AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #21 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg var butikksjef I en liten kjedebutikk på bygda. Jeg jobbet 08-15 (men var stort sett på plass rett over 07 for å kunne ta ting i en roligere tempo da alt av oppgjør og diverse på lager/kjølerom måtte gjøres før jeg åpnet butikken kl 08 da jeg var alene på jobb hele dagen). Jeg tok alle datosjekk på kjølevarer, alle bestillingene, varepåfyll og kundebehandling i løpet av dagen. Neste skift kom kl 15 og var "bare vanlig butikkmedarbeider" uten noen form for ansvar (fylte på varene jeg even ikke rakk, sjekket dato på tørrvarer osv). Så ble jeg gradert sykemeldt (for det er så inn nå). Da fikk jeg beskjed fra øverste hold at jeg måtte utføre alle de vanlige oppgavene mine, det kunne jo ikke de andre og jeg kunne ikke ta inn noen ekstra utenfra, så med andre ord: gjøre 100% arbeid på halve tiden det pleide å ta. Og ja, fremdeles alene på jobb. Så du kan se føre deg min arbeidsdag som vanligvis var 8t lang måtte gjøres ferdig på 4t... bra med gradert sykemelding!! Juhuuu For å ikke snakke om alle telefonene jeg måtte ta mens jeg var hjemme (eller på ferie). Jeg var forventet å være butikksjef 24/7: også om alarmen gikk av midt på natten. Moro det ettersom jeg var alene med to barn under skolealder. Å finne barnevakt kl 01 på natten for å sjekke innbruddsalarmen i butikken var en surrealistisk opplevelse. Jeg jobber ikke for den kjeden lengre, og ikke handler jeg der heller!!! Er det lov spør du? Korporativ Norge har mer erfaring, flere ressurser, og de kan holde deg akkurat innføring gråsonen.. og om fagforbundet blir blandet inn er det lite de *egentlig* kan gjøre annet enn å krangle, og du blir stemplet som "vanskelig", gitt alle drittjobbene og dritt-arbeidstidene frem til du selv slutter. Du er lett erstattelig og de er ikke sene om å minne deg på det. Anonymkode: c5195...c86 Å la folk jobbe 24/7 er klart ulovlig i de fleste tilfaller og ikke i noen gråsone, nei. Ditt aber var at du var butikksjef, da er man unntatt arbeidstidslovgivning ut fra at man har en lederrolle. Samtidig må man ha evnen til å presse på oppover, for man skal ha en reell mulighet til å faktisk styre det man er leder for, som f. eks. å leie inn vikar i blant eller delegere oppgaver videre. Anonymkode: 302da...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #22 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det greier jeg ikke nå, er en grunn til at jeg er gradert sykemeldt, jeg er utslitt. ts Anonymkode: 17de5...267 Da bør du kanskje være mer sykemeldt. Høres ikke ut som disse 20% hjelper deg så mye. Husk at sykepengetetrighetene dine brukes opp like fort om du er 20 eller 100prosent sm. Kanskje du bør se deg om etter en Annen jobb også? Anonymkode: e72eb...554 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #23 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en kronisk sykdom, og pga dette er jeg delvis sykemeldt i perioder. Da pleier jeg ofte å gjøre det slik - jobber fulle dager selv om jeg f.eks er 20% sykemeldt, men det forventes ikke fullt så mye av meg på den tiden, så jeg kan jobbe saktere og ta flere pauser. For meg fungerer det utmerket. 4 fulle dager med vanlig tempo og en dag fri hadde ikke fungert. Anonymkode: c0afa...ef1 Ja, det kan kanskje fungere i noen stillinger, også avhengig av hva sykemeldingsårsaken er. Det hjelper neppe en tannlege eller lærer som er sykemeldt 50% pga depresjon å være en hel dag på jobb og utføre pasientbehandling eller undervisning i halvt tempo. Anonymkode: 11f66...307 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #24 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette har jeg aldri hørt om og kan ikke se for meg at det er spesielt vanlig. Jeg har hatt en dag fri i uken og 80% av arbeidsoppgavene mine. Nå vil hun at jeg skal gjøre 100% av arbeidsoppgavene mine på 4 dager. Anonymkode: 17de5...267 Det er vanlig. Men det må man jo komme frem til i hvert enkelt tilfelle. Anonymkode: d4741...8f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 15. oktober 2024 #25 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, det kan kanskje fungere i noen stillinger, også avhengig av hva sykemeldingsårsaken er. Det hjelper neppe en tannlege eller lærer som er sykemeldt 50% pga depresjon å være en hel dag på jobb og utføre pasientbehandling eller undervisning i halvt tempo. Anonymkode: 11f66...307 Jo, det er faktisk veldig vanlig. Man jobber selvsagt ikke saktere i de tilfellene, men en tannlege har kanskje bare halvparten så mange pasienter og en god pause mellom hver, en lærer har bare halvparten av timene og mer tid til forberedelser mellom undervisningstimene. For veldig, veldig mange er det ikke slik at om de er 50% sykmeldt så kan de jobbe for fullt en dag men ligge sengeliggende den neste, men de har jevnt dårlig kapasitet. Det viktigste er at man har dialog med arbeidsgiver og lager en oppfølgingsplan som beskriver hvilke arbeidsoppgaver som skal utføres og hvilke man skal unngå. Om du er 20% sykmeldt så skal du ha 20% mindre arbeidsbyrde, men det er helt opp til arbeidsgiver (helst i samarbeid med deg, selvsagt), hvordan dette skal organiseres. Hvis lederen din mener du må jobbe hver dag for å få driften til å gå opp så kan du selvsagt kreve at du kan gå litt tidligere, eller komme litt senere på jobb hver dag og at det dermed er en liten del av oppgavene som må utføres av andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå