Gå til innhold

Gradert sykemeldt, samme arbeidsoppgaver.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble gradert sykemeldt for en måned siden. Fikk da redusert arbeidsoppgavene mine tilsvarende, men nå ringte sjefen meg og sier jeg må ta de gamle arbeidsoppgavene tilbake. Skal da altså ha arbeidsoppgaver tilsvarende 100%, men fremdeles være gradert sykemeldt.  Er dette lov? 

Anonymkode: 17de5...267

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gjør det du rekker og forteller hva du ikke rakk. Så blir det opp til sjefen å finne ut av hvordan og av hvem de andre oppgavene skal utføres. Det er ikke ulovlig å gi oppgaver, og det er ikke ulovlig å ikke rekke alt. Det er ulovlig å kreve at du skal jobbe mer enn sykemeldingen din tilsier. God bedring.

Anonymkode: ca168...3cc

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ble gradert sykemeldt for en måned siden. Fikk da redusert arbeidsoppgavene mine tilsvarende, men nå ringte sjefen meg og sier jeg må ta de gamle arbeidsoppgavene tilbake. Skal da altså ha arbeidsoppgaver tilsvarende 100%, men fremdeles være gradert sykemeldt.  Er dette lov? 

Da spør du  om hvilke oppgaver du skal prioritere, og hvilke oppgaver som ikke trenger å bli gjort. 

Om ikke du blir møtt på dette bør du nesten kalle inn til samarbeidsmøte, verneombud/tillitsvalgt og fastlegen.

Anonymkode: 9f1c3...15f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du gjør det du rekker og forteller hva du ikke rakk. Så blir det opp til sjefen å finne ut av hvordan og av hvem de andre oppgavene skal utføres. Det er ikke ulovlig å gi oppgaver, og det er ikke ulovlig å ikke rekke alt. Det er ulovlig å kreve at du skal jobbe mer enn sykemeldingen din tilsier. God bedring.

Anonymkode: ca168...3cc

Det er jo det hun sier jeg skal gjøre her. Det går ikke an å bare ikke gjøre oppgavene, da stopper alt opp her. En av grunnene til sykemeldingen er stress og press på jobben, og nå blir det jo enda mer stress og press😢

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du jobbet fulltid, med reduserte oppgaver? 
Eller har du hatt redusert arbeidstid? 

Anonymkode: 1ca95...19d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov og lov.. Det funker iallefall ikke. Man har krav på tilrettelegging, men man kan ikke kreve en spesifikk type tilrettelegging, det må man bli enig med arbeidsgiver om. De skal ha god grunn for å nekte.

Men det sier seg jo selv at det ikke fungerer når de krever at du skal utføre arbeidsoppgaver tilsvarende 100% når du er gradert sykmeldt. Så de sier jo indirekte at de ikke kan tilrettelegge, og det er vel ikke lovlig å direkte eller indirekte kreve at du skal jobbe 100% når du er sykmeldt.

Kan det være at de prøver å presse deg til 100% sykmelding så de kan få inn en vikar? Eller er lederen din generelt sett en urealistisk type som ikke forstår at dette ikke fungerer?

Jeg ville bedt om et samarbeidsmøte med arbeidsgiver, nav og fastlege.

Anonymkode: b85b4...9e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var sykemeldt så krevde min arbeidsgiver at jeg skulle jobbe mer enn det legen hadde satt for meg, han ropte i telefonen til meg

Anonymkode: 7bafc...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du jobbet fulltid, med reduserte oppgaver? 
Eller har du hatt redusert arbeidstid? 

Jeg er sykemeldt 20%. Jobbet tidligere 100%. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lov og lov.. Det funker iallefall ikke. Man har krav på tilrettelegging, men man kan ikke kreve en spesifikk type tilrettelegging, det må man bli enig med arbeidsgiver om. De skal ha god grunn for å nekte.

Men det sier seg jo selv at det ikke fungerer når de krever at du skal utføre arbeidsoppgaver tilsvarende 100% når du er gradert sykmeldt. Så de sier jo indirekte at de ikke kan tilrettelegge, og det er vel ikke lovlig å direkte eller indirekte kreve at du skal jobbe 100% når du er sykmeldt.

Kan det være at de prøver å presse deg til 100% sykmelding så de kan få inn en vikar? Eller er lederen din generelt sett en urealistisk type som ikke forstår at dette ikke fungerer?

Jeg ville bedt om et samarbeidsmøte med arbeidsgiver, nav og fastlege.

Anonymkode: b85b4...9e4

Tja, begge deler kan nok stemme. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo det hun sier jeg skal gjøre her. Det går ikke an å bare ikke gjøre oppgavene, da stopper alt opp her. En av grunnene til sykemeldingen er stress og press på jobben, og nå blir det jo enda mer stress og press😢

ts

Trodde det var sånn at når man er sykemeldt så kan man ha like lang arbeidsdag med færre arbeidsoppgaver. Lurer på om sjefen din har misforstått noe. 

Anonymkode: b0f9e...e37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er sykemeldt 20%. Jobbet tidligere 100%. 

ts

Det var ikke det jeg spurte om, jeg spurte om du jobbet fulltid med med reduserte oppgaver, eller om du jobbet redusert arbeidstid. 

Mange jobber det vanlige antall timer selv om de er sykemeldt, men med redusert arbeidsmengde. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var butikksjef I en liten kjedebutikk på bygda. Jeg jobbet 08-15 (men var stort sett på plass rett over 07 for å kunne ta ting i en roligere tempo da alt av oppgjør og diverse på lager/kjølerom måtte gjøres før jeg åpnet butikken kl 08 da jeg var alene på jobb hele dagen). Jeg tok alle datosjekk på kjølevarer, alle bestillingene, varepåfyll og kundebehandling i løpet av dagen. Neste skift kom kl 15 og var "bare vanlig butikkmedarbeider" uten noen form for ansvar (fylte på varene jeg even ikke rakk, sjekket dato på tørrvarer osv).

Så ble jeg gradert sykemeldt (for det er så inn nå). Da fikk jeg beskjed fra øverste hold at jeg måtte utføre alle de vanlige oppgavene mine, det kunne jo ikke de andre og jeg kunne ikke ta inn noen ekstra utenfra, så med andre ord: gjøre 100% arbeid på halve tiden det pleide å ta. Og ja, fremdeles alene på jobb. Så du kan se føre deg min arbeidsdag som vanligvis var 8t lang måtte gjøres ferdig på 4t...  bra med gradert sykemelding!! Juhuuu

For å ikke snakke om alle telefonene jeg måtte ta mens jeg var hjemme (eller på ferie). Jeg var forventet å være butikksjef 24/7: også om alarmen gikk av midt på natten. Moro det ettersom jeg var alene med to barn under skolealder. Å finne barnevakt kl 01 på natten for å sjekke innbruddsalarmen i butikken var en surrealistisk opplevelse.

Jeg jobber ikke for den kjeden lengre, og ikke handler jeg der heller!!!

Er det lov spør du? Korporativ Norge har mer erfaring, flere ressurser, og de kan holde deg akkurat innføring gråsonen.. og om fagforbundet blir blandet inn er det lite de *egentlig* kan gjøre annet enn å krangle, og du blir stemplet som "vanskelig", gitt alle drittjobbene og dritt-arbeidstidene frem til du selv slutter. Du er lett erstattelig og de er ikke sene om å minne deg på det.

Anonymkode: c5195...c86

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært gradert sykemeldt og måttet jobbe samme tid men gjøre mindre så hadde jeg måttet tatt flere pauser da. Jeg har et tempo og et system på jobben som jeg ikke hadde greid å forandre på. Så det er ikke for alle slik fungerer. 

Anonymkode: 2e110...3d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ikke det jeg spurte om, jeg spurte om du jobbet fulltid med med reduserte oppgaver, eller om du jobbet redusert arbeidstid. 

Mange jobber det vanlige antall timer selv om de er sykemeldt, men med redusert arbeidsmengde. 

Dette har jeg aldri hørt om og kan ikke se for meg at det er spesielt vanlig.

Jeg har hatt en dag fri i uken og 80% av arbeidsoppgavene mine. Nå vil hun at jeg skal gjøre 100% av arbeidsoppgavene mine på 4 dager. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, dette er en klassiker. Jeg har sett det samme på egen arbeidsplass også, bare mindre åpenbart/forsøkt skjult bedre. 
Spør hvilke oppgaver som skal prioriteres, og tilkall verneombud hvis det ikke hjelper. Snakk også med legen, 100% sykmelding er alternativet hvis arbeidsgiver ikke skjerper seg. Da får arbeidsgiveren problemer med NAV!

Anonymkode: 31c9a...fda

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå ut hardt mot hardt. Sjefen prøver å presse deg ut så du sier opp. 

Anonymkode: 9f70e...479

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør gå ut hardt mot hardt. Sjefen prøver å presse deg ut så du sier opp. 

Anonymkode: 9f70e...479

Det greier jeg ikke nå, er en grunn til at jeg er gradert sykemeldt, jeg er utslitt. 

ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor holder du på den jobben som gjør deg syk? Ingenting blir endret om du ikke endrer noe, søk på ny jobb.

Anonymkode: 28c27...cb1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem. Lenge sykemeldt med stor slitasje og ikke mindre enn 3 betennelser i samme arm, jobber i tungt yrke. Var 100% sykemeldt, men etter noen uker skulle det prøves 50%. Bla da satt opp på alle de tyngste vaktene, for det er jo der de trenger mest folk. Ringte legen og sa hvordan de "tilrettelegger" og ble sykemeldt 100% noen uker til. Jobber samme sted i annen stilling nå og ser det hele tiden.  De er en IA bedrift som skal tilrettelegge, men de presser de syke til det ikke går mer og det blir ny sykemelding. Ring legen igjen og fortell hva du har fått beskjed om du 💗

Anonymkode: 14acf...bee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette har jeg aldri hørt om og kan ikke se for meg at det er spesielt vanlig.

Jeg har en kronisk sykdom, og pga dette er jeg delvis sykemeldt i perioder. Da pleier jeg ofte å gjøre det slik - jobber fulle dager selv om jeg f.eks er 20% sykemeldt, men det forventes ikke fullt så mye av meg på den tiden, så jeg kan jobbe saktere og ta flere pauser. For meg fungerer det utmerket.

4 fulle dager med vanlig tempo og en dag fri hadde ikke fungert. 

Anonymkode: c0afa...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...