AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #41 Del Skrevet 14. oktober 2024 For å ta et praktisk eksempel da, fra disse ryddeprogrammene på tv.. Supert å gå inn å hjelpe med å rydde, kaste og lage systemer. MEN, når man kommer hjem til noen som knapt har brettet klær siden i fjor, hvorfor skal alt mel puttes i bokser med navn på toppen og en lapp med utløpsdato under? Det gir ingen mening. Slike bokser er topp for oss som nerder på slike ting, men sett ut i fra menneskene som bor der, så vil jeg tro at det systemet flopper fort fordi interessen ikke er der, og at det blir enda en ting man "må" gjøre som ikke blir gjort. Unngå slike ting! Altså, finn gjerne inspirasjon, men ikke lag systemer som ikke appellerer til deg, og ikke lag systemer som ikke er på ditt nivå. Nerdesystem der du liker det, men er det ikke overkommelig så er det ikke et godt system, uansett hvor instavennlig det enn ser ut. Anonymkode: b3ee5...359 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 15. oktober 2024 #42 Del Skrevet 15. oktober 2024 En annen ting som hjelper for å holde orden hos meg er å ha ting mest mulig samlet, å ha alt yttertøy i et skap i stedet for å ha litt på en knagg, noe på vaskerommet og noe annet i et skap i gangen feks 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #43 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det som er enkelt for deg trenger ikke være enkelt for alle. Anonymkode: c00e8...998 Selvfølgelig ikke, JEG skriver hva JEG synes. Anonymkode: b5bd8...111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #44 Del Skrevet 15. oktober 2024 Du må kaste ting, det er omtrent den eneste løsningen. Du vet at du begynner å nærme deg ferdig resultat når du kan bruke 5 minutter på å gjøre leiligheten helt ryddig igjen. Det er alltid ryddemetoder: Som gjør en ting ekstra hver gang du gjør noe -> så blir det ryddig. Ta deg 5 minutters rydderunde for du får gjort mye på den tiden. MEN de aller fleste mennesker eier for mye ting, som skaper stress. Er det mye å flytte på, er det rot rundt oss blir det også vanskelig å vaske huset. Hvis du ser rundt deg og du konstant ser på rot, så stresser det deg nok mer en du tror. Eneste løsningen på rot er å kvitte seg med mest mulig. Hvor mange håndkler trenger du egentlig? Hvor mange kubbelys? Hvor mange sko? Når brukte du den pyntegjenstanden sist? Jeg opplever det at jeg blir stressa av å ikke bruke alle tingene vi eier. De skoene er jo fine, og de var dyre, men jeg bruker de aldri. Holder du på den "i tilfelle en gang i fremtiden så kan den bli nyttig?" - For kan du ikke bare da kjøpe den? For realiteten er at du bruker plass i hjemmet ditt, det blir rot frem til "i tilfelle den skulle blitt nyttig" -> I de fleste tilfeller blir de aldri brukt heller. Ting du eier og tenker er nyttig går kanskje av med trend. Så har du lagret og lagret i alle år, og sliter med å kaste fordi du får dårlig samvittighet. Spør deg selv: Er det lettere å kaste denne om jeg får penger for den? Eller er det lettere å kaste denne om jeg donerer den til noen andre som har mer glede av denne? - Vi bruker ALT FOR MYE TID til å flytte rot fra et sted i huset til et annet. Vi ser på dette daglig. Det stjeler energien vår. Og i stedet for å bruke energi på noe som gir oss mening og glede i livet, bruker vi energi på å oppbevare ting i tilfelle. Jeg har hatt SKIKKELIGE ryddetokter i det siste. Vi er ikke ferdig, men det er så utrolig godt å bli kvitt unødvendige ting. Bilen vår har vært fylt med småting siden i sommer. Og den er full nå og av ting som skal doneres. Det er så mye lettere å renggjøre. Det er så godt å slippe å ha de tingene vi føler vi burde ha brukt, som aldri ble det. Glass vi ikke turte å bruke fordi de var så dyre, godt med glass som brukes og som vi ikke er redde for å erstatte. Anonymkode: c8240...eb7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 15. oktober 2024 #45 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 17.14): Jeg skulle så gjerne vært sånn...lurer på hvor mange ganger jeg tenker etter å ha ryddet feks kjøleskapet...at NO skal jeg gjør det på ALLE rom og bli ryddig en gang for alle. Har du noen tips? Også lurer jeg på : har du også full kontroll på julepynten? feks at du kun har EN boks med julepynt? føler alt rotet eier meg.... Anonymkode: d1cc6...812 Prøv å skaff deg en støv / midd allergi. Jeg har det og jeg blir kjempe syk hvis det ikke er rent. Derfor må jeg bare. Merker det lett hos folk hvor rent de har det. Hvis jeg klør så er det skittent. Uansett hvor rene gulvene ser ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #46 Del Skrevet 15. oktober 2024 Har lite ting og ikke noe nips eller ræl. Finnes ikke en bokhylle eller benk i stua, har ikke et eneste sted i huset jeg "bare har ting på". Store flater, rydder i klesskap og garderobeskap en gang i året, kaster, selger eller gir bort det som ikke blir brukt. Siden vi har så stort hus, har vi også plass til et par deilige skyvedørsgarderober, tror vi har 15 meter med flott garderobe til oppbevaring. Det hjelper utrolig mye. Rydder egentlig aldri annet enn på kjøkken og bad og det tar et par timer å vaske hele huset. Var mye verre å holde det ryddig og rent der vi bodde tidligere. Små flater, små rom og masse rot. Anonymkode: 5aef0...f98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #47 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har lite ting og ikke noe nips eller ræl. Finnes ikke en bokhylle eller benk i stua, har ikke et eneste sted i huset jeg "bare har ting på". Store flater, rydder i klesskap og garderobeskap en gang i året, kaster, selger eller gir bort det som ikke blir brukt. Siden vi har så stort hus, har vi også plass til et par deilige skyvedørsgarderober, tror vi har 15 meter med flott garderobe til oppbevaring. Det hjelper utrolig mye. Rydder egentlig aldri annet enn på kjøkken og bad og det tar et par timer å vaske hele huset. Var mye verre å holde det ryddig og rent der vi bodde tidligere. Små flater, små rom og masse rot. Anonymkode: 5aef0...f98 Veldig kjekt med mye garderobe, men det kan også være kilde til mye rot om man ikke har system. Det hjelper vel trolig TS lite uansett. Forøvrig lurer jeg på hvordan deilige skyvedørsgarderober til en flott garderobe ser ut. Anonymkode: b3ee5...359 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #48 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Selvfølgelig ikke, JEG skriver hva JEG synes. Anonymkode: b5bd8...111 Det er nokså enkelt og svært lite tidkrevende, skriver du Anonymkode: c00e8...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #49 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må kaste ting, det er omtrent den eneste løsningen. Du vet at du begynner å nærme deg ferdig resultat når du kan bruke 5 minutter på å gjøre leiligheten helt ryddig igjen. Det er alltid ryddemetoder: Som gjør en ting ekstra hver gang du gjør noe -> så blir det ryddig. Ta deg 5 minutters rydderunde for du får gjort mye på den tiden. MEN de aller fleste mennesker eier for mye ting, som skaper stress. Er det mye å flytte på, er det rot rundt oss blir det også vanskelig å vaske huset. Hvis du ser rundt deg og du konstant ser på rot, så stresser det deg nok mer en du tror. Eneste løsningen på rot er å kvitte seg med mest mulig. Hvor mange håndkler trenger du egentlig? Hvor mange kubbelys? Hvor mange sko? Når brukte du den pyntegjenstanden sist? Jeg opplever det at jeg blir stressa av å ikke bruke alle tingene vi eier. De skoene er jo fine, og de var dyre, men jeg bruker de aldri. Holder du på den "i tilfelle en gang i fremtiden så kan den bli nyttig?" - For kan du ikke bare da kjøpe den? For realiteten er at du bruker plass i hjemmet ditt, det blir rot frem til "i tilfelle den skulle blitt nyttig" -> I de fleste tilfeller blir de aldri brukt heller. Ting du eier og tenker er nyttig går kanskje av med trend. Så har du lagret og lagret i alle år, og sliter med å kaste fordi du får dårlig samvittighet. Spør deg selv: Er det lettere å kaste denne om jeg får penger for den? Eller er det lettere å kaste denne om jeg donerer den til noen andre som har mer glede av denne? - Vi bruker ALT FOR MYE TID til å flytte rot fra et sted i huset til et annet. Vi ser på dette daglig. Det stjeler energien vår. Og i stedet for å bruke energi på noe som gir oss mening og glede i livet, bruker vi energi på å oppbevare ting i tilfelle. Jeg har hatt SKIKKELIGE ryddetokter i det siste. Vi er ikke ferdig, men det er så utrolig godt å bli kvitt unødvendige ting. Bilen vår har vært fylt med småting siden i sommer. Og den er full nå og av ting som skal doneres. Det er så mye lettere å renggjøre. Det er så godt å slippe å ha de tingene vi føler vi burde ha brukt, som aldri ble det. Glass vi ikke turte å bruke fordi de var så dyre, godt med glass som brukes og som vi ikke er redde for å erstatte. Anonymkode: c8240...eb7 takker for gode råd. Det verste er at vi i tillegg til å ha huset rotete, har et stort loft som vi gjennom årenes løp har fylt opp Har planer om å begynne med kjøkkenskapene....gi bort glass som ikke er i bruk feks. Hva skal jeg med arvede krystallglass når jeg aldri bruker de? ts Anonymkode: d1cc6...812 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #50 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har lite ting og ikke noe nips eller ræl. Finnes ikke en bokhylle eller benk i stua, har ikke et eneste sted i huset jeg "bare har ting på". Store flater, rydder i klesskap og garderobeskap en gang i året, kaster, selger eller gir bort det som ikke blir brukt. Siden vi har så stort hus, har vi også plass til et par deilige skyvedørsgarderober, tror vi har 15 meter med flott garderobe til oppbevaring. Det hjelper utrolig mye. Rydder egentlig aldri annet enn på kjøkken og bad og det tar et par timer å vaske hele huset. Var mye verre å holde det ryddig og rent der vi bodde tidligere. Små flater, små rom og masse rot. Anonymkode: 5aef0...f98 har ikke du noen lysestaker eller annen pynt i stua? ts Anonymkode: d1cc6...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayesh Skrevet 15. oktober 2024 #51 Del Skrevet 15. oktober 2024 Dere som skriver ha lite av ting og tang. Mener dere pynte gjenstander også?? Bare ha det viktigste i stua som sofa, tv,tvbenk, spisebord og stoler. Ikke ha dill,dall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #52 Del Skrevet 15. oktober 2024 Jeg er ekstremt ryddig, alltid vært. Alt ligger på sin rette plass til enhver tid i alle rom. Alltid rent og ryddig. Jeg har masse pynt, puter, gardiner etc. Har en stor bod/rom på ca14 kvadrat hvor dette oppbevares, all julepynt i et skap, pynyeputer/pledd etc i et annet osv. Alltid rent i kjøleskap og fryser. Men legger en på plass etter bruk hver gang, passer på at skitten tøy ikke hoper seg opp så bør det vøre mulig for de fleste. Jeg har vært alene med 2 barn fra de var små, vi har relativt stort hus, og alle rom er ryddige. Barna er flinke til å holde det ryrrig fordi dem er vant til å se det rundt seg Anonymkode: ca374...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #53 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): har ikke du noen lysestaker eller annen pynt i stua? ts Anonymkode: d1cc6...812 Jeg har ingen lysestaker stående fremme. Har litt planter. Har ikke sansen for stuebord og tv-benker med mye greier på, så de er fri for ting utenom en plante på tv-benken Jeg har lysestaker i et skap, som jeg kan sette frem om jeg f.eks dekker bord eller slike ting. Anonymkode: f8692...ce1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #54 Del Skrevet 15. oktober 2024 Hvis jeg skal velge mellom et rotete hjem med pynt på bord og slik og et sterilt kjedelig hjem så skjønner dere sikkert at jeg velger det første. Anonymkode: c00e8...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #55 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg er ekstremt ryddig, alltid vært. Alt ligger på sin rette plass til enhver tid i alle rom. Alltid rent og ryddig. Jeg har masse pynt, puter, gardiner etc. Har en stor bod/rom på ca14 kvadrat hvor dette oppbevares, all julepynt i et skap, pynyeputer/pledd etc i et annet osv. Alltid rent i kjøleskap og fryser. Men legger en på plass etter bruk hver gang, passer på at skitten tøy ikke hoper seg opp så bør det vøre mulig for de fleste. Jeg har vært alene med 2 barn fra de var små, vi har relativt stort hus, og alle rom er ryddige. Barna er flinke til å holde det ryrrig fordi dem er vant til å se det rundt seg Anonymkode: ca374...8ee Her tror jeg du er inne på noe vesentlig. Hvis man blir vant til at det er veldig ryddig hjemme, så blir det vanskeligere for familiemedlemmer å rote. Og motsatt - rot avler rot. Er det rotete overalt kan man liksom bare rote litt til. Anonymkode: a6691...c1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #56 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Her tror jeg du er inne på noe vesentlig. Hvis man blir vant til at det er veldig ryddig hjemme, så blir det vanskeligere for familiemedlemmer å rote. Og motsatt - rot avler rot. Er det rotete overalt kan man liksom bare rote litt til. Anonymkode: a6691...c1b Jeg kan si at selv om jeg selv har det ryddig og rent her,så er det da ingen selvfølge at det er like ryddig alltid. Har dere bodd sammen med ungdom ? De er ganske vimsete av seg . Men det er faktisk håp selv for rotete ungdommer,det ser jeg på rommet og internatrommet hennes nå. Anonymkode: 8b6c4...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #57 Del Skrevet 16. oktober 2024 Nå er jeg i gang har tatt klesskapet mitt...2 store poser skal til innsamling/gjenbruk og jeg har sortert i skapet. Deilig følelse. Har egentlig ikke så mye klær. Verre når jeg skal til på kjøkken/stue...har sikkert 10 kakefat, 6 serviser, karafler, skåler, vaser og dill og dall ....tar nok sin tid. TS Anonymkode: d1cc6...812 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #58 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er jeg i gang har tatt klesskapet mitt...2 store poser skal til innsamling/gjenbruk og jeg har sortert i skapet. Deilig følelse. Har egentlig ikke så mye klær. Verre når jeg skal til på kjøkken/stue...har sikkert 10 kakefat, 6 serviser, karafler, skåler, vaser og dill og dall ....tar nok sin tid. TS Anonymkode: d1cc6...812 Bra jobba! Ingen trenger 10 kakefat. Skal man ha konfirmasjon kan man alltids få lånt noen om det kniper. Jeg hadde mange selv, nå har jeg to. Ta skap for skap i kjøkken og stue, så blir det ikke så overveldende. Litt hver dag. Anonymkode: a6691...c1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #59 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er nokså enkelt og svært lite tidkrevende, skriver du Anonymkode: c00e8...998 Ja, JEG synes det. (At du gidder å kverulere på dette, gå heller og rydd litt!) Anonymkode: b5bd8...111 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #60 Del Skrevet 16. oktober 2024 Brukerano skrev (På 13.10.2024 den 20.22): Mine beste tips. 1. Ha lite ting. 2. Det som kan sorteres i en bodboks gjør det. Om du ikke har bod, ha dedikert skap til oppbevaring. Om det ikke er mulig, ikke ha ting. 3. alt skal ha en plass. Når det er brukt, skal det tilbake på den plassen. 4. hver søndag eller mandag går jeg gjennom kjøleskapet og rydder ut rester og ting som skal kastes. Samtidig som jeg ser hva vi har og kan bruke i ny ukesmeny! 5. ikke ha ting! Dette! Vi bor to stk. på 70m2, og har kun en bod ute. Ingen lagringsplass inne utenom noen skap og kommoder. Man har ikke andre valg enn å leve minimalistisk da. Orker ikke bruke tid og penger på ting vi ikke trenger lenger. Skal prøve å ta dette med meg når vi skal flytte til noe større etterhvert, for ting = støv/rydding/vasking/vedlikehold. Jeg vil bare leve livet og oppleve. Anonymkode: b753d...698 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå