AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #1 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg og samboer eier huset 50/50 og har betalt hver vår del av dette. Vurderer å gifte oss og kjøpe nytt hus. Men jeg har 2 mill mer penger enn hva han har spart opp ved siden av huset. Han tjener 1 mill og jeg 500 000. Hvordan bør vi sette opp dette? Jeg vil ikke miste pengene jeg har spart opp og han vil vi skal eie 50/50 av det nye huset. Vi har felles barn. Anonymkode: e2c94...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #2 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg og samboer eier huset 50/50 og har betalt hver vår del av dette. Vurderer å gifte oss og kjøpe nytt hus. Men jeg har 2 mill mer penger enn hva han har spart opp ved siden av huset. Han tjener 1 mill og jeg 500 000. Hvordan bør vi sette opp dette? Jeg vil ikke miste pengene jeg har spart opp og han vil vi skal eie 50/50 av det nye huset. Vi har felles barn. Anonymkode: e2c94...d28 Ts Begge har nedbetalt boliglånet og har ingen gjeld. Vi er 30 år. Anonymkode: e2c94...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #3 Del Skrevet 13. oktober 2024 Begge eier likt, tar opp separate lån. Du har mer egenkapital og dermed mindre lån, han har større lån (men kan nedbetale raskere siden han tjener dobbelt så mye). Men om dere blir gift i mer enn åtte år, vil full fellesøkonomi lønne seg mer for deg. Anonymkode: e6a68...3ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #4 Del Skrevet 13. oktober 2024 Hva med å ha særeie på de pengene dere har inn i ekteskapet da? Eie huset 50/50, og ditt overskytende blir ditt særeie? Når dere gifter dere, blir all inntekt etterpå felleseie. Jeg mener i både ekteskap og samboerskap med barn, at all inntekt bør være felles. Men særeie på verdier inn i forholdet tenker jeg kan være fornuftig. Anonymkode: cff78...809 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13. oktober 2024 #5 Del Skrevet 13. oktober 2024 Hva tenker du om fordeling av kostnader ellers? Og hva med penger han eventuelt sparer. Vil være urimelig ved brudd at den som har bidratt mest til familien sitter igjen med å ha spart til den andre når vedkommende har særeiemidler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #6 Del Skrevet 13. oktober 2024 I motsetning til personen over, vil jeg ikke anbefale særeie. Særeie på penger er vanskelig, fordi de må kunne spores hele kontinuerlig. Du kan kreve skjevdeling ved skilsmisse. En enkel måte å vite verdien i framtiden, er å knytte pengene til boligverdien. Dere kjøper et hus til 10 mill, dine 2 mill er 20%. Ved en skilsmisse kan du da kreve skjevdeling tilsvarende 20% av markedsverdi. Samtidig bør du vurdere rimeligheten i kravet. I løpet av 6-8 år tilført fellesskapet tilsvarende verdi mer enn deg. Anonymkode: c6443...507 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13. oktober 2024 #7 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I motsetning til personen over, vil jeg ikke anbefale særeie. Særeie på penger er vanskelig, fordi de må kunne spores hele kontinuerlig. Du kan kreve skjevdeling ved skilsmisse. En enkel måte å vite verdien i framtiden, er å knytte pengene til boligverdien. Dere kjøper et hus til 10 mill, dine 2 mill er 20%. Ved en skilsmisse kan du da kreve skjevdeling tilsvarende 20% av markedsverdi. Samtidig bør du vurdere rimeligheten i kravet. I løpet av 6-8 år tilført fellesskapet tilsvarende verdi mer enn deg. Anonymkode: c6443...507 Synes du det er rimelig når mannen bidrar mest til fellesskapet? Han vil da være tjent med å si at han ønsker fullstendig særeie og at han skal eie en større del av boligen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #8 Del Skrevet 13. oktober 2024 Brunello skrev (9 minutter siden): Hva tenker du om fordeling av kostnader ellers? Og hva med penger han eventuelt sparer. Vil være urimelig ved brudd at den som har bidratt mest til familien sitter igjen med å ha spart til den andre når vedkommende har særeiemidler. Ts Vi mener vi skal dele på alle utgifter og også boliglån. Brunello skrev (4 minutter siden): Synes du det er rimelig når mannen bidrar mest til fellesskapet? Han vil da være tjent med å si at han ønsker fullstendig særeie og at han skal eie en større del av boligen. Men dette er om noen år. Om vi går fra hverandre om to år, vinner han på det. Anonymkode: e2c94...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13. oktober 2024 #9 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts Vi mener vi skal dele på alle utgifter og også boliglån. Men dette er om noen år. Om vi går fra hverandre om to år, vinner han på det. Anonymkode: e2c94...d28 Dine midler vil kunne skjevdeles om de står på en konto der de er sporbare. Det han tjener går inn i felleseiet. Så dersom dere går fra hverandre, vil han tape økonomisk. Ved en skilsmisse vil han også måtte betale bidrag ved 50/50 deling av barna, selv om det er du som vil ha best råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 13. oktober 2024 #10 Del Skrevet 13. oktober 2024 Du kan holde dine to millioner utenom, sett dem i fond. Da har du en ekstra sikkerhet til du blir eldre, siden du er lavtlønnet. Trenger du ikke pengene så bruker du dem bare til noe il familen, eller til barna når de skal etablere seg. Da kan dere eie huset likt og betale likt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #11 Del Skrevet 13. oktober 2024 Brunello skrev (1 time siden): Synes du det er rimelig når mannen bidrar mest til fellesskapet? Han vil da være tjent med å si at han ønsker fullstendig særeie og at han skal eie en større del av boligen. Som jeg skriver i innlegget, jeg synes ts bør vurdere rimeligheten i kravet. At jeg synes det er urimelig er irrelevant. Ts har spurt hvordan hun kan sikre midlene sine, jeg har svart. Anonymkode: c6443...507 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #12 Del Skrevet 13. oktober 2024 Hvorfor skal dere gifte dere? Anonymkode: 8fa57...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #13 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg og samboer eier huset 50/50 og har betalt hver vår del av dette. Vurderer å gifte oss og kjøpe nytt hus. Men jeg har 2 mill mer penger enn hva han har spart opp ved siden av huset. Han tjener 1 mill og jeg 500 000. Hvordan bør vi sette opp dette? Jeg vil ikke miste pengene jeg har spart opp og han vil vi skal eie 50/50 av det nye huset. Vi har felles barn. Anonymkode: e2c94...d28 Advokatmat. Du har særeie på din andel, og har har særeie på sin andel av formue, en løsning. En glup advokat kan komme med andre løsninger. Skilles dere så blir regnestykket langt vanskeligere å sette opp. Anonymkode: f3c13...57c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå