AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #1 Del Skrevet 13. oktober 2024 I dag er det enklere enn noen gang å ta bilder. Med mobilen i lomma kan vi knipse i vei, hvor som helst og når som helst. Men denne tilgjengeligheten har ført til en form for "inflasjon" i antall bilder, og dessverre også en inflasjon i kvaliteten på dem. Hva har egentlig skjedd med verdien av et bilde? I gamle dager, da vi brukte filmkamera, var hver enkelt eksponering kostbar. Filmen var dyr, og det kostet penger å få den fremkalt. Dette gjorde at vi var mer selektive når vi skulle ta et bilde. Vi tenkte gjennom motivet, lyset og komposisjonen før vi trykket på knappen. Og resultatet? Færre bilder, men ofte mer gjennomtenkte og verdifulle. Disse bildene ble deretter omhyggelig satt inn i fotoalbum, som vi stolt viste frem til familie og venner. Albumene ble oppbevart som minner for ettertiden, en fysisk arv som kunne deles i generasjoner. I dag, derimot, tar vi hundrevis, om ikke tusenvis, av bilder med mobiltelefonen, ofte uten å tenke. Vi fanger øyeblikk, men hvor mange av dem er virkelig verdt å bevare? De fleste bildene ender opp i en digital sky, hvor de aldri blir sett igjen. Hvor mange av oss går faktisk tilbake og ser på alle de bildene vi tar? Mange av dem er uklare, dårlig komponert eller rett og slett unødvendige. Det er som om det er blitt så lett å ta bilder at vi ikke lenger verdsetter dem på samme måte. Kanskje må vi minne oss selv på den følelsen vi hadde da vi satt med et gammelt fotoalbum, bladde forsiktig gjennom sidene og mimret over de få, men verdifulle øyeblikkene som var fanget der. Det var en tid da et bilde virkelig var verdt tusen ord. Nå er det kanskje bare en av tusen bilder som er verdt å se på. Anonymkode: 023ce...0ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #2 Del Skrevet 14. oktober 2024 Uten tvil! Og dette er et problem, synes jeg. Når jeg har tusenvis av bilder på telefonen så blir det så mange at det er helt uhåndterlig. Tidligere lå det mer omtanke bak bildene da hver eneste fremkalling kunne koste flere kroner. De ble gjerne satt inn i fotoalbum som av og til ble tatt frem og kikket på. Nå har folk gigabytes med bilder som aldri blir sett på. Anonymkode: 17fba...4de 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 14. oktober 2024 #3 Del Skrevet 14. oktober 2024 Vi har speilrefleks kamera som vi har med oss nesten hele tiden. Tar mye bilder. Har egen fil med naturbilder og bilder av unga. Og setter sammen de beste i album. Fremkaller bilder hos fotograf da de bildene som er best. For bilder en ofte printer ut selv blir ofte fortere blasse en de jeg får fotografen til å skrive/fremkalle. Man kan ta flotte bilder med mobilen og, men noen bilder blir bedre med speilrefleks kamera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atete Skrevet 14. oktober 2024 #4 Del Skrevet 14. oktober 2024 Man får flere fine bilder om man tar mange mange fotoer. Slik var det før og slik er det nå. Forskjellen er at før var det fåtall som hadde kunnskap/muligheter/økonomi til det. Så er nok helt uenig med deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #5 Del Skrevet 14. oktober 2024 Atete skrev (3 minutter siden): Man får flere fine bilder om man tar mange mange fotoer. Slik var det før og slik er det nå. Forskjellen er at før var det fåtall som hadde kunnskap/muligheter/økonomi til det. Så er nok helt uenig med deg. Skulle til å skrive noe av det samme. Kvaliteten i dag er uten tvil mye høyere enn før. Skjønner ikke hva TS snakker om. Anonymkode: befa8...b84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #6 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skulle til å skrive noe av det samme. Kvaliteten i dag er uten tvil mye høyere enn før. Skjønner ikke hva TS snakker om. Anonymkode: befa8...b84 Men bildene ligger bare i skyen og forvitrer. I gode gamle dager ble bildene andektig satt inn i fotoalbum, som ble satt frem og studert både titt og ofte. Anonymkode: 023ce...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #7 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men bildene ligger bare i skyen og forvitrer. I gode gamle dager ble bildene andektig satt inn i fotoalbum, som ble satt frem og studert både titt og ofte. Anonymkode: 023ce...0ab Jeg sitter titt og ofte og ser på gamle feriebilder og lignende. Trenger ikke å et fysisk medium for å få til det. Anonymkode: befa8...b84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #8 Del Skrevet 15. oktober 2024 Jeg fikk kalender av det ene tantebarnet til jul, med familiebilder fra "samme" måned året før. Mange flotte bilder med barn og voksne, og en dokumentasjon på noe av det de opplevde siste året. Håper de gjentar det i år. Selv har jeg speilrefleks, og det gir meg mye glede. Er flinkest til å ta naturbilder, både fra hagen og fra turer. De gir meg glede, og så deler jeg innimellom noen utvalgte på sosiale medier. Jeg har også glede av å bla i gamle familiealbum, selv om kvaliteten på bildene ikke er det samme. Det gir en historie og et perspektiv på hvor mye dagliglivet har endret seg. Ja takk til alt. Man trenger ikke vise alt til alle andre, men har man mange bilder av noe, så er det større sjanse for at et par er ekstra gode. Det tok meg litt tid å "innse" at det var lurt å ta flere bilder av tilnærmet samme motiv da jeg fikk digitalt speilreflekskamera etter å ha vokst opp med at fremkalling av bilder var dyrt. Nå styrer jeg fremkallingen selv, og jeg kan printe ut utvalgte bilder hos fotograf om jeg har lyst til det. Anonymkode: 96f44...532 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ValarMorghulis Skrevet 15. oktober 2024 #9 Del Skrevet 15. oktober 2024 Vi lager fotobok hvert år, der får vi vel 4-500 bilder i hver bok. Kjempekoselig å se i, både for oss og øvrig familie når de er på besøk. Har også digital fotoramme i stua som ungene liker å se på. Tar en del bilder, men er også flink til å slette overflødige bilder slik at mappen på mobilen ikke er helt fylt av uklare og stygge bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå