AnonymBruker Skrevet 13. oktober #1 Del Skrevet 13. oktober Jeg er psykisk syk og har blitt rådet av lege til å holde meg på jobb, siden forskning viser at det er bra for helsa. Jeg klarer ikke å utføre jobben min som før og trenger en del tilpasning. Flere av kollegaene mine baksnakker meg og flere oppfører seg rart, som om de synes jeg er stakkarslig/liten/svak (de vet at jeg er psykisk syk). Forrige uke fikk en av dem et voldsomt raseriutbrudd mot meg når jeg ikke klarte å skjønne noe som ble sagt. Kan jeg gjøre noe for å klare å holde meg i jobb? Bør jeg kanskje helst gi opp? Jeg synes dette er trist og skammer meg så fælt hele tiden for at jeg ikke får ting til like bra som før. (Psykisk sykdom er ptsd på grunn av blind vold/overfall og ran, om det skulle være relevant. Jeg har dårlig konsentrasjon, dissosierer, er mye redd, skvetten og svært usikker på meg selv. Har vært sykemeldt en lengre periode og følges tett av psykolog. ) Anonymkode: 3e82f...e6d 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #2 Del Skrevet 13. oktober Sikker på at det er rett plass for deg å jobbe? En ting er tilrettelegging, det er noe annet når tilrettelegging blir belastning for de andre ansatte. Alle skal ha det bra på jobb, ikke bare du. Anonymkode: 9b1b2...4ee 17 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #3 Del Skrevet 13. oktober Det er synd det skal være sånn. Kan jeg spørre hvilken bransje det er? Anonymkode: a9439...faa 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13. oktober #4 Del Skrevet 13. oktober Jeg vil tro de ikke misliker deg fordi du er syk men på grunn av at din sykdom går ut over deres arbeidshverdag. Ikke rart om det blir mer å gjøre på de fordi det blir tilrettelagt for deg. 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #5 Del Skrevet 13. oktober Brunello skrev (2 minutter siden): Jeg vil tro de ikke misliker deg fordi du er syk men på grunn av at din sykdom går ut over deres arbeidshverdag. Ikke rart om det blir mer å gjøre på de fordi det blir tilrettelagt for deg. Men er det ikke bedre at TS er der og gjør noe, i stedet for å være helt ute av arbeid, ergo bidra med ingenting? Det ville vel ført til ytterligere merarbeid dersom hun ikke var der i det hele tatt? Anonymkode: 34e06...c8e 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #6 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sikker på at det er rett plass for deg å jobbe? En ting er tilrettelegging, det er noe annet når tilrettelegging blir belastning for de andre ansatte. Alle skal ha det bra på jobb, ikke bare du. Anonymkode: 9b1b2...4ee Tilrettelegging er arbeidsgivers ansvar, ikke ts sitt. De må tilrettelegge på en måte som hjelper ts, samtidig som det ikke går utover noen andre. At kollegene blir sure på ts gir mistanke om et generelt ræva arbeidsmiljø (eller stokk dumme kolleger), noe som også er ledelsens feil og ansvar. Høres ut som resten trenger et kurs i respekt også. Du må ta opp dette med din leder, ts, evt. verneombud. Anonymkode: b5052...afa 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13. oktober #7 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er det ikke bedre at TS er der og gjør noe, i stedet for å være helt ute av arbeid, ergo bidra med ingenting? Det ville vel ført til ytterligere merarbeid dersom hun ikke var der i det hele tatt? Anonymkode: 34e06...c8e Alternativet er å ansette en annen som gjør jobben uten at det påvirker de andre. 8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #8 Del Skrevet 13. oktober Hva sier leder til det? Jeg regner med du har god dialog med leder for å få tilpasningen, kan det være en ide at snakker med de aktuelle kollegene og forklarer mer? Anonymkode: 03fab...eaa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #9 Del Skrevet 13. oktober Har vært i en ganske lik situasjon og det eneste jeg kunne gjøre for å få det bedre med meg selv, var å ta tak i meg selv og ta ansvar for meg selv, så ikke kollegaene mine fikk skviset meg ut av jobben. Det innebar at jeg måtte legge meg totalt flat for noe som ikke var bare min skyld. Og i tillegg at situasjonen på privaten endret seg for meg sånn at jeg hadde mulighet til å endre på forholdet til kollegaene mine. Kan ikke forklare det mer i detalj. Men hvis noe sånt ikke er mulig for deg pga helseutfordringene dine, og du har mulighet til å finne en annen tilsvarende jobb et annet sted, ville jeg heller anbefalt deg å gjøre det. Ikke ofre helsa for jobben iallefall. Anonymkode: 9388f...e26 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #10 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er psykisk syk og har blitt rådet av lege til å holde meg på jobb, siden forskning viser at det er bra for helsa. Jeg klarer ikke å utføre jobben min som før og trenger en del tilpasning. Flere av kollegaene mine baksnakker meg og flere oppfører seg rart, som om de synes jeg er stakkarslig/liten/svak (de vet at jeg er psykisk syk). Forrige uke fikk en av dem et voldsomt raseriutbrudd mot meg når jeg ikke klarte å skjønne noe som ble sagt. Kan jeg gjøre noe for å klare å holde meg i jobb? Bør jeg kanskje helst gi opp? Jeg synes dette er trist og skammer meg så fælt hele tiden for at jeg ikke får ting til like bra som før. (Psykisk sykdom er ptsd på grunn av blind vold/overfall og ran, om det skulle være relevant. Jeg har dårlig konsentrasjon, dissosierer, er mye redd, skvetten og svært usikker på meg selv. Har vært sykemeldt en lengre periode og følges tett av psykolog. ) Anonymkode: 3e82f...e6d Hjelper ikke hva som legen din mener er best for deg når du åpenbart er til hinder for arbeidsplassen og kollegaer.. desutten tviler å på det hjelper din psyke å være der du er nå. Ta full sykemelding og begynn på behandling og trening så kan man heller se siden om du kan jobbe der eller bør søke et nytt sted Anonymkode: 99685...254 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13. oktober #11 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tilrettelegging er arbeidsgivers ansvar, ikke ts sitt. De må tilrettelegge på en måte som hjelper ts, samtidig som det ikke går utover noen andre. At kollegene blir sure på ts gir mistanke om et generelt ræva arbeidsmiljø (eller stokk dumme kolleger), noe som også er ledelsens feil og ansvar. Høres ut som resten trenger et kurs i respekt også. Du må ta opp dette med din leder, ts, evt. verneombud. Anonymkode: b5052...afa Det er så og si umulig å tilrettelegge slik at det ikke går ut over de andre. Dersom ts ikke kan gjøre jobben 100%, vil de andre måtte gjøre oppgavene hun ikke kan gjøre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #12 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men er det ikke bedre at TS er der og gjør noe, i stedet for å være helt ute av arbeid, ergo bidra med ingenting? Det ville vel ført til ytterligere merarbeid dersom hun ikke var der i det hele tatt? Anonymkode: 34e06...c8e Da ville det jo ha kommet inn en ny person som hadde ytet 100 så nei! Anonymkode: 99685...254 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #13 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tilrettelegging er arbeidsgivers ansvar, ikke ts sitt. De må tilrettelegge på en måte som hjelper ts, samtidig som det ikke går utover noen andre. At kollegene blir sure på ts gir mistanke om et generelt ræva arbeidsmiljø (eller stokk dumme kolleger), noe som også er ledelsens feil og ansvar. Høres ut som resten trenger et kurs i respekt også. Du må ta opp dette med din leder, ts, evt. verneombud. Anonymkode: b5052...afa TS skriver at hun ikke forstår beskjeder som blir gitt. Da blir det slitsomt å skulle samarbeide, og ekstraarbeid for kollegaer som stadig må gjenta og forklare. Jeg jobber sammen med noen som snakker dårlig norsk. Hver dag må jeg bruke mye tid på å hjelpe med å oversette og forklare og det er slitsomt. Alle trenger hjelp av og til, men når kollegaer må bruke mye av sin tid på å forklare fordi en ikke forstår - da bør en tenke over om det er rett plass å jobbe. Anonymkode: 9b1b2...4ee 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #14 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men er det ikke bedre at TS er der og gjør noe, i stedet for å være helt ute av arbeid, ergo bidra med ingenting? Det ville vel ført til ytterligere merarbeid dersom hun ikke var der i det hele tatt? Anonymkode: 34e06...c8e Nei, da ville jo en annen person kommet inn i den stillingen. Mye bedre for kollegaene om syke folk ikke er der. Dessverre. Anonymkode: 4d072...06b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #15 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men er det ikke bedre at TS er der og gjør noe, i stedet for å være helt ute av arbeid, ergo bidra med ingenting? Det ville vel ført til ytterligere merarbeid dersom hun ikke var der i det hele tatt? Anonymkode: 34e06...c8e Det er bedre for ts, men ikke for resten når det fører til medarbeid for dem. Hos oss må vi ha 7 stk på en oppgave for at det skal gå rundt, når er 4 gravide og kan ikke gjøre ditt og datt, da må vi tre andre dekke opp for det. Det tas ikke inn ekstra med mindre noen er vekk, og på papiret er det 7 hoder på jobb. Anonymkode: d64b7...587 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #16 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da ville det jo ha kommet inn en ny person som hadde ytet 100 så nei! Anonymkode: 99685...254 Eh, hva slags verden lever folk i, som tenker at 100% fravær i en periode er ensbetydende med at arbeidsgiver setter inn en ny? For det første er sykefravær vanskelig å forutsi lengden på, for det andre så er det i mange bransjer vanskelig å nærmest sette inn en mann fra gata i et kortvarig sykevikariat og få dem produktive og kompetente på måter som gagner kolleger innen rammene av den tida. Opplæring av nye ansatte er også noe som går utover kolleger, da det tar lang tid før helt nye folk er selvgående. Ofte ender det med MER av at man må ta de tyngste og mest krevende oppgavene, enn ved tilrettelegginger. Anonymkode: 34e06...c8e 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #17 Del Skrevet 13. oktober For noen jævlige kolleger du har. Du må ha dialog med sjefen din, slik at sjefen kan snakke med kollegene. Å skjelle deg ut er absolutt ikke greit. Vi har alle perioder i livet hvor helsa svinger. Det må det være rom for. Anonymkode: f63a0...0a3 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #18 Del Skrevet 13. oktober Om man har mye å gjøre, er det ekstremt slitsomt å forholde seg til kolleger som ikke yter godt. Det høres ut som du burde gå på topp av vanlig bemanning en periode. Det kan tas opp med arbeidsgiver om det kan tilrettelegges. Du kan f.eks være 90% sykemeldt og til stede 100% av tiden. Anonymkode: fcd75...755 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #19 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Sikker på at det er rett plass for deg å jobbe? En ting er tilrettelegging, det er noe annet når tilrettelegging blir belastning for de andre ansatte. Alle skal ha det bra på jobb, ikke bare du. Anonymkode: 9b1b2...4ee Det er ikke egentlig belastning for de andre, jeg er per nå «dobbel», jeg gjør svært spesifiserte oppgaver i egen stilling og klarer å utføre de oppgavene jeg skal gjøre. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er synd det skal være sånn. Kan jeg spørre hvilken bransje det er? Anonymkode: a9439...faa Det er ikke innen helse Men mer administrativt. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva sier leder til det? Jeg regner med du har god dialog med leder for å få tilpasningen, kan det være en ide at snakker med de aktuelle kollegene og forklarer mer? Anonymkode: 03fab...eaa Vi har allerede forklart grundig, med både diagnose og symptomer og kollegaene mine sa de synes det var bra jeg ville være på jobb og at de trengte min kompetanse. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hjelper ikke hva som legen din mener er best for deg når du åpenbart er til hinder for arbeidsplassen og kollegaer.. desutten tviler å på det hjelper din psyke å være der du er nå. Ta full sykemelding og begynn på behandling og trening så kan man heller se siden om du kan jobbe der eller bør søke et nytt sted Anonymkode: 99685...254 Jeg går i behandling og trener selvsagt også, og har gjort det i nesten to år (siden hendelsen). AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS skriver at hun ikke forstår beskjeder som blir gitt. Da blir det slitsomt å skulle samarbeide, og ekstraarbeid for kollegaer som stadig må gjenta og forklare. Jeg jobber sammen med noen som snakker dårlig norsk. Hver dag må jeg bruke mye tid på å hjelpe med å oversette og forklare og det er slitsomt. Alle trenger hjelp av og til, men når kollegaer må bruke mye av sin tid på å forklare fordi en ikke forstår - da bør en tenke over om det er rett plass å jobbe. Anonymkode: 9b1b2...4ee Jeg forstår beskjeder. Det jeg skrev var at jeg ikke skjønte hva som ble sagt. Jeg er treg i oppfattelsen, kognitiv svikt pga ptsd. Ingen språkvansker. Anonymkode: 3e82f...e6d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #20 Del Skrevet 13. oktober Beklager, men du kan ikke si at det ikke er en belastning for dine kollegaer, det er bare de som kan si noe om hvordan dette er. Har du tenkt på at du kanskje skulle jobbet på en annen plass? Med et annet tempo, der du som er treg i oppfattelsen vil kunne fungere uten at det belaster andre? Anonymkode: 9b1b2...4ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå