Gå til innhold

Omgangssyke og mor med panikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er mor, jeg har panikk. Omgangssyken nærmer seg, (noen i omgangskrets har fått det) og jeg har sånn panikk for at guttungen skal få det (igjen). Ikke fordi han ikke takler det, men for at jeg blir så utmattet og sliten. Jeg sover ikke, hører etter lyder/tegn på oppkast og kroppen er i full beredskap, hva er greia? Når det pågår så er jeg rolig med gutten, beroliger med at det ikke er farlig men det er at det selvfølgelig er veldig ekkelt og passer på at han får i seg væske og det han ønsker å spise, holder rundt han og hjelper til og beroliger. Så mister jeg matlysten selv, søvnen, mer enn guttungen gjør. 

Hva i alle dager kan jeg gjør med meg selv? Omtrent fra november-mars er kroppen og hodet i beredskap for dette. Julen er et sant slit for "tenk om det kommer i julen!". Selve sykdommen (oppkast osv) takler jeg greit, bare alt det andre, lite søvn, lite mat, stress, vasking, alt rundt det. Noen med samme f*cka slitsomme problemet? Blir helt matt av meg selv 😅 Måtte bare få det ut et sted.. Usikker på om det går under denne kategorien også, help! 

Anonymkode: 95ed8...c01

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livredd. Så redd til det punkt at jeg er på AAP fordi jeg er livredd for det. Konstant. 

Anonymkode: 7ee2b...de4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er neppe alene, tror mange frykter denne sykdommen i større eller mindre grad, men for noen er det nok mer direkte angst det utvikler seg til å bli. Så jeg ville jobbet litt med det, for det er slitsomt å ha det sånn. 

Selv er jeg mest redd for å få det selv, altså bli smittet av ungene 😬 ungene takler det rimelig greit, men jeg virkelig hater å være kvalm og kaste opp. Kjenner hårene på armen reise seg når jeg hører om noen i omgangskrets eller skole ha omgangssyken 😅 forrige sesong er første året vi har sluppet driten og jeg frykter vel at vi ikke er like heldig i år. Men jeg prøver å fortelle meg selv at kommer det så kommer det, det blir en begrenset periode jævlig og så er det utrolig deilig når man er ferdig med runden.. 

Anonymkode: 89ffb...3fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater omgangssyken. Mest fordi at hvis guttungen begynner så vet jeg at det er ca. 12-24 timer til jeg ligger og spyr selv. Skjer det samme hver gang og jeg får det gjerne 10 ganger kraftigere. Syns det er ekstremt utmattende og smertefullt på slutten hvor man ikke har mer å kaste opp enn gallevæske. Pleier gjerne å være mest intents for guttungen i 3-6 timer mens jeg gjerne har 20 minutters intervaller i 18-20 timer. Helt jævlig. 

Men jeg begynner aldri å få panikk før vi får melding om at det har begynt på avdelingen. 

Det er også fælt med den lukta. Alt man må skylle og vaske. Blir gjerne nedspydd selv ett par ganger. Nå har jeg i tillegg en baby og mann ute på sjøen så hadde vi fått noe nå hadde jeg begynt å grine 😅

Anonymkode: 23776...40b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er neppe alene, tror mange frykter denne sykdommen i større eller mindre grad, men for noen er det nok mer direkte angst det utvikler seg til å bli. Så jeg ville jobbet litt med det, for det er slitsomt å ha det sånn. 

Selv er jeg mest redd for å få det selv, altså bli smittet av ungene 😬 ungene takler det rimelig greit, men jeg virkelig hater å være kvalm og kaste opp. Kjenner hårene på armen reise seg når jeg hører om noen i omgangskrets eller skole ha omgangssyken 😅 forrige sesong er første året vi har sluppet driten og jeg frykter vel at vi ikke er like heldig i år. Men jeg prøver å fortelle meg selv at kommer det så kommer det, det blir en begrenset periode jævlig og så er det utrolig deilig når man er ferdig med runden.. 

Anonymkode: 89ffb...3fc

Ja vil gjerne jobbe med det, men fatter ikke hvordan jeg skal jobbe med det. Skulle gjerne klart å ta meg selv bokstavlig når jeg sier til meg selv at "det kommer til å gå bra denne gangen også, og nå er vi gjennom det og ferdig..." 😅 Fryktelig slitsomt! Jeg kan godt ta omgangssyken selv istedet for guttungen, null problem! Vi slapp også unna sist sesong, og frykter det samme som deg 🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta våre er 9 og 5 og vi har hatt omgangssyke i hus én gang, da eldste var rundt 2. Oppkast synes jeg er helt uproblematisk, men diaré er noe herk. Uansett ikke noe å gå rundt og stresse med, vel? 

Anonymkode: 5d024...605

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det så likt. Det er egentlig tida før vi blir syke som tar knekken på meg. Jeg teller timer fra sist noen i omkrets kastet opp og slapper sjelden av mtp noro i okt-apr.. 

Anonymkode: 41aa9...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emetofobi. Har det selv og hatt i alle år. Tøft å leve med ❤️

Anonymkode: 75d5f...4fe

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Det er kjipt, men det er da bare sykdom. Det kommer og går. Ingen grunn til å overtenke dette.

Anonymkode: 65641...d70

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gutta våre er 9 og 5 og vi har hatt omgangssyke i hus én gang, da eldste var rundt 2. Oppkast synes jeg er helt uproblematisk, men diaré er noe herk. Uansett ikke noe å gå rundt og stresse med, vel? 

Anonymkode: 5d024...605

Lettere sagt enn gjort, gitt 😅 Skulle gjerne hatt den tankegangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Emetofobi. Har det selv og hatt i alle år. Tøft å leve med ❤️

❤️‍🩹 Er det noe du har snakket med noen om? Som i fått hjelp til å takle? Noen tips? For jeg er desperat 🫶🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hater omgangssyken. Mest fordi at hvis guttungen begynner så vet jeg at det er ca. 12-24 timer til jeg ligger og spyr selv. Skjer det samme hver gang og jeg får det gjerne 10 ganger kraftigere. Syns det er ekstremt utmattende og smertefullt på slutten hvor man ikke har mer å kaste opp enn gallevæske. Pleier gjerne å være mest intents for guttungen i 3-6 timer mens jeg gjerne har 20 minutters intervaller i 18-20 timer. Helt jævlig. 

Men jeg begynner aldri å få panikk før vi får melding om at det har begynt på avdelingen. 

Det er også fælt med den lukta. Alt man må skylle og vaske. Blir gjerne nedspydd selv ett par ganger. Nå har jeg i tillegg en baby og mann ute på sjøen så hadde vi fått noe nå hadde jeg begynt å grine 😅

Anonymkode: 23776...40b

Lenge siden jeg har hatt det selv, trodde jeg skulle dø av kvalme sist guttungen hadde det, da var jeg kronisk kvalm i to måneder etter han var ferdig, unngikk mat som minnet om den "runden" og kroppen i konstant beredskap for "kanskje kommer runde nr to like rundt hjørnet" 🤢 Håper du slipper runden som "alenemor", krysser fingra for deg! 🙊🤞🏻

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

❤️‍🩹 Er det noe du har snakket med noen om? Som i fått hjelp til å takle? Noen tips? For jeg er desperat 🫶🏻

Har ikke gått i terapi. Hjalp faktisk litt å bli skilt, da måtte jeg ordne opp selv å ble tøffere. Enetofobien var kilde til irritasjon hos eksmannen, dessverre. Det fins en gruppe på Facebook som heter emetofobi, men noen av brukerne der kan virke triggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er mor, jeg har panikk. Omgangssyken nærmer seg, (noen i omgangskrets har fått det) og jeg har sånn panikk for at guttungen skal få det (igjen). Ikke fordi han ikke takler det, men for at jeg blir så utmattet og sliten. Jeg sover ikke, hører etter lyder/tegn på oppkast og kroppen er i full beredskap, hva er greia? Når det pågår så er jeg rolig med gutten, beroliger med at det ikke er farlig men det er at det selvfølgelig er veldig ekkelt og passer på at han får i seg væske og det han ønsker å spise, holder rundt han og hjelper til og beroliger. Så mister jeg matlysten selv, søvnen, mer enn guttungen gjør. 

Hva i alle dager kan jeg gjør med meg selv? Omtrent fra november-mars er kroppen og hodet i beredskap for dette. Julen er et sant slit for "tenk om det kommer i julen!". Selve sykdommen (oppkast osv) takler jeg greit, bare alt det andre, lite søvn, lite mat, stress, vasking, alt rundt det. Noen med samme f*cka slitsomme problemet? Blir helt matt av meg selv 😅 Måtte bare få det ut et sted.. Usikker på om det går under denne kategorien også, help! 

Å være bekymret som mor er normalt, men det du beskriver er ikke en bekymret mor men en mor som overreagerer på naturlige prosesser barn må gjennomgå. 
Leser ingenting om at dere vasker hender når dere kommer hjem etter å ha vært ute? Det er et normalt smittebegrensende  tiltak. Det samme er å lære barn å ikke putte alt mulig i munnen når de er så store at de forstår dette. 
Skal du kunne overleve i lengden så må du få hjelp til å lære deg til å skru ned angstnivåtet ditt til bekymret manna nivå. 

Anonymkode: 2eda3...317

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å være bekymret som mor er normalt, men det du beskriver er ikke en bekymret mor men en mor som overreagerer på naturlige prosesser barn må gjennomgå. 
Leser ingenting om at dere vasker hender når dere kommer hjem etter å ha vært ute? Det er et normalt smittebegrensende  tiltak. Det samme er å lære barn å ikke putte alt mulig i munnen når de er så store at de forstår dette. 
Skal du kunne overleve i lengden så må du få hjelp til å lære deg til å skru ned angstnivåtet ditt til bekymret manna nivå. 

Anonymkode: 2eda3...317

Joda, guttungen er 7 år og ferdig med den greia med å putte ting i munnen og vasker henda etter han kommer inn, og før mat, som "normale folk" 😅 Jeg var ikke sånn med min førstefødte, aldri hatt angst for omgangssyken før, så fortell gjerne hvordan jeg skal jekke ned angstnivået mitt til slik det var før 😅🙌🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke gått i terapi. Hjalp faktisk litt å bli skilt, da måtte jeg ordne opp selv å ble tøffere. Enetofobien var kilde til irritasjon hos eksmannen, dessverre. Det fins en gruppe på Facebook som heter emetofobi, men noen av brukerne der kan virke triggende. 

Huff, trasig å lese ❤️‍🩹 Takk for tips, jeg skal sjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme! Helt utslitt av å ha det sånn. Har kjøpt inn to pakker Zofran som jeg har liggende som jeg kan hive på tunga med en endte gang vi får omgangssyke i hus. Får resept av legen, han sier det er mange som har emetofobi

Anonymkode: 1ccd5...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har samme! Helt utslitt av å ha det sånn. Har kjøpt inn to pakker Zofran som jeg har liggende som jeg kan hive på tunga med en endte gang vi får omgangssyke i hus. Får resept av legen, han sier det er mange som har emetofobi

Er det noe man bestiller legetime for? 🤔 Aldri tenkt at det er en "greie" om du skjønner.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det noe man bestiller legetime for? 🤔 Aldri tenkt at det er en "greie" om du skjønner.. 

Jeg gjorde det. Fordi jeg har prøvd terapi, hypnose og alt som er. Klarer fint å ivareta barnet mitt når han er syk men jeg bruker latterlig mye tid på katastrofetanker om dette. Hører jeg noen ha det eller snakke om det på jobb så vil jeg seriøst løpe og aldri komme tilbake. Kjenner etter hele tiden. Så å ha Zofran liggende (pluss et par stk i veska) hjelper meg mye. Som legen sa; her får vi bare være pragmatiske. Pluss den ene gangen sønnen min hadde hatt det da han gikk i bhg så brakk jeg meg så mye på natten at jeg svimte av. Så da tar jeg heller en smeltetablett. 
Snakk med legen din du :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...