Gå til innhold

Venninne som studerte robotikk/KI tjener mer enn meg som er lege...

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Altså, jeg visste at enkelte tech-jobber var ganske bra betalt, men ikke såå bra betalt. Nå som jeg har mamma-perm tenker jeg litt over at jeg kanskje burde vært litt mer nysgjerrig på andre karrierer tidligere. Legelivet er super-stressende. I jobben til venninnen min er det visstnok lite stress og de har det hele tiden gøy med kollegaer uten å bekymre seg over døende pasienter osv. De har til og med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om de har lyst. Jeg merker jeg blir misunnelig.

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Noen andre som føler på liknende ting?

Anonymkode: b8a23...805

• Liker 2
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo bare jobbe  med deg selv og egne fordommer. Det var du som var forutinntatt til å ikke sette deg inn i hva ulike jobber krever, og tenkte at lege=status=penger. Heldigvis for deg er det nok av mennesker som blir mo i knærne av leger fremdeles, så akkurat status kan du vel leve på til du blir pensjonist (kanskje). 

Anonymkode: ae314...7ca

• Liker 30
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialister tjener veldig bra innen enkelte områder. Allmennlegene tjener for lite, en av grunnene til alvorlig mangel.

Det er mange yrker som etter noens meninger tjener for mye, jeg mener det om de som jobber innom finans. Men det er nå slik det er. Ai er fremtiden innen både sivil og militær, trengs de beste, da koster det også.

Anonymkode: ab57e...354

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner svært få leger som er fornøyd med karrieren de valgte, selv om de tjener minst 1,2 mill alle sammen. Det er tross alt ikke en høy lønn når man tenker på alt dere ofrer.

Så du er ikke alene om å kanskje ha blitt solgt et luftslott, eller blitt solgt på at medisin er det eneste fornuftige valget. Husk at man er 19 år eller litt mer når man tar dette valget for resten av livet, det er fort gjort å være litt for ideell og litt for lite kynisk når man tar det.

Du bør heller ta noen runder å tenke på hva du ønsker å gjøre i arbeidslivet. Er det en ny retning innen medisin du kan ta som ikke krever like mye? Eller kan du ta en teknologisk utdanning du kan kombinere med kompetansen din?

Det er nok ikke enkelt å jobbe med robotikk heller, det er en relativt ny bransje hvor stiene ikke er tråkket opp fra før. Det er et race om å gjøre teknologien lønnsom, og ofte får man ikke gjøre det som er kult, men det selskapets eiere mener man vil tjene penger på raskest. Det er lite lovverk som regulerer hva de gjør, og de kommer til å måtte omstille seg mye. Å henge med i den raskest voksende bransjen vi har kan bli krevende, og selskaper kan fort gå under om de bommer en gang for mye. Personlig kan det være utfordrende å vite hvilken retning du skal ta for å gjøre deg selv mest mulig attraktiv som arbeidstaker, da ønsket ekspertise kan endre seg raskt. 

Anonymkode: c2f7b...22c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, legelivet burde advares mot. Ikke bra nok lønn mot den absurde vaktordningen og stresset man står i. Valgt er valgt, men kanskje du kan finne på noe annet etter permisjon? Forske, skifte til en annen type avdeling eller noe? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke spesialist, vil du ikke tjene godt. Men er vel at jobben er meningsfull som driver deg? 

Anonymkode: b84e0...a2d

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er SÅ glad jeg ikke ble kirurg. All den jobbingen og man tjener mer i IT.

Anonymkode: bd778...433

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være bittert å oppdage at man kanskje tok feil valg.

Så kan du jo bare forestille deg hvor bittert det er for de som tjener halvparten av det du gjør, og som likevel jobber/ofrer mye. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er du ikke spesialist, vil du ikke tjene godt. Men er vel at jobben er meningsfull som driver deg? 

Anonymkode: b84e0...a2d

Du ville blitt overrasket over hvor mange som jobber for lønn og ikke fordi jobben er så meningsfull. Tror du virkelig folk i kassa på Kiwi tenker at dette er særdeles meningsfullt? Slå meg om jeg tar feil, men jeg tror de sitter der fordi de får betalt. Litt som vi som er i helsevesenet. Det er noen år siden varme hender var kravet. Nå har vi unik kompetanse, og er drevet av god lønn og mulighet for faglig utvikling. «Meningsfylt». Ville du sakt det samme til hun som jobber med å vaske?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er venninnen din sivilingeniør? I så fall så et det jo ikke en hemmelighet at sivilingeniører tjener godt, men jeg skal love deg at studiet også er tøft! 

Men ja, jeg skjønner godt at det er bittert dersom du tenkte at lege = høy lønn uansett. Er vel først når en spesialiserer seg at de store summene kommer. Og at det er lange stressende dager er selvsagt også nedtur.

Husk at maksimal sum på lønnslippen heller ikke er alt. Det er minst like viktig at man trives i jobben, og at man føler at man utgjør en viktig jobb. Dersom du mistrives med stresset og tempoet i arbeidshverdagen, så ville jeg sett på muligheten for å spesialisere meg. Kanskje du kan komme deg over i en annen del av sektoren med mindre stress? 

Håper du finner en løsning som passer deg etterhvert, vondt å ha det sånn ❤️

Anonymkode: 0e3c6...0c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg føler på svært lite misunnelse. 

Anonymkode: e13b8...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Spesialister tjener veldig bra innen enkelte områder. Allmennlegene tjener for lite, en av grunnene til alvorlig mangel.

Det er mange yrker som etter noens meninger tjener for mye, jeg mener det om de som jobber innom finans. Men det er nå slik det er. Ai er fremtiden innen både sivil og militær, trengs de beste, da koster det også.

Anonymkode: ab57e...354

Allmennlegene er jo de som virkelig kan tjene mye penger. Mye jobb og mye penger. 

Anonymkode: f97a8...3d6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er venninnen din sivilingeniør? I så fall så et det jo ikke en hemmelighet at sivilingeniører tjener godt, men jeg skal love deg at studiet også er tøft! 

Men ja, jeg skjønner godt at det er bittert dersom du tenkte at lege = høy lønn uansett. Er vel først når en spesialiserer seg at de store summene kommer. Og at det er lange stressende dager er selvsagt også nedtur.

Husk at maksimal sum på lønnslippen heller ikke er alt. Det er minst like viktig at man trives i jobben, og at man føler at man utgjør en viktig jobb. Dersom du mistrives med stresset og tempoet i arbeidshverdagen, så ville jeg sett på muligheten for å spesialisere meg. Kanskje du kan komme deg over i en annen del av sektoren med mindre stress? 

Hun har master fra UiO, så litt usikker på om det er det samme som sivilingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ble lege pga lønna, så burde du nok uansett finne deg et annet yrke. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig i at lønn ikke er alt. Ja, jeg tror det heldigvis finnes mange bra løsninger på sikt. Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri valgt medisin som karriere. Man har bare et liv, og medisin krever altfor mye av den for å være verdt det.

Tenkte i samme bane da jeg skulle søke på studier, altså at medisin er et trygt valg med godt betalte jobber. Nå ser vi at det blir utdannet flere og flere på medisinkullene, mens LIS-stillingene knapt holder tritt med det stadig økende antallet nyutdannede. Man har en god sjanse for å ende opp med en spesialitet man ikke er så glad i - om man i det hele tatt sikrer seg en stilling.

Anonymkode: 07bfa...14b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helse er dessverre ikke godt betalt, enten du er lege, bioingeniør, sykepleier, radiograf eller vernepleier. Selv om helse ofte er statlig, så er lønna elendig sammenliknet med andre statlige yrker med like lang utdanning. 

Én ting som er sikkert er at samtlige fagforeninger må slå seg sammen for å forhandle lønn. Å forhandle hver for seg har ingenting for seg. Dersom den ene fagforeninga har fått nei, så får ikke den andre fagforeninga ja. Sammen derimot, da kan vi få ting gjort!

Anonymkode: 50d97...813

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, jeg visste at enkelte tech-jobber var ganske bra betalt, men ikke såå bra betalt. Nå som jeg har mamma-perm tenker jeg litt over at jeg kanskje burde vært litt mer nysgjerrig på andre karrierer tidligere. Legelivet er super-stressende. I jobben til venninnen min er det visstnok lite stress og de har det hele tiden gøy med kollegaer uten å bekymre seg over døende pasienter osv. De har til og med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om de har lyst. Jeg merker jeg blir misunnelig.

Hvorfor valgte du legeyrket? Dersom det var for penger, og ikke av motivasjon for å hjelpe andre så får du et tungt liv.

Anonymkode: 9b0c1...b3f

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (1 time siden):

Du ville blitt overrasket over hvor mange som jobber for lønn og ikke fordi jobben er så meningsfull. Tror du virkelig folk i kassa på Kiwi tenker at dette er særdeles meningsfullt? Slå meg om jeg tar feil, men jeg tror de sitter der fordi de får betalt. Litt som vi som er i helsevesenet. Det er noen år siden varme hender var kravet. Nå har vi unik kompetanse, og er drevet av god lønn og mulighet for faglig utvikling. «Meningsfylt». Ville du sakt det samme til hun som jobber med å vaske?

Forskjell på kassen på Kiwi og lege. Noen yrker som lege  lærere, bistand, politikk er det enkelte som velger pga mening eller til og med kall. Det betyr ikke at det er slik for alle yrker, men lege er et slikt yrke. Derfor ganske idiotisk å sammenlikne med butikkjobb.

ts, kjenner en Siv.ing fra NTNU som gikk motsatt. Jobbet ca fem år som Siv ing, god jobb og stor fleksibilitet, men etter fødsel. Av første barn og andre barn og kontakt med sykehus, ble han mer og mer sikker på at han burde blitt lege. Til slutt valgte han og kone - som også var Siv ing - å selge hus, flytte til leilighet i et rimeligere område for at han skulle studere medisin. Jobber som gastrolege på sykehus nå. 

Jeg kjenner også andre leger som brenner for jobben, de er spesialister også (gynekolog og har også tatt oppdrag for Leger uten grenser), og barnelege. Hør Drivkraft-podcasten med Marianne Natvik (tror jeg hun het) for å kanskje få et nytt blikk på legejournal? 

Det sagt: Det kan godt være tech-bransjen er noe for deg, du har jo kjempebra domenekunnskap innen medisin og helse, og vet mer om hvilke utfordringer som finnes der, en en ren tech-spesialist. Og helsevesenet trenger mye ny teknologi skal de løse problemene i årene fremover.

Eksempler på kvinne fra medisin som har gått inn i tech og startup er Ingrid Teigland Akay. Alle i bransjen blir imponert av noen fra medisin (riktignok finans, men investerer i tech). Og du vil ikke måtte ta en master til, hør med folk i bransjens- noen kurs i utvikling og koding, ev it arkitektur kan ta deg langt, tech bransjen et full av autodidakter.

Anonymkode: d53a3...1be

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun endrer verden og du sykmelder gamlinger med vondt i ryggen..🙈..hvem tror du vi trenger mest?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...