Gå til innhold

Hvordan funker «ung ufør»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir ufør nå, i en alder av 40år. Har vært på AAP i 2år, og sykmeldt i ett år før AAP. Jobbet til og fra før dette, mest vært sykmeldt og på AAP. Men altså jobbet litt innimellom + fått 2 barn. Men årsaken til ufør har vært der hele livet, og vært årsaken til at jeg knapt har klart å jobbe noengang. Får jeg tilbakebetalt noe fra mine yngre år da? Eller er ung ufør kun noe man får hvis man blir ufør som ung? 

Anonymkode: 2a61b...424

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår det ikke selv, men du og jeg er aldersmessig over den magiske grensen for å søke, uavhengig om når sykdommen brøt ut.

Min sykdom ble formelt diagnoser tidlig i 20 årene, men søkte ikke før etter jeg var fylt 40år så det ble ikke regnet med og fikk kun ufør. Hadde jeg søkt i 30 årene (frem til 35?) Kunne det muligens blitt innvilget ung ufør.

Anonymkode: 02c84...f45

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår det ikke selv, men du og jeg er aldersmessig over den magiske grensen for å søke, uavhengig om når sykdommen brøt ut.

Min sykdom ble formelt diagnoser tidlig i 20 årene, men søkte ikke før etter jeg var fylt 40år så det ble ikke regnet med og fikk kun ufør. Hadde jeg søkt i 30 årene (frem til 35?) Kunne det muligens blitt innvilget ung ufør.

I tillegg er det et alvorlighetskrav der, som er ganske høyt.

Anonymkode: d018b...3f9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha vært alvorlig syk før fylte 26år og ha god dokumentasjon. Det er uansett loddtrekning og enkelte gjør alt de kan for at du ikke skal få det du har rett på.

Anonymkode: e0fa4...71c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygden din må være satt før

du fyller 27 for å få ung ufør. Jeg knuste armen min to dager etter 27årsdagen min og ble ufør pga det.. fikk ikke ung ufør pga dato. 

Anonymkode: 23512...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må søke uføretrygd før du er 36 år for å kunne kvalifisere til ung ufør, så du er for gammel.

Anonymkode: ee44a...32a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ei venninne som ble "ungufør" i en 32 år . Har diagnosen barneleddgikt og Borderline. 

Anonymkode: 16020...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

du fyller 27 for å få ung ufør. Jeg knuste armen min to dager etter 27årsdagen min og ble ufør pga det.. fikk ikke ung ufør pga dato. 

Jeg var 30 da jeg fikk ung ufør. Ble veldig syk 25 år gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om årsaken til uførhet er en lidelse du har hatt fra du var født, kan det tenkes at de ikke vil vurdere at den har en såpass stor innvirkning på livet ditt siden du tross alt har jobbet litt til og fra i så mange år. Hadde du gitt på et tidligere tidspunkt, så ville det kanskje vært et tydeligere tegn på at sykdommen din gjør det umulig å jobbe.

Anonymkode: 3f35b...5ee

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene til ung ufør er:

Sitat

Du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk.

Lege eller spesialist har klart dokumentert at sykdommen førte til uførhet før du fylte 26 år.

Du søker om uføretrygd før du fyller 36 år, hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år.

Du oppfyller dessverre ikke det siste kravet.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må søke uføretrygd før du er 36 år for å kunne kvalifisere til ung ufør, så du er for gammel.

Anonymkode: ee44a...32a

Dette er feil og en gammel myte. Det er strengere krav til å få ung ufør dersom man har jobbet mer enn 50 prosent etter man fylte 26 år og søker etter fylt 36 år, men absolutt ikke utelukket.

Anonymkode: 045eb...593

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha vært alvorlig syk før fylte 26år og ha god dokumentasjon. Det er uansett loddtrekning og enkelte gjør alt de kan for at du ikke skal få det du har rett på.

De gjør nok ikke det. Dette blir nøye vurdert.

Anonymkode: 885dc...856

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Virkelig? Jeg fikk det for 8 år siden da var jeg 39. Da holdt det og dokumentere nedsatt inntektsevne før fylte 27. så håpløst at det har blitt sånn, man kan jo være til og fra aap i åresvis. Det blir jo litt sånn at det ikke lønner seg og prøve seg i ulike jobber nå da? 

Anonymkode: 48b34...0b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om årsaken til uførhet er en lidelse du har hatt fra du var født, kan det tenkes at de ikke vil vurdere at den har en såpass stor innvirkning på livet ditt siden du tross alt har jobbet litt til og fra i så mange år. Hadde du gitt på et tidligere tidspunkt, så ville det kanskje vært et tydeligere tegn på at sykdommen din gjør det umulig å jobbe.

Anonymkode: 3f35b...5ee

Hm, jeg fikk ung ufør fordi det at jeg hadde jobbet litt til og fra i så mange år uten at noe fungerte. Skjønner det har kommet ny regel, men det er jo ganske dumt , for ja nå må man jo gi seg på et tidligere tidspunkt om straffer seg og prøve og jobbe. 

Anonymkode: 48b34...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den siste setningen din er faktisk ikke sant! Det er IKKE loddtrekning på hvem som får det eller ikke! De som får det oppfyller alle kravene for å få det! De som ikke får det oppfyller ikke alle kravene.

Anonymkode: d8d6d...414

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg blir ufør nå, i en alder av 40år. Har vært på AAP i 2år, og sykmeldt i ett år før AAP. Jobbet til og fra før dette, mest vært sykmeldt og på AAP. Men altså jobbet litt innimellom + fått 2 barn. Men årsaken til ufør har vært der hele livet, og vært årsaken til at jeg knapt har klart å jobbe noengang. Får jeg tilbakebetalt noe fra mine yngre år da? Eller er ung ufør kun noe man får hvis man blir ufør som ung? 

Ble du ufør med en alvorlig nok diagnose i Nav sitt diagnosekriterium/regelverk så får du ung ufør. 
Der e rog noen regler med 36 års aldersgrense, om du kommer inn under noe av dette får du vente med å finne ut av til du får vedtak fra Nav. 
Det samme gjelder om og hva du få tilbakebetalt bakover i tid. 
Du skal ikke regne med å få ung ufør tillegget med mindre du har en alvorlig diagnose som du (nesten) er født med. 

Anonymkode: 96ed0...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stemmer ikke. Dersom du ikke har jobbet mer enn 50% og kan bevise (dokumentere) at du på grunn av sykdommen/skaden ikke har klart å jobbe normalt. Så kan du søke uansett alder. Så lenge diagnosen ble satt før du var 26 år, og graden av alvorlighet er tilstrekkelig dokumentert fra starten av. Det er viktig at det kan bevises at du hele veien har vært minst 50% arbeidsufør. Vilkåret er jo klart og tydelig; "Du søker om uføretrygd før du fyller 36 år, hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år". Det er ingen magisk grense som du snakker om, og du kan søke opp til 50 og 60 årene om du har rett på ung ufør. Grensen på 36 år er hvis du har jobbet mer enn 50%. 

For greier er at da blir de årene med "av og på jobbing" sett på som forsøkt på ordinær arbeid og ikke ordinær arbeid. Stor forskjell på de to. Det er lov å forsøke å jobbe, det er lov å forsøke omskolering og å studere. Du kan ikke straffes for det. Men at du påstår at det var sååå umulig for deg å jobbe 100% i to år, og alle de stillingene på 70-80% stilling over flere år var sååå umulig på grunn av helsen... Altså, det var jo ikke umulig, du gjorde det. I flere år, i flere stillinger. Da er du ikke minst 50% arbeidsufør/nedsatt inntektsevne, og da fyller du ikke kravene heller. Det må kunne dokumenteres hva du har forsøkt og hvordan det på virket deg der og da. Går ikke ant å komme i ettertid og påstå ting muntlig for å få mer utbetalt. 

Anonymkode: 04556...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei du får ikke tilbakebetalt noe for dine yngre år hvorfor skulle du det?Pg hva ung uføre er står klart og tydelig på NAV sine side.

Anonymkode: d028b...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du hadde heller ikke fått ung ufør om du hadde knust armen din dagen før du fylte 26(27 er feil) så nei årsaken til at du ikke fikk dette handler ikke om dato.

Anonymkode: d028b...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...