Gå til innhold

Refinansiering av misligholdt forbrukslån inn i boliglån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært med på at banken hjelper med å refinansiere misligholdt forbrukslån inn i et boliglån? 

Jeg har et familiemedlem som har rotet det til litt økonomisk. Heldigvis ble det oppdaget «i tide» selv om noe allerede har gått til utleggstrekk. Altså det er kun ett lån det er snakk om, og ikke 15 liksom..

Da det ble kjent spurte jeg om vedkommende hadde vært i kontakt med banken, noe hen ikke hadde, men kredittbankene hadde visstnok prøvd å hjelpe 🙄. De er vel kun ute etter å få pengene sine og driter sånn sett i den som sitter der og ikke klarer å holde hodet over vannet.

Den totale gjelda inkl. boliglån er kr. 600.000. Verdi på boligen 1,1 mill. 

Jeg klarer ikke å se at ikke banken skal hjelpe i en slik situasjon. Noen som har vært borti det og kommet til gode løsninger? 
Lønnstrekket i dag er så stort at det bare gjør vondt verre i forhold til at hen ikke klarer å betale løpende utgifter med resterende nettoinntekt.

Tar imot alle tips for å få snudd denne situasjonen kjapt.

Anonymkode: 1600f...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken driver ikke med veldedighet, har hn betalingsanmerkninger må vedkommende kontakte bluestep eller lignende.

Med utleggstrekk har hn allerede vist at hn ikke kvalifiserer til vanlig lån i vanlig bank med vanlig rente, og det tar ikke de vanlige bankene risiko på. 

Anonymkode: b18bd...b9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mot sier deg litt. Du sier kun et lån. Men så sier du kreditbankene i flertall? Det går an å høre med banken. Men er ikke sikkert dem går med på det. Men er lov å spørre. 

Anonymkode: cf957...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville nok vært enkelt å ordne dette tidligere ved bare å øke boliglånet, men nå når det er gått til utleggstrekk så  vil de aller fleste banker avslå.

Anonymkode: 7accc...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men mot sier deg litt. Du sier kun et lån. Men så sier du kreditbankene i flertall? Det går an å høre med banken. Men er ikke sikkert dem går med på det. Men er lov å spørre. 

Anonymkode: cf957...ee8

Vedkommende sa kredittbankene, jeg spurte ikke om detaljer. Det er ett lån som er gått til utlegg, det det jeg på seeiendom. Om hen mener i forhold til at lånet egentlig var hos en kreditor også er det en annen som har selve utleggssaken. Jeg ser jo at det står en annen prosessfullmektig enn den som er saksøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så matt i forhold til at hen ikke har tatt tak i dette før det gikk så langt som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig driter de i om personen så vidt klarer å holde hodet over vannet. Vedkommende har jo brukt andres penger til egen vinning og betaler ikke tilbake igjen. Hva mener du de skal gjøre...? Å nei stakkars deg, du har ikke betalt tilbake pengene du har signert på vilkårene for å låne, stakkars deg??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig driter de i om personen så vidt klarer å holde hodet over vannet. Vedkommende har jo brukt andres penger til egen vinning og betaler ikke tilbake igjen. Hva mener du de skal gjøre...? Å nei stakkars deg, du har ikke betalt tilbake pengene du har signert på vilkårene for å låne, stakkars deg??

Ja, jeg forstår at de driter i det. Men blir bare så matt når man ikke klarer å tenke at man må kontakte egen bank og få hjelp der, før det blir så ille at det blir utlegg og i ytterste konsekvens tvangssalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere bistått mange med gjeldsproblemer, min erfaring er at vanlige banker gir ikke lån hvis man har betalingsanmerkninger. At lånet skal brukes til å bli kvitt anmerkningene, spiller ingen rolle. Dette er som sagt min erfaring, anbefaler selvsagt å ta kontakt med banken for å prøve. 

Anonymkode: 72e6c...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som har vært med på at banken hjelper med å refinansiere misligholdt forbrukslån inn i et boliglån? 

Jeg har et familiemedlem som har rotet det til litt økonomisk. Heldigvis ble det oppdaget «i tide» selv om noe allerede har gått til utleggstrekk. Altså det er kun ett lån det er snakk om, og ikke 15 liksom..

Da det ble kjent spurte jeg om vedkommende hadde vært i kontakt med banken, noe hen ikke hadde, men kredittbankene hadde visstnok prøvd å hjelpe 🙄. De er vel kun ute etter å få pengene sine og driter sånn sett i den som sitter der og ikke klarer å holde hodet over vannet.

Den totale gjelda inkl. boliglån er kr. 600.000. Verdi på boligen 1,1 mill. 

Jeg klarer ikke å se at ikke banken skal hjelpe i en slik situasjon. Noen som har vært borti det og kommet til gode løsninger? 
Lønnstrekket i dag er så stort at det bare gjør vondt verre i forhold til at hen ikke klarer å betale løpende utgifter med resterende nettoinntekt.

Tar imot alle tips for å få snudd denne situasjonen kjapt.

Jeg hjalp selv et familiemedlem i en lignende sak. Hun hadde flere forbrukslån med ulike, høye renter som hun flittig betalte i flere år. Det gikk akkurat rundt. Hun hadde også nedbetalt store deler av boliglånet.

Jeg snakket med banken på hennes vegne (med henne til stede, ellers var banken vrang). Hun hadde vært lojal kunde og jeg fortalte om situasjonen og sa at dersom dette ikke var mulig, ville hun flytte hele kundeforholdet til den banken som ville hjelpe.

Sluttresultatet var at hele boliglånsrenten ble senket, og hun fikk et rammelån på beløpet hun skyldte i forbrukslån så hun fikk betalt dette (fikk dermed bakt lånene i boliglånet). Fordelen: Hun sparte flere tusen i måneden. Ulempen vi ikke forutså: Hun måtte betale gebyr for å betale ut lånene i en omgang i de andre drittbankene (Norwegian og Santander var værst). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det gått til utleggsforretning ble det jo definitivt ikke oppdaget i tide 🤯

Anonymkode: f0cdb...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg forstår at de driter i det. Men blir bare så matt når man ikke klarer å tenke at man må kontakte egen bank og få hjelp der, før det blir så ille at det blir utlegg og i ytterste konsekvens tvangssalg.

I mitt tilfelle hadde familiemedlemmet problemer med å snakke med banken fordi det var så skambelagt. Når hun i tillegg opplevde å få en moralpreken fra en ungjente og ingen hjelp tidligere, satt hun og skalv av bare tanken på å snakke med banken. Jeg tok derimot lett på det og klarte å være tøff når jeg forhandlet på hennes vegne. Mye på grunn av at jeg selv ikke har vært i en slik situasjon, og hadde ikke de anspente følelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"drittbankene" - de hun frivillig har lånt penger av? Sjokkerende at de vil ha tilbake pengene.

Anonymkode: ccb92...905

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiren skrev (2 timer siden):

Jeg hjalp selv et familiemedlem i en lignende sak. Hun hadde flere forbrukslån med ulike, høye renter som hun flittig betalte i flere år. Det gikk akkurat rundt. Hun hadde også nedbetalt store deler av boliglånet.

Jeg snakket med banken på hennes vegne (med henne til stede, ellers var banken vrang). Hun hadde vært lojal kunde og jeg fortalte om situasjonen og sa at dersom dette ikke var mulig, ville hun flytte hele kundeforholdet til den banken som ville hjelpe.

Sluttresultatet var at hele boliglånsrenten ble senket, og hun fikk et rammelån på beløpet hun skyldte i forbrukslån så hun fikk betalt dette (fikk dermed bakt lånene i boliglånet). Fordelen: Hun sparte flere tusen i måneden. Ulempen vi ikke forutså: Hun måtte betale gebyr for å betale ut lånene i en omgang i de andre drittbankene (Norwegian og Santander var værst). 

For det første; banken er bare glad for å bli kvitt kunder som ikke kan betale for seg. Det er alt for stor risiko. Ikke tro at dere fikk hjelp fordi du truet med å bytte bank, for isåfall får du applaus på andre siden av tastaturet. 

For det andre, å ha forbrukslån betyr ikke at man har betalingsanmerkninger. Ingen seriøs bank ville gitt rammelån til et menneske med betalingsanmerkninger. 

For det tredje; å forholde seg til personvern og GDPR og taushetsplikt er ikke å være vrang. Det er lovpålagt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vedkommende sa kredittbankene, jeg spurte ikke om detaljer. Det er ett lån som er gått til utlegg, det det jeg på seeiendom. Om hen mener i forhold til at lånet egentlig var hos en kreditor også er det en annen som har selve utleggssaken. Jeg ser jo at det står en annen prosessfullmektig enn den som er saksøker.

Ett lån er til utlegg, men er alle andre lån da overholdt i henhold til avtaler? 
Eller er flere lån gått til inkasso eller på vei til inkasso?

Spiren skrev (14 timer siden):

Banken er ikke vrang om de krever at lånehaver skal være til stedet. Det ville vært alvorlig brudd på sikkerheten om de tillot at andre forhandlet lån uten at lånehaver er tilstede eller har gitt en skriftlig fullmakt. 
Hadde du likt om andre kunne forhandle dine lån uten at du var til stedet? 

Anonymkode: baf71...06b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

"drittbankene" - de hun frivillig har lånt penger av? Sjokkerende at de vil ha tilbake pengene.

Ja, drittbankene. Som lokker med reklamer for enkle lån med spinnville renter, rettet mot folk i vanskelige situasjoner. Drittbankene som uten noen motforestillinger legger til rette for at folk blir livslange gjeldsslaver. Drittbanker som vet veldig godt hva de gjør.

Anonymkode: d8ee5...6dd

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, drittbankene. Som lokker med reklamer for enkle lån med spinnville renter, rettet mot folk i vanskelige situasjoner. Drittbankene som uten noen motforestillinger legger til rette for at folk blir livslange gjeldsslaver. Drittbanker som vet veldig godt hva de gjør.

Ja, det er litt fælt at personer har valgfrihet og muligheter. 

Man må bare lære seg selvdisiplin og kontroll. 

Mange refinansieringsbanker er forresten ikke onde troll, de tilbyr faktisk en tjeneste som kan hjelpe veldig mange på veien mot orden i økonomien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun får sperre seg for kreditt da. Det er en mulighet. Har man ikke kontroll på livet sitt så er vel det en muliget. For øvrig må man ikke kjøpe alt mulig det er reklame for heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...