Gå til innhold

Zalando: Returnerer halvparten av ordrene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sirah skrev (19 minutter siden):

Jeg returnerer veldig sjeldent. Jeg vet jo sånn ca hvilken størrelse jeg bruker. I tillegg bruker jeg måletabellen og leser meg opp. Bestiller også stort sett fra merker jeg kjenner litt til og vet sånn ca hvordan passformen er på. 

Jeg er 162 og mellom 50-55 kilo, det varierer litt. Jeg bruker alt fra str xxs til m, fra 24 tommer jeans til 27 tommer, fra str 32 til str 38, fra 35 i sko til 37. Av og til passer ingen av størrelsene - kanskje den er for vid over magen men for trang over ryggmusklene, eller for kort eller for lang når den er passe i vidden, etc etc. Kanskje ser den passe ut helt til man beveger seg? 

Passform er superviktig, og svært varierende.

Anonymkode: 3002d...c0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Returnerer lite av det jeg kjøper på nett, og nesten aldri på grunn av størrelse. Jeg pleier å velge merker jeg kjenner, slik at jeg vet hvordan størrelser de opererer med. Å bestille samme plagg i flere størrelser har aldri falt meg inn! En ting jeg ikke kan kjøpe på nett er bukser, selv i kjente merker varer størrelsene for mye fra modell til modell. 

Anonymkode: 50d8c...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig klink M på alle størrelsesguider. Problemet er at klærne selv ofte ikke er klink M selv om de står som M. Enten er de for trang eller så er de for store. 

Synes derfor det er vanskelig å bestille fra nettet, og særlig Zalando. Nettopp fordi at man er nødt til å bestille et plagg i flere størrelser for å være sikker på at man ender opp med det plagget man ønsket. 

Kjøpte meg en turbukse og en jakke i M herom dagen. Måtte returnere begge. Buksa var for stor og jakken for trang. Endte da med å bestille en ny ordre der buksen var i S og jakken i L, og da passet jeg begge. 

Synes det illustrerer det egentlige problemet bak alle returene godt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg returnerer masse fra zalando, men alternativet hadde vært at jeg ikke hadde bestilt derfra i det hele tatt. Jeg kjøper ofte flere alternativer og i flere størrelser da jeg ofte er mellom størrelser. Idag får jeg for eksempel flere par sko i posten, har kun tenkt å beholde ett par men må prøve de på for å vite hvilke som passer best. De siste par mnd har jeg bestilt for 11000kr, og kun beholdt for ca 4000k, men hadde det ikke vært så lett/billig å returnere hadde jeg ikke kjøpt derfra i det hele tatt.

Anonymkode: 49adb...02d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten aldri returnert noe på Zalando. Prøver å holde meg til de merkene jeg vet hvordan størrelsene er. Andre ganger gjør jeg litt mer research for å finne ut hvordan merket er i størrelsen. Når det står at plagget er stort eller lite i størrelsen, så synes jeg at det ofte ikke stemmer. Jeg synes heller ikke at erfaringene fra andre kjøpere hjalp meg før når de hadde det, for folk skriver så mye tull.

Noen ganger har det blitt bomkjøp allikevel.

Anonymkode: 3dd1b...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender omtrent 70-80 % i retur. Jeg er 178 høy og synes aldri ting passer. Selv om jeg leser størrelsestabeller. Bestilte nettopp en vinterjakke som ut ifra størrelsen (40) og tabellen skulle passe perfekt. Bruker vanligvis L i jakker. Den var gigantisk, kunne hatt tre ullgensere under. 

Savner anmeldelsene av plaggene de hadde før, har sendt mer i retur etter at de fjernet dem. 

Anonymkode: 51bd0...fcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratis/enkel retur av varer er jo helt essensielt for netthandel tenker jeg.. 

Og ved "bærekraft" greiene, det er vel sannsynligvis mer bærekraftig selv med returer i og med at men slipper å reise til en butikk selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler endel på Zalando. Men jeg ser hvor det bærer med retur ordningen. Jeg gjør mitt ytterste for å holde returneringen på et minimum. Jeg bestiller f.eks ikke 12 størrelser av samme bukse. Ser også endel som misbruker ordningen til de grader. Så etter mitt syn er det mange som kan takke seg selv,dersom de ikke får gjøre det mer. Evt betale med faktura etc.

Bærekraftig er et ord som jeg ikke bruker uansett,da det misbrukes noe så vanvittig. Men mange burde kunne klare å se hvor det bærer,dersom det fortsetter slik som i dag med såpass mange returneringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kun har returnert klær 2 ganger i løpet av alle de årene jeg har handlet på nett. Holder meg stor sett til merker jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har få ting som passer over puppene. Jeg bruker 75i, og selv gravidklærne er for trange som oftest. Heldigvis passe noe innimellom, så det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette er vanskelig i det hele tatt. Jeg vet jo hvilke(n) størrelse som er aktuelt på de merkene og typen klesplagg som er aktuelt, returnerer nesten aldri noe. Har returnert noen få ting fordi stoffet var annerledes enn beskrevet, eller som et hettegenser som var veldig tynn i stoffet, når den så tykk og lun ut på bildene. Men returnerer svært lite. Dette er ikke så himla vanskelig. 
 

Men, det er vel ikke et eneste folkeslag i verden som handler flere klær pr innbygger enn nordmenn, og det er vel heller ingen som gir fra seg så mye ubrukt tøy med merkelappen fortsatt på, til gjenbruk som oss. Og for meg som liker vintage, vintage butikker over hele Europa er fulle av gensere og treningsjakker fra norske idrettslag, mens du knapt ser tilsvarende fra svenske, danske, engelske, tyske, franske etc. Antagelig fordi de bruker opp plaggene de handler inn. Og til og med klarer den enkle saken det er å kjøpe riktig størrelse. Som denne tråden handler om. Jeg beholder minst 95% av det jeg kjøper på Zalando. Antagelig mer. 

Anonymkode: dabb9...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes ikke dette er vanskelig i det hele tatt. Jeg vet jo hvilke(n) størrelse som er aktuelt på de merkene og typen klesplagg som er aktuelt, returnerer nesten aldri noe. Har returnert noen få ting fordi stoffet var annerledes enn beskrevet, eller som et hettegenser som var veldig tynn i stoffet, når den så tykk og lun ut på bildene. Men returnerer svært lite. Dette er ikke så himla vanskelig. 
 

Men, det er vel ikke et eneste folkeslag i verden som handler flere klær pr innbygger enn nordmenn, og det er vel heller ingen som gir fra seg så mye ubrukt tøy med merkelappen fortsatt på, til gjenbruk som oss. Og for meg som liker vintage, vintage butikker over hele Europa er fulle av gensere og treningsjakker fra norske idrettslag, mens du knapt ser tilsvarende fra svenske, danske, engelske, tyske, franske etc. Antagelig fordi de bruker opp plaggene de handler inn. Og til og med klarer den enkle saken det er å kjøpe riktig størrelse. Som denne tråden handler om. Jeg beholder minst 95% av det jeg kjøper på Zalando. Antagelig mer. 

Anonymkode: dabb9...72c

Dersom man holder seg til noen få merker og dermed blir kjent med størrelsene på det ene merket, så vil jeg tro det stort sett går bra. Men for min del, som handler fra mange merker på Zalando, er størrelsene som å spille bingo. Jeg kan trenge XL i en topp hos ett merke, og trenger S i en jakke hos et annet merke. 

Men jeg handler nesten aldri hos Zalando lenger på grunn av det, det er liten vits når alt går i retur. 

Anonymkode: 51bd0...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg returnerer sjelden. Jeg synes Zalando er gode til å oppgi høyde på modellen og lengden på kjoler. De tar også flere bilder, inkludert nærbilde av stoffet. Selv om jeg er lavere og tjukkere enn modellen, gir det meg et inntrykk av passform, hvor midjen er plassert o.l., 

Sko er dog vanskeligere. Om jeg returnerer, er det fordi passformen ble feil til føttene mine. Produktet er som regel riktig beskrevet.

Anonymkode: 2e0ef...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalando har starter å skrive feks «plagget er liten i størrelse. Vi anbefaler en størrelse større enn vanlig» og dette er til hjelp. Har blitt færre returer i det siste. Jeg bestiller feks bukser fra Gina tricot fra Zalando, og der varierer jeg å bruke M, L og XL. Jeg er vanligvis M, og hjelper ikke om jeg har en bukse i str L og så bestiller jeg bukse i samme merke og da kan L være både for stor og for liten. Og plutselig alt for lang (jeg er 174cm så ikke lav). Så lenge produsentene ikke har kontroll på størrelsene sine så blir det returer. Dette gjelder mange merker. 
 

Og om det er rabattkode som bare virker en gang så er det også dumt å bomme på størrelsen. Bedre å kjøpe to størrelser og sende ene i retur

Anonymkode: 01368...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...