AnonymBruker Skrevet 14. oktober #1 Del Skrevet 14. oktober Kan forstå enkelte journalistoppdrag, men når det blir snakk om skjønnlitteratur, filmmanus og anmeldelser? Har ikke skjedd fullt ut ennå, men mange frykter det. Men har hørt at noen er ok med det og Anonymkode: 7cad1...502 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #2 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kan forstå enkelte journalistoppdrag, men når det blir snakk om skjønnlitteratur, filmmanus og anmeldelser? Har ikke skjedd fullt ut ennå, men mange frykter det. Men har hørt at noen er ok med det og Anonymkode: 7cad1...502 Er absolutt ikke positiv til det, men sannsynligvis vil det skje. Vanskelig å få gjort noe med noe som er billigere og sikkert etter hvert også bedre. Tror også det etter hvert vil gjelde filmer, musikk, etc. Tror nok det dessverre er samfunnet som venter oss. Anonymkode: c0829...f01 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #3 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Er absolutt ikke positiv til det, men sannsynligvis vil det skje. Vanskelig å få gjort noe med noe som er billigere og sikkert etter hvert også bedre. Tror også det etter hvert vil gjelde filmer, musikk, etc. Tror nok det dessverre er samfunnet som venter oss. Anonymkode: c0829...f01 Tror ikke at AI vil kunne skrive med like mye følelse som mennesker, altså bedre. Ikke å lenge det finnes kreative i blant oss . Men, er jo det at de bare kopierer fea alt det hode materiale Anonymkode: 7cad1...502 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #4 Del Skrevet 14. oktober Alt det gode * Anonymkode: 7cad1...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #5 Del Skrevet 14. oktober Sluttresultatet er det som teller. De som er best blir neppe byttet ut, de middelmådige og dårlige må bli bedre eller finne seg noe annet å gjøre. Jeg har begynt å følge enkelte ai historier på youtube, noen er bra å vil bare bli bedre. Anonymkode: c25f5...cc0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #6 Del Skrevet 14. oktober Jeg er positiv til at AI kan hjelpe meg med teknisk skriving til interne instrukser og manualer til prosedyrer og arbeid. Er mye lettrere for meg å bruke AI til å forme fagteksten via en AI enn en tekstforfatter som ikke kan faget jeg prøver å formidle. Dette bruker jeg allerede AI til med stort hell og sluttresultatet blir bedre og tar kortere tid enn tidligere. Men nå som jeg har jobbet endel med slik tekst ser jeg at AI er ganske langt unna å skrive god skjønnlitteratur, AI har fortsatt ingen bevissthet eller fantasi, det er kun strukturer og algoritmer som ser systemer i og trukturer i det underlaget som har blitt matet inn i en modell. Det er i dag ikke en eneste orginal tanke eller ny ide som kommer ut av AI slik vi har det i dag. Anonymkode: d21f8...bc0 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #7 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er positiv til at AI kan hjelpe meg med teknisk skriving til interne instrukser og manualer til prosedyrer og arbeid. Er mye lettrere for meg å bruke AI til å forme fagteksten via en AI enn en tekstforfatter som ikke kan faget jeg prøver å formidle. Dette bruker jeg allerede AI til med stort hell og sluttresultatet blir bedre og tar kortere tid enn tidligere. Men nå som jeg har jobbet endel med slik tekst ser jeg at AI er ganske langt unna å skrive god skjønnlitteratur, AI har fortsatt ingen bevissthet eller fantasi, det er kun strukturer og algoritmer som ser systemer i og trukturer i det underlaget som har blitt matet inn i en modell. Det er i dag ikke en eneste orginal tanke eller ny ide som kommer ut av AI slik vi har det i dag. Anonymkode: d21f8...bc0 Håper de ikke prøver å jobbe med å gjøre dem bedre på å "kopiere", sånn at det virker som de faktisk KAN komme med originale tanker. For det skremmer meg Anonymkode: 7cad1...502 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #8 Del Skrevet 14. oktober Veel, om KI og annet tar over, så trenger ikke folk få mer enn maks to barn. Alt over er overflødig. Anonymkode: 97bb3...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #9 Del Skrevet 14. oktober Mye manus-skriving var tidligere plagiering. At det blir erstattet med AI er ikke så rart siden AI jo liker å plagiere. Jeg har vært manusforfatter for TV-serier og da fikk jeg beskjed om å se på lignende amerikanske TV-serier og kopiere ideene deres. Anonymkode: 3a2ac...d80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #10 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mye manus-skriving var tidligere plagiering. At det blir erstattet med AI er ikke så rart siden AI jo liker å plagiere. Jeg har vært manusforfatter for TV-serier og da fikk jeg beskjed om å se på lignende amerikanske TV-serier og kopiere ideene deres. Anonymkode: 3a2ac...d80 Men klarer det å kopiere skildring mennesklig natur, handlinger, følelser og lage en god dialog, tror du? Anonymkode: 7cad1...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #11 Del Skrevet 14. oktober AI kan være god til å finne ideer, eller vinklinger som en selv ikke har tenkt på. Samtidig så dreper det all kreativitet og selvstendighet. De beste skriver godt selvstendig, middelmådige skriver ok med hjelp av AI og de dårlige skriver dårlig med hjelp av AI. Anonymkode: 380b8...197 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #12 Del Skrevet 14. oktober Jeg er skeptisk til denne utviklingen, av flere grunner. Kunst og diverse som AI har laget er for min del sjelløst, uansett hvor bra det er, og vil for min del aldri helt erstatte det som et bevisst, levende menneske med sin egen historie, erfaringer, tanker, følelser, blod, svette, feil og mangler har laget. Det er verdi i det som ikke er perfekt også, og uansett om AI ender opp med å lage objektivt sett "bedre" kunst, tekst osv., så kommer jeg alltid til å foretrekke det som er menneskeskapt, så jeg håper virkelig ikke at det forsvinner. Anonymkode: ec59e...c01 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #13 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (21 minutter siden): AI kan være god til å finne ideer, eller vinklinger som en selv ikke har tenkt på. Samtidig så dreper det all kreativitet og selvstendighet. De beste skriver godt selvstendig, middelmådige skriver ok med hjelp av AI og de dårlige skriver dårlig med hjelp av AI. Anonymkode: 380b8...197 Er liksom det, at de yngre nå, får sansen for plagiering til AI, og setter pris på å få historier på løpende bånd, slik at det blir masseprodusksjon Anonymkode: 7cad1...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #14 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men klarer det å kopiere skildring mennesklig natur, handlinger, følelser og lage en god dialog, tror du? Anonymkode: 7cad1...502 Det var ikke kritikerroste TV-serier jeg skrev manus til. Det var TV-serier knapt noen så på og noen likte. Jeg er nærmest sikker på at AI allerede i dag gjør en bedre jobb som manusforfatter enn det jeg gjorde. Anonymkode: 3a2ac...d80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #15 Del Skrevet 14. oktober Det AI burde bli brukt til er jo som et verktøy. Kunstnere kan få masse ideer ved hjelp av AI, man ser jo allerede på referanser, klippernog limer i de fotoshop etc, AI kan hjelpe til med å omtolke referansene til noe helt nytt, som jo er det kreativitet er. Men det er fortsatt kunstneren som må velge både hva de skal be AI skape, og såklart velge hvordan de vil beuke resultatet, gjøre endringer og valg selv. Selv før AI har jo kunstnere lent seg veldig mye på annen kunst, og mange synes jo moderne kunst blir litt likt seg selv og banalt nettopp fordi fotorealisme føles kjedelig og oppbrukt for mange. Med AI kan man kanskje skape helt nye sjangre. Det samme gjelder skriving. Om AI brukes som verktøy kan man få mindre direkte plagiat (fordi AI faktisk bare bruker ting som ideer og utgangspunkt og skriver nytt basert på dette, mens mennesker lettere kopierer direkte fordi vi er dårligere på akkurat det å bruke ting som inspirasjon uten at det bare er kopi), og man kan få ideer mennesker kanskje ikke ville tenkt på, fordi AI kan generere ideer fortere. Men akkurat som mennesker jobber best i team, så må man ha et menneske bak AIen, som ikke bare kommer med forslaget, men som reviderer, gjør endringer, vurderer mange forslag, og mest sannsynlig også renskriver det meste selv. Men en AI vil kunne gjøre mye av arbeidet til en editor, og en vil også kunne spare mye tid på idemyldring og feilsøking. Samt at man slipper at det man skriver blir for nært én av inspirasjonene sine. Altså - AI brukt som verktøy er jeg veldig positiv til. Dessverre er mange late og bruker AI som erstatning til kreativitet - de skriver verdens enkleste "prompt" til AIen ("mal en søt hårete ku" eller "lag manus til en romantisk tenåringserie om varulver"). Og så får man 1000 lignende bilder og fortellinger som ikke holder mål, og man tenker at AI er ubrukelig. Anonymkode: adeef...a78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 14. oktober #16 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror ikke at AI vil kunne skrive med like mye følelse som mennesker, altså bedre. Ikke å lenge det finnes kreative i blant oss . Men, er jo det at de bare kopierer fea alt det hode materiale Anonymkode: 7cad1...502 AI vil kunne skrive med mer følelser og vesentlig mer kreative tekster. Ulike modeller overgår allerede de aller fleste, om kort tid er det ingen som kan produsere så gode tekster. Det er en romantisk ide at mennesker er så ekstremt kreative, vi bygger bare på de inntrykkene vi allerede har fått, akkurat på samme måte som AI. Vi er ut av stand til å tenke en eneste helt original tanke, på samme måte som en blind person ikke har mulighet til å forstå hvordan det å se oppleves. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 14. oktober #17 Del Skrevet 14. oktober jeg er vel litt blanda, men for egen del så hadde det vært en liten drøm med et arbeids fritt samfunn hehe, men det skjer nok uansett ikke. Men mange jobber vil forsvinne de neste 10 årene uten tvil, veldig mange. men så bane det vei for nye jobber. Maskiner har jo stadig tatt vekk menneske jobber lenge før AI, så er ikke noe nytt selv om det kanskje blir i en større skala denne gang. Jeg synes det er spennende å følge med på, og når vi ser den fremgangen AI har hatt, og hva AI kan gjør den dag i dag så blir det både spennende og litt skummelt når vi går 10år frem for å se hvilken virkning det vil ha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #18 Del Skrevet 14. oktober Gregarious skrev (15 minutter siden): AI vil kunne skrive med mer følelser og vesentlig mer kreative tekster. Ulike modeller overgår allerede de aller fleste, om kort tid er det ingen som kan produsere så gode tekster. Det er en romantisk ide at mennesker er så ekstremt kreative, vi bygger bare på de inntrykkene vi allerede har fått, akkurat på samme måte som AI. Vi er ut av stand til å tenke en eneste helt original tanke, på samme måte som en blind person ikke har mulighet til å forstå hvordan det å se oppleves. Javel, er ikke enig med deg der . Er jo det , at de tar fra noe som allerede eksisterer. Og plagierer det. Anonymkode: 7cad1...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #19 Del Skrevet 14. oktober Hololo skrev (4 minutter siden): jeg er vel litt blanda, men for egen del så hadde det vært en liten drøm med et arbeids fritt samfunn hehe, men det skjer nok uansett ikke. Men mange jobber vil forsvinne de neste 10 årene uten tvil, veldig mange. men så bane det vei for nye jobber. Maskiner har jo stadig tatt vekk menneske jobber lenge før AI, så er ikke noe nytt selv om det kanskje blir i en større skala denne gang. Jeg synes det er spennende å følge med på, og når vi ser den fremgangen AI har hatt, og hva AI kan gjør den dag i dag så blir det både spennende og litt skummelt når vi går 10år frem for å se hvilken virkning det vil ha. Arbeidsløst samfunn? Så vi skal bare gå rundt å eksistere? Anonymkode: 7cad1...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #20 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror ikke at AI vil kunne skrive med like mye følelse som mennesker, altså bedre. Ikke å lenge det finnes kreative i blant oss . Men, er jo det at de bare kopierer fea alt det hode materiale Anonymkode: 7cad1...502 Hva er kreativitet da? Er ikke det bare en blanding av inntrykk og opplevelser? Det tror jeg en ai etter hvert vil fikse helt utmerket. Anonymkode: c0829...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå