør enn å være renholdsarbeider for eksempel. 

Til tema: jeg forstår TS godt. Man har fått inn med morsmelk at lege er noe av det flotteste man kan være. Men inntrykket er at man egentlig ikke setter pris på den jobben som gjøres. Samtidig tror jeg dette må tas opp med fagforeningen. Vet ikke om det er slik fortsatt, men for noen år siden pratet jeg med en lege som sa at Legeforeningen selv har ønsket å ikke være omfattet av arbeidsmiljøloven når det kommer til arbeidstid feks. Mitt inntrykk var at dette handlet om at man vil opprettholde synet på leger som en type overmenneske, som står ut med horrible arbeidstider og ansvar og krav. Dette rettferdiggjør en lønn som er høyere enn alle andre i helsevesenet. Man må nok jobbe fra grasrota og oppover i Legeforeningen for å få slutt på dette. Men når man skal ha samme arbeidstid som alle andre, og ønsker mindre stress og ansvar, så vil nok også lønna bli mer lik alle andres. Og statusen vil trolig gå ned.

Anonymkode: 1a430...974

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, du får ringe en sivilingeniør når du kommer ut for en alvorlig ulykke. Lykke til og god bedring.

Anonymkode: 003f5...35b

Vel.. uten sivilingeniøren hadde du ikke fått ringt legen.. lykke til med å tilkalle legen med røyksignaler

Anonymkode: a8861...aec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er da klart at folk kan ha "lav-status-jobber", altså jobber som ikke er så godt betalt, og som ikke krever utdanning. fordi de opplever det som meningsfylt! Kjenner en som stortrives om taxisjåfør og en godt voksen dame jeg jobbet mye med i min tid som tilkallingshjelp i butikk, elsket jobben sin og var veldig godt likt blant kundene. 

Jeg likte også godt å jobbe i butikk, men har studert og var til slutt heldig og fikk napp på en stilling innen mitt fagfelt. Trives med jobben, men kan ikke si at jeg føler et kall. Savner butikkjobben innimellom. Er man glad i jobben i kassa, eller bak rattet, og glad i mennesker, så har man muligheten til å gjøre dagen så mye bedre for et menneske, gjennom en hyggelig prat. Skal ikke undevurdere det. 

Er ikke så godt betalt, og kreves ikke utdanning for å sitte i kassa, og mange studenter tar seg butikkjobb for pengenes skyld, det er sant. Men det er så unødvendig å dra noen ned og si at arbeidet deres ikke kan være meningsfylt, for det stemmer ikke. 

Anonymkode: f1d2b...f84

Trives og kall er da ikke det samme? Skjønner ikke helt hva du egentlig diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (18 timer siden):

Veldig mange av de kjenner som studerte medisin gjorde det fordi de hadde gode karakterer, ville tjene bra og ville jobbe med mennesker. Dette er ikke gode nok grunner. Jeg tenker man ikke bør studere medisin jo mindre man elsker sykehus. Er ikke den motivasjonen der før man begynner er det fullstendig bortkastet å studere det. Noen vil jo like det etterhvert, men det er et utrolig sjansespill.

Det er mange jobber med god lønn i IT bransjen, men dette er i hovedsak for seniorer. Den beste tiden er nok bak oss 

Hvis premisset skal være å elske sykehus kan vi jo bare legge ned helsevesenet. Du får jo ingen leger basert på det grunnlaget. 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vel.. uten sivilingeniøren hadde du ikke fått ringt legen.. lykke til med å tilkalle legen med røyksignaler

Anonymkode: a8861...aec

Du ville ikke fått ringt legen uten de underbetalte arbeiderne som monterer sammen delene på mobiltelefonfabrikken heller, eller telemontøren som satte opp din lokale 5G-mast. 

Anonymkode: f6bb5...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du finner ut at 23-åringen innenfor etterarbeid i filmbransjen tjener omtrent det samme som deg og i tillegg ikke har en bachelor engang. Og hjemmekontor! Verden er urettferdig. 

Anonymkode: 949aa...7db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 15.42):

Helse er dessverre ikke godt betalt, enten du er lege, bioingeniør, sykepleier, radiograf eller vernepleier. Selv om helse ofte er statlig, så er lønna elendig sammenliknet med andre statlige yrker med like lang utdanning. 

Én ting som er sikkert er at samtlige fagforeninger må slå seg sammen for å forhandle lønn. Å forhandle hver for seg har ingenting for seg. Dersom den ene fagforeninga har fått nei, så får ikke den andre fagforeninga ja. Sammen derimot, da kan vi få ting gjort!

Anonymkode: 50d97...813

Her må man skille mellom leger og de andre yrkesgruppene du nevner, for utsagnet stemmer ikke for leger som fortsatt tjener bra. Så er det klart at det er mange nedsider med yrket som feks arbeidstid/vakter, papirarbeid, arbeidsmiljø og ansvar.

Tror mange velger medisin nettopp siden det har blitt ansett som en trygg måte å få bra lønn på, uten at de har tenkt over nedsidene. En forklaring her er at man som 19-åring har begrenset kunnskap om arbeidslivet og ulike yrkers lønn og arbeidshverdag. Det er for dårlig rådgivning tilgjengelig, og mange tar et av livets mest avgjørende valg på dårlig grunnlag.

Anonymkode: 2d00b...c6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lege, men lærer. Skulle også ønske jeg utdanna meg innenfor  noe med IT. Jeg var veldig glad i koding og data da jeg var yngre. Høres mer chill ut og utfordrende faglig. Sikkert noe grad av press og stress, ikke vet jeg. Men ikke på samme måte som i skolen, og i legeyrket kan jeg tenke meg. Jaja, sånn er det nå bare. Jeg klarer meg. Skal søke andre jobber når ungene blir eldre og høstferie, lang sommerferie osv ikke nødvendigvis er så gunstig lenger.

Anonymkode: 1963b...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lege selv, men har flere i nær familie og vennekrets. Ingen av dem ordlegger seg slik som du, og jeg tror ikke de tenker slik. Noen av dem, særlig småbarnsforeldrene er overarbeidet, men de liker det og visste da så utmerket godt hva de gikk til. Sammenligningen med andre yrker og titler og andre karrierevalg gjorde de jo da de begynte på studiet. Alle som studerer medisin har selvfølgelig vurdert andre retninger, de hadde jo alle muligheter åpne, og valgte ikke letteste vei ut med høyest mulig lønn som mål. Jeg tror ikke du er lege. "Visstnok lite stress og gøy på jobb og høyere lønn andre steder, noe du oppdaget ved å snakke med ei venninne", ja, hva trodde du? 

Anonymkode: 3267d...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 13.23):

Dette er jo godt ment og fint sagt, men det er ikke det som motiverer folk i helse. De drives som regel ikke av et "kall" og en dugnadsånd. De vil lønnes for alle ulempene, ikke klemmes.

Anonymkode: cc7c5...4c6

Det er ikke sikkert det gjelder alle.

Mannen min er pilot. Han er i likhet med legene ikke omfattet av arbeidsmiljøloven og kan jobbe mye mer enn andre. Også i dette yrket ønsker en lønn som står i samsvar med både utdannelse og lån på denne + en lønn som står i samsvar med jobben (de ligger vel omtrent på samme nivå som leger).

Men, mannen min har bestandig ønsket å bli pilot, og kunne heller aldri tenkt seg å jobbet som noe annet, selv om naboen som har kortere utdanning tjener MYE mer enn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 13.35):

Er du ikke spesialist, vil du ikke tjene godt. Men er vel at jobben er meningsfull som driver deg? 

Anonymkode: b84e0...a2d

Man tjener ikke så mye mer som spesialist. Ofte har de da hjemmevakt, og får da mindre betalt på vakt. På min avdeling går overlegene ned i lønn pga mindre vakttillegg. Lønnstaket deres er da nådd.

Anonymkode: 6f590...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 19.49):

Enda et skremmende innlegg fra kg helsepersonell. Om du går inn i en høyere utdannelse og ikke aner hva det betyr. Så er det virkelig skremmende. At folk her inne vet så lite om yrket sitt, og særlig de som sier de er helsepersonell er rett og slett ufattelig. 

Det er to måter en slik person kan ha bestått en doktorgrad. 1: Graden er utifra lhs og dokumentert med arbeidstrening fra en gang for 20år siden da man plukka potet i en time.

2: Diplomet er kjøpt, betalt og skrevet ut fra et Russisk nettuniversitet. 

Anonymkode: 48220...99d

Vedder på at du er typen til å hetse hardtarbeidende fastleger på legelisten.no.

Anonymkode: 6f590...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske mange yrker der man tjener bedre enn leger. Advokater, ingeniører, konsulenter i toppbyråene, finans, bank, og ikke minst alle som er partnere i slike firmaer tjener mye mer enn en lege i klinisk virke kan drømme om. Trodde dette var allmennkunnskap. Cluet er å jobbe beinhardt og ha mye energi og intelligens. Det er ikke uvanlig her i Oslo-området at konsulenter jobber periodevis 8-24 og går ellers aldri hjem før kl 20. Svært god lønn fra ung alder hører med. Det er ikke akkurat uvanlig med tøffe jobber innen helt andre yrker enn medisin, der man potensielt kan tjene veldig mye. Leger er også ettertraktet i konsulentbransjen og andre deler av næringslivet, så hvis lønn er motivasjon er det mulig å endre kurs.

Anonymkode: a132f...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 13.13):

Altså, jeg visste at enkelte tech-jobber var ganske bra betalt, men ikke såå bra betalt. Nå som jeg har mamma-perm tenker jeg litt over at jeg kanskje burde vært litt mer nysgjerrig på andre karrierer tidligere. Legelivet er super-stressende. I jobben til venninnen min er det visstnok lite stress og de har det hele tiden gøy med kollegaer uten å bekymre seg over døende pasienter osv. De har til og med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om de har lyst. Jeg merker jeg blir misunnelig.

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Noen andre som føler på liknende ting?

Anonymkode: b8a23...805

Hvorfor studerte du til å bli lege dersom du ønsket å bli rik på enklest mulig måte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...