Gå til innhold

Økonomisk oppgjør ved felles bolig

Anonyme Lina

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg står i et samlivsbrudd, hvor partner skal kjøpe meg ut. Er det banken som ordner med å overføre beløpet til meg samt ordne opp slik at jeg ikke står som ansvarlig på lånet lengre? Aldri vært gjennom denne prosessen før, så kjenner at dette stresser meg. Årsaken til st jeg spør er fordi jeg ikke stoler på min (eks)partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik det ble gjort hos meg (Og som jeg tror er vanlig), så blir det opprettet et nytt lån på den lånesummen din snart eks skal ha (som da er både gjelden på huset, og den delen som skal betales ut til deg), og så blir din del utbetalt fra banken til deg. Det gamle lånet blir da innfridd, og du hefter ikke på det nye lånet. 

(Hos meg var det jeg som kjøpte han ut, så jeg fikk nytt og større lån i eget navn og vårt felles lån ble innfridd) Da får du et brev fra banken om at lånet du er en del av, er innfridd. 

Anonymkode: 5c217...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme Lina skrev (8 minutter siden):

Hei,

jeg står i et samlivsbrudd, hvor partner skal kjøpe meg ut. Er det banken som ordner med å overføre beløpet til meg samt ordne opp slik at jeg ikke står som ansvarlig på lånet lengre? Aldri vært gjennom denne prosessen før, så kjenner at dette stresser meg. Årsaken til st jeg spør er fordi jeg ikke stoler på min (eks)partner.

Hvordan tror du ellers pant i boligen for den delen av lånet du hefter for kan slettes? 
Betaler den enten den andre rett i hånda, så står lånet fortsatt på den som får pengene i hånda. 
Å stole på en ex er vel noe ingen gjør, tillit ligger vel alltid i bunn ved et brudd, for at det blir et brudd? 
Skaff deg en advokat så er du sikker på at ting blir gjort riktig. 
Vær og obs på andre felles ting, som forsikringer, strøm, bil/bilforsikringer, medlemskap M.m. 

Anonymkode: 586b5...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan tror du ellers pant i boligen for den delen av lånet du hefter for kan slettes? 
Betaler den enten den andre rett i hånda, så står lånet fortsatt på den som får pengene i hånda. 
Å stole på en ex er vel noe ingen gjør, tillit ligger vel alltid i bunn ved et brudd, for at det blir et brudd? 
Skaff deg en advokat så er du sikker på at ting blir gjort riktig. 
Vær og obs på andre felles ting, som forsikringer, strøm, bil/bilforsikringer, medlemskap M.m. 

Anonymkode: 586b5...04b

Det er ikke, for folk flest, nødvendig med advokat i et vanlig samlivsbrudd. Det er en unødvendig kostnad så lenge det ikke er snakk om verdier i titalls millioner- klassen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken gjør ingenting annet enn å legge inn nytt pant hvor du ikke står, men de garanterer ikke for at du får din andel av din ex. Her MÅ du benytte advokat, for alt annet kan ende i økonomisk uføre for deg. Noen må holde på oppgjøret og din signatur. 

Uansett hva en sleiping sier, f.eks at han overfører pengene og så signerer du, så ikke stol på det om du mener han ikke er tilliten verdig. Han kan stoppe transaksjonen, og du har gitt fra deg leiligheten. Da må du ha en mye dyrere advokat for å få pengene tilbake i etterkant, noe som kan ta lang tid.

Anonymkode: 5e4e5...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke, for folk flest, nødvendig med advokat i et vanlig samlivsbrudd. Det er en unødvendig kostnad så lenge det ikke er snakk om verdier i titalls millioner- klassen. 

Så hvis fyren ikke er til å stole på, og får hennes signatur på leilighet, og deretter sender henne et mindre beløp enn avtalt? For tort og svi siden hun var utro med en imaginær kollega av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Slik det ble gjort hos meg (Og som jeg tror er vanlig), så blir det opprettet et nytt lån på den lånesummen din snart eks skal ha (som da er både gjelden på huset, og den delen som skal betales ut til deg), og så blir din del utbetalt fra banken til deg. Det gamle lånet blir da innfridd, og du hefter ikke på det nye lånet. 

(Hos meg var det jeg som kjøpte han ut, så jeg fikk nytt og større lån i eget navn og vårt felles lån ble innfridd) Da får du et brev fra banken om at lånet du er en del av, er innfridd. 

Tusen takk for svar!

til dere andre; jeg hsr kontaktet advokat, men det er i tilfelle det går til tvangssalg da samboer trenerer hele prosessen med å kjøpe meg ut, han vil ikke selge, vil ikke at jeg skal kjøpe ut han. Men nå virker det som han har kontaktet banker og undersøker, så derfor vil jeg bare være sikker på at det er banken som ordner opp det økonomiske: jeg signerer ingenting før pengene mine er på konto.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Banken gjør ingenting annet enn å legge inn nytt pant hvor du ikke står, men de garanterer ikke for at du får din andel av din ex. Her MÅ du benytte advokat, for alt annet kan ende i økonomisk uføre for deg. Noen må holde på oppgjøret og din signatur. 

Uansett hva en sleiping sier, f.eks at han overfører pengene og så signerer du, så ikke stol på det om du mener han ikke er tilliten verdig. Han kan stoppe transaksjonen, og du har gitt fra deg leiligheten. Da må du ha en mye dyrere advokat for å få pengene tilbake i etterkant, noe som kan ta lang tid.

Merkelig at det er så står forskjell da. Her ordnet banken alt. Jeg så aldri noe til de pengene min eks skulle ha, de ble overført direkte til han. Og ved et brudd skal det opprettes nytt lån, banken kan ikke slette en låntaker på et  eksisterende lån. Og det er i alle fall ikke eksen som er ansvarlig for å få en underskrift på lånet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme Lina skrev (4 timer siden):

Tusen takk for svar!

til dere andre; jeg hsr kontaktet advokat, men det er i tilfelle det går til tvangssalg da samboer trenerer hele prosessen med å kjøpe meg ut, han vil ikke selge, vil ikke at jeg skal kjøpe ut han. Men nå virker det som han har kontaktet banker og undersøker, så derfor vil jeg bare være sikker på at det er banken som ordner opp det økonomiske: jeg signerer ingenting før pengene mine er på konto.

Kan bruke megler eller et selskap for trygg oppgjørsfunksjon. Hvorfor skal eksen din stole på at du signerer etter du har fått pengene av han? 

Anonymkode: 5c83d...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man låner opp for å kjøpe ut så blir pengene direkte overført til deg. Din eks må få lånetilbud på hele summen på lånet alene + opplåning tilsvarende beløpet han skal kjøpe deg ut med. 

Tipper han trenerer saken siden han sikkert ikke får tilbud fra noen banker. Ikke la han bo gratis i felles bolig mens du bor en annen plass. Da skal han betale deg leie for «din» del av boligen i mellomtiden. 

Anonymkode: c58ee...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Joda, vi utbetaler beløpet til riktig konto i henhold til fordelingen i avtalen. Men, vi må ha en skriftlig avtale på hvordan det skal fordeles. Det er advokatmat.

Også er det selvfølgelig en forutsetning at den som skal stå igjen med boligen kan bære kostnadene ved dette alene i tillegg til beløpet som skal utbetales til den som kjøpes ut.

Så ja TS, de som skriver at du må kontakte advokat har 100% rett hvis det er slik at du ikke blir enig med exen din.

Anonymkode: 63da1...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Akkurat vært gjennom samme prosess nå.

så lenge begge to er enige om salgssum, (kan være lurt å få minst to ulike takster på huset og så bli enige om sum), så er dette grei skuring.

Dere blir enige om hvilken sum den ene skal kjøpe ut den andre med. Hele lånet blir overført til den som skal sitte på huset, nytt skjøte må til, når skjøtet er i orden og tinglyst så blir pengene overført til deg fra banken. 

Anonymkode: 890b5...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat vært gjennom samme prosess nå.

så lenge begge to er enige om salgssum, (kan være lurt å få minst to ulike takster på huset og så bli enige om sum), så er dette grei skuring.

Dere blir enige om hvilken sum den ene skal kjøpe ut den andre med. Hele lånet blir overført til den som skal sitte på huset, nytt skjøte må til, når skjøtet er i orden og tinglyst så blir pengene overført til deg fra banken. 

Anonymkode: 890b5...c05

Så jeg må stole på at banken utbetaler pengene til meg etter jeg/vi har ordnet med skjøte?

blir det samme prosess ved evt salg da - at banken utbetaler overskuddet 50/50 til hver av oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme Lina skrev (1 time siden):

Så jeg må stole på at banken utbetaler pengene til meg etter jeg/vi har ordnet med skjøte?

blir det samme prosess ved evt salg da - at banken utbetaler overskuddet 50/50 til hver av oss?

Banken kan du i alle fall stole på, det trenger du ikke være redd for. Ved salg er det megler som ville betalt ut til dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...