Gå til innhold

Nå må Kiwi slutte med denne falske prispresser reklamen 😡

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er de slått av REMA, både i VGs matbørs og alle de siste prissammenligninger til nettavisen. I VG skilte det faktisk mye. Og går du i en Kiwi butikk ser du at de skrur opp prisene nesten ukentlig på mange varer. Verst er Fist Price. Mange er mer en doblet på kort tid. 

Og så er de frekke nok til å kalle deg prispresserne. 😡😡

Det vil si, hvis de mener at de presser prisene oppover, så har de sitt på det tørre. 

Anonymkode: 6ee20...0e0

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er de slått av REMA, både i VGs matbørs og alle de siste prissammenligninger til nettavisen. I VG skilte det faktisk mye. Og går du i en Kiwi butikk ser du at de skrur opp prisene nesten ukentlig på mange varer. Verst er Fist Price. Mange er mer en doblet på kort tid. 

Og så er de frekke nok til å kalle deg prispresserne. 😡😡

Det vil si, hvis de mener at de presser prisene oppover, så har de sitt på det tørre. 

De prissammenligningene er bare tull. Jeg så på tallene, og av en hel haug varer, var det noen ytterst få der det var prisforskjell. Det aller meste kostet nøyaktig det samme, og de få varene det var differanse på var stort sett varer man kjøper sjelden.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagligvare systemet i Norge er helt ødelagt. 
Alle kjeder er bare lureri

Anonymkode: 5b074...dbf

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dagligvare systemet i Norge er helt ødelagt. 
Alle kjeder er bare lureri

Anonymkode: 5b074...dbf

Fortell mer om dette er du grei. Dette er jo ganske drøye påstander, så greit om du redegjør for grunnlaget for den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

De prissammenligningene er bare tull. Jeg så på tallene, og av en hel haug varer, var det noen ytterst få der det var prisforskjell. Det aller meste kostet nøyaktig det samme, og de få varene det var differanse på var stort sett varer man kjøper sjelden.

Uansett burde "prispresserne" vært billigst, hvis de virkelig var det, og ikke bare i reklamen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kopierer hverandre nøyaktig og konsekvent. Jeg er sikker på at prisen er nøyaktig lik senere samme dag. Rema vinner dersom Kiwi ikke rekker å rette prisene sine før VG handler, og omvendt. Vi snakker et veldig kort tidsrom der kjedene ikke har rukket å endre prisene sine til de samme som konkurrenten.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MiaW. skrev (Akkurat nå):

De kopierer hverandre nøyaktig og konsekvent. Jeg er sikker på at prisen er nøyaktig lik senere samme dag. Rema vinner dersom Kiwi ikke rekker å rette prisene sine før VG handler, og omvendt. Vi snakker et veldig kort tidsrom der kjedene ikke har rukket å endre prisene sine til de samme som konkurrenten.

Det du beskriver er jo nærmest korrupt karetellvirksomhet.. Ikke konkurranse. Men er vel akkurat skikkelig konkurranse som mangler i norsk dagligvarehandel. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag er det vel strengt ganske naivt å faktisk tro på reklame. Har reklame noen gang vist seg å være sannferdig?

På annet, men likevel generelt grunnlag; all næringsvirksomhet har som første formål å maksimere avkastningen - altså tjene mest mulig penger (innenfor lovverket). Å tro noe annet er nøyaktig like naivt som å tro på reklame...

Så kanskje tråden egentlig burde hete: vi må ha smartere og langt mer kritiske innbyggere i dette landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (8 minutter siden):

Fortell mer om dette er du grei. Dette er jo ganske drøye påstander, så greit om du redegjør for grunnlaget for den.

Hvis du ikke klarer å forstår at prising i dagligvarebutikker er ødelagt, så tror jeg det blir vanskelig å forklare deg det.

Anonymkode: 3c4ab...b05

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du beskriver er jo nærmest korrupt karetellvirksomhet.. Ikke konkurranse. Men er vel akkurat skikkelig konkurranse som mangler i norsk dagligvarehandel. 

Skikkelig konkurranse ville det jo blitt om marginene var høyere og om nordmenn faktisk ville legge igjen pengene sine i andre butikker. 

Det er jævlig sært å be om konkurranse, mens når man faktisk har hatt muligheten på det nærmeste har boikottet de konkurrentene som har forsøkt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å forstår at prising i dagligvarebutikker er ødelagt, så tror jeg det blir vanskelig å forklare deg det.

Tomme, innholdsløse ord fra deg altså. Notert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 minutt siden):

Det er jævlig sært å be om konkurranse, mens når man faktisk har hatt muligheten på det nærmeste har boikottet de konkurrentene som har forsøkt seg.

Hvilke konkurenter?

Når har dagligvarene hatt konkurranse hvor Norgesgruppen ikke har vært involvert?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konkurenter?

Når har dagligvarene hatt konkurranse hvor Norgesgruppen ikke har vært involvert?

Ica. Lidl. Iceland. Oda (snart historie).

De er ikke her fordi vi insisterte på å legge igjen pengene våre hos Rema, Coop og Norgesgruppen. De hadde vært her, og kanskje i stor størrelse, om vi faktisk hadde handlet hos dem.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A-hunter skrev (4 minutter siden):

Skikkelig konkurranse ville det jo blitt om marginene var høyere og om nordmenn faktisk ville legge igjen pengene sine i andre butikker. 

Til en viss grad enig, vi kunne hatt Lidl her, og masse kvalitetsvarer til rimelige pris. Men nordmenn er sære, skal bare ha Gilde, Freia, Tine etc.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (Akkurat nå):

Ica. Lidl. Iceland. Oda (snart historie).

De er ikke her fordi vi insisterte på å legge igjen pengene våre hos Rema, Coop og Norgesgruppen. De hadde vært her, og kanskje i stor størrelse, om vi faktisk hadde handlet hos dem.

Da skal jeg konkritisere spørsmålet, hvilke konkurransedyktige konkurrenter har vi hatt.

De du oppgir her priset/priser seg like ille som Norgesgruppen, og da er de per definisjon ikke noe likeverdig og god konkurent.

Gi meg en dagligvarekjede som faktisk hadde konkurransedyktige priser mot Norgesgruppen, så skal jeg gi argumentet ditt et poeng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Uansett burde "prispresserne" vært billigst, hvis de virkelig var det, og ikke bare i reklamen. 

Vi vet ikke om de faktisk er billigst eller ikke. De testene gjøres mot et begrenset volum sv varer, og det er alltid de samme varene. Det kan godt hende KIWI er billigst om man tar inn en del andre varer i testen som kjedene ikke vet om at skal med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ica var jo like dyrt som Meny i sin tid. Dro ikke på Ica for å spare penger. Da dro msn på Rema og Rimi. 

Lidl nederst på Grünerløkka var skitten og med elendig belysning. Ikke betryggende å kjøpe maten sin der, men drikkevarer gikk greit. 

Anonymkode: 13c08...8c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da skal jeg konkritisere spørsmålet, hvilke konkurransedyktige konkurrenter har vi hatt.

De du oppgir her priset/priser seg like ille som Norgesgruppen, og da er de per definisjon ikke noe likeverdig og god konkurent.

Gi meg en dagligvarekjede som faktisk hadde konkurransedyktige priser mot Norgesgruppen, så skal jeg gi argumentet ditt et poeng.

Du har premisser i spørsmålet ditt som du ikke engang greier å underbygge at er noe i nærheten av sanne, jmf unnvikelsene dine for å svare på dette - godt synlig over.

Motspørsmål: Når, hvorfor og hvordan ble det konsensus om at pris er eneste konkurransefaktor i dagligvarebransjen? Jeg har ikke sett en slik konklusjon befestet noe annet sted enn i innlegget ditt.

Endret av A-hunter
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (11 minutter siden):

Du har premisser i spørsmålet ditt som du ikke engang greier å underbygge at er noe i nærheten av sanne, jmf unnvikelsene dine for å svare på dette - godt synlig over.

Motspørsmål: Når, hvorfor og hvordan ble det konsensus om at pris er eneste konkurransefaktor i dagligvarebransjen? Jeg har ikke sett en slik konklusjon befestet noe annet sted enn i innlegget ditt.

Du er i en tråd hvor vi diskuterer pris. Ikke utvalg.

Nå prøver du å endre premisset bort fra pris, fordi du ikke har noe godt svar å gi meg.

Stråmenn kalles det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du hadde slitt fælt med å forklare dette. Regner heller ikke med du kommer til å prøve....🤭

Anonymkode: 48cb8...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...