Gå til innhold

Nabo som får 4-5-åring til å handle på nærbutikken

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Helt supert. Folk må slutte å være helikopterforeldre og overvåke barna konstant.

De fleste går vel alene på lekeplassen i den alderen, så hvorfor ikke en koselig nærbutikk?

Har sikkert vært der 100 ganger før med mor, men den dagen stod mor midt oppi bakingen så det var praktisk at barnet handlet egg. Ikke noe å problematisere.

Anonymkode: 9e104...1a6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har ingen bestemt formening om dette, men nysgjerrig på hva andre her mener:

Naboen her ber sønnen på 4-5 år om å gå bort på butikken og kjøpe en 12-pakning med egg. Fra huset til butikken er det ca 200 meter. Gutten har eggene i en brødpose og den er litt tung for han å bære bort. Det er jo ikke en veldig krevende oppgave, men altså en 4-5 åring som skal gjøre dette alene uten oppsyn og masse folk rundt? Er det greit? 

Anonymkode: 95da4...c40

En fireåring som synes 12 egg er litt tungt å bære i 200 meter? 😆

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bestemor til ei på 4 år. Hadde ikke turt å sende henne på butikk 200 m unna alene for å klare og handle. Trodde ikke jeg var så veldig overbeskyttende, men begynte å lure litt nå 😃. Helt ok med en moden 6-åring. Dessuten så er det vel unødvendig?

Anonymkode: ec694...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et relativt trygt område og man ikke må krysse noen skumle veier, så ser jeg ingen problemer! Fint å lære seg å bidra, å ta ansvar og sikkert masse mestringsfølelse for barnet.

Men nå skal det sies at det er et hav av forskjell på en som akkurat har fylt 4, og en på 5 og et halvt. 
Og personlighet spiller en stor rolle! 

Anonymkode: a0cd4...e83

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Hva om 4-5-åringrn ikke kommer tilbake som avtalt, ikke er verken på lekeplassen eller hjemme hos noen df pleier å besøke? Ikke kan man ringe dem. Hvor lenge før man ringer politiet? Barn kan lett bli distrahert, glemme seg, misforstå... Og det er ikke godt å vite hvor man skal begynne å lete.

Og ja, jeg tenker at mange skolebarn også egentlig er for små til å gå alene, var litt annerledes den gangen man startet på skolen som sjuåring. Det er mye som kan skje. De skjønner ikke helt å passe seg for biler, forskjell på høyre og venstre, kan løpe rett ut i veien der det er uoversiktlig for bilene...

Overrasker meg egentlig at såpass mange mener en 4-5-åring kan gå alene på butikken eller tilsvarende, når jeg ser i andre tråder at veldig mange mener en 15-åring ikke kan være hjemme alene en helg...

Her har de smartklokke. Ellers går det fint å lære de å holde avtaler. Det gikk fint når jeg var barn :)

Skjønner bekymringen da. Jeg klarte ikke helt å la være å bekymre meg første gang jeg slapp min ut alene men nå er jeg ikke bekymret. Må være trygt og lite trafikk naturligvis. Fra første klasse går de som bor i sentrum alene hjem fra sfo. Jeg synes det er verre, da de må krysse flere gangfelt men de klarer seg fint. Viktig å gå mye med de ute og lære de at de må sjekke at bilene stopper før de går uti veien. 

Anonymkode: d9e3b...583

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra! Jeg ble sendt på nærbutikken med lapp og penger i den alderen. Hadde dog en tendens til å spise på varene på veien hjem, så det ble ofte levert hullete brød osv da jeg kom hjem til mamma😂

Anonymkode: bf08f...226

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukk, dette er selvsagt helt innenfor så lenge barnet mestrer det. 
Liten avsporing. 
Da jeg selv var 4 år på 90-tallet gikk jeg flere ganger 500 m fra barnehagen til bussen og tok den 5 km til byen der jeg møtte moren min. 
Det gikk helt fint og husker hvor stolt jeg var. 
Hadde ikke gjort det med egen 4-åring i dag, men de små klarer mer enn man tror. 

Anonymkode: b41a1...2df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sendt en 4-åring på butikken, nei. 
Ser flere her skriver at de gjør det, men jeg har aldri sett et lite barn alene på butikken. Hadde jeg sett en 4 åring alene så hadde jeg nok lurt på om han/hun hadde gått seg bort fra foreldrene, eller om foreldrene var på fylla hjemme (omsorgssvikt), satt på spissen🥴

Anonymkode: 95638...e75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring hadde nok ikke klart dette så veldig bra tror jeg. Men det kommer an på barnet tenker jeg. 

Anonymkode: 23e8c...202

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. I Oslo: ikke faen! 

Anonymkode: 8ca0e...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 14.39):

Jeg har ingen bestemt formening om dette, men nysgjerrig på hva andre her mener:

Naboen her ber sønnen på 4-5 år om å gå bort på butikken og kjøpe en 12-pakning med egg. Fra huset til butikken er det ca 200 meter. Gutten har eggene i en brødpose og den er litt tung for han å bære bort. Det er jo ikke en veldig krevende oppgave, men altså en 4-5 åring som skal gjøre dette alene uten oppsyn og masse folk rundt? Er det greit? 

Det spørs om man bor på landet eller i byen..

Anonymkode: 6e104...8f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit. 

Datteren min tror jeg ikke ville gjort det, på den alderen men sønnen min hadde lett klart det. Barn og folk er forskjellige. Og det er nok gjort fordi barnet har virkelig ønsket ikke fordi at mor "ikke kan/er lat etc..😅". 

Anonymkode: 4ee0b...892

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 14.46):

Moren er av typen som kan spionere på andre voksne på lekeplassen og virker litt kjerring. Så når jeg så dette i går så ble jeg bare litt obs. Vet lite om vedkommende

Unnskyld meg? Dette sier vel nok om deg og denne saken tenker jeg. 

Anonymkode: 73de7...79c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man ikke må gå langs en 80-sone landevei liksom, tenker jeg helt klart at det er innafor. Men det kommer alltid an på modenhet til barnet, og det er jo foreldrene best på å vurdere.

Anonymkode: d3783...79b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (På 13.10.2024 den 15.36):

Da er han 4. 

Ingen er mellom to aldre. 

Enten er han fylt 4, eller han er fylt 5. Er han snart 5, er han 4 år. 

Herregud, alt man skal henge seg opp i.

Det kan hende at TS vet hvilket fødselsår gutten er født, men ikke dag og måned. Da er det helt vanlig å si at han er mellom 4-5 år 🙄

Anonymkode: 51b5b...4f4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 14.52):

Hvordan er jeg sladrekjerring? Jeg jobber med barn, brenner for barn og ønsker meg barn selv. Å spørre om dette anonymt på et forum er ikke å sladre. Har ikke nevnt et ord for noen utenom dette forumet. 

Fordi, at moren "virker litt kjerring" er unødvendig informasjon. Du, av diverse grunner, liker henne ikke og derfor ser du etter grunner til å kritisere henne. Du følte behov for å nevne at hun "virker litt kjerring" fordi du ønsker at vi også skal føle at hun er litt kjerring, og derfor reagere mer negativt til at hun lar barnet gå i butikken.

Hvorvidt hun "virker som en kjerring" eller ikke, er irrelevant.

Om barnet har lyst til å gå og handle i butikken og får mestring fra det, så er det bare flott. 200m er ikke langt, og jeg regner med at barnet gradvis har fått prøve seg på å handle med mer og mer selvstendighet til det punktet hvor han nå kan ta seg en tur alene. 

Anonymkode: f908c...6f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 14.46):

Moren er av typen som kan spionere på andre voksne på lekeplassen og virker litt kjerring. Så når jeg så dette i går så ble jeg bare litt obs. Vet lite om vedkommende

Sladrekjerringer er j*vlig slitsomme. jeg har en som nabo og har sluttet å oppholde meg på oppsiden av huset fordi hun driver kronisk overvåking.

Men hvordan i alle dager er det relatert til denne saken at hun er (sladre?) kjerring? Her er det jo du som legger deg borti hva andre gjør?? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt av en lesning for barnevernet dette hvis du melder det inn,sånn som enkelte hønemødre i tråden vil.

"Jeg observerte at et barn på 4 eller 5 år gikk til butikken alene og handlet. Barnet syns eggene var litt tunge, mor bør la ham bygge mer muskler før hun sender ham ut alene. Mor virker litt kjerring. Jeg vet lite om moren" 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Helt supert. Folk må slutte å være helikopterforeldre og overvåke barna konstant.

De fleste går vel alene på lekeplassen i den alderen, så hvorfor ikke en koselig nærbutikk?

Har sikkert vært der 100 ganger før med mor, men den dagen stod mor midt oppi bakingen så det var praktisk at barnet handlet egg. Ikke noe å problematisere.

Anonymkode: 9e104...1a6

De fleste barn går ikke alene noe sted lenger. Barn langt opp i barneskolealder går ikke til venner engang, uten at foreldrene har planlagt dette dagen før. 

Anonymkode: 7c4c0...0ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (På 14.10.2024 den 1.30):

Det er ingenting galt med at foreldre gir barna en oppgave de mener barnet mester. Hva er galt med å lære barna å fungere?

Selv var jeg to år gammel første gang jeg ble sendt på butikken alene. Det var kort vei og nesten ingen biler (villavei). Butikkdamen kjente oss godt. Jeg fikk med meg "pengepung". Oppdraget var å kjøpe en liter melk. Jeg syntes det var veldig spennende. Gikk til nabohuset, der min beste venn på tre år bodde. Sa at han måtte bli med og hjelpe meg. Det gjorde han (manmmaen var enig). Så gikk vi til butikken, sa til damen vi kjente at vi skulle ha en liter melk. Hun hentet, og jeg ga henne pengepungen. Hun hentet melken, tok pengepungen og tok ut pengene, vekslet, og la vekselet i pengepungen. Min venn, som var en bitteliten gentleman selv som treåring, bar melken. Jeg bar pengepungen. Så gikk vi sammen hjem, avleverte melk og pengepung, og lekte videre som vi alltid gjorde. Jeg var veldig stolt, husker jeg. Det vi i dag kaller mestringsfølelse. 

Er du Einstein? Du har nok blitt fortalt en narrehistorie av dine foreldre. Visst du husker dette selv, var du heller ikke to år. Og visst du fremdeles mener dette skjedde, var nok forholdene lagt mer tilrette enn at dere var helt alene.

hadde eg sette en toåring alene på butikken i dag, hadde eg reagert kraftig.

Anonymkode: b2a51...4ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...