Gå til innhold

Trenger innspill til en melding til ei som ofte dumper ungen sin hos oss

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er akkurat slike tilnærminger som gjør at dagens barn ikke lærer å håndtere vanskelige følelser. 
At et barn som ringer på hos noen får beskjed om at det ikke passer med besøk, er helt normalt. Det er på ingen måte noen traumatisk og vond opplevelse. 
At voksne mennesker mener at dette er for vanskelig for et barn å takle er faktisk ganske sykt. Ikke rart barn og ungdommer sliter i dag når voksne sykeliggjør helt normale følelser. 

Anonymkode: 69fd9...46d

Om det var nabo barnet som ringte på for moro skyld så ja, men når barnets mor er så desperat etter barnepas at hun dumper barnet hos fremed så har jo ikke barnet noe alternativ? Skal han sitte på fortauet i timevis da, mens han venter på at moren duker opp i gjend? Det er forskjel på og si at et barn ikle kan komme in å leke, og det å nekte et barn som ikke har noen voksne å komme in. Synes det er veldig merkelig at så mange i tråden mener det er greit å overlate et lite barn helt til seg selv.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var nesten provoserende å lese. Både hvor konfliktsky og overtenkende det går an å bli, men også all spekuleringen rundt hvordan gutten må ha det hjemme.

Enten sender du en kort og konsis sms om at dere ikke tar imot uplanlagt besøk, eller så sier dere direkte i døra at det ikke passer. Vi er mange barn oppvokst før 00-tallet som har arr på sjela, men å få beskjed om at det ikke passet når vi dingte på dørene i håp om å finne noen å leke med er ikke ett av dem.

Anonymkode: 442ff...5cd

Det er da helt naturlig å spøre seg hvordan et barn har det hjeme, når foreldrene krangler så mye at de ikke greier å stå hved siden av hverandre i ofentlighet en gang. Det er helt vanlig bli bekymret når foreldre overlater barne sit til totalt fremede (TS sin mor) uten noen avtale en gang. Det er helt normalt å bli bekymret når en mor dumper et barn hos folk som åpenbart ikke ønsker det (dager etter en fødsel), enten mangler hun totalt sosiale antener ellers så er hun desperat etter barnepas, ingen av delene er bra for barne hennes. Jeg synes det er merkelig at du blir provosert over helt normale reaksjoner på det som forteles! Hva kan være problematisk med at voksne reflekterer over dette?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 21.27):

Hvordan skal jeg formulere meldingen slik at det ikke blir ubehagelig å treffe denne moren igjen? 

Anonymkode: 0e5e7...174

«Hei Denne Moren. Vi har en nyfødt i hus og har ikke kapasitet til besøk hos oss i nærmeste fremtid. Ha en fin dag.»

Og så må du altså ta voksenbuksene på og sende ungen retur hvis han kommer på døren. Sympatisk, men bestemt. Gjør det klart det ikke er hans feil, men morens. «Din mamma må ha misforstått..»

Anonymkode: b95d6...06f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det må læres å håndtere ubehag  , ellers så blir den ungen nok en ungdom som ikke takler voksenlivet og avvisning, og ender på nav med diffuse psykiske plager.

Anonymkode: ec300...223

Men herregud da. Det kan virke som dette er en gutt som blir avist av moren. Moren sender han til andre fordi hun ikke orker? Eller har lyst? Å være med han? Det er grusomt for et barn. Om han at på til blir avvist hos andre, må det føles som en skikkelig klump i magen. 

Jeg er enig med deg i andre tilfeller. Men det hadde stilt seg annerledes om gutten selv løp bort til nabohuset, ringte på og ble avvist og kunne gå hjem igjen. I dette tilfelle kjører mot han, ber han ringe på og stikker.

Anonymkode: a7bc0...a70

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Det er da helt naturlig å spøre seg hvordan et barn har det hjeme, når foreldrene krangler så mye at de ikke greier å stå hved siden av hverandre i ofentlighet en gang. Det er helt vanlig bli bekymret når foreldre overlater barne sit til totalt fremede (TS sin mor) uten noen avtale en gang. Det er helt normalt å bli bekymret når en mor dumper et barn hos folk som åpenbart ikke ønsker det (dager etter en fødsel), enten mangler hun totalt sosiale antener ellers så er hun desperat etter barnepas, ingen av delene er bra for barne hennes. Jeg synes det er merkelig at du blir provosert over helt normale reaksjoner på det som forteles! Hva kan være problematisk med at voksne reflekterer over dette?

-Foreldrene «kranglet», med hermetegn, på en fotballkamp, som de forsåvidt begge møtte opp for å se på. Kikk innom familieunderforumet om en times tid og det er 3 nye tråder om frustrasjon på hjemmebane, helt normalt og av og til koker det over selv om stygge kommentarer selvsagt ikke er greit.

-Ts oppgir selv å være fra en liten plass hvor alle kjenner alle, så total fremmed er å ta i. Jeg er antageligvis fra lignende sted og kan garantere deg at miljøet er så transparent at hadde ts og moren(som ts stoler på) vært en risikofaktor på et vis så hadde hele bygda visst om dem

-At mor dumper barnet uten avtale er spesielt og ikke minst frekt ovenfor ts som nettopp har født og har sagt nei flere ganger, men langt i fra der at man bør stille seg spørsmål om ståa hjemme. Hadde han gått kilometervis i tynne klær og alltid blitt observert alene, hvor mor har null oversikt, så hadde jeg forstått spekulasjonene noe bedre.   

-desperat etter barnepass? Vi vet ingenting om bakgrunnen hennes, og det er heller ikke uvanlig at et barn mellom 6-9år har en lekedate opptil ganger i uken. Frekvensen på «avlastningen» er således uinteressant så lenge det ikke skjer daglig, problemet her er jo friheten hun tar seg.

Og til sist: Det «problematiske» ved å reflektere her er jo at man aktivt leter etter noe og vips finner man spøkelser på høylys dag. Det er nesten gjennomgående i slike tråder, og folk problematiserer og drar fram barnevern. Og det skaper usikre foreldre og et overbelastet barnevern, det er ingen tjent med. 

Anonymkode: 442ff...5cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Om det var nabo barnet som ringte på for moro skyld så ja, men når barnets mor er så desperat etter barnepas at hun dumper barnet hos fremed så har jo ikke barnet noe alternativ? Skal han sitte på fortauet i timevis da, mens han venter på at moren duker opp i gjend? Det er forskjel på og si at et barn ikle kan komme in å leke, og det å nekte et barn som ikke har noen voksne å komme in. Synes det er veldig merkelig at så mange i tråden mener det er greit å overlate et lite barn helt til seg selv.

Derfor må man ringe barnevernvakta om ikke mor tar telefonen. Hun kan jo neppe være langt unna om hun dumpet ungen fra bilen rett før han ringte på. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men herregud da. Det kan virke som dette er en gutt som blir avist av moren. Moren sender han til andre fordi hun ikke orker? Eller har lyst? Å være med han? Det er grusomt for et barn. Om han at på til blir avvist hos andre, må det føles som en skikkelig klump i magen. 

Jeg er enig med deg i andre tilfeller. Men det hadde stilt seg annerledes om gutten selv løp bort til nabohuset, ringte på og ble avvist og kunne gå hjem igjen. I dette tilfelle kjører mot han, ber han ringe på og stikker.

Anonymkode: a7bc0...a70

Hvorfor tenker du at det skal være ts sitt ansvar? Tenker du at fordi hun allerede har så uhorvelig mange barn kan ett til fra eller til neppe spille noen rolle?

Anonymkode: 92b96...6f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære TS. Unnskyld språket, men du er jo rett og slett dumsnill. Har ei venninne som deg, som ble utnyttet grovt av en mor i bhg. Min venninne gikk til og med med på å hente dette barnet i bhg flere ganger i uka samt å ha henne på fast overnatting hver måned. Altså, du må si NEI.

Og så håper jeg virkelig at du lærer alle barna dine å stå opp for seg selv, å respektere seg selv og å sette grenser. Og ikke minst, at du i fremtiden klarer å gjøre det for deg selv også.

Anonymkode: 822c5...7c0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei som ofte sender ungen sin til oss. Hun kjører han hit også står ringer han på og spør om han kan være her til kl 19. Uten noen kontakt med oss først. Hun spør aldri om min datter, som går i klassen hans, vil komme på besøk til dem så dette går bare én vei. 

I dag skjedde det igjen. Jeg har født for bare noen dager siden og vi har 5 barn til. Lille sover ikke om natten og vi har en 1 åring som er høyt og lavt hele dagen så nå handler det bare om overlevelse for vår del 😅 De andre er mellom 6 - 9 år. I tillegg pusser vi opp og lager en til etg så vi har bare to soverom som er i bruk for øyeblikket. Kaos med andre ord! Jeg er dødssliten 😮‍💨

Jeg tenker jo at det normale er å sende melding for å spørre om det passer først. Hun gjorde det en før men så tror jeg hun følte at hun fikk så mange "nei, det passer ikke i dag" så det ble lettere for henne å bare komme med han slik at det ble veldig vanskelig å avvise gutten i døra. 

Jeg er konfliktsky og vil ikke virke uhøflig men hele kvelden min er ødelagt for jeg er så sliten av unger med alt for mye energi! Energinivået stiger mye når det kommer besøk.. 

Hvordan skal jeg formulere meldingen slik at det ikke blir ubehagelig å treffe denne moren igjen? 

Send ungene ut for å leke, vinn vinn for alle. Da får du mindre barn inne, og du får slappet av litt. Er gull verdt for barna å sosialisere seg med venner. Det er forresten ekstremt viktig. Lær dem å være ute å finne på ting, så slipper du å ha noen som sitter inne hele livet og ser på youtube eller gamer. Gode vaner er viktig å begynne med tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det som det er. Du vil ha melding først for det er ikke alltid det passer.

Forøvrig kan jeg anbefale spiral.

Anonymkode: 07d37...759

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faytastic skrev (7 minutter siden):

Send ungene ut for å leke, vinn vinn for alle. Da får du mindre barn inne, og du får slappet av litt. Er gull verdt for barna å sosialisere seg med venner. Det er forresten ekstremt viktig. Lær dem å være ute å finne på ting, så slipper du å ha noen som sitter inne hele livet og ser på youtube eller gamer. Gode vaner er viktig å begynne med tidlig. 

Hvor mye er du ute etter jobb?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei som ofte sender ungen sin til oss. Hun kjører han hit også står ringer han på og spør om han kan være her til kl 19. Uten noen kontakt med oss først. Hun spør aldri om min datter, som går i klassen hans, vil komme på besøk til dem så dette går bare én vei. 

I dag skjedde det igjen. Jeg har født for bare noen dager siden og vi har 5 barn til. Lille sover ikke om natten og vi har en 1 åring som er høyt og lavt hele dagen så nå handler det bare om overlevelse for vår del 😅 De andre er mellom 6 - 9 år. I tillegg pusser vi opp og lager en til etg så vi har bare to soverom som er i bruk for øyeblikket. Kaos med andre ord! Jeg er dødssliten 😮‍💨

Jeg tenker jo at det normale er å sende melding for å spørre om det passer først. Hun gjorde det en før men så tror jeg hun følte at hun fikk så mange "nei, det passer ikke i dag" så det ble lettere for henne å bare komme med han slik at det ble veldig vanskelig å avvise gutten i døra. 

Jeg er konfliktsky og vil ikke virke uhøflig men hele kvelden min er ødelagt for jeg er så sliten av unger med alt for mye energi! Energinivået stiger mye når det kommer besøk.. 

"Hei (insert name). Tror det har skjedd en misforståelse mellom ungene våre. Jeg er i barsel nå, og vil den nærmeste tiden ikke ha anledning til å ta imot besøk av andre barn. Gir deg beskjed så fort det er overskudd i heimen. Dersom ditt barn vil møte mitt, kan absolutt mitt bli med til dere om det passer for deg. Det avtaler vi selvfølgelig oss imellom fra gang til gang.

Ønsker deg en fin dag videre. 😊"

Det var det peneste svaret jeg fikk frem. 

Da har du sagt ifra, og påpekt at det selvfølgelig bør foreligge en avtale før besøk..

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faytastic skrev (11 minutter siden):

Min er sjeldent ute, men er aktiv likevel. Har ikke tid til at ungen min skal fungere som barnevakt utendørs for tilfeldige nabounger, vi har andre ting å drive med. Og siden jeg liker ungen min vil jeg altså gjøre ting sammen med henne, ikke kaste henne ut i regn og kulde fra skolen er slutt frem til klokka 19. Vi har treninger og aktiviteter nesten hver ettermiddag, og de dagene vi ikke har det ønsker vi å være sammen og slappe av. Ingen gaming eller youtube eller annen skjermtid, jeg vet ikke om du har hørt om bøker, lydbøker, brettspill, kort og terninger, matlaging, yoga, tegning, maling, strikke, hekle, sy, spikke, leire og alt annet hyggelig man kan gjøre innendørs uten bruk av skjerm.

Anonymkode: 92b96...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt nei til ungen og sendt han tilbake til bilen. Jeg har OVERHODE INGEN problemer med å si nei til besøk 😅🤣

Anonymkode: 3646d...73a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avvis han. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Si det som det er. Du vil ha melding først for det er ikke alltid det passer.

Forøvrig kan jeg anbefale spiral.

Makan for frekkhet 

Anonymkode: 3646d...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 21.34):

Hadde varslet barnevernet for dette er virkelig ikke greit. Stakkars unge. Hva sier din datter?

Anonymkode: 8eda3...8e7

Nå må du roe ned altså. Fått nok av disse BV truslene folk slenger ut i hytt og pine dere ANER ikke konsekvensene dette kan ha for familier. Systemet er gjennomkorrupt. Slutt å ødelegg barn og deres familier. 

Hun får være direkte og si at det ikke passer og heller anbefale henne å høre selv litt rundt angående avlasting. Fastlegen, helsesøster og eventuelt BV hvis hun ønsker det. 

Anonymkode: 1ff8a...03a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvor mye er du ute etter jobb?

Unger i den alderen kan leke ute, uten at voksne må være med dem. Barn trenger faktisk å lære å være selvstendige og finne på ting på egenhånd. Hvordan I alle dager skal barn lære seg noe i det hele tatt i dagens samfunn, hvis foreldre skal være der hele tiden å underholde dem, sy puter under armene og skåne dem for alt. Hvilke mennesker er det vi skal lage? stakkars unger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå må du roe ned altså. Fått nok av disse BV truslene folk slenger ut i hytt og pine dere ANER ikke konsekvensene dette kan ha for familier. Systemet er gjennomkorrupt. Slutt å ødelegg barn og deres familier. 

Hun får være direkte og si at det ikke passer og heller anbefale henne å høre selv litt rundt angående avlasting. Fastlegen, helsesøster og eventuelt BV hvis hun ønsker det. 

Se det fra et annet perpektiv! Du spør om naboen kan passe barnet, naboen er veldig hyggelig og ekstremt åpen for dette. Forsikrer deg om at det er ikke noe problem og ber deg komme «når som helst». Dette kan være oppfatningen til moren som ønsker pass, siden Ts har vært tafatt og ikke klarer å være ærlig. Moren som ønsker pass er altså ingen tankeleser.

Så ja hva skjer, plutselig får hun bekymringsmelding  fra barnvernet helt ut av det blå pga dette. Hvem er det som er falsk her? kanskje bedre å være litt direkte og rydde unna missforståelser før man gjør noe så kynisk og slemt som å ringe BV pga dette.  Hun kan jo sikkert spørre gutten også hva han synes om dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 
Veldig kjekt at ungene våre leker så fint sammen, men det passer ikke så godt med besøk for tiden. Vi holder på å pusser opp, vi har en nyfødt, så det er litt kaotisk i huset. Kan «datterens navn» komme og leke hos dere en periode fremover? 
mvh xxx

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...