Gå til innhold

Hvordan funker «ung ufør»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Virkelig? Jeg fikk det for 8 år siden da var jeg 39. Da holdt det og dokumentere nedsatt inntektsevne før fylte 27. så håpløst at det har blitt sånn, man kan jo være til og fra aap i åresvis. Det blir jo litt sånn at det ikke lønner seg og prøve seg i ulike jobber nå da? 

Anonymkode: 48b34...0b8

Det der høres veldig rart ut.

Anonymkode: d028b...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer ble syk når hun var 18-19 men legene fant ikke noe, sent fra spesialist til spesialist men det ble bare verre og verre, etter mange år fikk hun beskjed fra NAV om at hvis hun ikke kom seg ut i jobb ville de ta fra henne all støtte så hun fikk seg en jobb som hun hadde i 6 måneder, av den tiden var hun sykmeldt i over 4 måneder. Ved en sykehusinnleggelse var det en lege som ba om at de så etter noe som vanligvis ikke ble sjekket, husker ikke hva det var, og da viste det seg at hun hadde en sjelden sykdom og noe som het Senter for sjeldne sykdommer eller noe sånt kom inn i bildet. Hun var nesten 40 da hun fikk uføretrygd men hun kunne ikke få ung ufør fordi hun hadde vært ute i jobb, noe NAV tvang henne til.

Anonymkode: a5894...8bb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei du får ikke tilbakebetalt noe for dine yngre år hvorfor skulle du det?Pg hva ung uføre er står klart og tydelig på NAV sine side.

Jo, man får tilbakebetalt det som ville vært ung ufør-tillegget for årene på AAP uten tillegget. Det fikk jeg og kjenner en annen som har fått det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at man skulle få Ungufør selv om man er 60 år. Tilbake betaling også. Om man har en sinnslidelse.... Men værre om man ødelegger seg voksen alder.

Men,foreligger det sykehus besøk  eller forsikrings utbetalinger i ung alder etter ulykker så vil jeg håpe og tro det er god dokumentasjon. 

Anonymkode: 16020...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
Purple_Pixiedust skrev (49 minutter siden):

Jo, man får tilbakebetalt det som ville vært ung ufør-tillegget for årene på AAP uten tillegget. Det fikk jeg og kjenner en annen som har fått det også. 

Kun om en hadde aap vedtak før 1.2.20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på å få innvilget ung ufør, men hvordan er det dersom jeg søker stipendiatstilling etter å ha fått innvilget ufør? Mister jeg ufør da? For meg vil en stipendiatstilling med mulighet til å disponere dagene litt friere være lettere enn 8-4 jobb.

Anonymkode: 50523...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

§ 12-13 Tredje ledd – Minsteytelse for unge uføre

LOV-1997-02-28-19-§12-13

[Endret 12/20]

Tredje ledd inneholder regler om minsteytelse for medlemmer som er født uføre eller har blitt uføre i så ung alder at de har hatt liten mulighet til å ha pensjonsgivende inntekt før uførheten inntrådte. Medlemmer som er innvilget rettighet som ung ufør sikres en høyere minsteytelse enn andre uføretrygdede.

Bestemmelsen anvendes for de som har fått inntektsevnen varig redusert før fylte 26 år, på grunn av alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert. Det er ikke krav til 100 prosent uføregrad for å omfattes av bestemmelsen.

For at det skal kunne innvilges rettighet som ung ufør, må uføretidspunktet etter § 12-8 fastsettes til før fylte 26 år. Det er i tillegg krav om at uførheten skyldes alvorlig og varig sykdom som er klart dokumentert. Det kan også innvilges rettighet som ung ufør til et medlem som har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at uførheten inntrådte før fylte 26 år, og søknaden om uføretrygd ble satt fram før fylte 36 år.

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r12-00

Anonymkode: ee44a...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Hva med å lese ting i kontekst? Trådstarter spurte om hun ville få noe tilbakebetalt fordi hun nå ble ufør av en sykdom hun har hatt siden hun var ung og spurte om hun da ville få noe tilbakebetalt fra sine yngre dage. Dette svarte jeg nei på noe som stemmer. Det du snakker om er en annen historie og jeg er fullstendig klar over det du skriver, men det har ingenting med det jeg svarte ts å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg håper på å få innvilget ung ufør, men hvordan er det dersom jeg søker stipendiatstilling etter å ha fått innvilget ufør? Mister jeg ufør da? For meg vil en stipendiatstilling med mulighet til å disponere dagene litt friere være lettere enn 8-4 jobb.

For å si det sånn siden du før du det hele tatt har fått innvilget uføre har noe energi til en stipendiatstilling, så er det tvilsomt at din tilstand vil bli sett på som alvorlig nok til å få innvilget ung uføre tilegget.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei du får ikke tilbakebetalt noe for dine yngre år hvorfor skulle du det?Pg hva ung uføre er står klart og tydelig på NAV sine side.

Mange som får tilbakebetalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det der høres veldig rart ut.

Hva høres rart ut? 
jeg fikk en trygderettsadvokat til og hjelpe meg , og tror det var lurt, men regelen om før fylte 35 må jo ha kommet senere? Han hadde stålkontroll på regler og dokumentasjon, det var jo poenget med og bruke han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Etter at det har gått litt tid ( 1 eller 2 år) kan du jobbe litt. Du mister ikke uføretrygden, men får trekk i trygden for det du tjener over fribeløpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du mister ikke uføretrygden nei. De oppfordrer jo folk til å jobbe. Vet om flere som har gått fra å være 100% ufør til 100% eller 50% i arbeid. Uføretrygd trenger ikke å være permanent. Du kan uansett tjene opptil 50 000 kr før det påvirker trygden.

Jeg ble anbefalt fra både en sykepleier i kommunen og min tidligere psykolog på DPS, og ikke si noe til NAV hvis jeg begynte å studere. Er ung ufør, tar en mastergrad på fulltid nå. Begynte i høst i fjor, ferdig til våren. Ble uføretrygdet for et par mnd siden. Jeg kommer aldri til å klare en 100% jobb, men kanskje 3 dager i uka.

Anonymkode: 3f079...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...