blackburn_forever Skrevet 1. oktober 2024 #1 Del Skrevet 1. oktober 2024 Tradisjonen har sin opprinnelse i en tid da nysing ble ansett som en mulig forløper til sykdom, spesielt under pandemier som Svartedauden. Å si «prosit» ble ansett som en måte å ønske personen helse og beskyttelse på. Kilde: https://sosialnytt.com/hvorfor-sier-man-egentlig-prosit 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #2 Del Skrevet 1. oktober 2024 Godt å se det er andre som ikke gjør det heller. Ei dame jeg må omgås nesten daglig for å prøve å oppnå en respons hos meg. Men jeg har aldri sagt det og kommer heller aldri si det. Anonymkode: 6ace3...155 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #3 Del Skrevet 1. oktober 2024 TS, dersom du lar så små bagateller plage deg så har du et langt og hardt liv foran deg. Let it goooo Anonymkode: a2d6b...c47 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #4 Del Skrevet 1. oktober 2024 Synes også det er skikkelig irriterende. Jeg nyser aldri bare én gang, men gjerne 3-4 og enkelte folk sier prosit mellom hvert nys. Anonymkode: cf21c...7b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MegJa Skrevet 1. oktober 2024 #5 Del Skrevet 1. oktober 2024 Jeg bryr meg ikke noe om at noen sier prosit til meg jeg, irriterer meg ikke over det. Det finnes verre ting, for å si det sånn. Av og til synes jeg det faktisk er litt hyggelig. Og jeg svarer som regel med; Takk takk. Jeg nyser som regel bestandig to ganger etter hverandre, hvis det kommer et tredje nys, så tenker jeg nesten; Hva faen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #6 Del Skrevet 1. oktober 2024 Unødvendig, ja. Jeg synes det er vanskelig å vite hva man skal si. Jeg er vokst opp med at vi ikke sier det etter et nys, men samtidig har folk rundt meg utenom familie sagt det, og jeg føler det er noe jeg måtte bare lære meg, og nå har det blitt en vane. Eller, mer enn at jeg ikke vet hva jeg skal si, så jeg synes det er tryggest bare å si det. Anonymkode: d0881...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #7 Del Skrevet 1. oktober 2024 Gjør det for å vise et minimum av omtanke eller bare oppmerksomhet. Husker en jeg datet ble irritert, og absolutt skulle nekte å si takk. Han irriterte seg over alt. Slitsom type. Ikke bli sånn. Anonymkode: a1050...249 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #8 Del Skrevet 1. oktober 2024 Synes det er irriterende selv. Men det er sikkert fordi jeg ikke er vant til det hjemmefra. Visste ikke hvordan jeg skulle forholde meg til det da jeg ble gammel nok til å reflektere rundt det. Har skjønt at man sier takk, men det er om mulig enda mer irriterende. Jeg nyser 3-4 ganger, og har mer enn nok med meg selv, om jeg ikke må føre en dialog om nysing oppi det hele i tillegg. Er med på at det bare er høflig og en vane for folk. Men jeg dropper gjerne den greia der. Anonymkode: 67bfa...aff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 1. oktober 2024 #9 Del Skrevet 1. oktober 2024 Jeg sier bless you Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #10 Del Skrevet 1. oktober 2024 man skåler for sunnhet og helse. Noe han som nyser behøver Anonymkode: 17ab8...8e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #11 Del Skrevet 3. oktober 2024 Jeg har aldri skjønt hva som liksom skal være så høflig med å kommentere andre menneskers ufrivillige kroppsfunksjoner. 😅 Anonymkode: 137bf...d8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #12 Del Skrevet 3. oktober 2024 Jeg ropte prosit til en mann som prompa på bussen. Han ble sur Anonymkode: 24160...762 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. oktober 2024 #13 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg ropte prosit til en mann som prompa på bussen. Han ble sur Anonymkode: 24160...762 😂😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. oktober 2024 #14 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har aldri skjønt hva som liksom skal være så høflig med å kommentere andre menneskers ufrivillige kroppsfunksjoner. 😅 Anonymkode: 137bf...d8b Helt enig. Er faktisk irriterende. Jeg har noen ganger sånn at jeg kan nyse sånn 4 ganger på rad. Da sa min svigermor gesundheit (hun er tysk) etter hver gang jeg nøs. Følte nesten hun gjorde narr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #15 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg ropte prosit til en mann som prompa på bussen. Han ble sur Anonymkode: 24160...762 Nettopp! Vi kommenterer jo ikke andres ufrivillige promping, hosting og raping, så hvorfor skal vi absolutt kommentere hvert minste nys? Anonymkode: 137bf...d8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #16 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 21.35): Nettopp! Vi kommenterer jo ikke andres ufrivillige promping, hosting og raping, så hvorfor skal vi absolutt kommentere hvert minste nys? Anonymkode: 137bf...d8b Ja men promp er ikke forbundet med sykdom 😢 , det er normalt å prompe dagen lang, man promper store og små promper som lukter eller ikke lukter. men kanskje man kan begynne å si Go’ promp? For å ønske hverandre lykke til med prompene den dagen. Anonymkode: d135c...655 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8. oktober 2024 #17 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja men promp er ikke forbundet med sykdom 😢 , det er normalt å prompe dagen lang, man promper store og små promper som lukter eller ikke lukter. men kanskje man kan begynne å si Go’ promp? For å ønske hverandre lykke til med prompene den dagen. Anonymkode: d135c...655 Men man er ikke alltid syk selv om man nyser. Kan være no rusk i nesa, allergi... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå