Gå til innhold

Arbeidsgiver krever at vi skal kjøre dobbelt så langt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bruker 25 minutter til jobb den dag i dag.  Jeg vil få kjøregodtgjørelse, men da fra der ho bor og til sykehuset (som er kortere). 

Anonymkode: ccee8...41c

Når man jobber utenfor sitt faste arbeidssted, starter arbeidsdagen når man forlater eget hjem.

At kjøregodtgjørelsen bare gjelder mellom arbeidsstedet og sykehuset er greit. Du taper ikke noe på det.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykehuset skal dekke kostnader, også overnatting. Så skjønner ikke helt hvorfor firmaet ikke har avtale om dette, er urimelig at en skal kjøre 3 timer dgl. 

Anonymkode: 54a59...7d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du får betalt for kjøring. Det er vel 4 kr per km.

Anonymkode: c1d5f...1f5

Det er ikke betalt for kjøring, det er dekning av kostnaden av kjøring med egen bil. Jeg går ut i fra at hun faktisk ikke får dekt TIDEN for kjøring, altså det som er jobbtiden hennes. 

Det er på dette tidspunktet man skulle ønske man var orgnaisert, så man hadde noen å spørre og stå opp for seg .....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (15 timer siden):

Dobbelt så langt, altså kjører du i dag 45 min hver vei? Jeg synes det er helt urimelig med mindre du får lønn for den tida du bruker på kjøring. Eller at arbeidsdagen starter på vanlig sted og du kjører til og fra sykehuset i arbeidstiden.

Hun har krav på at den ekstra kjøretiden legges innenfor vaktens tidsrom.

Anonymkode: 59e02...59d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro du har krav på lønn fra du kjører fra ordinært oppmøtested. Sjekk kontrakt og evt fagforening 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (19 timer siden):

Altså, hallo, hva slags arbeidsforhold har du blitt utsatt for i livet? De fleste kan ikke bare omstille hverdagen sin til å skulle bruke tre timer på reise hver dag. Selv ikke i en kort periode. Jeg har jobbet et sted der vi ofte måtte starte dagen på diverse rare steder, da kunne vi velge om vi ville møte på jobb til vanlig tid eller ta jobbilen med hjem og starte til vanlig tid på det andre oppmøtestedet (ut fra hva som funket best for oss). Bare det å forventes å skulle kjøre egen bil den strekningen hver dag med slitasje, økt forsikring pga økt reiselengde ol er helt urimelig. Kollektiv er ikke nødvendigvis en mulighet. Skal man ta buss til og fra mitt nærmeste sykehus har du en mulighet hver vei, ikke spesielt lett å tilpasse til arbeidstid. 

Jo, jeg har tilsvarende i kontrakten. Krav til egen bil, og at jeg skal reise til kunde, prosjektbasert. Det samme gjelder alle jeg kjenner som jobber kunderettet på tilsvarende måte.

Jeg har hatt kunder 3 timer unna, på andre siden av landet, og i USA. 

Jeg får kilometergodtgjørelse, og jeg kan føre reisetid som overstiger 30 minutter hver vei. 

Er man i en livssituasjon der reise er vanskelig så tas det hensyn i tildeling av prosjekter. Men om alle stadig skulle nektet å gå på prosjekter som ikke er i samme by så hadde ikke arbeidsplassen gått rundt. 

Anonymkode: 0c872...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det i din kontrakt er oppgitt oppmøtested har du etter loven krav på lønn i de timer du reiser samt kjøregodtgjørsle for kilometre kjørt i reisetiden din. 

Anonymkode: 590f8...507

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha både kjøregodtgjørelse og lønn for den ekstra tiden du bruker til jobb i alle fall. Det rimelige her er at du kjører i arbeidstiden.

Da jeg måtte på kurs i forbindelse med min forrige jobbet, så fikk jeg overtidsbetalt dersom jeg måtte starte å kjøre utenfor normal arbeidstid (1,5 t unna). Jeg fikk derimot ikke overtidsbetalt i kjøretiden på returen. Hvis normal arbeidstid var fra kl.8-16.00, men jeg måtte kjøre kl.7.00 og var ferdig kl.17.00, så fikk jeg betalt fra kl.7-17.00, men kjøretiden på 1,5 time tilbake fikk jeg ikke betalt for; kun kjøregodtgjørelse. Hadde kurset derimot vært ferdig senest 14.30, hadde jeg hatt normal lønn i kjøretiden. Helt riktig praksis ifølge fagforeningen. Dette er i kommunen. Pass på at du starter på returen i arbeidstiden slik at du er hjemme til normal tid.

Anonymkode: 9c3fb...c27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 6.50):

Hei.
Jeg har jobbet som brukerstyrt personlig assistent i 6 mnd nå. Trives veldig godt i jobben. Det er ca en 60% stilling. Jeg jobber hver dag, men har 4 og 5 timers vakter istedenfor 8. samt hver 3 helg. Det er ikke supergodt betalt, men det er så jeg greier meg akkurat. 

Hun jeg er assistent for skal inn på sykehuset om noen uker for en operasjon. Hun blir liggende på sykehuset i 14 dager før hun blir flyttet over på rehabilitering der hun skal være i 3 uker. 

firmaet jeg jobber for og sykehuset mener at vi som assistenter skal jobbe som normalt og komme på sykehuset disse ukene. Dette hadde ikke vært noe problem for meg om de hadde ordnet et overnattingssted vi kunne vært på, men de krever altså at vi skal kjøre frem og tilbake. Jeg bor 1,5 time unna sykehuset uten kø. Det vil si jeg må kjøre 3 timer ++ hver dag frem og tilbake. Nesten like lenge som arbeidsdagen min.

Jeg prøvde og lufte for hun jeg er assistent for om det var mulighet for å bytte vekk noen vakter så jeg slipper å kjøre inn og ut av byen hver dag. Da fikk jeg som svar « du får kjøregodtgjørelse». Jeg har egentlig ikke råd til å gi vekk noen vakter, men syns det blir i det lengste laget å kjøre så mye hver dag.

Hva tenker dere om denne situasjonen?  Hva kan jeg gjøre i dette tilfelle? Er det jeg som er egoistisk eller er det flere som er enig med meg at det er litt urimelig å kreve at vi skal kjøre så langt? 

Jeg har også en bil som jeg har hatt en del problemer med og som jeg venter på at forhandler skal se på. Garantien på bilen går ut etter et viss antall km. stand som den nå nærmer seg. Derfor må jeg være litt forsiktig med å kjøre før problemene på bilen er fikset. 

Hvorfor spør du om dette her, det som bestemmer dette er jo din arbeidskontrakt, slik at du bør heller lese gjennom den som du faktisk har signert på. Vanlig praksis er at det IKKE er arbeidsgiver sitt ansvar hvordan du kommer deg til ditt arbeidssted, har du derimot definert i din kontrakt om hvor din arbeidsdag starter, så har du krav på kjøring derfra til evt.nytt sted. Når du spør her kan du få mange svar, men ingen her har vel lest din arbeidskontrakt, det er den som avgjør svaret på det du spør om. Viktig å ha kunnskaper om det en signerer på.

Anonymkode: 31ad0...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge arbeidsleder ikke har behov for å ha deg på sykehuset, så kan hun velge å sette deg til andre oppgaver.
Det høres ut som det er den beste løsningen for dere begge. At du f.eks. tar storrengjøring og slikt i hennes bolig. Da får du samme kjøretid og arbeidstid som vanlig.

Oppgaver du kan gjøre er f.eks. å rydde i hagen, beskjære busker, beise hagemøbler, rydde i boden, rydde vekk sommertøy, reparere tøy, stryke juleduk, lage opp mat til fryseren, vaske på utilgjengelige steder som ikke blir vasket til daglig (dra fram møbler), enklere vedlikehold som å smøre trege dørhengsler, potte om stueplanter, vareopptelling og legge inn bestilling på varer som må handles inn, vaske vinduer, gå gjennom rutiner og vurdere om noe må endres, planlegge julebord for assistentene, sørge for at hjelpemidler er i tipp topp stand og ta en storvask av de også. Oppgavene må naturligvis avtales med arbeidsleder på forhånd, så dette er bare noen eksempler. 

Anonymkode: 05c05...76a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 8.45):

Du får betalt for kjøring. Det er vel 4 kr per km.

Anonymkode: c1d5f...1f5

Det er kun utgiftsdekning for bil, ingen betaling for ekstra tidsbruk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 7.50):

Hei.
Jeg har jobbet som brukerstyrt personlig assistent i 6 mnd nå. Trives veldig godt i jobben. Det er ca en 60% stilling. Jeg jobber hver dag, men har 4 og 5 timers vakter istedenfor 8. samt hver 3 helg. Det er ikke supergodt betalt, men det er så jeg greier meg akkurat. 

Hun jeg er assistent for skal inn på sykehuset om noen uker for en operasjon. Hun blir liggende på sykehuset i 14 dager før hun blir flyttet over på rehabilitering der hun skal være i 3 uker. 

firmaet jeg jobber for og sykehuset mener at vi som assistenter skal jobbe som normalt og komme på sykehuset disse ukene. Dette hadde ikke vært noe problem for meg om de hadde ordnet et overnattingssted vi kunne vært på, men de krever altså at vi skal kjøre frem og tilbake. Jeg bor 1,5 time unna sykehuset uten kø. Det vil si jeg må kjøre 3 timer ++ hver dag frem og tilbake. Nesten like lenge som arbeidsdagen min.

Jeg prøvde og lufte for hun jeg er assistent for om det var mulighet for å bytte vekk noen vakter så jeg slipper å kjøre inn og ut av byen hver dag. Da fikk jeg som svar « du får kjøregodtgjørelse». Jeg har egentlig ikke råd til å gi vekk noen vakter, men syns det blir i det lengste laget å kjøre så mye hver dag.

Hva tenker dere om denne situasjonen?  Hva kan jeg gjøre i dette tilfelle? Er det jeg som er egoistisk eller er det flere som er enig med meg at det er litt urimelig å kreve at vi skal kjøre så langt? 

Jeg har også en bil som jeg har hatt en del problemer med og som jeg venter på at forhandler skal se på. Garantien på bilen går ut etter et viss antall km. stand som den nå nærmer seg. Derfor må jeg være litt forsiktig med å kjøre før problemene på bilen er fikset. 

Jeg ville bedt og timesbetalt for den ekstra tidsbruken. Ellers ville jeg bare møtt opp på opprinnelig arbeidssted som avtalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...