Grandidosa83 Skrevet 14. oktober 2024 #21 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Prøvde å søke og lese litt, men fant ingen gode svar egentlig. Er det noen som har erfaring med at dette går? For å forklare situasjonene så må jeg ut på boligbytte nå. Jeg har god EK på rett under 3 Mill. Tenker kjøpe noe for rundt 4 mill. Mangler altså ca 1 mill, og har 75 % EK. Men jeg er student for tiden og får ikke lån i vanlig bank før jeg er ferdig om 1,5 år. Regner med god inntekt på 7-800 da så er ikke redd for at det ikke skal gå rundt. Men i mellomtiden har jeg ikke mulighet til å betjene både renter og avdrag. Så da vurderer jeg muligheten for å kjøpe en bolig som har en litt større andel fellesgjeld. Da vil jeg ha nok EK til å cashe ut boligen uten lån i banken. Og en del leiligheter har jo INN ordninger med mulighet for separat nedbetaling av hele fellesgjelden f.eks. Vil det på en sånn leilighet også være mulig å be om 1,5 års avdragsfrihet på fellesgjelden? Noen som har erfaring? Anonymkode: 6fded...10b Har du hørt litt med noen banker? De har mulighet til å gjøre unntak fra låneforskriften i 8%(?) av tilfellene. I så måte er det ikke umulig at du kan få lån, selv om du har noe tid igjen som student. Dette siden beløpet du vil låne er såpass lavt sett opp mot egenkapitalen din. Jeg ville i så fall spurt om et kundemøte hvor du legger fram saken din selv og ikke bare søkt på digitalt (for da tenker jeg du får nei uansatt). Ville da også prøvd noen lokale banker og evt. noen større banker. Jeg tror overnevnte gir større mulighet for suksess enn å prøve å finne et borettslag eller sameie hvor lånegiver for fellesgjeld vil gi separat avdragsfrihet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #22 Del Skrevet 14. oktober 2024 newman01 skrev (20 minutter siden): Hvorfor ikke bare kjøpe en helt vanlig leilighet til 4 millioner, bruk 3 millioner som egenkapital og konverter lånet på 1million til et rammelån? Da kan man i praksis sjonglere pengene rundt uten å bry seg om nedbetalingsplan, avdrag osv... Du er jo godt innafor 60% EK. Fordi jeg får som sagt i HI ikke lån nå. Jeg er student i 1,5 år til og har ganske lav inntekt. Grandidosa83 skrev (6 minutter siden): Har du hørt litt med noen banker? De har mulighet til å gjøre unntak fra låneforskriften i 8%(?) av tilfellene. I så måte er det ikke umulig at du kan få lån, selv om du har noe tid igjen som student. Dette siden beløpet du vil låne er såpass lavt sett opp mot egenkapitalen din. Jeg ville i så fall spurt om et kundemøte hvor du legger fram saken din selv og ikke bare søkt på digitalt (for da tenker jeg du får nei uansatt). Ville da også prøvd noen lokale banker og evt. noen større banker. Jeg tror overnevnte gir større mulighet for suksess enn å prøve å finne et borettslag eller sameie hvor lånegiver for fellesgjeld vil gi separat avdragsfrihet. Ja jeg har hørt med et par. De var ikke så villige. Egenkaptitalen på rundt 75 % var de selvsagt svært fornøyd med, men uten inntekt var de skeptiske likevel. Kom ikke så langt at jeg søkte, men fikk indikasjon på at det ikke ville være særlig aktuelt. Derimot om jeg kunne vise at jeg hadde jobb å gå til etter studiene kunne det være gode muligheter. Da ville jeg mest sannsynlig få lån, og dette kunne gjøres avdragsfritt så lenge jeg studerte. Men det er kanskje verdt et forsøk å gå en runde med flere banker å høre.... Anonymkode: 6fded...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 14. oktober 2024 #23 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men det er kanskje verdt et forsøk å gå en runde med flere banker å høre.... Når jeg jobbet opp mot private kunder for noen år tilbake viste det seg at det var litt forskjeller mellom bankene. Typisk har bankene gjerne litt ulike strategier / retningslinjer ut i fra markedsposisjonen og strategien deres. Slikt kan også endre seg litt gjennom året (typisk at man sparer 8% kvoten, men mot slutten av året blir man mindre restriktiv osv), eller at banken heller vil ha økt inntjening enn flere kunder osv... Den lille "hemmeligheten" jeg lærte meg da, som jeg har hold meg til senere, er å prøve å finne finansrådgiverne som faktisk har noe de skulle ha sagt i systemet. Om det har med "pondus" eller om det har med retningslinjene de følger vet jeg ikke, men... det å ha noen som faktisk prøver å få til noe hjelper godt på. Det er de som gjerne tar den lille telefonen ekstra som kanskje gjør at noe kommer på plass. Ofte finner man disse i litt mindre banker / filialer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 14. oktober 2024 #24 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Fordi jeg får som sagt i HI ikke lån nå. Jeg er student i 1,5 år til og har ganske lav inntekt. Ja jeg har hørt med et par. De var ikke så villige. Egenkaptitalen på rundt 75 % var de selvsagt svært fornøyd med, men uten inntekt var de skeptiske likevel. Kom ikke så langt at jeg søkte, men fikk indikasjon på at det ikke ville være særlig aktuelt. Derimot om jeg kunne vise at jeg hadde jobb å gå til etter studiene kunne det være gode muligheter. Da ville jeg mest sannsynlig få lån, og dette kunne gjøres avdragsfritt så lenge jeg studerte. Men det er kanskje verdt et forsøk å gå en runde med flere banker å høre.... Anonymkode: 6fded...10b Burde da være mulig å overbevise banken. 1mill i lån er jo knappe 60'000 i rentekostnader i året. Sett av en stor bufferkonto til uforutsette utgifter og høyere rentekostnader og sett opp et budsjett. Finner du en bolig med lave felleskostnader og forutsigbare kostnader er det relativt enkelt å sette opp et regnskap som viser at dine bokostnader er lavere enn ved å leie en bolig, og med et tilstrekkelig buffer har du fleksibilitet til å ta uventede merkostnader. Topp om du klarer å få til litt ekstrainntekter, det er jo inntekter på toppen av studiestøtten. Banken har jo skikkelig god sikkerhet, så om du ikke klarer de økonomiske forpliktelsene dine selger de bare huset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #25 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei jeg forsøker ikke være morsom. Jeg har bodd i borettslag mange år tidligere så jeg vet godt hvordan dette fungerer, og at det blir lagt på husleien Det som er et faktum er at en del seder kan man faktisk betale ned hele lånet, så at det kan behandles individuelt er det ikke tvil om, sånn rent teoretisk. Det er fullt mulig leiligheter har ulik andel av fellesgjeld i et borettslag, og dette er relativ vanlig i nye OBOS leiligheter. Og med den begrunnelsen er det vel ikke så søkt å tenke tanken at noen kan gi avdragsfrihet for en leilighet også? Anonymkode: 6fded...10b Vi har betalt kraftig ned på fllesgjeld, ved hjelp av IN ordning, så jeg er godt kjent med ordningen. Jeg hàr og vært i styret i ulike brl. Borettslaget som helhet hefter for felleslånet. Det er borettslaget som helhet som er ansvarlig for at avdrag og lån blir betalt hver måned. Når in ordningen blir benyttet så krymper andel fellesgjeld for den aktuelle andelen. Og fellesutgiftene i form av lån og avdrag som brl krever inn fra hver enkelt blir lavere fordi brl. Etter innfrielse ved hjelp av IN ordningen gjør at brl totalt sett har mindre i lån. Hadde din andel fellesgjeld vært et privat lån du heftet for og ikke brl. Så hadde du kunnet få fritak for avdrag og bare betalt renter. Forstår du? Det du imidlertid kan prøve på, er å innfri hele fellesgjelden i et brl. Med IN ordning og så få lån i bank hvor du betaler bare renter. Men da må dette avtales med banken din om det er mulig. Et annet alternativ er å kjøpe en bolig der hele fellesgjelden er innfridd for så å låne hele kjøpesummen / minus egenkapital i egen bank. Anonymkode: f1b80...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #26 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har betalt kraftig ned på fllesgjeld, ved hjelp av IN ordning, så jeg er godt kjent med ordningen. Jeg hàr og vært i styret i ulike brl. Borettslaget som helhet hefter for felleslånet. Det er borettslaget som helhet som er ansvarlig for at avdrag og lån blir betalt hver måned. Når in ordningen blir benyttet så krymper andel fellesgjeld for den aktuelle andelen. Og fellesutgiftene i form av lån og avdrag som brl krever inn fra hver enkelt blir lavere fordi brl. Etter innfrielse ved hjelp av IN ordningen gjør at brl totalt sett har mindre i lån. Hadde din andel fellesgjeld vært et privat lån du heftet for og ikke brl. Så hadde du kunnet få fritak for avdrag og bare betalt renter. Forstår du? Det du imidlertid kan prøve på, er å innfri hele fellesgjelden i et brl. Med IN ordning og så få lån i bank hvor du betaler bare renter. Men da må dette avtales med banken din om det er mulig. Et annet alternativ er å kjøpe en bolig der hele fellesgjelden er innfridd for så å låne hele kjøpesummen / minus egenkapital i egen bank. Anonymkode: f1b80...72a Greit nok. Det jeg reagerte mest på var den nedlatende "forsøker du å være morsom?" holdningen din. Siden man fint kan betale ned sin andre raskere, er det vel ikke helt søkt å undres om det også er mulig å få en liten utsettelse om man skulle trenge det? Jeg skjønner godt hvordan dette henger sammen med hvem som hefter for hva. Og jeg er ikke overrasket over at det ikke går. Men om borettslag og långiver vil så er dette ikke noe problem å få til, derfor må det være innafor å tenke tanken og stille som uten at du kommer og betegner det som latterlig. Det med lån i bank skjønner jeg selvsagt går. Og jeg har forklart noen ganger hvorfor det ikke er så aktuelt akkurat nå. Anonymkode: 6fded...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #27 Del Skrevet 14. oktober 2024 Grandidosa83 skrev (52 minutter siden): Når jeg jobbet opp mot private kunder for noen år tilbake viste det seg at det var litt forskjeller mellom bankene. Typisk har bankene gjerne litt ulike strategier / retningslinjer ut i fra markedsposisjonen og strategien deres. Slikt kan også endre seg litt gjennom året (typisk at man sparer 8% kvoten, men mot slutten av året blir man mindre restriktiv osv), eller at banken heller vil ha økt inntjening enn flere kunder osv... Den lille "hemmeligheten" jeg lærte meg da, som jeg har hold meg til senere, er å prøve å finne finansrådgiverne som faktisk har noe de skulle ha sagt i systemet. Om det har med "pondus" eller om det har med retningslinjene de følger vet jeg ikke, men... det å ha noen som faktisk prøver å få til noe hjelper godt på. Det er de som gjerne tar den lille telefonen ekstra som kanskje gjør at noe kommer på plass. Ofte finner man disse i litt mindre banker / filialer. Takk for gode innspill. Jeg tar muligens noen runder til da. Men akkurat nå så er det lite med tid til å jobbe ved siden av studier, så jeg innser at jeg ikke er kunden banken drømmer om. Men med 75% EK og sannsynligvis helt greit betalt jobb innen relativt kort tid, så kan det kanskje la seg gjøre... Hadde ikke så mye tro, men skal gi de en sjanse Anonymkode: 6fded...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå