Gå til innhold

Avdragsfrihet på andel av felleslån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøvde å søke og lese litt, men fant ingen gode svar egentlig.

Er det noen som har erfaring med at dette går?

For å forklare situasjonene så må jeg ut på boligbytte nå. Jeg har god EK på rett under 3 Mill. Tenker kjøpe noe for rundt 4 mill. Mangler altså ca 1 mill, og har 75 % EK.

Men jeg er student for tiden og får ikke lån i vanlig bank før jeg er ferdig om 1,5 år.  Regner med god inntekt på 7-800 da så er ikke redd for at det ikke skal gå rundt. Men i mellomtiden har jeg ikke mulighet til å betjene både renter og avdrag. 

Så da vurderer jeg muligheten for å kjøpe en bolig som har en litt større andel fellesgjeld. Da vil jeg ha nok EK til å cashe ut boligen uten lån i banken. Og en del leiligheter har jo INN ordninger med mulighet for separat nedbetaling av hele fellesgjelden f.eks. Vil det på en sånn leilighet også være mulig å be om 1,5 års avdragsfrihet på fellesgjelden? 

Noen som har erfaring?

Anonymkode: 6fded...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke i banken jeg jobber i. Hos oss får du beskjed om at du må vente til du har råd. Fellesgjeld er en del at total betjening og regnes med i sin helhet i regnestykket. 

Anonymkode: 4a6f8...151

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i et borettslag vil du måtte betale alle fellesutgiftene inkludert avdrag. Du vil ikke kunne få en egen avtale for deg spesielt, men i nye borettslag er det ofte bare renter som blir betalt de første årene. Mange har avdragsfrihet i flere år, men dette er da felles for alle beboerne.

Anonymkode: 3cc89...28c

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en leilighet kontant uten å ta opp lån så går det jo bra. Men jeg tviler på at du får betalt ned din del av fellesgjelden. Det er en avtale dem har fått med banken. Ikke delt opp på hver andel hvis du forstår. Så da kan det være at de andre ikke får den avtalen dem hadde med den banken. 

Anonymkode: 836e9...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du kjøper en leilighet kontant uten å ta opp lån så går det jo bra. Men jeg tviler på at du får betalt ned din del av fellesgjelden. Det er en avtale dem har fått med banken. Ikke delt opp på hver andel hvis du forstår. Så da kan det være at de andre ikke får den avtalen dem hadde med den banken. 

Anonymkode: 836e9...6a3

Men noen steder er det delt opp på andel. Det er derfor jeg lurer. En del har en såkalt INN ordning som gjør at man kan betale ned sin andel av felleslånet helt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i et borettslag vil du måtte betale alle fellesutgiftene inkludert avdrag. Du vil ikke kunne få en egen avtale for deg spesielt, men i nye borettslag er det ofte bare renter som blir betalt de første årene. Mange har avdragsfrihet i flere år, men dette er da felles for alle beboerne.

Anonymkode: 3cc89...28c

Takk for tips. jeg er klar over dette og har sett noen sånne. Ingen aktuelle i mitt området for tiden dessverre, men kanskje det dukker opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke i banken jeg jobber i. Hos oss får du beskjed om at du må vente til du har råd. Fellesgjeld er en del at total betjening og regnes med i sin helhet i regnestykket. 

Anonymkode: 4a6f8...151

Tror ikke du skjønte. Jeg skal ikke ha lån i bank. Jeg snakker om å kjøpe leiligheten med min tilgjengelige egenkapital. For så å få avdragsfrihet på delen av fellesgjeld som tilhører min leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ikke du skjønte. Jeg skal ikke ha lån i bank. Jeg snakker om å kjøpe leiligheten med min tilgjengelige egenkapital. For så å få avdragsfrihet på delen av fellesgjeld som tilhører min leilighet. 

Tvilsomt, da får resten av borettslaget lengere nedbetalingstid siden du ikke betaler din del og lånet tar lengere tid, dvs dyrere for alle.

Anonymkode: 77e4d...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Prøvde å søke og lese litt, men fant ingen gode svar egentlig.

Er det noen som har erfaring med at dette går?

For å forklare situasjonene så må jeg ut på boligbytte nå. Jeg har god EK på rett under 3 Mill. Tenker kjøpe noe for rundt 4 mill. Mangler altså ca 1 mill, og har 75 % EK.

Men jeg er student for tiden og får ikke lån i vanlig bank før jeg er ferdig om 1,5 år.  Regner med god inntekt på 7-800 da så er ikke redd for at det ikke skal gå rundt. Men i mellomtiden har jeg ikke mulighet til å betjene både renter og avdrag. 

Så da vurderer jeg muligheten for å kjøpe en bolig som har en litt større andel fellesgjeld. Da vil jeg ha nok EK til å cashe ut boligen uten lån i banken. Og en del leiligheter har jo INN ordninger med mulighet for separat nedbetaling av hele fellesgjelden f.eks. Vil det på en sånn leilighet også være mulig å be om 1,5 års avdragsfrihet på fellesgjelden? 

Noen som har erfaring?

Forsøker du å være morsom? Fellesgjeld i et brl. betaler du ned via «husleie» kalt fellesutgifter hver mnd. 

!en noen borettslag hadde da de var nye lavt innskudd og høyt felleslån, 30/70. Da var de første fem årene ofte avdragsfrie. Den modellen for felleslån er høyst uvanlig selv om den kan forekomme fortsatt på et smalt utvalg nybygg. 

Så her får du tilpasse deg situasjonen du er i og ikke forvente at andre skal tilpasse seg deg, det skjer bare ikke. 

Anonymkode: f1b80...72a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tvilsomt, da får resten av borettslaget lengere nedbetalingstid siden du ikke betaler din del og lånet tar lengere tid, dvs dyrere for alle.

Det er helle Rikke tilfellet. Betaler ikke ts hele sin andel av fellesutgiftene så går det tre mnd. Og boligen hennes havner på tvangssalg. Det er reglene i omtrent om ikke alle brl. 
Bruker man IN ordningen så blir ens andel av fellesutgiftene krympet tilsvarende innbetalt beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men noen steder er det delt opp på andel. Det er derfor jeg lurer. En del har en såkalt INN ordning som gjør at man kan betale ned sin andel av felleslånet helt. 

Det heter IN ordning, står for Individuell Nedbetaling. 

Men det betyr ikke at du kan få individuell avdragsfrihet. Kun at du kan nedbetale raskere enn du er forpliktet til gjennom husleie. 

Anonymkode: 77552...c4d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forsøker du å være morsom? Fellesgjeld i et brl. betaler du ned via «husleie» kalt fellesutgifter hver mnd. 

!en noen borettslag hadde da de var nye lavt innskudd og høyt felleslån, 30/70. Da var de første fem årene ofte avdragsfrie. Den modellen for felleslån er høyst uvanlig selv om den kan forekomme fortsatt på et smalt utvalg nybygg. 

Så her får du tilpasse deg situasjonen du er i og ikke forvente at andre skal tilpasse seg deg, det skjer bare ikke. 

Nei jeg forsøker ikke være morsom. Jeg har bodd i borettslag mange år tidligere så jeg vet godt hvordan dette fungerer, og at det blir lagt på husleien

Det som er et faktum er at en del seder kan man faktisk betale ned hele lånet, så at det kan behandles individuelt er det ikke tvil om, sånn rent teoretisk. Det er  fullt mulig leiligheter har ulik andel av fellesgjeld i et borettslag, og dette er relativ vanlig i nye OBOS leiligheter.  Og med den begrunnelsen er det vel ikke så søkt å tenke tanken at noen kan gi avdragsfrihet for en leilighet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det heter IN ordning, står for Individuell Nedbetaling. 

Men det betyr ikke at du kan få individuell avdragsfrihet. Kun at du kan nedbetale raskere enn du er forpliktet til gjennom husleie. 

Anonymkode: 77552...c4d

Ok.... Og det har du sikre kilder på?  Eller bare tror og syns.. .. ? jeg tror egentlig også at det er sånn, men tenkte å høre om noen hadde vært borti muligheten, sjekket ut, og var helt sikker på at det ikke gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei det stemmer ikke.... Får jeg lengre nedbetalingstid på lånet mitt om jeg ber om avdragsfrihet i banken din? Lån under 60 % får man jo avdragsfrihet på uten problem... så da kan jeg i teorien bare ha avdragsfrihet og forlenge løpetiden så lenge jeg ønsker... ?   

Et lån på 25 år skal betales på 25 år. Ber jeg om avdragsfrihet første året må hele lånet betales tilbake de neste 24 årene. Løpetiden blir ikke forlenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vel vært en utrolig tåpelig ordning, eller?

Gjelden følger jo andelen, ikke sant. Hvor lenge bor folk i en leilighet i snitt, 5 år? Mens lånet har løpetid på sånn 25-30. Så man flytter fra resterende gjeld. Så da hadde jo alle med fellesgjeld som kunne det hatt avdragsfrihet på den. For de avdragene man dropper, de er jo neste eiers problem, og den etter der, og den etter der.

Og om man kan få så lang avdragsfrihet som du virker å innbille deg, så blir jo gjelden aldri nedbetalt så lenge folk med høy EK bor der og det er høy rotasjon på innflyttere.

Jeg tror som sagt også du er litt optimistisk i forhold til hvor lenge man kan få avdragsfrihet.

Du har ikke råd til å låne penger nå, sånn er det bare. Du må belage deg på å kjøpe noe for 3 mill.

Eller som allerede har avdragsfrihet på fellesgjelden sin, husker det var mye av det før, boliger med lave innskudd og lav fellesgjeld og etter noen år så BÆM så koster de 20 000 i måneden i fellesgjeld eller noe, og folk har ikke råd og får heller ikke solgt igjen. Og det er nettopp derfor du ikke kan få avdragsfrihet, for det er jo det som vil skje. Når andelseiere ikke betaler ned andelene sine så blir det bare høyere og høyere fellesutgifter på den.

Anonymkode: af9f7...2a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det hadde vel vært en utrolig tåpelig ordning, eller?

Gjelden følger jo andelen, ikke sant. Hvor lenge bor folk i en leilighet i snitt, 5 år? Mens lånet har løpetid på sånn 25-30. Så man flytter fra resterende gjeld. Så da hadde jo alle med fellesgjeld som kunne det hatt avdragsfrihet på den. For de avdragene man dropper, de er jo neste eiers problem, og den etter der, og den etter der.

Og om man kan få så lang avdragsfrihet som du virker å innbille deg, så blir jo gjelden aldri nedbetalt så lenge folk med høy EK bor der og det er høy rotasjon på innflyttere.

Jeg tror som sagt også du er litt optimistisk i forhold til hvor lenge man kan få avdragsfrihet.

Du har ikke råd til å låne penger nå, sånn er det bare. Du må belage deg på å kjøpe noe for 3 mill.

Eller som allerede har avdragsfrihet på fellesgjelden sin, husker det var mye av det før, boliger med lave innskudd og lav fellesgjeld og etter noen år så BÆM så koster de 20 000 i måneden i fellesgjeld eller noe, og folk har ikke råd og får heller ikke solgt igjen. Og det er nettopp derfor du ikke kan få avdragsfrihet, for det er jo det som vil skje. Når andelseiere ikke betaler ned andelene sine så blir det bare høyere og høyere fellesutgifter på den.

Anonymkode: af9f7...2a0

Jeg ser for meg 1,5 år. Det er ikke utrolig lang tid. Det hadde vært uproblematisk om jeg hadde et vanlig banklån med lav belåningsgrad. Det får jeg ikke akkurat nå. Men hadde jeg hatt et fra før så hadde det vært uproblematisk. 

Det at gjelden følger belåningsgraden er riktig. Men logikken din holder ikke helt i mål likevel. Totalprisen på en leilighet inkl fellesgjeld skal i teorien være den samme uansett hvor mye som er nedbetalt. Jo høyere fellesgjeld jo lavere blir kjøpssummen. Og er mye av fellesgjelden betalt ned blir kjøpssummen høyere. Nå er det jo en markedsfaktor inne i bildet her så det er ikke gitt at det alltid blir helt sånn. Men i prinsippet så er det dette som er sammenhengen. Det er jo akkurat derfor boligannonser blant annet opplyse om boligens totalpris. 

Det at gjelden aldri blir nedbetalt med avdragsfrihet stemmer heller ikke. Løpetiden blir ikke lenger av det. Man må betale ned lånet på den resterende tiden, slik at terminbeløpene etterpå blir høyere. Når løpetiden er over skal lånet stå i null uansett. 

Det siste avsnittet ditt gir heller ikke mening. Dette er ganske vanlig på nye boliger også i dag. Veldig mye av OBOS sine nybygg har avdragsfrihet de første fem årene.  Og et borettslag sitt felleslån har ofte langt lengre løpetid enn 25- 30 år, så du bommer også her.

Jeg skjønner at du ikke syns jeg skal få avdragsfrihet, fordi jeg ikke har inntekt akkurat nå. Men innlegget ditt bærer preg av at du syns mye og ikke egentlig vet så mye.

Nå kan det godt hende du har rett i at jeg ikke får avdragsfrihet på delen av fellesgjeld. Men grunnene du gir holder ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Gjelden følger andelen" mener jeg. Skulle stått i andre avsnitt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

IN ordning betyr at du kan betale ned hele eller deler av gjelden før tiden. Vanligvis er det en eller to ganger pr år at man får muligheten til å betale hele eller deler av fellesgjelden. 

Men ut over det har du ingen forhandlingsrett på fellesgjelden, du kan ikke få avdragsfrihet, og du kan ikke forhandle frem din egen rente. Det er ikke ett individuelt lån, det er kun en mulighet for å innfri din andel av lånet raskere. 

Anonymkode: 232fa...33f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

IN ordning betyr at du kan betale ned hele eller deler av gjelden før tiden. Vanligvis er det en eller to ganger pr år at man får muligheten til å betale hele eller deler av fellesgjelden. 

Men ut over det har du ingen forhandlingsrett på fellesgjelden, du kan ikke få avdragsfrihet, og du kan ikke forhandle frem din egen rente. Det er ikke ett individuelt lån, det er kun en mulighet for å innfri din andel av lånet raskere. 

Anonymkode: 232fa...33f

Takk.... 

Ja jeg vet hva IN ordningen er. Jeg bare lurte på om den åpnet for individuell behandling på andre måter også? Ikke rente åpenbart, men i forhold til å betale seinere, ikke bare raskere.  Men det virker ikke som det er mulig nei. Og det var vel egentlig det jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kjøpe en helt vanlig leilighet til 4 millioner, bruk 3 millioner som egenkapital og konverter lånet på 1million til et rammelån? 

Da kan man i praksis sjonglere pengene rundt uten å bry seg om nedbetalingsplan, avdrag osv... Du er jo godt innafor 60% EK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...